Advies gevraagd: Schoenen en Skis

Hallo allemaal,
Allereerst wat een fijn forum is dit, er is duidelijk een hoop expertise aanwezig en de hoeveelheid informatie is super.
Als kersverse gebruiker hoop ik van jullie kennis te kunnen profiteren bij het samenstelleen van mijn eerste eigen ski uitrusting :-)
Mijn achtergrond; Heb leren skiën op mijn 3e en tot mijn 10e gingen we bijna elk jaar wel op wintersport.
Na 15 jaar zonder sneeuw ben ik toch weer op de piste beland en wist ik weer waarom ik dit zo had gemist.
Nu (inmiddels 47) ga ik na een pauze van 4 jaar opnieuw de berg op.
Ik verwacht dat dit een terugkerend fenomeen is en ben daarom van plan om in een uitrusting te investeren.

  • wat betreft niveu zou ik mezelf als gevorderd beschrijven. Bepoerkte off piste uitstapjes, passie voor steile buckelpistes en afdalingen houdt van korte scherpe bochten.
  • lengte 1.82
  • gewicht 95
  • schoen: 43

Ik zoek een stevige schoen die goede ondersteuning bied en mijn enkels goed beschermt.
Voor de ski’s zoek ik een model dat zich leent voor snelle afdalingen, buckels en een enkele tocht.
Tot nu heb ik altijd gebruik gemaakt van huurskies en schoenen dus ik ben onvoldoende op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben :-)
alvast erg bedankt
gr Daniel

Ik wil wel een poging wagen.
Voor de schoenen: laat je adviseren bij een bootfitter of speciaalzaak. De schoen moet vooral goed passen en gezien je stats / wensen liefst wel een sportieve schoen met hoge flex (130).
Voor de ski’s: een afgeleide race slalom ski met korte radius in lengte +/-168. Korter kan ook maar dan is de ski minder veelzijdig. Dan kan je kiezen, naargelang de fabrikant, tussen een iets meer veelzijdige ski voor bv tochtjes te maken of een stijvere knal ski die alleen maar korte bochtjes wil draaien en carven. Dit lijstje kan je helpen oriënteren: https://gigiski.com/lijstje-high-performance-skis/
Off-piste zal beperkt blijven met dit type ski’s. Rossignol heeft wel de Hero Elite Plus die wat breder is onder de voet en ietsje beter door verspoorde pistes of verse sneeuw komt.

*bericht bewerkt door Hupla op 05 jan 2023 19:30

Ik wil wel een poging wagen.
Voor de schoenen: laat je adviseren bij een bootfitter of speciaalzaak. De schoen moet vooral goed passen en gezien je stats / wensen liefst wel een sportieve schoen met hoge flex (130).
Voor de ski’s: een afgeleide race slalom ski met korte radius in lengte +/-168. Korter kan ook maar dan is de ski minder veelzijdig. Dan kan je kiezen, naargelang de fabrikant, tussen een iets meer veelzijdige ski voor bv tochtjes te maken of een stijvere knal ski die alleen maar korte bochtjes wil draaien en carven. Dit lijstje kan je helpen oriënteren: https://gigiski.com/lijstje-high-performance-skis/
Off-piste zal beperkt blijven met dit type ski’s. Rossignol heeft wel de Hero Elite Plus die wat breder is onder de voet en ietsje beter door verspoorde pistes of verse sneeuw komt.

Hupla op 05 jan 2023 19:27

Super bedankt !
ik zal met de schoenen beginnen en een flex van rond 120 aanhouden.
De lijst met performance Skis ga ik zeker mijn voordeel mijn doen …misschien met de lijst in de hand nog een keer huren en testen wat het beste bije past…

Iig nogmaals erg bedankt voor het meedenken
Gr Daniel

Welke regio kom je vandaan? Dan kunnen er eventueel nog wat tips voor bootfitters worden gegeven.
Zelf goede ervaring met MKski in Bilthoven en ken meerdere mensen met goede ervaring bij skicentrum Heemskerk.

Welke regio kom je vandaan? Dan kunnen er eventueel nog wat tips voor bootfitters worden gegeven.
Zelf goede ervaring met MKski in Bilthoven en ken meerdere mensen met goede ervaring bij skicentrum Heemskerk.

Tiny-M op 08 jan 2023 20:59

Ik woon zelf in Amsterdam en werk in Alkmaar dus beiden(of elders in Noord Holland) zijn okee. Nogmaals dank voor hert meedenken

Beste Daaneman,

Zelf heb ik 2 jaar terug de Tecnica Cochise 130 aangeschaft, zeker niet de goedkoopste schoen met flex 130 maar wel heel goed. Speciaal voor deze freeride schoen/uitvoering gekozen omdat deze ook een loop stand heeft (geschikt voor freeride bindingen). Dit is echt fijn, sta/loop je niet altijd met geknikte knieën.

Gezien je skistijl/wensen zou ik voor de flex 130 gaan, stijver en directer dan een flex 120.

Aangeschaft bij www.mkskiservice.nl in Bilthoven, geen zaak met kortingen maar wel kennis en kundig. Je kan altijd terugkomen wanneer de schoen verstelt/aangepast moet worden.

Mijn advies is om eerst de schoenen te kopen, dan weet je ook welke binden je nodig hebt voor je ski’s.

Veel succes en plezier met je aankopen.

Ton de Bruijn

Welke regio kom je vandaan? Dan kunnen er eventueel nog wat tips voor bootfitters worden gegeven.
Zelf goede ervaring met MKski in Bilthoven en ken meerdere mensen met goede ervaring bij skicentrum Heemskerk.

Tiny-M op 08 jan 2023 20:59

Ik woon zelf in Amsterdam en werk in Alkmaar dus beiden(of elders in Noord Holland) zijn okee. Nogmaals dank voor hert meedenken

Daaneman op 09 jan 2023 15:56

Dan is dutch bootfitter in Amsterdam wel een heel fijn adres. Niet goedkoop maar je weet wel zeker dat je een perfect passende schoen krijgt!

Welke regio kom je vandaan? Dan kunnen er eventueel nog wat tips voor bootfitters worden gegeven.
Zelf goede ervaring met MKski in Bilthoven en ken meerdere mensen met goede ervaring bij skicentrum Heemskerk.

Tiny-M op 08 jan 2023 20:59

Ik woon zelf in Amsterdam en werk in Alkmaar dus beiden(of elders in Noord Holland) zijn okee. Nogmaals dank voor hert meedenken

Daaneman op 09 jan 2023 15:56

Dan is dutch bootfitter in Amsterdam wel een heel fijn adres. Niet goedkoop maar je weet wel zeker dat je een perfect passende schoen krijgt!

Arjann op 09 jan 2023 21:55

Dank je voor de tip Arjan.
Waar moet ik qua meer prijs rekening mee houden?
Op de site worden geen prijzen gennoemd dus dan wordt ik altijd een beetje voorzichtig ;-)
Weet je toevallig of de fitting service ook klan worden afgenomen voor schoenen die je elders hebt gekocht ?
alvast bedankt voor je hulp
gr Daniel

Ik heb twee jaar terug skischoenen van Tecnica gekocht, de Mach 1 MV 110.
Deze schoenen bevallen mij enorm goed, en dan te bedenken dat ik ze ‘zo uit de doos’ draag, dus geen bootfitting nodig gehad.
Dit merk heeft naar mijn idee veel uitzoek. Kijk maar eens op de website, tecnica.be

Dan is dutch bootfitter in Amsterdam wel een heel fijn adres. Niet goedkoop maar je weet wel zeker dat je een perfect passende schoen krijgt!

Arjann op 09 jan 2023 21:55

Dank je voor de tip Arjan.
Waar moet ik qua meer prijs rekening mee houden?
Op de site worden geen prijzen gennoemd dus dan wordt ik altijd een beetje voorzichtig ;-)
Weet je toevallig of de fitting service ook klan worden afgenomen voor schoenen die je elders hebt gekocht ?
alvast bedankt voor je hulp
gr Daniel

Daaneman op 10 jan 2023 21:03

Weet de prijzen niet exact daarvoor zou je contact met ze moeten opnemen.
Ben er zelf ook bij dutch bootfitter geweest om mijn elders gekochte schoenen aan te laten passen dus dat kan wel. Maar uiteindelijk heb ik later toch weer nieuwe schoenen gekocht.

Hoi Daniel,

Mijn profiel is denk ik redelijk vergelijkbaar met het jouwe. Ik ben een paar jaartjes ouder, maar zelfde schoenmaat, ietsje langer, ongeveer even zwaar, veel ervaring.
Ik heb Atomic skischoenen de Hawx Ultra 130. Best een flinke flex, maar wel goed te doen. De Ultra’s zijn voor smalle voeten. Ik heb ze laten fitten en ze gaan moeilijk aan, maar daarna zitten ze top. Wat voor jou goed zit, moet je echt gaan uitproberen bij een goede speciaalzaak of bootfitter.
Verder heb ik twee jaar geleden een zo goed als nieuwe tweedehands set Stöckli Laser SC 177 cm aangeschaft. Die ski’s kunnen echt alles. Vroeger (…) zou ik voor sportiever zijn gegaan, maar inmiddels vind ik het ook wel fijn om ski’s te hebben die heel hard kunnen, maar ook heel makkelijk langzaam kunnen.

De schoenen zijn inderdaad het allerbelangrijkst. Zonder goed zittende schoenen kun je fantastische ski’s hebben, maar je dure vakantie wordt er volledig door verpest.

Je trouwt met je schoenen je date met je skis ;-)

Ter zijde, ik heb zelf ook Atomic Hawx (maar dan de breede = Magna) in 130 flex. Na een paar bootfit sessies (ik heb een tailors bunion) ben ik er mee getrouwd ;-) Maar vind advies geven over schoenen op een forum eigenlijk naast de kwestie. Best dat de topic starter zonder idee naar een goede bootfitter gaat, gewoon tegen de expert hetzelfde zeggen als op dit forum, dan komen jullie er wel uit.

Advies van flex 130 is wellicht aan de hoge kant gezien je liefde voor buckels, zou bij expert checken of 110/120 flex misschien beter geschikt is, ook gezien je postuur.

@Asterino: Dank je ik begon zelf ook tot die conclusie te komen maar nu je het zo duidelijk stelt ben ik er iidd ook uit. Ik zal de dutch bootfitter benaderen voor een afspraak en dan kijken waar ik op uitkom. Aan iedereen die mee heeft gedacht een grot dank je wel en ik post pics zodra ik mijn niieuwe boots heb gevonden.
nogmaals dank en groeten
Daniel

Plaats een reactie