Willingen of de Vogezen?

Goedemorgen,

Ik hoop hier wat advies te kunnen krijgen/ ervaringen te kunnen lezen waardoor ik een knoop kan doorhakken!

Gezin van 4 personen (2 kids van 8 en 12 jaar) willen voor het eerst op wintersport. 3 personen licht gevorderd, 1 beginner, maar die is wel al wekelijks aan het lessen in Nederland. Helaas kunnen wij alleen van 23-26 December dus vrijdag in de namiddag gaan rijden en zaterdag tot en met maandagochtend skiën.

Nu is de grote vraag, gaan we naar Willingen of de Vogezen?

In principe heb ik alles al geboekt en geregeld voor Willingen (https://www.k1-hotel-willingen.de/), maar hoe meer forums en reisverslagen ik bekijk hoe meer ik ga twijfelen. Vooral de extreme drukte die overal weer genoemd wordt maakt mij huiverig om naar Willingen te gaan. De Vogezen (La Bresse Hohneck of Gérardmer) zijn ook goed aan te rijden en lijken mij misschien een betere optie. Ik wil vooral voor de kids dat die eerste ervaringen geen teleurstelling word door extreme drukte, lange wachtrijen en misschien onveilige situaties op de piste door die drukte.

Een eventuele andere gouden tip als locatie is uiteraard ook welkom! Als het maar goed aan te rijden is i.v.m. de korte tijd die we hebben, leuk is voor ons niveau en we er een goede hap kunnen eten (après-ski niet nodig).

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet, Vincent

*bericht bewerkt door VanIJsselmuide1985 op 26 okt 2022 09:39

Voor 3 à 4 dagen skiën zou ik al nooit naar Willingen (of Winterberg) gaan, daarvoor is het te klein, enkel goed voor een (doordeweeks) dagje.
Anderzijds is het - t.o.v. de Vogezen - maar een paar 100 km verder rijden tot Oostenrijk (vb. Zugspitsarena) en zit je (zeker gezien de periode) sneeuwzekerder.
Mijn keuze zou dus geen van beide zijn maar wat verder rijden.
Voor een short-ski (4d) rij ikzelf naar Italië. ;)

Bla, bla, bla.

Ik zou Gerardmer kiezen. Wel met de insteek dat je een leuke wintervakantie gaat hebben, maar niet noodzakelijk een skivakantie. Want het is echt niet sneeuwzeker, maar in het geval dat er geen sneeuw ligt kan je er fantastisch wandelen.
Als er sneeuw ligt is het een heel leuk skigebied, maar kan wel druk zijn.

Voor 3 à 4 dagen skiën zou ik al nooit naar Willingen (of Winterberg) gaan, daarvoor is het te klein, enkel goed voor een (doordeweeks) dagje.
Anderzijds is het - t.o.v. de Vogezen - maar een paar 100 km verder rijden tot Oostenrijk (vb. Zugspitsarena) en zit je (zeker gezien de periode) sneeuwzekerder.
Mijn keuze zou dus geen van beide zijn maar wat verder rijden.
Voor een short-ski (4d) rij ikzelf naar Italië. ;)

bartvwg op 26 okt 2022 09:48

Bedankt voor je reactie. Een verdere bestemming ligt zeker in de planning maar nu is het verschil tussen Zugspitsarena en de Vogezen iets teveel t.w. 300KM. We hebben weinig dagen, moeten ook nog huurski’s ophalen zaterdagochtend en zijn nog wat onwennig zo’n eerste keer in de sneeuw met de familie ;-) dus probeer het binnen de 600KM vanaf Rotterdam te houden.

Ik ben zelf weleens in Willingen geweest in de periode die je noemt, en mijn ervaring was dat het toen reuze meeviel qua drukte. Veel Duitsers zijn trouwe Kerstvierders en zitten dan veel thuis of bij familie. Gebied is ook prima voor een dag of 3 skiën, zelfs voor gevorderden.
Als ik de verhalen hier lees over de Vogezen, is het daar minimaal net zo druk als in Winterberg en Willingen, dus dat lijkt mij persoonlijk niet de moeite waard.

Ik zou voor Gérardmer gaan. Langere pistes dan Willingen. Skiën tussen de bomen. Mooi gebiedje.

Voor 3 à 4 dagen skiën zou ik al nooit naar Willingen (of Winterberg) gaan, daarvoor is het te klein, enkel goed voor een (doordeweeks) dagje.
Anderzijds is het - t.o.v. de Vogezen - maar een paar 100 km verder rijden tot Oostenrijk (vb. Zugspitsarena) en zit je (zeker gezien de periode) sneeuwzekerder.
Mijn keuze zou dus geen van beide zijn maar wat verder rijden.
Voor een short-ski (4d) rij ikzelf naar Italië. ;)

bartvwg op 26 okt 2022 09:48

Bedankt voor je reactie. Een verdere bestemming ligt zeker in de planning maar nu is het verschil tussen Zugspitsarena en de Vogezen iets teveel t.w. 300KM. We hebben weinig dagen, moeten ook nog huurski’s ophalen zaterdagochtend en zijn nog wat onwennig zo’n eerste keer in de sneeuw met de familie ;-) dus probeer het binnen de 600KM vanaf Rotterdam te houden.

VanIJsselmuide1985 op 26 okt 2022 10:11

Alle begrip en moest ik verplicht moeten kiezen dan koos ik ook de Vogezen wegens groter, langere pistes, mooiere omgeving en lekkerder eten. ;)

Bla, bla, bla.

Gewoon naar Willingen gaan dan. Je bent weg voordat de meeste Duitsers komen. Daarnaast is er een beetje kunstsneeuwproductie, iets wat in de Vogezen soms lastiger is. Is het erg slecht kun je nog een dag uitwijken naar Winterberg. Daar kunnen ze zelfs boven nul produceren.

Al eens aan Feldberg/Todtnauberg in het zwarte woud gedacht? Is ongeveer 100km verder dan Gerardmer maar naar mijn idee wel meer skigebied. Ben er zelf nog nooit geweest maar staat wel op mijn wensenlijstje voor bijvoorbeeld een shortski

Ik zou voor Gérardmer gaan. Langere pistes dan Willingen. Skiën tussen de bomen. Mooi gebiedje.

JDC op 26 okt 2022 10:31

Of de pistes in Gérardmer langer zijn, durf ik niet te zeggen, maar de twee langste liften in Willingen zijn in ieder geval een stuk langer dan de twee langste liften in Gérardmer (1440m en 1340m tov 1060m en 910m).

Ik zou voor Gérardmer gaan. Langere pistes dan Willingen. Skiën tussen de bomen. Mooi gebiedje.

JDC op 26 okt 2022 10:31

Of de pistes in Gérardmer langer zijn, durf ik niet te zeggen, maar de twee langste liften in Willingen zijn in ieder geval een stuk langer dan de twee langste liften in Gérardmer (1440m en 1340m tov 1060m en 910m).

paolie op 26 okt 2022 13:33

Ik zou voor Gérardmer gaan. Langere pistes dan Willingen. Skiën tussen de bomen. Mooi gebiedje.

JDC op 26 okt 2022 10:31

Of de pistes in Gérardmer langer zijn, durf ik niet te zeggen, maar de twee langste liften in Willingen zijn in ieder geval een stuk langer dan de twee langste liften in Gérardmer (1440m en 1340m tov 1060m en 910m).

paolie op 26 okt 2022 13:33

Maar je gaat toch voor de pistes en niet voor de liften ?

Pistes lopen vaak redelijk parallel langs liften ;)

Hmm, de mooiste pistes liggen vaak het verst van de liften. In Gerardmer beweren ze dat ze de langste piste van de Vogezen hebben (niet dat de concurrentie daar zo groot is 😉) nl 4 km.
Maar kort of lang, ik vind het veel belangrijker dat het leuke pistes zijn in een mooie omgeving.

Misschien niet het antwoord dat je zoekt, maar als je naar Zwitserland (Berner Oberland) of Vorarlberg bent, dan ben je er ook binnen 8 uur (zonder al te veel files of hevige sneeuwval natuurlijk). 's ochtends om 4 vertrekken en je kan in de middag nog skiën.

Heb je zeker een fantastische ervaring met de kinderen. Daar ben je verzekerd van.

(Wilde het toch even vermelden)

''Powder to the people''

Lees even wat reviews van La Bresse. Eind december daar? Superdruk, trage liften. Ik voorspel een Drama. In Willingen overigens ook hoor ;) Ik zou voor het advies van AMONIVES hierboven gaan.

Rotterdam - Ehrwald is 870 km.
Winterberg en Willingen is leuk, vooral voor beginners, maar de gevorderden zijn vrij snel weer beneden. Uit ervaring weet ik dat de Hollandse skischool slecht is. Mocht je gaan boek daar dan niet.
Ehrwald is een een prachtig gebied met veel blauwe pistes, maar ook rood en een zwarte piste.
Zelf ga ik altijd naar hotel Stern.
Succes

A3

In weekenden en Franse schoolvakanties moet je niet in de Vogezen gaan skiën. Het is dan heel erg druk met lange rijen bij de liften tot gevolg.Hoe dat in Willingen is weet ik niet.

Bedankt allemaal voor het reageren, is erg gewaardeerd! Ik ga er nog eens rustig voor zitten en alle opties doornemen…

De kerst is sowieso een erg gevaarlijke periode wat skiën in het middelgebergte betreft. 7 op de 10 winters heb je het berucht weihnachts tau wetter, oftewel de kerstdooi. Zuidwestenwind met temperaturen ruim boven het vriespunt en veel regen. In Willingen en zeker Winterberg is er veel meer capaciteit aan kunstsneeuw wat veel beter bestand is tegen hoge temperaturen dan natuursneeuw.

Daarnaast gaan de Fransen massaal er op uit tijdens kerst, terwijl de Duitsers juist massaal thuis de kerst vieren. Gezien de moderne infrastructuur in het Sauerland heb je daar relatief gezien kortere wachttijden.

Het nadeel van het Sauerland tov de vogezen zijn de kortere afdalingen, zeker in Winterberg, in willingen zijn ze iets langer.

Mocht het lekker koud wezen en er veel natuursneeuw liggen kan je in het Sauerland je als beginners en lichte gevorderden ook prima vermaken in skigebieden als Altastenberg, Zuschen, Hunau, sternrodt, en Niedersfeld. Deze gebieden zijn beduidend minder druk.

Born to Ride

Ik zou toch ietsjes verder rijden.
Wat al genoemd is, Feldberg
Of voor nog wat meer sneeuw zekerheid, KleinWalserTal (maar weer een stukje verder, maar goed te doen)

Al die goedbedoelde adviezen hierboven. @Vanijsselmuide1985 Ik snap je overweging heel goed. Met een heel gezin de vrijdagmiddagfiles induiken om in een uur of 5 aan te komen in het Sauerland of even 450km verder (want dat is het) en 6u langer door te rijden tot voor in de alpen… Ben je beter af om nog een beetje schappelijke tijd in Willingen aan te komen, goed uitgerust de 24e en 25e te skiën en dan de 26e weer thuis te kunnen dineren.
Er wordt hier soms makkelijk over gepraat, maar doorrijden op de Autobahn is er steeds minder bij. En met de huidige brandstofprijzen heb je door kalmer aan te doen zomaar het avondeten aan kosten bespaard, terwijl je een keer een uurtje later op bestemming bent.

Hoeveel skidagen had Willingen vorig seizoen?

In weekenden en Franse schoolvakanties moet je niet in de Vogezen gaan skiën. Het is dan heel erg druk met lange rijen bij de liften tot gevolg.Hoe dat in Willingen is weet ik niet.

Marco68 op 26 okt 2022 16:26

Je hebt helemaal gelijk. Maar het gaat hier over de kerstdagen en dan willen (of moeten) veel mensen naar familiefeesten. Net die dagen zou het qua drukte wel eens best kunnen meevallen. Ook in de Franse alpen is de kerstweek opvallend rustig, en de week van nieuwjaar vreselijk druk. Het blijft natuurlijk een gok, maar wel eentje die ik zou aandurven.

*bericht bewerkt door Errant op 26 okt 2022 22:04

In weekenden en Franse schoolvakanties moet je niet in de Vogezen gaan skiën. Het is dan heel erg druk met lange rijen bij de liften tot gevolg.Hoe dat in Willingen is weet ik niet.

Marco68 op 26 okt 2022 16:26

Je hebt helemaal gelijk. Maar het gaat hier over de kerstdagen en dan willen (of moeten) veel mensen naar familiefeesten. Net die dagen zou het qua drukte wel eens best kunnen meevallen. Ook in de Franse alpen is de kerstweek opvallend rustig, en de week van nieuwjaar vreselijk druk. Het blijft natuurlijk een gok, maar wel eentje die ik zou aandurven.

Errant op 26 okt 2022 22:01

Heb enige ervaring in de Vogezen aangezien we daar een huis hebben. Is niet leuk in de weekenden, ook met kerst niet. En laatste 2 jaar nauwelijks sneeuw met kerst. Veel sneeuw begin december maar weer weg rond kerst en begin januari weer nwe sneeuw

Vorig jaar in voorjaarsvakantieweek twee dagen in Vogezen geweest. Skigebied Gerardmer is uitstekend voor beginners en met recht erg leuk. Leuker dan verwacht, het voelt echt aan als een volwaardig skigebied ondanks dat je relatief dichtbij huis bent en op lage hoogte. Op en naast de pistes is er niet zo heel veel, daarvoor moet je in de dorpjes zijn (bedrijvigheid viel tegen).
Na 1330 uur was het niet meer te doen qua drukte en ook qua sneeuwkwaliteit. Verwacht in December hetzelfde.

absoluut Feldberg gaan en anders Wurmberg.

Hoe Hoger Hoe Beter

absoluut Feldberg gaan en anders Wurmberg.

koenlam1 op 27 okt 2022 16:23

Wurmberg met matige besneeuwing en een sterk verouderd liftsysteem lijkt me niet de beste tip tijdens de drukke kerstdagen. Heb je weihnachtstau, dan kan je skiën er sowieso wel vergeten, is het mooi koud weer met goede sneeuw dan kunnen de verouderde liften de drukte helemaal niet aan.

Feldberg is dan een betere optie, maar 3 uur verder rijden.

Born to Ride

absoluut Feldberg gaan en anders Wurmberg.

koenlam1 op 27 okt 2022 16:23

Wurmberg met matige besneeuwing en een sterk verouderd liftsysteem lijkt me niet de beste tip tijdens de drukke kerstdagen. Heb je weihnachtstau, dan kan je skiën er sowieso wel vergeten, is het mooi koud weer met goede sneeuw dan kunnen de verouderde liften de drukte helemaal niet aan.

Feldberg is dan een betere optie, maar 3 uur verder rijden.

Matthias123 op 27 okt 2022 19:30

Nee hoor, vanaf La Bresse maar 110 km verder. :-)

Hoeveel skidagen had Willingen vorig seizoen?

DrPhil op 26 okt 2022 21:54

Willingen schat ik zo’n 80, Winterberg 149 dagen (doorlopend 27/11 tot en met 24/4)

Winterberg heeft 23-26 december zeker sneeuw met de Snowmakera (7 pistes), maar meestal is nagenoeg alles open.

Drukte valt relatief mee op de kerstdagen, onmiddellijk daarna begint de topdrukte.
Qua sneeuwzekerheid zou ik niet voor Willingen kiezen, maar ook niet voor de Vogezen. Dan beter kiezen tussen Winterberg of vooraan in de Alpen (bijvoorbeeld Balderschwang)

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 28 okt 2022 01:19

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

absoluut Feldberg gaan en anders Wurmberg.

koenlam1 op 27 okt 2022 16:23

Wurmberg met matige besneeuwing en een sterk verouderd liftsysteem lijkt me niet de beste tip tijdens de drukke kerstdagen. Heb je weihnachtstau, dan kan je skiën er sowieso wel vergeten, is het mooi koud weer met goede sneeuw dan kunnen de verouderde liften de drukte helemaal niet aan.

Feldberg is dan een betere optie, maar 3 uur verder rijden.

Matthias123 op 27 okt 2022 19:30

Nee hoor, vanaf La Bresse maar 110 km verder. :-)

GeJe op 27 okt 2022 20:04

Wurmberg besneeuwt komend seizoen helemaal niet

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Goedenavond allemaal,

Nogmaals dank voor de reacties, top dat zoveel mensen de moeite nemen iemand op weg te helpen!

Uiteindelijk heb ik de hele vrijdag vrij kunnen krijgen en dus vrijdag en maandag als rij-dagen ingepland en zaterdag & zondag als volle ski-dagen.

Ik heb uiteindelijk dit hotel geboekt “Hotel Singer Relais & Chateaux” in Berwang. Goed qua aantal kilometers, niet te ver maar wel “echt” naar de bergen t.o.v. Willingen, aan de piste en van wat ik begrijp een rustig en gemoedelijke plaats voor beginners/ families. Zie er enorm naar uit!

Ter info, kon dit hotel boeken via diverse sites (booking.com, eigen site, TUI, Sunweb etc) en Sunweb was hier erg scherp! Inclusief passen voor 4 personen en skihuur voor 3 personen lag het aanbod van het hotel 100 euro onder de Sunweb prijs! Sunweb was hier dus vele malen goedkoper + ik had via deze site een 50 euro voucher die ik mooi kon inzetten.

Dit is geen reclame hoor, maar ik vind het het melden wel waard want normaal/ vaak geef ik de hotelier (en luchtvaartmaatschappij, taxichauffeur etc. etc) altijd de kans om een aanbieding te doen zonder een hoge marge af te hoeven dragen aan een derde partij, en vaak komen we hier ook beide beter uit, maar in dit geval dus niet. Kan te maken hebben met groot inkopen o.i.d., ik heb er geen verstand van maar was dusdanig verbaasd dat ik het het vermelden waard vond.

Nogmaals dank en wens iedereen een mooie skitrip toe de komende periode.

Groet, Vincent.

*bericht bewerkt door VanIJsselmuide1985 op 13 nov 2022 20:47

Plaats een reactie