Skiles

Hoi allemaal,

Aankomende winter ben ik van plan om een winter naar de Alpen te gaan. Daar zou ik graag skiles geven. Mijn voorkeur ligt op dit moment bij Frankrijk, omdat daar het niveau qua skileraar hoger ligt dan in Oostenrijk. Ik ski sinds mijn 4e jaarlijks een weekje, sinds mijn 16 jaarlijks 2 weken. Tot mijn 15e heb ik altijd skiles gevolgd in Zwitserland en kan in principe iedere piste technisch goed afkomen. Zou er iemand mij wat meer informatie kunnen geven over het verschil tussen de opleiding in Frankrijk en Oostenrijk? Ik heb al wel contact met de ESF in Val Thorens, nog niet met een skischool in Oostenrijk.

Hier staat veel informatie: https://www.nskiv.nl/opleidingen/werken-in-het-buitenland…

Kort door de bocht, in Frankrijk is voor ‘een seizoen’ werken bijna onmogelijk.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 11 mei 2023 11:23

Click. Click. Peace

Om te kunnen lesgeven in Frankrijk heb je een aardig niveau nodig.
Toelating tot de opleiding via ‘test technique’ (een slalom op tijd waarvoor je minstens wat wedstrijdervaring of behoorlijk gerichte slalomtraining moet meebrengen) of een Landes2 diploma of vergelijkbaar waarmee je na een bult papierwerk een vrijstelling voor de test technique kunt krijgen.
Je kunt dan aan de slag bij een Franse skischool als ‘stagiair’. Vervolgens moet je binnen drie jaar de eurotest halen om de vervolgopleiding te gaan doen.
Gelet op de ervaring die je vermeldt kun je Frankrijk voorlopig afschrijven.
Oostenrijk: twee weekjes een soort van opleiding en je hebt een papiertje waar in mooie kalligrafische letters “Anwärter” op staat. Vervolgens kun je op iedere kinder- en oefenweide lekker aan de slag.
Het instapniveau ligt beduidend lager dan in Frankrijk. In Oostenrijk wordt het eigen niveau een stuk belangrijker voor hen die de Landes opleiding gaan doen.

Hier nog een leuk filmpje over het instapniveau in Frankrijk

Plaats een reactie