Aanbeveling Skileraar pakket/cursus z.a. SNowminds

Beste mensen, wellicht kunnen jullie mij adviseren over een cursus tot skileraar.

Ik overweeg heel serieus om dit jaar voor langere tijd naar de Alpen te gaan en te werken als skileraar maar heb nog geen certificaten. Ik spreek vloeiend Engels en Nederlands, een klein beetje frans, maar helemaal geen Duits. Frankrijk of Franstalig Zwitserland heeft dan ook mijn voorkeur. Ik ben opgegroeid in Canada, en heb daardoor voldoende ski-ervaring om skileraar te worden, al geef ik toe dat mijn techniek enige verbetering nodig heeft.

Het bedrijf “snowminds” biedt Skileraar opleiding pakketten aan waarin zowel een cursus tot skileraar inzit, als de eerste maand huur, eten, skipas, visum en baangarantie bij een skischool. Verbier heeft nu mijn voorkeur. Deze pakketten kosten veel geld, al snel rond de €6000 voor een seizoen in het Franstalige deel van Zwitserland. Daarnaast raden zij aan om €2000 mee te nemen voor overige uitgaven. Gezien ik ook mijn huur in nederland moet blijven betalen (al snel €2800 voor 4 maanden), worden de kosten wel extreem groot (+€10,800). Het gaat er voor mij niet om het geld verdienen, maar dit is te veel.

Het voordeel van de constructie dat snowminds aanbeid is dat je ook geld verdiend door het geven van skilessen. Echter worden er op de website geen concrete uitspraken gedaan over de te verwachten inkomsten. Ze geven alleen een gemiddelde uurloon aan (rond de 15 -20 euro per uur). Snowminds zegt simpelweg dat de werkafspraken tussen de leraar en de skischool zijn, en dat zij daar niet tussen zitten. Na het lezen van de website heb ik geen vertrouwen dat de inkomsten veel zullen zijn, en ik verwacht zeker niet dat het kostendekkend zal zijn.

Qua planning zou ik in januari 2024 kunnen beginnen, echter zou in het geval het niet anders kan ook

Hebben jullie ervaring met het bedrijf Snowminds? Of suggesties voor een andere organisatie die leuke opleidingen tot skileraar verzorgen?

Groeten,

Thomas Siekman, 26 jaar oud

Je kiest natuurlijk wel voor een dure organisatie en een erg duur land. Ga er van uit dat je minimum salaris krijgt, gezien je een beginnend skileraar bent.

Mijn advies om de kosten te drukken; ga in Oostenrijk werken en doe je opleiding direct bij een verband in plaats van snowminds.

Het nadeel is wel dat je zelf accomodatie en de skipas moet regelen, maar in het totaalplaatje ben je goedkoper uit. Althans, dat was ik toen wel!

Accommodatie wordt veelal geregeld door de skischool en jij bepaalt natuurlijk zelf hoe duur je het voor jezelf maakt. Ga je elke dag lunchen op de berg van je skileraren korting, of neem jij je eigen boterham mee. Zelfde met een drankje doen met de skileraren in de apres ski. Dit zijn de dingen die je trip duur maken.

TLDR; ga bij een direct verband skiën ipv een grote organisatie en kies voor een goedkoper land (Oostenrijk). Voor de rest ben je zelf degene die bepaalt of het een dure trip wordt, of niet!

Succes!

Aanvullend; kijk voor een opleiding in het gebied waar je wilt gaan lesgeven! Je kunt vaak dan al terecht in de accommodatie van de skischool! Hun hebben immers ook baad bij nieuwe leraren met een Anwarter of welk diploma dan ook!

*bericht bewerkt door tom.vdlinden op 18 okt 2023 17:01

Doe een losse opleiding en examen in Oostenrijk.
Zodat je meteen inzetbaar bent voor een skischool zonder dat ze er te veel voor moeten doen.
Wel even controleren of ze die ook in Frankrijk / Zwitserland accepteren.
Van de verdiensten moet je zeker in het begin niet veel verwachten.
Meestal krijg je pas redelijk betaald als je daar jaren werkt en laat zien trouw aan de school te zijn en meerdere ski diploma’s hebt.
Ga absoluut geen peper dure opleidingen doen.
Je maakt alleen de organisatoren rijk.Natuurlijk geven ze geen gegarandeerde inkomsten omdat er die voor jou niet zijn.
Je moet jezelf ook afvragen heb ik wel geduld genoeg voor skileraar.want die moet je in overvloed hebben.
Persoonlijk zou ik 2024 in dienst stellen van opleiding en examen.
Zodat je eind 2024 begin 2025 goed kan beginnen.
(Zonder gezeur ik wil wel komen werken maar nog geen enkel examen)
Deelnemers van deze begin examens zijn meestal vrij jong 16-20 jaar. ( moet je ook tegen kunnen)
Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Dank voor jullie aanbevelingen Hooykaas en Tom van de Linden! Zo te horen zijn er dus veel betaalbaardere opties dan dat wat het bedrijf snowminds aanbied. Ik ga onderzoeken waar het mogelijk is om direct cursussen te volgen, zonder tussenkomst van een derde partij. Mochten er mensen zijn die een bedrijf weet van een skischool of een bedrijf dat de cursuussen tot skileraar aanbied dan hoor ik het graag!

Dank voor jullie aanbevelingen Hooykaas en Tom van de Linden! Zo te horen zijn er dus veel betaalbaardere opties dan dat wat het bedrijf snowminds aanbied. Ik ga onderzoeken waar het mogelijk is om direct cursussen te volgen, zonder tussenkomst van een derde partij. Mochten er mensen zijn die een bedrijf weet van een skischool of een bedrijf dat de cursuussen tot skileraar aanbied dan hoor ik het graag!

Thomas_Siekmn op 18 okt 2023 19:10

Moet het perse Zwitserland zijn, of mag het ook een Oostenrijkse organisatie zijn? Anders moet je zeker eens kijken bij SBSSV, een bondsorganisatie van Salzburg die op verschillende locaties erg goede opleidingen organiseert!
https://www.sbssv.at/de/ausbildung/anwaerter/

Ook is er veel vraag in Oostenrijk naar enthousiaste leraren, volgensmij veel meer dan dat er vraag is in Zwitserland!

Als ik jou was zou ik me ook op Oostenrijk richten. Het is hier een stuk makkelijker om te regelen.

Ik zou me gaan oriënteren op een gebied waar je graag zou willen lesgeven en dan betreffende skischolen is dat gebied aanschrijven om te vragen of ze plek hebben. Vervolgens in het betreffende bundesland een cursus gaan volgen. Zelf goede ervaringen bij het Salzburgerverband (www.sbssv.at). Op hun site staan ook nog skischolen die vacatures hebben.

Het zelf regelen is iets meer werk, maar wel een stuk goedkoper. Geld wat anders naar Snowminds gaat kan je mooi besteden aan nieuwe gear;)

Thank God summer is over!

Hoe ik het toendertijd heb gedaan: paar gebieden in Oostenrijk uitgezocht die me leuk leken, daar alle skischolen gemaild dat ik van plan was begin december het Anwarter diploma te halen en of ik het daaropvolgende seizoen (dus vanaf begin kerstvakantie tot einde seizoen) bij ze kon komen werken. Zeker 25% mailde terug met een concreet aanbod, want er is een tekort aan skileraren. Vervolgens gewoon de beste uitgezocht qua combinatie gebied, salaris, algehele indruk van de skischool. En me zelfstandig ingeschreven bij het Skilerarenverband voor de Anwarter cursus. Die wordt precies voor dit doel gegeven begin december. Elk Bundesland in Oostenrijk heeft z’n eigen verband, ik zat bij Tirol en dat was top. Zoals anderen schreven is dit veel goedkoper dan het via zo’n organisatie doen. En je hebt meer autonomie. Wel iets meer zelf regelen maar dat valt echt heel erg mee. https://www.tirolerskilehrerverband.at/

Bij bovenstaande adviezen nog twee tips:
Niet iedereen slaagt voor de opleiding. Zie opmerkingen over geduld, maar ook techniek, kennis, en vaardigheid. Als je al veel ski-ervaring hebt: afleren is moeilijk.
Er zijn ook ski opleidingen in nl. Je kunt daar het niveau onder Anwärter proberen te halen en dan vragen of de investeren in een vervolg opleiding zijn heeft. Zou zeker niet zomaar veel geld uitgeven zonder een expert opinie of het haalbaar is.

PS nog even dit:
Als je een Top skiër bent wil het nog niet zeggen dat je een goede leraar bent.
Er zijn meerdere voorbeelden te vinden.

Dank iedereen voor de tips en suggesties!

persoonlijk ga ik het aankomende jaar weer werken als leraar in Sankt Anton (Oostenrijk)

1 geldt kwestie zoals ik al besproken heb zien worden bij de meeste ski scholen heb je de optie om accomodatie te krijgen via hun. Bij mijn ski school is het 10 euro per nacht over andere ski scholen kan ik niet veel zeggen

2 les geven in frankrijk: Ik kan dit niet zeggen met zekerheid maar van wat ik dacht is de opleiding änwarter niet geldig/hoog genoeg in frankrijk

3 stel je zit voornamelijk met de taal in de knoei van het duits. ik heb genoeg leraren gezien met slecht tot haast geen duitse taal kennis die alsnog het examen hebben gehaald.

Plaats een reactie