Waxen en slijpen

Goedemiddag,

Wat is verstandig?
Materiaal laten waxen/slijpen na terugkomst vakantie of laten waxen/slijpen net voor de vakantie?
(Gaan 1x per jaar op wintersport).
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord, gezien sommige zeggen gelijk want dan kan de wax goed uitharden en andere zeggen weer dat de wax dan uitdroogt?

Ik hoop dat het antwoord vlak voor het seizoen is, want ik ben te lui geweest na afgelopen seizoen.

Ik hoop dat het antwoord vlak voor het seizoen is, want ik ben te lui geweest na afgelopen seizoen.

Bierdopje op 02 nov 2022 16:47

Hahaha, ik heb echt geen idee. Meestal brengen wij ze ook weg, net voordat we gaan😉😉

Ik doe 't allemaal zelf, maar ik zou zeggen beiden.

  • Waxen en slijpen na seizoen, zijn je kanten direct goed… het waxen (dikke laag) gewoon om je belag niet te laten uitdrogen. Dan voor je terug gaat skieen, de oude wax eraf schrapen en opnieuw inwaxen.

Als je maar 1x doet zou ik 't na 't seizoen doen, en dan de overtollige wax afschrapen voor je de eerste keer gaat skieen.

Ik hoop dat het antwoord vlak voor het seizoen is, want ik ben te lui geweest na afgelopen seizoen.

Bierdopje op 02 nov 2022 16:47

Het is in ieder geval mijn antwoord. 😜

Bla, bla, bla.

Na de vakantie waxen, dan in de zomer nog een paar keer naar de skihal en daarna waxen en slijpen. Dat is mijn aanpak.

Na de wintersportvakantie wax en slijp ik de ski’s. In de zomer doe ik meestal een check op eventueel uitdrogen van het belag en zonodig wax ik opnieuw. Zeker na een bezoek aan een skihal. Eigenlijk kun je zonodig bij mij wel weglaten. In de zomervakantie krijgen ze eigenlijk altijd een waxbeurtje ook al is er geen noodzaak. Dan kom ik alvast weer een beetje in wintersport stemming met de bijbehorende voorpret.

In de week voor de vakantie doe ik weer een waxbeurtje.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Sowieso na afloop, met een verse waxlaag is je belag goed beschermd tegen uitdrogen en dat is het behoud van je materiaal.

Born to Ride

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/467171/hoe-je-wint…

Rogier heeft hier al eens een blog over geschreven. Het advies is om je ski’s meteen na je vakantie te laten slijpen en waxen. (zeker als er reparaties uitgevoerd moeten worden).

sneeuw witje en de 7 bergen

Ik doe het (zelf) zowel na afloop als voor het nieuwe seizoen.

  • Na het seizoen: waxen, slijpen en eventueel belagreparaties, zodat ze perfect onderhouden de zomer door kunnen.
  • Voor aanvang van het nieuwe seizoen nog een keer waxen. Of ook nog een keer (bij) slijpen als ik ze heb gebruikt voor bijvoorbeeld een SnowWorld dag.

Ik heb ook een paar ski’'s die ik minder vaak gebruik en die laat ik in de wax staan en schraap het pas af als ik het nodig heb voor een trip.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Droog weg zetten dat voorkomt roest en beste is voor vertrek waxen

Plaats een reactie