Ruimte rond enkel

Ik heb in september bij Duijvestein een paar Atomic Hawk 95W mp 26/
26,5 aan laten meten.
Ik heb er m’n eigen zooltje in. Deze hebben al een behoorlijke dikke hak.
Toch ik het idee dat ik teveel speling heb op m’n hak. Het is niet dat m’n hak gefixeerd zit achter in 'm schoen. Maar door gebrek aan ervaring en omdat dit al 100x fijner zit als huurschoenen weet ik niet of ik nu te grote schoenen heb of dat ik ze niet goed vast doe.

Hoeveel mag je hiel loskomen als je probeert je voet te strekken?

Of heb ik sowieso te grote schoenen en kan ik beter meteen terug naar de verkoper?

Hiel kunnen optillen betekent eigenlijk schoenen te groot. Hiel los betekent verlies aan controle.
Ik heb zelf comfortabele schoenen in 27, waarbij mijn hiel inderdaad losjes (kan 'm een klein beetje bewegen en optillen) in de schoen zit. De schoen kun je redelijk strak aanspannen rondom en dan kan ik er goed mee skiën. Maar eigenlijk is hij net te groot.
Voor het racewerk heb ik een (smallere) 26 schoen, waar geen enkele ruimte voor beweging is (kan wel net mijn tenen iets op en neer bewegen). Stuk minder confort, maar heel direct.

Als de hiel los in de schoen zit, is het wel mogelijk om met opvulstukjes de hiel vaster te zetten, maar opvullen is een lapmiddel. Het hangt van de rest van de voet af of de schoen werkelijk te groot is of dat de rest van de voet die maat wel nodig heeft en het opvullen bij de hiel naar tevredenheid opgelost kan worden.

Voor heb ik zeker de breedte nodig maar over het geheel heb ik de schallen ver dicht

*bericht bewerkt door SuzannaE op 04 feb 2023 16:05

Je kunt de lengtemaat makkelijk zelf testen.
Haal de binnenschoen uit de buitenschaal en ga met je blote voet in de buitenschoen staan. Schuif je voet naar voren zodat je tenen net de voorkant raken.

Meet nu de ruimte tussen hak en buitenschaal.
Vuistregel is 2,5 cm voor gemak skiërs, 2 cm voor sportieve skiërs en 1,5 cm voor serieuze cracks.

Meer is dus altijd te groot en 2,5 cm is ook te groot voor een ervaren sportieve skiër.

Is dat het geval dan idd terug naar de winkel.

Ruimte rond de enkel hoeft niet altijd te maken te hebben met een te grote maat. Skischoenen hebben verschillende volume maten en als je een tengere voet hebt en je hebt een hogh volume skischoen gekocht dan gaat dat ook niet goed.

Ik heb eerder 3cm.
Balen want ze zitten 180km verderop en de schoenen zijn inmiddels gebruikt dus ik zal ook niet 1 op 1 kunnen ruilen ben ik bang.

Kan je hak alleen (iets) op en neer? Of ook opzij of naar voren/achteren?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Kan je hak alleen (iets) op en neer? Of ook opzij of naar voren/achteren?

Roy83 op 04 feb 2023 17:47

Vooral op en neer. Heen en weer kan vooral door m’n inlegzolen niet.

Ik heb deze even afgedrukt en ik kom op 25 en (heel erg) wide uit. Linkervoet zelfs op 24,5 en buiten de wide schaal. Komt wel door hallux valgus.
https://www.glisshop.nl/Action/Rbs/Media/Download?documentId…

Maandag maar even m’n benzinetank leegrijden en zorgen voor betere schoenen.🙄

*bericht bewerkt door SuzannaE op 04 feb 2023 19:52

Vraag je geld terug, of eventueel tegoedbonnen om daar ander materiaal te kopen, en rij door naar MK skiservice in Bilthoven of de Daka in Amersfoort (in Amersfoort vragen naar Wim of Hans, en niet op zaterdag gaan ). Dan krijg je in ieder geval de goede maat mee, en kunnen ze ook e.e.a voor je aanpassen. Ik zou geen vertrouwen meer hebben in een shop die je te grote schoenen heeft verkocht. Je zou toch verwachten dat ze bij Duijvestein beter weten.

Ik heb zelf een brede voorvoet, holle voet, hoge wreef, maar hele smalle enkels, dus bij mij is een schoen aan de voorkant breder gemaakt, en op de binnenschoen zijn vlinders geplakt om m beter bij mijn enkels te laten aansluiten, Ik draag mp 26,5 en heb schoenmaat 41, soms 42. Dus als jij een kleinere schoenmaat hebt dan dat, is je schoen idd te groot.

*bericht bewerkt door Suuski op 04 feb 2023 21:35

Ik heb mt 40.
39 volgens podoloog maar wel breed.

Ik heb eerder 3cm.
Balen want ze zitten 180km verderop en de schoenen zijn inmiddels gebruikt dus ik zal ook niet 1 op 1 kunnen ruilen ben ik bang.

SuzannaE op 04 feb 2023 16:24

Mee terug naar Duijvesteijn. Ik had precies hetzelfde - de 3D scanner gaf mij ook een maat groter en met een te grote schoen kun je niets. Ze hebben het voor mij uiteindelijk wel netjes opgelost. En ook ik ben vervolgens naar MK Skiservice gegaan en daar perfect zittende schoenen aangemeten gekregen. Ja wel een klap duurder dan bij Duijvesteijn maar wel echt goed. Duijvesteijn kan je misschien ook een maat kleinere schoenen geven. Let wel op juiste volume, vorm van je voet etc - daar hebben ze bij MK meer kaas van gegeten.

Hoe hebben ze het bij jou opgelost?
Aan de telefoon hadden ze het over een ⅔ coulanceregeling 😑

Vraag je geld terug, of eventueel tegoedbonnen om daar ander materiaal te kopen, en rij door naar MK skiservice in Bilthoven of de Daka in Amersfoort (in Amersfoort vragen naar Wim of Hans, en niet op zaterdag gaan ). Dan krijg je in ieder geval de goede maat mee, en kunnen ze ook e.e.a voor je aanpassen. Ik zou geen vertrouwen meer hebben in een shop die je te grote schoenen heeft verkocht. Je zou toch verwachten dat ze bij Duijvestein beter weten.

Ik heb zelf een brede voorvoet, holle voet, hoge wreef, maar hele smalle enkels, dus bij mij is een schoen aan de voorkant breder gemaakt, en op de binnenschoen zijn vlinders geplakt om m beter bij mijn enkels te laten aansluiten, Ik draag mp 26,5 en heb schoenmaat 41, soms 42. Dus als jij een kleinere schoenmaat hebt dan dat, is je schoen idd te groot.

Suuski op 04 feb 2023 21:30

Daka (voormalige win jacquet?) Heb ik ook te vaak groot aangemeten schoenen vandaan zien komen helaas

Ik heb mt 40.
39 volgens podoloog maar wel breed.

SuzannaE op 04 feb 2023 21:47

Ik heb maat 38 (soms 39) en ski met mdp 23,5. En zitten zeker niet te krap.
Met schoenmaat 39-40 mdp 26-26,5 aangemeten krijgen, klinkt me dus enorm groot.
Hopelijk zijn ze schappelijk. En krijg je geld (grotendeels) terug.

Daka (voormalige win jacquet?) Heb ik ook te vaak groot aangemeten schoenen vandaan zien komen helaas

kjiratsiekoedel op 05 feb 2023 00:45

Niet iedereen die daar werkt heeft evenveel verstand van schoenen. En zeker als je op een druk moment komt, nemen ze misschien niet de tijd om naast de 3-d scan ook nog een shell-check te doen. Hebben ze bij mij wel gedaan, en toen een andere schoen gekregen dan uit de scan kwam.
Nu had ik hiervoor ook al eigen schoenen in mp 26,5 dus ik wist dat ik die maat nodig had.

Wat moet ik aan de bindingen van m’n ski’s opnieuw laten afstellen bij andere schoen?
Alleen de schoenlengte of helemaal opnieuw?

Ik heb mt 40.
39 volgens podoloog maar wel breed.

SuzannaE op 04 feb 2023 21:47

Dan lijkt de maat wel te kloppen :

null

Heb je in de winkel ook 1 maat kleiner gepast ?

*bericht bewerkt door Errant op 05 feb 2023 10:07

Ik heb schoenmaat 41 en ski een 25,5 schoen. Nu heb ik ook wel een strak afgemeten schoen, maar wat die tabel aangeeft is m.i. veel te ruim voor de meeste mensen.

Ook hoor ik heel vaak te grote schoenen bij winkels die aanmeten met een scanner. Digitaal is kennelijk niet altijd beter.

Wat moet ik aan de bindingen van m’n ski’s opnieuw laten afstellen bij andere schoen?
Alleen de schoenlengte of helemaal opnieuw?

SuzannaE op 05 feb 2023 09:36

Sowieso lengte maar bv ook hoogte van de voorbak. Als je laat instellen pakken ze hem helemaal. Het werk is het niet en de shop heeft toch een zekere verantwoordelijkheid voor de (gehele) instelling waarschijnlijk. Wat resteert isceigenlijk alleen de din setting, eenvoudig en vrijwel zonder tijd te besteden te controleren.

Edwin van Riel

@SuzannaE ik zou er op staan dat Duijvestein je nieuwe skischoenen geeft. Iedereen kan een fout maken maar dit is echt een verkeerd advies…

In het algemeen: weg met de 3D scanner…

Date your skis but marry your boots

Niet alle tabellen zijn gelijk.
Maar als ik meet hoeveel ik over heb kom ik op 2,5 a 3 cm.

Ik ga gewoon terug want ik heb teveel ruimte en een schaafwond op m’n enkel.
Ik neem m’n ski’s en het rapportje van t afstellen ook mee. Dan kunnen ze het meteen helemaal in orde maken.

@SuzannaE ik zou er op staan dat Duijvestein je nieuwe skischoenen geeft. Iedereen kan een fout maken maar dit is echt een verkeerd advies…

In het algemeen: weg met de 3D scanner…

Marco-Paul op 05 feb 2023 11:12

Ze hebben destijds alleen op een plaat lengte en breedte gemeten. Geen scan gemaakt.

null

Na wat passen en meten omgeruild voor een ander merk en kleinere maat.
Meer ruimte voorin, minder achterin en mt 25,5.

Op naar een blaar en schaafwonden vrije vakantie. 🥳

null

Na wat passen en meten omgeruild voor een ander merk en kleinere maat.
Meer ruimte voorin, minder achterin en mt 25,5.

Op naar een blaar en schaafwonden vrije vakantie. 🥳

SuzannaE op 06 feb 2023 12:59

Ha, fijn - je bent dus terug gegaan? Goed dat ze ze hebben geruild en je zorgvuldiger bent gaan passen!

Ha, fijn - je bent dus terug gegaan? Goed dat ze ze hebben geruild en je zorgvuldiger bent gaan passen!

Claire op 06 feb 2023 15:21

Ja, gelukkig deden ze niet heel moeilijk.
Al was er niet veel keus meer in wijde schoenen.
Dit ws meer geluk dan wijsheid.

3D scans enzo is daar iig niet de standaard.

Waarschijnlijk redelijk (te) laat, maar te klein kan je groter laten maken (zeker in de breedte), te groot niet kleiner.

Ik heb een 46 in schoenmaat en een voetbreedt van 112mm (met daarboven op nog een tailors bunion van een kleine cm aan de kleine teen), maar ski op een skischoen maat 28-28.5 mondo (een halve mondo is zelfde maat), met een breedte (last) van maar 106mm. Na een paar pasbeurten is die mooi uitgedeukt precies op de plek waar nodig, en de hiel zit rotsvast zoals het moet.

Blij voor jou dat je een goede regeling hebt gevonden!

Waarschijnlijk redelijk (te) laat, maar te klein kan je groter laten maken (zeker in de breedte), te groot niet kleiner.

Ik heb een 46 in schoenmaat en een voetbreedt van 112mm (met daarboven op nog een tailors bunion van een kleine cm aan de kleine teen), maar ski op een skischoen maat 28-28.5 mondo (een halve mondo is zelfde maat), met een breedte (last) van maar 106mm. Na een paar pasbeurten is die mooi uitgedeukt precies op de plek waar nodig, en de hiel zit rotsvast zoals het moet.

Blij voor jou dat je een goede regeling hebt gevonden!

Asterino op 06 feb 2023 20:23

Dat heb ik dus bij m’n grote teen.
Gelukkig staan hier op t forum veel tips en tricks over hoe schoenen moeten passen. En idd groter maken kan, kleiner maken niet. Daarom was ik ook wel zeker dat ze te groot waren. Hij wou eerst nog richting opvulling bij de enkel sturen maar dat leek me een slecht idee.
Nu zit m’n hiel vast en in de breedte heb ik net zo veel ruimte.

Dank aan iedereen die hier (en elders ) tips gegeven heeft.

Verbaas me dat velen zo die 3D scan zo hoog inschatten. Vorig jaar bij Dakar Rotterdam een scan laten maken en daar kwam uit dat ik 27,5 zou moeten nemen. Nou, daar klopt weinig van. Mijn skischoenmaat is 26,5. In 27,5 zwemmen mijn voeten. Gelijk alle vertrouwen in zo’n scan verloren. Als de maat al niet goed wordt opgemeten, hoe staat het dan met die andere eigenschappen, die m.i. nog meer precisie vereisen?
Ik pas gewoon en ga af op het gevoel, wetende dat elke nieuwe schoen in het begin sowieso ‘te lekker’ voelt.

Waarschijnlijk redelijk (te) laat, maar te klein kan je groter laten maken (zeker in de breedte), te groot niet kleiner.

Ik heb een 46 in schoenmaat en een voetbreedt van 112mm (met daarboven op nog een tailors bunion van een kleine cm aan de kleine teen), maar ski op een skischoen maat 28-28.5 mondo (een halve mondo is zelfde maat), met een breedte (last) van maar 106mm. Na een paar pasbeurten is die mooi uitgedeukt precies op de plek waar nodig, en de hiel zit rotsvast zoals het moet.

Blij voor jou dat je een goede regeling hebt gevonden!

Asterino op 06 feb 2023 20:23

Dat heb ik dus bij m’n grote teen.
Gelukkig staan hier op t forum veel tips en tricks over hoe schoenen moeten passen. En idd groter maken kan, kleiner maken niet. Daarom was ik ook wel zeker dat ze te groot waren. Hij wou eerst nog richting opvulling bij de enkel sturen maar dat leek me een slecht idee.
Nu zit m’n hiel vast en in de breedte heb ik net zo veel ruimte.

Dank aan iedereen die hier (en elders ) tips gegeven heeft.

SuzannaE op 06 feb 2023 20:30

Netjes dat ze de schoen omgeruild hebben. Opvullen bij nieuwe schoenen hoort natuurlijk niet nodig te zijn. Hopelijk nu lekker skien :)

null

Na wat passen en meten omgeruild voor een ander merk en kleinere maat.
Meer ruimte voorin, minder achterin en mt 25,5.

Op naar een blaar en schaafwonden vrije vakantie. 🥳

SuzannaE op 06 feb 2023 12:59

Was het omruilen kosteloos? Ik heb hetzelfde probleem, schoenen lijken iets te groot en te ruim rondom enkel (welliswaar maar 2cm ruimte). Volgende week ga ik langs bij Duijvenstein, via mail al contact gehad.

Extra zooltje erin tijdens de vakantie hielp iets, zat m’n enkel vast, maar dan zat m’n hiel niet meer goed in de heelpocket.

Via de telefoon deden ze moeilijk maar daar terplaatse heb ik de aanschafprijs als korting op m’n nieuwe schoenen gekregen. 1 op 1 verrekend dus.

En geen centje pijn of ongemak gehad tijdens de vakantie. 🥳🥰

Plaats een reactie