Suggesties werken in de sneeuw?

He hoi,
Komend jaar wil ik tussenjaar nemen. Het lijkt me dan super vet om een seizoen in de sneeuw te werken. Iedereen die ik hier over spreek heeft als ski-instructeur gewerkt. Dit lijkt me lijkt me leuk, maar volgens mij verdiend het niet geweldig en daarnaast heb je niet extreem veel tijd om voor jezelf te skiën. Nu leek het werken in een chalet mij wel leuk, maar daarvoor moet je vaak ouder zijn dan 18 jaar. Heeft iemand suggesties of tips voor het vinden van een baan in het skiseizoen? Of raden jullie het werk als ski-instructeur erg aan? Het gaat mij vooral om de geweldige ervaring, het werken met een gezellige crew en het skiën!

Groet,
Alicia (18 jr)

Ik heb in een chalet gewerkt en ook als zelfstandige. Daarmee had ik meer tijd om zelf te skiën, maar ook weer niet zo veel meer. Plus, de uren dat je kon skiën was het lekkerste van de piste al af.

Belangrijker is je te realiseren dat wat voor werk je ook doet, op basisniveau verdien je niet veel. Als chaletmedewerker was ik bijvoorbeeld jaloers op het loon van een skileraar-Anwärter (in Frankrijk en Italië krijg je wel fooi, in Zwitserland soms weinig, vaak veel maar wordt er veel van je verwacht. In Oostenrijk mag je het stellen met de overgebleven drank of een paar tientjes Trinkgeld als je geluk hebt).

Wil je redelijke uren, redelijke vergoeding en nog een beetje fit zijn om zelf op de latten/plank te staan, dan is front office (receptie e.d.) als je goed bent met taal en administratie een goede job. Wil je af en toe buffelen afwisselen met wat meer vrije tijd doordeweeks, dan kan de skiverhuur een perfecte match zijn. @Jethro runt een leuke business in het Zillertal, en @Martijn kent de ins-en-outs van één van de skischolen in Saalbach-Hinterglemm.

P.S. Kan zijn dat ik de verkeerde personen heb getagd, maar schrijf hier even snel vanuit geheugen.

Oh ja, Hotel Le Genepy in Tignes Les Brevieres heeft ook Nederlands management, een leuk team en zoekt ook regelmatig algemene hulpjes.

Voor het geld moet je inderdaad geen skileraar worden, maar dat geldt voor het gros van de tijdelijke banen in de bergen zoals @bennie al zegt. Groot voordeel van skileraar worden vond ik wel dat je aan het begin van het seizoen meteen ontzettend gemakkelijk vrienden maakt met kamer-/huisgenoten en collega’s in het algemeen. Daarmee trek je dan ook al gauw op tijdens een skidag. Kan me voorstellen dat dit bij een baan als receptioniste wat lastiger is.

Wat betreft het weinig voor jezelf skiën: ik heb in mijn seizoen in totaal ~8 weken (2 kerst, 3 voorjaars, 1 paas, 2 laagseizoen) lesgegeven en daarnaast elke dag zelf geskied of gesnowboard met af en toe een privélesje tussendoor. Je kon bij mijn skischool namelijk zelf kiezen of je in het laagseizoen wilde werken. Niet heel bevorderlijk voor de portemonnee maar wel een fantastische tijd gehad : )

*bericht bewerkt door Jesper op 06 jun 2023 22:47

Gang is alles

Aha, een holiday with work dus. En je mocht ook in het huis blijven @Jesper?

Aha, een holiday with work dus. En je mocht ook in het huis blijven @Jesper?

Bennie op 06 jun 2023 22:59

Zeeeker, voor €4,50 per nacht. Nieuwbouw was €6,50 per nacht.

Gang is alles

Meerdere skischolen die skileraren zoeken hebben ook vaak wel onderkomen voor je.
Een voorbeeld is
Skileraar gezocht: https://www.skischule-fiss-ladis.at/nl/jobs/we-zijn-opzoek/…
met onderkomen in: https://www.skischule-fiss-ladis.at/nl/jobs/team-resort-fiss…

Ik heb zelf een seizoen in de Cin Cin in Gerlos gewerkt. Verdiensten waren best goed, alles was erg goed geregeld en ook kun je best veel skieen als je wilt. Je hebt (toendertijd; maar ik denk dat dit niet veel veranderd is) 1 vaste vrije dag in de week (ik ging dan vaak naar een ander skigebied) en wisselende starttijden. Soms begin je om 13u, maar soms ook pas om 16u. Meer dan zat tijd om te skieen (als je tenminste niet iedere nacht naar de disco / Hallie Gallie gaat)

Veel horeca-bedrijven werken samen met werkeninoostenrijk.nl ; maar bijvoorbeeld de Goasstall in Hinterglemm regelt het nog zelf.

*bericht bewerkt door Daffie op 07 jun 2023 09:37

Bedankt voor alle tips en suggesties!

Ik denk eerlijk gezegd dat als je veel wilt skiën, skileraar toch de beste optie. Tijdens je werk uren sta je op ski’s. ja best vaak op een beginners piste. Ik ben zelf skileraar (geweest) maar ervaar dit nooit als een probleem. En zeker als je wat betere gasten krijgt voelt het al snel aan alsof je zelf aan het skiën bent. Voor en na dat je les hebt gegeven kan je ook nog altijd even gaan skiën. Meestal werk je tussen 9-9u30 en 15u. Je hebt normaal ook zeker 1 vrije dag in de week. en laagseizoen (half januari - begin februari en half maart tot einde seizoen) ben je zelfs vaak meerdere dagen vrij.

Rijk word je er inderdaad niet van. Wat enkele skileraren bij ons doen is een paar avonden per week nog ergens in een restaurant/hotel gaan werken als ober.

Bedankt voor het taggen @Bennie ! Het klopt inderdaad dat ik elk seizoen weer mensen zoekt. Je kan in een pm altijd om mijn nummer vragen @aliciavandertempel , wellicht kan ik je aan een job helpen.

Hoi @aliciavandertempel,

Bij das Chaletdorf in Pitzal zoeken ze nog een allround schoonmakermedewerker (https://leisureworkers.com/jobs/schoonmaakmedewerker/). Hele gezellige crew, naast schoonmaakwerk ook horecawerk en Nederlands management.

Groetjes,
Silvijn

*bericht bewerkt door silvijn op 08 jun 2023 14:08

dag alica, heb je al iets gevonden ? heb eventueel een leuk aanbod --> meesterfeester@moosebar.com

Plaats een reactie