Opvolger voor atomic blackeye Ti

De afgelopen 7 of 8 seizoenen heb ik elk jaar geskied met Atomic Blackeye Ti ski’s. Heb er altijd heel graag mee op de piste gestaan, maar ze beginnen nu serieus te verslijten, dus ik kijk uit naar een nieuw setje.

Ik weeg 74kg voor 174cm, ben een behoorlijk gevorderde skier, maar zeker geen expert. Het liefst van al ga ik hard op een verse groomer, maar af en toe wat spelen in de diepsneeuw vind ik ook leuk. Het echte technische werk (moguls bijv) is minder mijn ding.

Twee jaar geleden een paar gebruikte Volkl Kendo’s gekocht (model 2015 of 2016 schat ik), en die bevielen me minder. Ik vond het vooral lastig om er goed op te carven.

Iemand tips voor een leuke opvolger? Mag gerust een model van een jaar of 2-3 terug zijn

nog even aanvullen: mijn atomics zijn lengte 167cm, de kendos 170cm

Die Kendo’s zijn sinds enkele jaren helemaal veranderd, een stuk vriendelijkere ski dan waar jij op geskied hebt. Maar wellicht dat ze niet speels genoeg zijn. Wil je een goede alleskunner zou je eens kunnen kijken naar een K2 Mindbender 89 ti.

net even opgezocht: de kendo’s zijn van 2018

Ja dat is nog het oude model. Maar weet niet of de huidige kendo een goede keuze is, ik denk een beetje te 1 dimensioneel vergeleken bij je atomics. Die kendo is weliswaar 88 onder de voet, maar blijft vooral een pisteski.

Meer pistegericht is ook een volkl deacon 80, armada declivity 82. Wil je heel veel waar voor je geld dan een salomon stance 84.

Meer allmountain dus K2 Mindbender, Salomon Stance 90, Head Kore 87…

Ik zou ook kijken naar de Rossignol Experience 82 TI of 86 TI. Een stuk makkelijker te skiën dan de Kendo (in welke versie dan ook), K2 Mindbender 89 TI of iets dergelijks.

De nieuwe versie van de Salomon Stance 90 van dit seizoen (2023-2024) is ook zeer allround en prettig te skiën, zowel op strak corduroy als in de prut en zelfs buiten de piste (waar de andere genoemde ski’s echt meer pistegericht zijn - maar dan wel in alle omstandigheden).

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik heb zelf de Deacon 80 (bewust niet voor de 84 gekozen vanwege het gewicht). Een schitterende en zeer ondergewaardeerde ski die ook zeker door vergevorderde tot experts gewaardeerd wordt. Zeer speels. Stijf genoeg voor ijzige zwarte pistes en heel goed op de kanten te krijgen om te carven. Ben er zeer tevreden over. Als je ski’s met een titanium laag neemt moet je veel kracht kunnen zetten om het beste uit de ski te halen. (Lees iets zwaarder en vooral gespierd zijn)

Plaats een reactie