Blauwe teennagel vóór het skieën, tips?!

Hey allen,

Afgelopen weekend heb ik lekker fanatiek een 20tal km’s gewandeld in de ardennen… In te kleine schoenen.
Resultaat is bij allebei mijn voeten een blauwe nagel op mijn grote teen. Links ernstiger dan rechts.

De pijn word met de dag minder, maar ik ga volgende week woensdag alweer op ski’s staan.

Mijn vraag aan jullie; Heeft iemand hier ervaring mee en daardoor tips voor mij? Ik heb dus geen idee of ik er last van ga krijgen, maar ik ben liever goed voorbereid voor als dit het geval is.

Ter info; Ik ga ski’s en skischoenen huren omdat ik mijn eigen setje nog niet heb.

Alvast bedankt! :)

Wandelwol meenemen, ideaal. Ook bij het wandelen

Ik zou even bij pedicure vragen.
Ik ga standaard iedere 7 weken, niet voor t mooi maar omdat ik dan geen klachten krijg van mn werkschoenen.
en ook net voor mn vakantie is t wel erg fijn.

Als het goed is, en je skischoenen zitten zoals het hoort… komen je tenen absoluut niet in de knel te zetten.
De druk hoort op de enkel/wreef.
Trek je skischoenen nu al een even aan, dan voel je het snel genoeg.

Ik had dit vroeger bij het voetbal heel dikwijls voor. Wat ik toen (als in 20 jaar geleden 😀) deed is een klein gaatje boren in mijn teennagel zodat het bloed dat onder de nagel zat kon ontsnappen. Ik weet echter niet of dat medisch onderbouwd/verantwoord is. Denk dat je de nagels in elk geval zal ‘verliezen’ na een tijd. Als je er geen last van hebt gewoon de skischoen in, tenen zitten netjes beschermd en niet gekneld. Komt wel goed denk ik.

*bericht bewerkt door ChristopheJ op 01 feb 2023 09:22

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Vocht eruit meteen helpt in ieder geval tegen zwelling en daardoor is het waar minder gevoelig. Kun je als het goed is ook bij de huisarts laten doen.
Ik ben er daarna wel gewoon mee gaan snowboarden en ging prima. Wel fijn om de nagels goed kort te houden.
Na een tijdje vielen de nagels er inderdaad af, maar is weer opnieuw aangegroeid.

Er zijn teenbeschermers van siliconen, dan schuif je een soort kapje om je teen. Die zou je voor de zekerheid mee kunnen nemen. Zelf geen ervaring daarmee met skischoenen, wel met voetbalschoenen. Maar eigenlijk is dat meer bedoelt voor de fase dat je nagel eraf aan het gaan is.
Zolang de nagel erop zit, is het meer het probleem van de druk daaronder inderdaad.

*bericht bewerkt door FLS70 op 01 feb 2023 09:35

Fun Lovin' Skier

Ik heb vorig jaar het hele seizoen geskied met blauwe nagels. Beide grote teennagels. Na een week is de druk eraf en dan doet het geen pijn meer. Bij mij heeft het 6 maanden geduurd voordat de nagels er weer een beetje normaal uitzagen. Bij 1 teen viel de nagel er af de andere teennagel is eruit gegroeid. Geen mooi gezicht maar niet pijnlijk. Zorg wel dat je de nagels kort houdt.

*bericht bewerkt door lucky2 op 01 feb 2023 09:52

Belangrijk is wel dat je skischoenen in ieder geval niet te groot/ te breed zijn.
Als je voeten kunnen schuiven in de schoen komt er juist weer druk op de teen, omdat je gaat klauwen om controle te houden.
en idd het duurt zo 6-8 maanden voordat een nagel weer helemaal normaal gegroeid is.

Er zijn teenbeschermers van siliconen, dan schuif je een soort kapje om je teen. Die zou je voor de zekerheid mee kunnen nemen. Zelf geen ervaring daarmee met skischoenen, wel met voetbalschoenen. Maar eigenlijk is dat meer bedoelt voor de fase dat je nagel eraf aan het gaan is.
Zolang de nagel erop zit, is het meer het probleem van de druk daaronder inderdaad.

FLS70 op 01 feb 2023 09:34

Dat zou ik niet doen. Dan heb je nog meer opvulling in je schoen en mi. meer kans op druk.
Een goede pedicure kan evt het aangetaste deel er af halen en een kunstnagel zetten. Voor 35 euro heb je nergens last meer van.

Gewoon laten. Ik heb gewoon chronisch wel een blauwe nagel aan een van de grote tenen. Nadeel van constant veel te wandelen in de bergen en bij afdaling krijgen je tenen zowiezo dreunen, ook bij goede bergschoenen.

Als er veel druk op zit, idd met een hete nagel (heel voorzichtig) klein gaatje in de bovenkant van je nagel boren, zodat de druk (van het opgehoopte bloed) er af kan. Dit kan alleen wanneer het bloed nog niet is uitgedroogd onder de nagel. Voor de rest ski ik daar gewoon mee hoor, no prob. En die nagel valt er af en toe wel eens af en groeit dan traag terug.

Gewoon gas erop, als het geen pijn doet. Er is verder niet zoveel delicaats aan een nagel.

Ik heb praktisch altijd wel een blauwe nagel of eentje die er af ligt. Bij hardloopwedstrijden boven de 30km krijg ik dit praktisch altijd. Pijn of last heb ik er totaal niet van, ook niet bij skieën. Ofwel; niet druk over maken.

Ik kreeg het van mijn vorige skischoenen. Altijd na een week skiën blauwe nagel op de grote teen. Het uitgroeien duurde bijna een jaar. Was de teen net weer netjes kwam ik terug begon het feest van voor af aan. Toen naar een Bootfitter gegaan. Even geïnvesteerd maar wat een feest. Ik heb dus zeker niet de oplossing qua gaatjes boren in de nagel of wat dan ook maar man wat een verademing.

Nooit voetproblemen gehad verder en sindsdien probleemloos genieten. Vervelend dat jij dus last hebt alvorens je gaat. Zou zeker raadt vragen bij een pedicure.

In principe komt je teennagel niet in het gedrang als je schoen goed past. Als de pijn wegtrekt er niets aan doen. Gewoon eraf blijven voordat er iets gaat ontsteken en het erger wordt.

Als het goed is, en je skischoenen zitten zoals het hoort… komen je tenen absoluut niet in de knel te zetten.
De druk hoort op de enkel/wreef.
Trek je skischoenen nu al een even aan, dan voel je het snel genoeg.

Droopy2 op 01 feb 2023 08:54

De tenen raken als het goed is in de skihouding de voorkant niet. Als je rechtop staat is dat echter iets anders hoor.

Al is dat vaak ook niet, omdat veel mensen skischoenen te groot kopen. ;)

Als het goed is, en je skischoenen zitten zoals het hoort… komen je tenen absoluut niet in de knel te zetten.
De druk hoort op de enkel/wreef.
Trek je skischoenen nu al een even aan, dan voel je het snel genoeg.

Droopy2 op 01 feb 2023 08:54

De tenen raken als het goed is in de skihouding de voorkant niet. Als je rechtop staat is dat echter iets anders hoor.

Al is dat vaak ook niet, omdat veel mensen skischoenen te groot kopen. ;)

DSvier op 02 feb 2023 08:50

Het te groot bleek exact mijn probleem. Scheelde 1.5 maat, bizar.

Met bepaalde bewegingen zeker in de poeder deed ik automatisch mijn grote teen omhoog en gaf een soort tegendruk. Nu nergens meer last van.

Kijk ff op https://www.wandelwol.nl/ werkt ook in skischoenen.

Ik heb nog wel een zakje liggen in Amsterdam!

Date your skis but marry your boots

Dat van die wandelwol snap ik niet. Wordt die schoen daardoor niet nog nog een stuk kleiner? Op de initiële vraag zou ik zeggen: 3e buckel goed strak zetten zodat je voet niet naar voor schuift en ook niet achterop gaan skiën waardoor je voet ook naar voor wordt gedrukt.

*bericht bewerkt door Hupla op 05 feb 2023 22:57

Vervelend! Rust is het beste medicijn, zodat je straks lekker kunt knallen van de berg. Je zou de komende dagen 's avonds kunnen koelen, dat werkt meestal wel positief voor eventuele zwellingen door (over)belasting. (Kan ook geen kwaad tijdens je wintersport.)

Verder sluit ik me aan bij wat hierboven al meermaals genoemd wordt. Als de pijn al wegebt, komt het vast wel goed op wintersport.

🚌 PisteBunny 🐰

Dat van die wandelwol snap ik niet. Wordt die schoen daardoor niet nog nog een stuk kleiner? Op de initiële vraag zou ik zeggen: 3e buckel goed strak zetten zodat je voet niet naar voor schuift en ook niet achterop gaan skiën waardoor je voet ook naar voor wordt gedrukt.

Hupla op 05 feb 2023 22:57

Ga er van uit dat je ‘wiggle’ ruimte heb in je, skischoen. De Wandelwol kan dan helpen dat je geen toe bang krijgt in goed Nederlands ;-)

Het is namelijk zo dat de meeste mensen een blauwe teennagel krijgen in de skischoen als die te groot is.
Omdat de blauwe nagels zijn opgelopen tijdens wandelen ga ik er van uit dat skischoenen die exact pas zijn, pijn doen…

Date your skis but marry your boots

Inmiddels amper nog last van de nagels, dus ik denk dat het wel goed moet komen.
Dankjewel iedereen voor de vele reacties!

Plaats een reactie