Skigebieden die de handdoek in de ring gooien ;(

Helaas, en weer een skigebied die de handdoek in de ring gooit.
Ik heb er geen lol in. Maar ben wel benieuwd hoe lang de lijst is, en hoe snel die groeit.

Nu heb ik er geen overzicht van, maar het lijkt wel alsof voor een aantal gebieden Corona net het laatste duwtje was wat ze over de rand geduwd heeft…

Le Sambuy https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=68676…

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 26 sep 2023 15:00

The older I get, the better I was

Heiligenblut, ook een kwestie van tijd. Het deel van het skigebied dat het juist de moeite waard maakte, wordt uit geldgebrek gesloten. https://www.wintersport.nl/nieuws/18/09/2023/heiligenblut-ho…

The older I get, the better I was

##3, Venet. Ook geen geld meer voor de broodnodige investeringen, de (mijn mening) mooiste helling wordt gesloten https://www.wintersport.nl/nieuws/22/09/2023/problemen-voor-…

The older I get, the better I was

Nieuws over Venet op Alpinforum. De bedrijfsleiding ziet de bui hangen en is vertrokken. https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?p=5412163#p54…

The older I get, the better I was

##4 die op het randje van de afgrond staat.

Skigebied waar ik als kind een aantal keer geweest ben, met mooie herinneringen.
Blatten-Belalp, boven Brig in Wallis. Prachtige hellingen tot 3100, tunnelpiste.
Hier een fotoverslag van alpinforum https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=66846…

Blijkbaar was de bouw van de 2e lift vanuit dorp naar de Belalp net 1 stap te ver.
Ze staan op het randje van faillissement. https://www.blick.ch/wirtschaft/sanierungsfall-mit-ansage-au…

*bericht bewerkt door Onnem op 25 sep 2023 22:29

The older I get, the better I was

De drie laatste skigebieden kijken misschien op termijn tegen een faillissement aan, maar ze hebben allen meer dan voldoende troeven en mogelijkheden om succesvol beheerd te worden. De kans dat ze definitief verdwijnen acht ik bijzonder klein.

Er zijn genoeg gebieden die dermate oude infrastructuur hebben, ze zonder nieuwe investeringen gewoon niet meer verder kunnen. Er ontstaat voor veel gebieden een vicieuze cirkel. Veroudering van infrastructuur > minder klanten > minder geld > bezuinigen op onderhoud en investeringen > infrastructuur verouderd nog meer…

Neem zo’n gebied zoals Venet. Eigenlijk heb je daar nu nog 2 oude liften die draaien voor in de winter, met 15km piste voor €46 per dag… één dag See & Kappl kost €59,50. Dus zeg maar €14 verschil. Voor kinderen is het verschil zelfs maar €1 verschil. Dan weet ik wel wat ik kies…

Dus vertel mij, is er nog wel markt voor zoveel van dat soort gebiedjes zoals Venet? En is die markt groot genoeg om al de gebieden te ondersteunen? Ik ben bang van niet… Tuurlijk zul je er altijd een paar overhouden, want de een z’n dood is de ander z’n brood. Maar ik denk dat deze lijst zeker zal groeien en groeien. En dus niet vanwege het klimaat of corona… (hoewel een crisis natuurlijk wel een extra zetje geeft)

Wintersport, het beste wat er is.

Wat al deze gebieden gemeen hebben, is dat het kleine gebiedjes zijn die de concurrentie met de nabijgelegen grote gebieden niet meer aankunnen. Dat is een algemeen bekend effect bij schaalvergroting, dat je overal ziet. Kleine winkels die niet meer kunnen concurreren met grote supermarkten of bouwmarkten, streekziekenhuizen die moeten sluiten, buurtkroegjes die het niet redden, kleinschalige agrarische bedrijven die noodgedwongen moeten stoppen.

*bericht bewerkt door paolie op 26 sep 2023 08:16

Zelf doe ik eraan mee. Ik ga niet naar kleine gebieden. Ik wil 1 skigebied waar ik de auto niet hoef te gebruiken en ik me een week kan vermaken. Daar zijn die soort gebieden te klein voor.

Heiligenblut, ook een kwestie van tijd. Het deel van het skigebied dat het juist de moeite waard maakte, wordt uit geldgebrek gesloten. https://www.wintersport.nl/nieuws/18/09/2023/heiligenblut-ho…

Onnem op 25 sep 2023 22:15

Volgens reacties op Alpinforum, waren die liften de laatste jaren maar zelden open. Enkel nog op topdagen…

Het kan nog veel erger: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/22/minder-cafes-in-vlaa…
32,3% minder café’s op 10 jaar tijd!
Da’s pas drama! :(
Wie weet is er wel een verband.

Bla, bla, bla.

Hier nog een gebied in de problemen: https://www.lifte-nesselwaengle.at/. Kunnen ook geen bedrijfsleider vinden. Was deze winter daarom ook al dicht, net als deze zomer. De winter daarvoor draaide ook de sleeplift boven al niet meer. Oud en traag spulletje, maar zeker sfeervol, net als de hut boven.

#4 die op het randje van de afgrond staat.

Skigebied waar ik als kind een aantal keer geweest ben, met mooie herinneringen.
Blatten-Belalp, boven Brig in Wallis. Prachtige hellingen tot 3100, tunnelpiste.
Hier een fotoverslag van alpinforum https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=66846…

Blijkbaar was de bouw van de 2e lift vanuit dorp naar de Belalp net 1 stap te ver.
Ze staan op het randje van faillissement. https://www.blick.ch/wirtschaft/sanierungsfall-mit-ansage-au…

Onnem op 25 sep 2023 22:28

Wij zijn hier in de jaren 90 geweest met ons gezin. Het is echt een mooi gebied. Jammer dat het zo gaat met ze.

*bericht bewerkt door Denktank op 26 sep 2023 13:02

Paul

Er zijn genoeg gebieden die dermate oude infrastructuur hebben, ze zonder nieuwe investeringen gewoon niet meer verder kunnen. Er ontstaat voor veel gebieden een vicieuze cirkel. Veroudering van infrastructuur > minder klanten > minder geld > bezuinigen op onderhoud en investeringen > infrastructuur verouderd nog meer…

Neem zo’n gebied zoals Venet. Eigenlijk heb je daar nu nog 2 oude liften die draaien voor in de winter, met 15km piste voor €46 per dag… één dag See & Kappl kost €59,50. Dus zeg maar €14 verschil. Voor kinderen is het verschil zelfs maar €1 verschil. Dan weet ik wel wat ik kies…

Dus vertel mij, is er nog wel markt voor zoveel van dat soort gebiedjes zoals Venet? En is die markt groot genoeg om al de gebieden te ondersteunen? Ik ben bang van niet… Tuurlijk zul je er altijd een paar overhouden, want de een z’n dood is de ander z’n brood. Maar ik denk dat deze lijst zeker zal groeien en groeien. En dus niet vanwege het klimaat of corona… (hoewel een crisis natuurlijk wel een extra zetje geeft)

luuk777w op 26 sep 2023 00:22

Ik denk dat het net de overinvesteringen in infrastructuur zijn die het risico op faillissement verhogen. Skigebieden concurreren metkaar kapot. Want uiteindelijk draaien ze maar een paar weken per jaar op volle kracht.

Blatten-Belalp niet vergelijkbaar met de rest hier genoemd.

Belalp was een typisch geval van een te grote hap nemen.
Die PB naar de Belalp was al een bottleneck toen ik er als kind kwam. In hoogseizoen 45-60 minuten wachten. Maar vervolgens besloten ze om die lift niet te vervangen door een EUB met hogere capaciteit, maar gewoon een hele nieuwe lift ernaast te zetten, en de oude open te laten. Daardoor veel te hoge vaste lasten. In een krimpende sport (wat wintersport toch is) niet zo verstandig.
Het skigebied zelf is hartstikke sneeuwzeker en geen capaciteit bottlenecks wanneer je een maal boven bent.

Die andere gebieden. Door de opwarming schuift de ondergrens waarboven je kunt vertrouwen op skibare afdalingen, langzaam maar zeker omhoog. Ik denk dat die ondergrens nu al 400 meter hoger ligt dan in mijn kindertijd. En op dit moment gaat het echt extreem hard. Vooral, omdat doordat er steeds minder sneeuw ligt, de dalen opwarmen.
Dat is een zichzelf versterkend effect.

De kleinere, lagere gebieden leggen op termijn sowieso het loodje. Omdat ze niet sneeuwzeker zijn, blijven de week-gasten weg. En op dagjesmensen kun je geen skigebied draaien. En ook geen geld om sneeuwkanonnen te kopen en gebruiken.

The older I get, the better I was

Die andere gebieden. Door de opwarming schuift de ondergrens waarboven je kunt vertrouwen op skibare afdalingen, langzaam maar zeker omhoog. Ik denk dat die ondergrens nu al 400 meter hoger ligt dan in mijn kindertijd. En op dit moment gaat het echt extreem hard. Vooral, omdat doordat er steeds minder sneeuw ligt, de dalen opwarmen.
Dat is een zichzelf versterkend effect.

De kleinere, lagere gebieden leggen op termijn sowieso het loodje. Omdat ze niet sneeuwzeker zijn, blijven de week-gasten weg. En op dagjesmensen kun je geen skigebied draaien. En ook geen geld om sneeuwkanonnen te kopen en gebruiken.

Onnem op 26 sep 2023 15:31

Sorry, maar dit is een volledig feitenvrij relaas.

  1. Heiligenblut is een bijzonder sneeuwzeker skigebied en volgens jouw stelling sluiten ze de twee sleepliften ruim boven de tweeduizend meter omwille van de klimaatverandering. Het gebied komt voornamelijk in moeilijkheden door slecht beleid, een geïsoleerde ligging en een gebrek aan integratie binnen de regionale skigebiedenstructuur.

  2. Het gros van de afdalingen in Venet ligt op de noordzijde mét een volledige kunstsneeuwinstallatie, terwijl de concessie voor de stoeltjeslift op de zuidzijde verloopt. Op deze hooggelegen zuidzijde was er de voorbije jaren immer genoeg sneeuw om te skiën. Men zou Venet perfect kunnen integreren in één van de bestaande grotere verbanden in de buurt (bijv. SFL of het bedrijf achter de Kaunertaler- en Pitztaler gletsjer) en tevens schort er wat aan de toegankelijkheid van het skigebied (zowel vanuit Zams als vanuit Fliess).

*bericht bewerkt door Mathijs! op 26 sep 2023 15:56

Het ligt iets genuanceerder @Onnem
Zeker in het geval van Sambuy dat toch al geen weekgasten had. Sambuy was een minigebiedje dat zich op korte afstand van grotere gebieden bevindt. De kosten voor het draaiend houden (personeel en onderhoud) konden simpelweg niet gedragen worden door het geringe aantal bezoekers. Het was niet voor niks bekend vanwege de rust…
Op zich was sneeuwgebrek nog niet eens zo’n groot probleem al was het een puur natuursneeuw gebiedje. Het naastgelegen Semnoz heeft ook nauwelijks accomodatie maar kan meer teren op de inwoners van Annecy en een behoorlijk goed bezocht langlaufplateau. Bovendien is het makkelijker toegankelijk dan Sambuy.
De gebieden Venet en Heiligenblut hebben ook niet zozeer met sneeuwgebrek te kampen, maar wel met kosten die ze niet meer kunnen dragen.
Neemt niet weg dat er zeker ook gebiedjes zullen zijn in de lagere regionen die door sneeuwgebrek om zullen vallen.

Dat laatste was toch al met wat gebiedje in Frankrijk?

Maar inderdaad er spelen 2 dingen:
Kleinere gebieden die de kosten niet meer kunnen opbrengen door te weinig bezoekers en niet meer in vernieuwing kunnen investeren.
Gebieden waar de condities minder zijn geworden en dus minder vaak open kunnen en het geld niet hebben om te investeren in kunstsneeuw + de rest.

Van die eerste hoop ik dan toch ergens dat ze aansluiting kunnen vinden bij een groter gebied, of dat ze een investeerder kunnen vinden die het gebied uit kan breiden. Zo’n Heligenblut zou ik met wat uitbreiding en vernieuwing wel interessant gaan vinden.

Door de opwarming schuift de ondergrens waarboven je kunt vertrouwen op skibare afdalingen, langzaam maar zeker omhoog. Ik denk dat die ondergrens nu al 400 meter hoger ligt dan in mijn kindertijd.

Onnem op 26 sep 2023 15:31

Vanaf begin jaren '80 tot nu is de temperatuur in de Alpen ongeveer 1,2 graden gestegen. Dat komt neer op een stijging van de ondergrens van ongeveer 200 meter.

*bericht bewerkt door paolie op 26 sep 2023 16:44

Daarentegen met dank aan de kunstsneeuw (dat dan weer wel) de laatste jaren met bv kerst altijd prima kunnen skiën. Dat was in de jaren 80-90 echt wel anders.

Edwin van Riel

Mijn opmerking was in het algemeen bedoeld, niet specifiek voor deze 2.
Ik ga ook geen uitspraken doen over gebieden waar ik niet zelf geweest ben (Sambuy bijvoorbeeld).

Het effect van de omhoog kruipende sneeuwgrens wordt m.i. het grootste probleem. Bovendien gaat het omhoog kruipen nu over in rennen. Ik ben geen alarmist, maar wat er op dit moment gebeurt is beangstigend. En ik ben al een jaar of 25 veel bezig met weer en klimaat.

Afgelopen zomer aan de lopende band temperatuur records, met de vorstgrens op 5300 meter. En het ergste moet nog komen. Doordat de scheepvaart geen zwavelhoudende diesel meer mag stoken, is het afkoelende effect van zwaveldioxide weg. Dat was de oorzaak van tot 5 graden hoger dan normale temperatuur van de noordelijke Atlantische oceaan.

Als je op twitter zit, en je hebt interesse in klimaat, volg dan Leon Simons. https://t.co/c8SS1OIkVv

Nu komt el Nino er nog bovenop, het effect daarvan is het sterkst in Zuid Amerika (39 graden in de winter) maar hier krijgen we er ook een flinke staart van mee. El Nino duurt nog 3-4 maanden voordat dat echt merkbaar wordt.

The older I get, the better I was

Het ligt iets genuanceerder @Onnem
Zeker in het geval van Sambuy dat toch al geen weekgasten had. Sambuy was een minigebiedje dat zich op korte afstand van grotere gebieden bevindt. De kosten voor het draaiend houden (personeel en onderhoud) konden simpelweg niet gedragen worden door het geringe aantal bezoekers. Het was niet voor niks bekend vanwege de rust…
Op zich was sneeuwgebrek nog niet eens zo’n groot probleem al was het een puur natuursneeuw gebiedje. Het naastgelegen Semnoz heeft ook nauwelijks accomodatie maar kan meer teren op de inwoners van Annecy en een behoorlijk goed bezocht langlaufplateau. Bovendien is het makkelijker toegankelijk dan Sambuy.
De gebieden Venet en Heiligenblut hebben ook niet zozeer met sneeuwgebrek te kampen, maar wel met kosten die ze niet meer kunnen dragen.
Neemt niet weg dat er zeker ook gebiedjes zullen zijn in de lagere regionen die door sneeuwgebrek om zullen vallen.

Hessel op 26 sep 2023 15:59

Heiligenblut. Ligt aan de zuidkant, dus wisselvalliger qua sneeuw. Die mooie hoge hellingen; als er een sneeuwprobleem was, dan was het dat de hellingen kaal geblazen werden.
Maar ook die gaan onherroepelijk ook kunstsneeuw nodig hebben. En daarvoor ontbreekt het geld.
Grootste probleem is dat door deels-sluiting er zeker geen gasten meer bijkomen, en zachtjesaan stamgasten gaan afhaken. Sterfhuisconstructie. Te lang afgewacht.

Wat Venet betreft. Ik denk te klein om op termijn te overleven. Ook hier WAS die zuidhelling door de hoogte sneeuwzeker. Maar die ondergrens kruipt omhoog. Ook hier, deels-sluiting, is sterfhuisconstructie, want er resteert onvoldoende omzet om nieuwe investeringen uit te kunnen betalen.

*bericht bewerkt door Onnem op 26 sep 2023 16:51

The older I get, the better I was

Het ligt iets genuanceerder @Onnem
Zeker in het geval van Sambuy dat toch al geen weekgasten had. Sambuy was een minigebiedje dat zich op korte afstand van grotere gebieden bevindt. De kosten voor het draaiend houden (personeel en onderhoud) konden simpelweg niet gedragen worden door het geringe aantal bezoekers. Het was niet voor niks bekend vanwege de rust…
Op zich was sneeuwgebrek nog niet eens zo’n groot probleem al was het een puur natuursneeuw gebiedje. Het naastgelegen Semnoz heeft ook nauwelijks accomodatie maar kan meer teren op de inwoners van Annecy en een behoorlijk goed bezocht langlaufplateau. Bovendien is het makkelijker toegankelijk dan Sambuy.
De gebieden Venet en Heiligenblut hebben ook niet zozeer met sneeuwgebrek te kampen, maar wel met kosten die ze niet meer kunnen dragen.
Neemt niet weg dat er zeker ook gebiedjes zullen zijn in de lagere regionen die door sneeuwgebrek om zullen vallen.

Hessel op 26 sep 2023 15:59

Heiligenblut. Ligt aan de zuidkant, dus wisselvalliger qua sneeuw. Die mooie hoge hellingen; als er een sneeuwprobleem was, dan was het dat de hellingen kaal geblazen werden.
Maar ook die gaan onherroepelijk ook kunstsneeuw nodig hebben. En daarvoor ontbreekt het geld.
Grootste probleem is dat door deels-sluiting er zeker geen gasten meer bijkomen, en zachtjesaan stamgasten gaan afhaken. Sterfhuisconstructie. Te lang afgewacht.

Wat Venet betreft. Ik denk te klein om op termijn te overleven. Ook hier WAS die zuidhelling door de hoogte sneeuwzeker. Maar die ondergrens kruipt omhoog. Ook hier, deels-sluiting, is sterfhuisconstructie, want er resteert onvoldoende omzet om nieuwe investeringen uit te kunnen betalen.

Onnem op 26 sep 2023 16:50

Over het zogenaamd omhoog kruipen van de sneeuwgrens… Bekijk onderstaande video eens over een laaggelegen gebied in Duitsland:

Liever wat feiten dan alleen maar paniekberichten.
Schaalvergroting en inflatie zijn een veel groter gevaar voor kleine wintersportgebieden voor de wintersporttoekomst dan het klimaat.

*bericht bewerkt door Thomas op 26 sep 2023 17:13

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Beste Thomas,

Ik wil hier geen discussie voeren over klimaat verandering en de rol van der mens daarin. Dat is een gepasseerd station. Ik begin ook niet aan discussie over zwaartekracht 😏

Mocht je er meer over willen lezen, dan zijn hier 2 leerzame links
https://qz.com/1069298/the-3-of-scientific-papers-that-deny-…
https://www.theguardian.com/environment/2021/oct/19/case-clo…

*bericht bewerkt door Onnem op 26 sep 2023 18:24

The older I get, the better I was

De teruglopende bezoekersaantallen hebben we ook aan “ons”zelf te danken.
Als ik de berichten hier zie van mensen die een gebied zoeken boven de 100km, dat is 99% van de vragen.
Ik vind zelf juist de kleine gebieden veel fijner en verrassender.

Disturbing the peace since 1975

Beste Thomas,

Ik wil hier geen discussie voeren over klimaat verandering en de rol van der mens daarin. Dat is een gepasseerd station. Ik begin ook niet aan discussie over zwaartekracht 😏

Mocht je er meer over willen lezen, dan zijn hier 2 leerzame links
https://qz.com/1069298/the-3-of-scientific-papers-that-deny-…
https://www.theguardian.com/environment/2021/oct/19/case-clo…

Onnem op 26 sep 2023 18:12

Waarom begin je dan telkens over het klimaat? Onder elk bericht begin je namelijk met hetzelfde statement en nu zeg je ook dat het een algemeen relaas is. Dat is toch gewoon continu hetzelfde punt maken?

Waarom begin je dan telkens over het klimaat? Onder elk bericht begin je namelijk met hetzelfde statement en nu zeg je ook dat het een algemeen relaas is. Dat is toch gewoon continu hetzelfde punt maken?

JBJannes op 26 sep 2023 18:42

Thomas schrijft “Over het —zogenaamd— omhoog kruipen van de sneeuwgrens”.

Die discussie ga ik niet voeren.
De onderzoeken die zouden aantonen dat er geen klimaatverandering is, blijken na controle stuk-voor-stuk gefraudeerd. Het bewijs staat in het artikel achter mijn 1e link.

*bericht bewerkt door Onnem op 26 sep 2023 18:52

The older I get, the better I was

En dus doe je keer op keer hetzelfde en verpesten mensen zoals jij dit forum.

Wat is de evolutie van het aantal pistekilometers in de alpenlanden tijdens de afgelopen jaren?
Zou al veel van bovenstaande verhelderen.
Bedrijven komen en gaan nu eenmaal.
Lees: skigebieden die inbreiden/verdwijnen of uitbreiden.

Als ik kijk naar het skigebied waar ik heb leren skiën, dan is het aantal pistekilometers een ruim tiental gekrompen. Alle dalafdalingen zijn gereduceerd tot 1 per dorp, waar er vroeger vele varianten waren. Deze ene variant is volop besneeuwd, waardoor ze open kunnen blijven van vroeg in het seizoen tot diep in maart. Vroeger was je afhankelijk van een flinke dump, en die zijn er steeds minder of worden minder vaak gevolgd door een periode van kou om de sneeuwlaag te laten zetten.
Op meer plekken lijkt dit het geval. Het inmiddels (weer/tijdelijk) gesloten Innerkrems (mag op de bovenstaande lijst) heeft ook te weinig investeringskracht gehad om voldoende kunstsneeuw op de dalafdalingen te krijgen. Samen met een verlopen liftconcessie naar de zuidhelling op de Blutige Alm is dat de druppel. Vroeger dik 40km samen met het Thomatal. Beetje onhandig verbonden, maar op zich best wat km piste op behoorlijke hoogte. De afgelegen ligging en verouderde liften maken dat er te weinig bezoekers kwamen. Het nabijgelegen Katschberg investeerde wel en heeft het piste-aanbod stabiel weten te houden.

Vrijwel elk skigebied waar ik ooit geskied heb in Oostenrijk geeft nu meer pistekilometers op dan toen ik er voor de eerste keer kwam. Behalve Hochzillertal dan, dat was destijds een sjoemelgebied en gaf het dubbele aantal kms op dan nu. Er zijn daar overigens effectief nu wel meer pistes dan toen.

Plaats een reactie