Annuleren vakantie

Wij zouden afgelopen zaterdag vertrokken zijn voor een week skiën bij de Wilder Kaiser.
We hadden de reis geboekt via TUI en dat bestond uit een appartement met 6 daagse skipas voor ons beide.
Nu kreeg mijn vrouw vrijdag voor vertrek flink de griep en besloten we zaterdagmiddag om de reis te annuleren. Mijn vrouw was niet is staat om de reis naar Oostenrijk te aanvaarden en laat staan om daar te skiën.
Met TUI had ik de volgende discussie.
Ik vroeg of ik het bedrag van de beide skipassen terug zou krijgen omdat de voucher niet gebruikt is en TUI dus niets kost. Maar ik kreeg te horen dat ik dit verkeerd zag en dus maar 10% terug kreeg van het totale bedrag.
Mijn vraag is klopt dit? We proberen via onze annuleringsverzekering nog iets terug te krijgen maar dat lijkt me kansloos.

*bericht bewerkt door H_Hermans op 09 jan 2023 18:21

H H

Als je de voorwaarden er even bij doet, wil ik ze best even voor je lezen. Maar op basis van de informatie die je het kunnen wij op dit forum toch geen antwoord geven?

Via annuleringsverzekering krijg je je geld terug van de skipassen. Eventueel een medische verklaring aan de huisarts vragen.

Ik denk niet dat een huisarts een medische verklaring gaat geven voor griep… maar ik ben geen huisarts.
Of griep onder de voorwaarden voor toepassing van de annuleringsverzekering valt weet ik niet.

Ik werk zelf voor een grote verzekeraar. Normaal gesproken krijg je gewoon alle kosten vergoed die je niet vergoed krijgt van je reisorganisatie (in dit geval TUI). Wij gaan uit van vertrouwen en vragen eigenlijk nooit om een verklaring van een (huis)arts, tenzij we ernstige twijfels hebben.

Wij zouden afgelopen zaterdag vertrokken zijn voor een week skiën bij de Wilder Kaiser.
We hadden de reis geboekt via TUI en dat bestond uit een appartement met 6 daagse skipas voor ons beide.
Nu kreeg mijn vrouw vrijdag voor vertrek flink de griep en besloten we zaterdagmiddag om de reis te annuleren. Mijn vrouw was niet is staat om de reis naar Oostenrijk te aanvaarden en laat staan om daar te skiën.
Met TUI had ik de volgende discussie.
Ik vroeg of ik het bedrag van de beide skipassen terug zou krijgen omdat de voucher niet gebruikt is en TUI dus niets kost. Maar ik kreeg te horen dat ik dit verkeerd zag en dus maar 10% terug kreeg van het totale bedrag.
Mijn vraag is klopt dit? We proberen via onze annuleringsverzekering nog iets terug te krijgen maar dat lijkt me kansloos.

H_Hermans op 09 jan 2023 18:20

Grote reisorganisaties zoals TUI neemt voor aanvang van het seizoen een X-aantal skipassen af tegen een goedkopere prijs. Deze zijn vaak al betaald, dus doen ze moeilijk als je het geld terug wilt hebben. Vaak moet je het geld met een annuleringsverzekering wel terug kunnen krijgen. Vaak even de annuleringsbevestiging van de vakantie meesturen naar de verzekering.

Ik denk niet dat een huisarts een medische verklaring gaat geven voor griep… maar ik ben geen huisarts.
Of griep onder de voorwaarden voor toepassing van de annuleringsverzekering valt weet ik niet.

Geraertshoven op 10 jan 2023 08:17

O jawel hoor. Van griep kun je namelijk enorm ziek zijn.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik denk niet dat een huisarts een medische verklaring gaat geven voor griep… maar ik ben geen huisarts.
Of griep onder de voorwaarden voor toepassing van de annuleringsverzekering valt weet ik niet.

Geraertshoven op 10 jan 2023 08:17

O jawel hoor. Van griep kun je namelijk enorm ziek zijn.

havana op 10 jan 2023 11:49

Ik weet niet op welk deel je antwoordt, maar een huisarts kan toch geen verklaring geven dat je griep hebt als dat niet op de een of andere manier getest is.
Wat betreft dekking annuleringsverzekering: mijn verzekering dekt annulering door ernstige ziekte, wat vervolgens niet gedefinieerd is. Ben het met je eens dat dat ook wel griep zou kunnen zijn.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 10 jan 2023 12:25

Ernstige ziekte wordt meestal uitgelegd dat je zo ziek bent dat je niet deel kunt/wil nemen aan de geplande reis. Daar valt een flinke griep ook gewoon onder. Ik denk niet dat er veel huisartsen zijn die hier met terugwerkende kracht een verklaring voor uit gaan schrijven zonder je gezien te hebben. Maar nogmaals, de meeste verzekeraars vragen dit alleen op bij ernstige twijfels aan de claim.

.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 10 jan 2023 12:24

Met een (doorlopende) reisverzekering zal dit geen probleem zijn. Het is niet TUI haar verantwoordelijkheid om je terug te betalen imo tenzij je daar je annuleringsverzekering geregeld hebt. Dat is toch exact waar je een reis- en annuleringsverzekering voor afsluit? Wij hebben het ooit twee keer voor gehad en beide keren werd er na contact met verzekeraar netjes en snel terugbetaald. De deur waar je aan moet bellen is de verzekeraar (evt via TUI afgesloten of overige).

Hoe was je verzekerd?

Eens met hierboven, TUI heeft voorwaarden en dat zou best eens kunnen zijn dat je gewoon 90% betaalt, bij zo’n late annulering.

Daar kun je je voor verzekeren dmv een annuleringsverzekering, die weer zijn eigen voorwaarden heeft. Dus: wat staat er in de voorwaarden van tui? Heb je een annuleringsverzekering? Wat staat er daar in de voorwaarden?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Aantal jaren geleden had mijn man ernstige rugklachten. Hierdoor hebben we de vakantie moeten annuleren. Het betrof een aanbetaling 50%( appartement via booking geboekt)
Gehele bedrag terug gekregen via doorlopende annuleringsverzekering. Omdat het minder dan 500 euro was hoefden we niet eens verklaringen mee te sturen! Binnen een week geld retour.

Plaats een reactie