Bindingen snowboard

Hey!

Ik bestelde een nieuw snowboard van het merk Capita, maar mijn tenen staken teveel uit waardoor ik het ruilde naar een langer board (2cm langer) én een wide versie. Maar nu vind ik dat mijn tenen nog steeds teveel uitsteken… (2,8cm ongeveer) Ze steken ook meer uit dan mijn hielen, die steken quasi niets uit. Ik las online dat tenen en hielen evenveel moesten uitsteken, maar dat krijg ik dus niet geregeld met mijn binding. Ik kan mijn binding niet meer naar achter zetten, want dan hangt die erover. Hoe kan dit? Ligt het aan de binding? Ik heb schoenmaat 41 en volgens de size chart moest ik dan maat M nemen van binding.

Weet iemand raad?

null
uploading: 3CC71CCC-D309-4B0D-8FC2-D6D5E62437DF.jpeg

*bericht bewerkt door Isabeaug op 26 nov 2023 16:41

Hier zie je dat mijn bindingen achteraan zo goed als niets uitsteken in vergelijking met vooraan.

null

Kan niet heel goed zien hoe het met deze binding zit, maar het zwarte onderste schroefje op de 2e foto kun je losdraaien en je highback verder naar achter zetten als het goed is.
Met maat 41 zou je trouwens niet echt een wide nodig moeten hebben of was het een erg smal board?

*bericht bewerkt door Tiny-M op 26 nov 2023 16:46

En vaak kun je ook met de plate nog wat instellen dat het wat verder naar voren of achter staat. Maar daar heb je nu geen foto van gemaakt.

Ik denk eigenlijk niet dat je heel veel hinder gaat ondervinden van hoe ver je tenen nu uit steken, dit lijkt me niet overdreven veel namelijk. Probeer maar eens uit hoe ver je in zou moeten leunen om daadwerkelijk met je tenen de grond te raken, de meeste boarders komen echt niet zo ver met carven.

Maar goed, je zou die baseplate nog kunnen draaien zodat die 1 gaatje meer naar je hielen kan waarschijnlijk, maar dan heb je misschien inderdaad bij je hielen juist een probleem. Kun je een foto sturen van je baseplate? Je kunt ook je hele highback nog wat naar achteren zetten door dat schroefje wat je op die 2e foto ziet los te draaien. Andere opties zouden kunnen zijn om iets wijder te gaan staan of de hoek van je binding iets groter te maken, maar dan ga je dus wel je stance echt veranderen.

*bericht bewerkt door JelleK op 26 nov 2023 16:54

Hoe breed en lang is je board? Op basis van mt 41 zou je echt geen wide board nodig moeten hebben. Meestal pas vanaf mt 44

Hoe breed en lang is je board? Op basis van mt 41 zou je echt geen wide board nodig moeten hebben. Meestal pas vanaf mt 44

Lenvv op 26 nov 2023 16:51

Ik ben een vrouw en vrouwenboards zijn wel veel smaller. Eerst had ik een regular board maar daar staken mijn tenen nog veel meer uit. Daarom hadden ze een wide versie aangeraden. Maar een wide vrouwenboard komt overeen met een regular mannenboard.

Ah vandaar, dan is wide nog wel logisch.
Maargoed, zou beginnen met die highback wat naar achter zetten.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 26 nov 2023 16:55

Ik denk dat als je je hielzijde iets naar achter krijgt het wel goed gaat komen.

Hier kun je nog wat richtlijnen vinden: https://www.outdoorxl.nl/advies/snowboard/wat-is-de-juiste-b…

Wat iedereen hier al zegt. Je kan nog wat spelen met de plate of de highback. Of stance aanpassen. Ook de boots kunnen clunky zijn, maar als ik de afbeeldingen zie is dat volgens mij niet het geval

het lijkt er op dat je nog wel een stukje naar achter kan

Ik denk eigenlijk niet dat je heel veel hinder gaat ondervinden van hoe ver je tenen nu uit steken, dit lijkt me niet overdreven veel namelijk. Probeer maar eens uit hoe ver je in zou moeten leunen om daadwerkelijk met je tenen de grond te raken, de meeste boarders komen echt niet zo ver met carven.

Maar goed, je zou die baseplate nog kunnen draaien zodat die 1 gaatje meer naar je hielen kan waarschijnlijk, maar dan heb je misschien inderdaad bij je hielen juist een probleem. Kun je een foto sturen van je baseplate? Je kunt ook je hele highback nog wat naar achteren zetten door dat schroefje wat je op die 2e foto ziet los te draaien. Andere opties zouden kunnen zijn om iets wijder te gaan staan of de hoek van je binding iets groter te maken, maar dan ga je dus wel je stance echt veranderen.

JelleK op 26 nov 2023 16:50 ik kan mijn heel highback helaas niet verschuiven. Heb het getest door dat schroefje los te draaien maar dan staat het achterste van de binding niet recht maar schuin waardoor mijn schoen er niet in past.

Hier een foto van de baseplate

null

De achterkant van je binding halverwege het schroefgaatje, dan staat hij denk ik goed geplaatst.

Wat iedereen hier al zegt. Je kan nog wat spelen met de plate of de highback. Of stance aanpassen. Ook de boots kunnen clunky zijn, maar als ik de afbeeldingen zie is dat volgens mij niet het geval

het lijkt er op dat je nog wel een stukje naar achter kan

LoveToBoard op 26 nov 2023 17:23

Ik geraak helaas niet meer naar achter. Dan hangt de binding erover. En de highback gaat met deze binding precies ook niet naar achter, want dan staat de binding schuin. Ik heb het proberen te verplaatsen, maar krijg dat grote stuk niet recht. Zie foto’s. Ligt dit aan de binding?

null
null
null

Ik denk dat als je je hielzijde iets naar achter krijgt het wel goed gaat komen.

Hier kun je nog wat richtlijnen vinden: https://www.outdoorxl.nl/advies/snowboard/wat-is-de-juiste-b…

Lenvv op 26 nov 2023 17:04

Ik krijg de heelzijde niet naar achter :( denk dat dit aan de soort binding ligt?

null
uploading: BFFFADA2-0A94-4D93-90B6-9F97567E9F72.jpeg

*bericht bewerkt door Isabeaug op 26 nov 2023 17:50

Schroeven aan beide kanten losgemaakt?

De achterkant van je binding halverwege het schroefgaatje, dan staat hij denk ik goed geplaatst.

Lenvv op 26 nov 2023 17:49

Welk schroefgaatje bedoel je? Kan je dit aanduiden op de foto? Ik krijg de binding niet meer naar achter, want dan hangt hij over het board.

null

Schroeven meer hier plaatsen, je schuift dan de hele binding 0,5/1cm naar achteren

*bericht bewerkt door Lenvv op 26 nov 2023 17:56

Schroeven aan beide kanten losgemaakt?

Tiny-M op 26 nov 2023 17:52

Ja. Eigenlijk doet dat niet echt iets. Ik krijg het stuk dat ik vastheb op de foto niet naar achter dus mijn schoen geraakt er op deze manier niet in. De baseplat kan dus ook niet naar achter.

null
null

null

Schroeven meer hier plaatsen, je schuift dan de hele binding 0,5/1cm naar achteren

Lenvv op 26 nov 2023 17:54

Heb ik gedaan. Nu hangt de binding er wel iets over achteraan. Mag dat wel? Nu ziet het er zo uit, hielen nog steeds minder als tenen:

null
null
null
null

*bericht bewerkt door Isabeaug op 26 nov 2023 18:06

Probeer eens te kijken hoe groot de hoek is totdat je schoen of binding de grond raakt. En beeld je dan in hoe dat in de sneeuw is, ik kan het niet precies aangeven, maar volgens mij heb je voldoende speling. Mogelijk hebben anderen op de forum nog een idee daarover

Hmm, nog even wat over opgezocht, maar kan even niet direct een manual vinden van deze binding specifiek. Ik zie wel dat er nog een soort van touwtje om de highback heen zit. Zit daar ook een stelmogelijkeid in? Dat zou de reden kunnen zijn dat je de highback niet verder naar achteren krijgt met alleen de schroeven losmaken.

Blijkbaar is dat ook een soort van 2 in 1 oplossing voor foreward lean, dus misschien kan het inderdaad niet eens… welke maat binding heb je? Met maat 41 zou je een M moeten hebben.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 26 nov 2023 18:19

Hmm, nog even wat over opgezocht, maar kan even niet direct een manual vinden van deze binding specifiek. Ik zie wel dat er nog een soort van touwtje om de highback heen zit. Zit daar ook een stelmogelijkeid in? Dat zou de reden kunnen zijn dat je de highback niet verder naar achteren krijgt met alleen de schroeven losmaken.

Blijkbaar is dat ook een soort van 2 in 1 oplossing voor foreward lean, dus misschien kan het inderdaad niet eens… welke maat binding heb je? Met maat 41 zou je een M moeten hebben.

Tiny-M op 26 nov 2023 18:10

Er zit een zwart plaatje aan het touwtje aan de linkerkant maar rechts niet dus kan het niet verschuiven. Vraag me alleen af waarom er daar dan schroeven zijn als ik de highback niet kan verplaatsen. Ik heb inderdaad een medium binding.

Eerst had ik een 150 van lengte genomen, maar dan stak mijn voet er nog meer uit. Daarom hadden ze me een wide versie aangeraden. Uiteindelijk de 152W genomen dus ik zou denken dat mijn voet dan amper zou uitsteken in vergelijking met de 150 maar dat is dus niet zo. Ik kan alleen maar stellen dat het aan de binding ligt… Maar met een maat S zou ik de binding wel veel meer naar achter kunnen zetten en dat zou het probleem misschien kunnen oplossen? Al dat ik met maat 41 wel een M nodig heb volgens de size chart…

null
null

Nee juist geen kleinere binding nemen, dan gaan je tenen nog meer uitsteken. M zou moeten kloppen.
Lijkt echt een raar soort mechanisme van die specifieke binding te zijn. Met het naar achter zetten, neemt ook gelijk de forward lean toe. Weet niet of er een handleiding bij zit? Die zou dat moeten bevestigen.
Kun je de bindingen ook nog ruilen?

Alhoewel, als ik nu kijk naar de laatste foto met je schoen, lijkt die teen al veel minder uit te steken. Dat lijkt me niet echt een probleem.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 26 nov 2023 19:29

Nee juist geen kleinere binding nemen, dan gaan je tenen nog meer uitsteken. M zou moeten kloppen.
Lijkt echt een raar soort mechanisme van die specifieke binding te zijn. Met het naar achter zetten, neemt ook gelijk de forward lean toe.
Kun je de bindingen ook nog ruilen?

Tiny-M op 26 nov 2023 19:26

Helaas niet meer… Vind ze ook mooi passen op het board maar jammer dat ik ze niet kan aanpassen. Vreemd, want waarom zijn er anders schroeven aan de highback

Nee juist geen kleinere binding nemen, dan gaan je tenen nog meer uitsteken. M zou moeten kloppen.
Lijkt echt een raar soort mechanisme van die specifieke binding te zijn. Met het naar achter zetten, neemt ook gelijk de forward lean toe. Weet niet of er een handleiding bij zit? Die zou dat moeten bevestigen.
Kun je de bindingen ook nog ruilen?

Alhoewel, als ik nu kijk naar de laatste foto met je schoen, lijkt die teen al veel minder uit te steken. Dat lijkt me niet echt een probleem.

Tiny-M op 26 nov 2023 19:26

Volgens mij komt het met de positie op die laatste foto ook goed.

null

Kun je de baseplate bij je hak nog verplaatsen? Misschien kom daar dan wat ruimte om de highback te verschuiven?

Kan niet heel goed zien hoe het met deze binding zit, maar het zwarte onderste schroefje op de 2e foto kun je losdraaien en je highback verder naar achter zetten als het goed is.
Met maat 41 zou je trouwens niet echt een wide nodig moeten hebben of was het een erg smal board?

Tiny-M op 26 nov 2023 16:45

Die schroeven zijn er om je highback te roteren. Zodat als je de bindingen draait, je de highback in lijn met de buitenkant van je board kan monteren. Zo kun je de meeste druk op je highback zetten bij een backside bocht. Anders zou je in een extreem geval druk geven aan de zijkant van je highback.

Übung macht den meister!!!

Hey!

Ik bestelde een nieuw snowboard van het merk Capita, maar mijn tenen staken teveel uit waardoor ik het ruilde naar een langer board (2cm langer) én een wide versie. Maar nu vind ik dat mijn tenen nog steeds teveel uitsteken… (2,8cm ongeveer) Ze steken ook meer uit dan mijn hielen, die steken quasi niets uit. Ik las online dat tenen en hielen evenveel moesten uitsteken, maar dat krijg ik dus niet geregeld met mijn binding. Ik kan mijn binding niet meer naar achter zetten, want dan hangt die erover. Hoe kan dit? Ligt het aan de binding? Ik heb schoenmaat 41 en volgens de size chart moest ik dan maat M nemen van binding.

Weet iemand raad?

null
uploading: 3CC71CCC-D309-4B0D-8FC2-D6D5E62437DF.jpeg

Isabeaug op 26 nov 2023 16:40

Monteer de binding zo ver mogelijk naar achter. Plaats de schoen er in. Goed vasttrekken want zo los erin zit je schoen vaak niet met de hak strak in de heelcup. Zet dan het board op z’n kant op een vlakke ondergrond en kijk dan hoever je het board op z’n kant kan zetten voordat je binding/schoen de ondergrond raakt.
Vervolgens ga je je afvragen of dit problemen gaat opleveren.

Je wil overigens wel de bindingen zo plaatsen zodat je aan beide kanten evenveel overhang hebt.

Übung macht den meister!!!

Mocht je aan nieuwe schoenen toe zijn dan kun je ook eens kijken of er schoenen zijn met een kleinere footprint.
Vaak word 1 buitenschoen gebruikt voor 2 of 3 verschillende maten binnenschoenen.
het kan dus zomaar zijn dat een ander merk een kleinere buitenschoen (kleinere footprint) gebruikt bij de zelfde maat binnenschoen. Het kan zomaar een cm schelen.

Übung macht den meister!!!

Beste Isabeaug, niets meer aan doen. Alleen de highback terug zetten zoals ie zat. Tijdens het boarden ga je echt geen last hebben van het iets oversteken van je tenen of hak. Dan zou je je board haast onder een hoek van 90° moeten zetten willen ze zich ingraven in de sneeuw.

Plaats een reactie