Weekje Dolomieten in de voorjaarsvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Afgelopen week (26/2-4/3) voor de eerste keer in de Dolomieten geweest na jarenlang allerlei verschillende gebieden in Oostenrijk. Waar we ons van te voren wel wat zorgen maakten over de drukte (en dan met name wachttijden bij de liften) viel dit uiteindelijk absoluut mee. De hele week, behalve op zaterdag, maximaal10 minuten wachttijd gehad, en vaak direct kunnen instappen of maximaal 2 of 3 stoeltjes wachten. Alleen zaterdag vonden we het verschrikkelijk druk. Was ook de eerste dag in onze vakantieweek dat er zonnig weer voorspeld werd, misschien heeft dat er mee te maken… Echt overal rijen bij de liften, van een paar minuten tot wel een half uur (tweezitter richting marmolada). Ook veel Italianen trouwens, veel meer dan doordeweeks.

Verder viel ons op dat er relatief weinig kinderen waren in dit gebied (behalve bij seiser alm), en heel weinig snowboarders. Niveau van de skiërs was hoger dan we gewend zijn in Oostenrijk, wijzelf waren hier middenmoters terwijl we in andere gebieden wel bij de snellere skiërs horen…

We hebben twee keer de Sella Ronda geskied, eerste keer oranje (vonden we iets leuker) en de tweede keer groen (voor ons gevoel zaten we toen iets meer in de lift). Hartstikke leuk, een makkelijke manier om het hele gebied te zien zonder zelf de route te hoeven zoeken. Sella Ronda route staat overal prima aangegeven. Pistes waren goed geprepareerd, soms wel een tikkeltje ijzig en aan het eind van de dag waren de dalafdalingen flink kapotgeskied. IJzig en enorm hoge bulten slush sneeuw op sommige stukken.

Wat wij wel echt een nadeel vonden van dit gebied, is het enorme aantal gondels. En dan vooral die enorm grote gondels waar je met een beetje proppen met 115 man tegelijk in kan… echt verschrikkelijk. Wij hadden de pech dat we die dagelijks nodig hadden, verbleven in Pozza di Fassa en skiënd moest je die bij Alba pakken om in het Sella Ronda gebied te komen. We hebben de auto ook een keer in Campitello gezet en dan kun je daar met zo’n reuzegondel naar boven. Nadeel van die dingen is (los van dat je opgepropt staat als sardientjes in een blik) wat ons betreft dat je vrijwel altijd wachttijd hebt en dat je m zowel naar boven als beneden moet nemen, je kunt op die plekken niet skiënd naar beneden.

Al met al heeft dit skigebied onze verwachtingen zeker waargemaakt! Heerlijke week gehad. Maar wat ons betreft was één keer wel voldoende. Volgend jaar kiezen we weer iets anders…

null
null
null

*bericht bewerkt door t@sje op 05 mrt 2023 09:29

Fijn verslag! 👍

Jammer dat de foto’s niet willen lukken.

Edit: nu zie ik ze wel.

*bericht bewerkt door bartvwg op 05 mrt 2023 09:58

Bla, bla, bla.

Leuk verslag, waar ik me grotendeels in kan vinden. Ook ik verbleef de afgelopen week voor het eerst in dit gebied. Ik was er al 4x geweest, maar dan in de zomer met de fiets. Na alle hosannaverhalen waren mijn verwachtingen hooggespannen. Die zijn grotendeels waargemaakt.

Wij verbleven in Arabba, in hotel Alpenrose. Dit was een tip van dit forum, omdat ik op zoek was naar een aparthotel met ski in, ski out. Achteraf een goede keuze! In Arabba is verder weinig te doen, maar dat was voor ons geen probleem. Je zit meteen aan de Sella Ronda en je kunt dus twee kanten op.

Qua drukte hebben wij eigenlijk alleen gisteren gewacht, en dan alleen op de Marmolada (maximaal 20 minuten). Drukte is ook deels een keuze. Vroeg op de piste staan is het devies en de Sella Ronda doen op de rustigste dagen (voor ons meteen de eerste zaterdag en zondag). Laat lunchen.

Ook wij hebben een topweek gehad, ondanks het iets mindere weer. Slecht kon je het ook niet noemen. Eerste dagen wel heel koud!

Een aantal dingen die mij opvielen

  • het structurele gebrek aan natuursneeuw blijft toch heel jammer. Zeker de zuidhellingen zijn gewoon bruin met witte linten. Ik blijf het curieus vinden om om de 50 meter zo’n enorm kanon van Techno Alpin aan te treffen. Zeker gezien de enorme droogte in Noord-Italië. Dit jaar viel het misschien minder op, omdat het op veel andere plekken ook slecht was. Maar op termijn denk ik niet dit gebied het nog heel lang vol kan houden.
  • inderdaad zeer veel grote gondels. Niet mijn favoriete liften maar gezien het terrein ook weer niet onlogisch. Meeste liften zijn prima modern met her en der nog wel een oud beestje (wat ik wel charmant vind). Weinig sleepliften.
  • eten op de piste. Ik kom al langer in Italië dus wist al dat het goed is, alhoewel zeker niet overal even goed. Wat onderzoek doen loont. Een plekje vinden was lang niet altijd even makkelijk, vooral om het in het begin van de week erg koud was en er dus niet buiten gegeten kon worden. Prijsniveau prima, pizza koop je voor iets meer dan een tientje.
  • in dit gebied kun je prima tochten maken. Naast de Sella Ronda in twee richtingen kun je allerlei andere varianten verzinnen.
  • de skilessen in vrijwel alle dorpen hebben onlogische lestijden. Dit zie je overigens elders in Italië ook. Beginnen op zondag of zelfs pas op maandag. Heb je kleinere kinderen dan maar 2 volle dagen. Onze kinderen zijn al wat ouder, dus speelde voor ons niet echt, maar ik zou dit echt irritant vinden als het wel zo zou zijn. Keerzijde: niveau lessen stuk hoger dan die brakke studenten die je in Oostenrijk vaak krijgt.
  • fijn publiek, weinig aso’s. Bouwvakkersbusjes en bluetooth speakers zie je nauwelijks/niet.
  • reisafstand blijft een ding. Zeker omdat de altijd zo rustige vrijdag voor de vakantie inmiddels ook gewoon filerijden is geworden nu vrijwel alle scholen dan een studiedag hebben. Wij zijn om 5:00 vertrokken uit De Bilt en reden er in 11h15 heen. Maar veel kennissen van ons die maar een uurtje later weg waren, deden er 2-3 uur langer over. De grensovergang bij Kufstein is ronduit irritant, zelfs gisterenavond met nauwelijks verkeer kostte het een kwartier extra. Ja ik weet het, je kan ook via de Fernpas maar dat vind ik een nog veel groter drama. Lang verhaal kort: als je in 1x wil rijden moet je over een lange adem beschikken.
  • het allergrootste nadeel vond ik toch wel de zéér matige pistekaarten. Vooral het gebied van Alta Badia naar San Cassiano toe is een soort soep van blauwe pistes waar het totaal niet duidelijk wordt hoe de boel in elkaar zit. Pijltjes toevoegen op de pistes zou heel veel schelen. Maar ook andere pistekaarten zijn echt matig. Ook niet handig dat je verschillende kaarten bij je moet hebben. Op de achterkant staat er een nietszeggend overzicht van de complete Dolomiti Superski die niks toevoegt. Waarom niet gewoon de vier detailkaarten van Val di Fassa, Alta Badia, Arabba en Val Gardena op één kaart? Ja, ik weet het, er is ook een app maar die is ruk en op een telefoon heb je geen overzicht.
  • zeer vriendelijke mensen. En ze spreken bijna allemaal ook Engels.
  • pistepreparatie heel goed. Bizar wat ze met zo weinig natuursneeuw iedere dag weer klaarspelen. Dat de pistes na de lunch minder zijn is logisch en is overal zo. Keerzijde: hoge prijs voor de skipas. Logisch met al die kunstsneeuw.

Volgend jaar komen we terug. Uitvalsbasis nader te bepalen, wellicht Selva. En hopelijk met meer natuursneeuw.

*bericht bewerkt door havana op 05 mrt 2023 10:14

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Plaats een reactie