Skibot knelt op plaats waar blaar heeft gezeten

Ik heb een paar skibotten waar ik mijn eerste vakantie geen problemen mee heb gehad. Mijn tweede vakantie ontwikkelde zich halverwege een blaar op de linkervoet maar skivakantie gered door Compeed. We zijn nu een maand verder, de blaar is genezen en vereelt.

Vandaag ga ik echter skiën in een indoor baan om even te oefenen, en ik merk dat door de verdikking van eelt mijn schoen niet meer zo goed past. Het doet na zo’n 2,5 uur echt pijn en een nieuwe blaar lijkt in de maak.

null

De blaar zit onder het rode kruis (sic).

Ik vraag me af hoe ik dit het beste aanpak. Ik heb mijn bot iets losser gemaakt aan de tweede sluiting (van de teen af geteld). Ik neem aan dat ik mijn bot binnen niet van vorm kan veranderen? Zou een bezoek aan een podoloog zin hebben? Of moet ik gewoon kijken naar nieuwe schoenen? Zou ik echt niet tof vinden.

Even langs een bootfitter gaan. lijkt me een plekje waar vrij eenvoudig wat ruimte gemaakt kan worden. Welke regio woont u? Vast wel iemand hier die ter plaatse een aanbeveling kan doen.

Edwin van Riel

Of de bron (verdikking/eelt) weg laten halen.

Even langs een bootfitter gaan. lijkt me een plekje waar vrij eenvoudig wat ruimte gemaakt kan worden. Welke regio woont u? Vast wel iemand hier die ter plaatse een aanbeveling kan doen.

evr66 op 05 feb 2024 13:17

West-Vlaanderen. Heb even gegoogeld, zou bij Sportline dit kunnen laten doen. Prijzen zijn moeilijker te vinden, maar lees elders “kleine aanpassing €25”. Is dat niet heel goedkoop?

Of de bron (verdikking/eelt) weg laten halen.

Geraertshoven op 05 feb 2024 13:36

Denk ook dat dit een mogelijkheid is

25 euro voor een enkele, kleine aanpassing is vrij gangbaar als je de schoenen niet daar, winkel waar je de aanpassing laat uitvoeren, gekocht hebt. Maar heb je deze schoenen nieuw gekocht dan zou ik terug gaan naar de zaak waar je ze gekocht hebt, want dan passen ze het doorgaans gratis aan, mits ze de kunde hebben natuurlijk.

*bericht bewerkt door elmo op 05 feb 2024 16:11

Als die een fatsoenlijke bootfitter in dienst hebben wel, anders even kiezen voor kwaliteit boven die 25 EUR. Eelt weghalen kan sws schelen, dan nog, dat zat er in het begin niet denk ik? Dus beetje meer ruimte daar zou wel fijn zijn.

Edwin van Riel

Buitenschoen uitdeuken kan, maar binnenschoen materiaal weghalen kan ook.
Maar een blaar komt meestal door wrijving, zou het kunnen dat de schoenen niet heel goed passen?

Ws is het geen eelt op je voet, als het een flinke blaar is geweest en je huid stuk groeit daar nieuwe huid van binnen uit, ip groeit daar geen eelt. Kan zijn dat het litteken weefsel is, haal hier voor vit E creme ( bv van Jacob Hooy) en dagelijks even vijf min insmeren en goed masseren. Dan zal het ws na een tijdje weg gaan.

Dienten Die Alte schule

makkelijkst is gewoon de buitenschoen laten uitdeuken. Niet ingewikkeld om te doen…

Of de bron (verdikking/eelt) weg laten halen.

Geraertshoven op 05 feb 2024 13:36

En dan weer een nieuwe blaar krijgen en van voren af aan beginnen? Beter de bron aanpakken ipv symptoombestrijding. Gewoon even naar de bootfitter dus.

Born to Ride

In mijn ervaring zijn blaren meestal niet het gevolg van een te nauwzittende schoen, maar eerder van een voet die niet goed gefixeerd zit (lees: schoen te groot) waardoor er wrijving ontstaat omdat je voet in je schoen/sok beweegt. Een andere klassieker zijn te dikke sokken, omdat die contact maken met de huid, maar verder niet helpen om je voet te fixeren.

Een bootfitter gaat je alvast gerichter kunnen helpen, maar het hele “deuk de boel maar uit en het is opgelost”-verhaal lijkt me net iets te optimistisch.

In mijn ervaring zijn blaren meestal niet het gevolg van een te nauwzittende schoen, maar eerder van een voet die niet goed gefixeerd zit (lees: schoen te groot) waardoor er wrijving ontstaat omdat je voet in je schoen/sok beweegt. Een andere klassieker zijn te dikke sokken, omdat die contact maken met de huid, maar verder niet helpen om je voet te fixeren.

Morzel op 06 feb 2024 00:35

Dit zou ook wel eens kunnen kloppen. Verleden jaar was het zo warm dat ik gewoon mijn katoenen sokken aangedaan heb. Dit jaar en ook gisteren had ik mijn dikke skisokken aan. Ik voelde vooral aan mijn gewone schoenen hoe dik deze mijn voeten maken.

Te ruim? Ik denk het niet.

Bij nader inzien wel eens met @morzel eigenlijk. Maar sws eerst de bootfitter eens bezoeken. Daar de meeste kans dat je verder komt. Neem ook de diverse sokken mee die je gebruikt hebt. Kreten als dik en dun zijn nogal subjectief

Edwin van Riel

Plaats een reactie