Hulp gezocht: Wat is de regelgeving om als Nederlands bedrijf les te geven in Oostenrijk?

Hallo allemaal,

Volgend jaar wil ik skireizen gaan organiseren naar Oostenrijk. Daarbij wil ik ook optioneel lessen aanbieden, geven door “eigen” leraren (Landes niveau). Ik ben in de wet en regelgeving gedoken maar er is mij nog het een en ander niet duidelijk. Ik hoop dat hier iemand mij kan helpen om het een en ander te verduidelijken:

Om een skischool te openen moet je Staatlich bezitten en specifieke management opleidingen gevolgd hebben. Maar hoe zit het als je in NL geregistreerd staat en een volledige reis aanbied met accomodaties, maaltijden, workshops en training voor één all inclusive prijs? Word je dan ook gezien als skischool en moet je aan die regels voldoen? Zo ja, welke opties zijn er dan om alsnog zoiets op te kunnen zetten?

Ik zit met hetzelfde idee en met dezelfde vraag, dus ik volg het topic. Sta er uiteraard ook voor open om hier samen over na te denken @Enbu!

Toevallig heb ik dit seizoen al driemaal klachten over zulke reizen gehoord. Rechtstreeks van voormalige deelnemers. De skiles viel tegen, doordat het niveauverschil van de groep te groot is. Een familie bijvoorbeeld met leeftijd van 6 tot 75 jaar, samen op skiles werkt niet.
Dus geen antwoord op jullie vraag, wel een tip. Doe het anders dan kennelijk gebruikelijk is, want dit kan veel beter 😉

Geen idee hoe dat zit maar waarom sluit je geen deal met een plaatselijke skischool? Of is dat geen optie wegens (ik zou niet weten wat)…?

Bla, bla, bla.

Ik denk dat je vaak wel onder auspiciën van de plaatselijke skischool les kan geven, als je met ze overlegt. Zal vast niet gratis zijn? Er zijn veel Nederlandse skischolen die reisjes organiseren, dat zal heus niet allemaal illegaal zijn, dus misschien is daar info in te winnen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Als het kan dan klinkt het als een gaatje in de wet -want oneerlijke concurrentie- dat dan vermoedelijk snel gerepareerd gaat worden…

*bericht bewerkt door Liezen op 20 feb 2023 09:33

Ik ben een paar keer met een groepsreis mee geweest, en die naar Oostenrijk had ook eigen leraren.
(Die in Frankrijk niet, de begeleider die daar mee was was wel skileraar, maar mocht in Frankrijk geen les geven en deed dat dus ook niet.)
Daar wel ook het probleem dat er teveel verschillende niveaus waren in de groep, waardoor de gevordenden pas later in de week les konden krijgen, omdat eerst de beginners op weg moesten wortden geholpen.
Ik weet niet wat het niveau van die leraren was, dus het zou goed kunnen dat minimaal een van de twee staatlich was.
Ik zou idd informeren bij zo’n bedrijf hoe dat zit, al weet ik niet in hoeverre ze een potentiële concurrent behulpzaam willen zijn.

Als je les wilt aanbieden zal je dit moeten regelen met de lokale skischolen in Oostenrijk, iemand anders wordt niet toegestaan, of je moet een lokale skischool overnemen zoals een Nederlandse organisatie in Westendorf gedaan heeft, misschien moet je hun eens bellen en vragen naar hun ervaring…
https://www.sneeuwsportleraren.nl/nieuws/nederlandse-onderne…

*bericht bewerkt door Gerjon op 20 feb 2023 10:28

Even basaal en samenvattend gezegd:

Op basis van art. 56 TFEU van de Europese Unie geldt dat men vrij is om binnen de interne markt diensten te leveren. Er mag dus niet gediscrimineerd worden op basis van land van herkomst. Het kan natuurlijk zo zijn dat voor deze dienst een ‘Landes’ diploma nodig is. Als dat voor mensen in Oostenrijk geldt, dan geldt dat ook voor mensen uit NL. Dus in principe is het dan ook zo dat als jij lessen aanbiedt vanuit NL, je aan dezelfde wet en regelgeving moet voldoen die in Oostenrijk daarvoor geldt. Doe jij dit niet, dan is dit oneerlijke concurrentie. En dit mag dus niet.

Bovendien is ski instructeur een erkend beschermd beroep binnen de EU onder Directive 2005/36/EC. Er mogen dus diploma’s vereist worden om dit beroep te beoefenen (wat dus in Oostenrijk gebeurt). Diploma’s uit verschillende lidstaten met hetzelfde niveau (albeit onder een andere naam) moeten in principe wel erkend worden in een andere lidstaat, onder het principe van mutual recognition of professional qualifications. Daar is ook een regulation over aangenomen, specifiek voor ski instructeuren.

Dus 2 opties eigenlijk:

  • of samenwerken met lokale skischool en hun leraren gebruiken;
  • of voldoen aan zelfde wet- en regelgeving die voor Oostenrijkers geldt.

*bericht bewerkt door DaphneK op 20 feb 2023 12:05

misschien helpt dit nog;

Eisen
Als een buitenlandse skischool met een groep afreist naar Tirol, moet minimaal een van de skileraren de Staatliche (of een gelijkwaardige) opleiding hebben genoten. De tweede eis is dat de skischool melding moet maken van de lessen bij het Tiroler Skilehrerverband. Die kan dan bekijken of de skischool/skileraar daadwerkelijk over de juiste kwalificaties beschikt. Als dit het geval is delen zij een vergunning uit. Ook moet er gemeld worden in welk skigebied de buitenlandse skischool met z’n gasten te vinden is.

Dankzij deze wetswijziging kunnen Nederlandse skischolen en leraren hun gasten meenemen naar een skigebied en daar lesgeven, wat tot voor kort niet (legaal) mogelijk was. Een mooie ontwikkeling, maar dat betekent dus niet meteen dat elke skileraar die een anwärter op zak reizen les mag geven aan groepen die hij meeneemt. En ook dat is een goede zaak, zo blijft het niveau van skischolen en skileraren hoog in Tirol.

Dank voor de informatie en tips. De enige realistische optie is inderdaad een samenwerking met een persoon met de juiste papieren.

Plaats een reactie