Alleen op wintersport, kloppen deze prijzen wel?

Na een moeilijke periode afgelopen jaar met een sterfgeval wil ik echt mn hoofd leegruimen en op wintersport, aangezien dit vrij last minute besluit is kan niemand echt mee uit de groep. Een singles reis zie ik niet zitten want teveel druk op socializen en het ‘datingaspect’. Ik wil me echt kunnen terugtrekken wanneer nodig. Een singles groepreist kost inclusief vervoer en apres ski ongeveer 2000,-

Ik las op het forum dat de prijzen van alleen of gezamenlijk elkaar niet veel ontlopen. Ik zit te kijken naar wintersport in Oostenrijk of Zwitserland en de prijzen verschillen elkaar ook niet veel:

Subwebs goedkoopste 8 dagen reis naar bv Saalbach is inclusief vliegen half of eind maart (vliegtickets retour inclusief gear is 250,-) 1300,- op basis van halfpension. Tel daar apres ski en andere verborgen kosten bij op en dan zit je zo op 1600.

Zwitserland hostel met gedeelde kamers halfpension, bij elkaar 1700/1800,- ontloopt elkaar niet veel dus. Nou lees ik online dat een gemiddelde wintersport ongeveer 1000-1200,- kost met alle kosten erbij. Dat is nogal een flink verschil van 500/600 euro waar ik nu op uitkom voor 8 dagen echt een flinke smak geld. Kloppen deze bedragen een beetje?

En als je gewoon zelf een hotel/appartement boekt?
En Zwitserland is over het algemeen sowieso behoorlijk aan de prijs. Zeker als je de bekende gebieden kiest.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 13 feb 2024 18:58

Ik had dit ook. Ik heb nu voor 2 personen geboekt. Dat was goedkoper dan voor 1 persoon en veel accomodaties wilde me alleen niet eens hebben.
Dus ik ben nog aan t overleggen met mijn zus en een vriendin of 1 van hen mee wil. En anders inderdaad alleen.
Ik snap het van de hotels wel, maar het is wel gek dat voor 2 mensen goedkoper is dan voor 1. Doe het dan dezelfde prijs…

En als je gewoon zelf een hotel/appartement boekt?
En Zwitserland is over het algemeen sowieso behoorlijk aan de prijs. Zeker als je de bekende gebieden kiest.

Tiny-M op 13 feb 2024 18:57

Kwa hostel wat ik gevonden heb (Laax, wel gedeelde kamer met 3 anderen) en zelfs skipas ontlopen zwitserland en Oostenrijk niet superveel vind ik, het verschil is ongeveer 150,- in totaliteit. Voordeel van Oostenrijk is wel een eigen kamer, maar als je alleen gaat kan dat ook een nadeel zijn. Vind het erg fors allemaal tov wat ik las online wat het zou moeten kosten en wat het nu daadwerkelijk kost, omdat ik weinig tot geen ervaring heb leek het me goed een second opinion te vragen hier.
@LouiseO, kom jij ook een beetje op die bedragen uit dan? Dus 1500+ voor een weekje?

*bericht bewerkt door Ry33 op 13 feb 2024 19:15

En als je gewoon zelf een hotel/appartement boekt?
En Zwitserland is over het algemeen sowieso behoorlijk aan de prijs. Zeker als je de bekende gebieden kiest.

Tiny-M op 13 feb 2024 18:57

Kwa hostel wat ik gevonden heb (Laax, wel gedeelde kamer met 3 anderen) en zelfs skipas ontlopen zwitserland en Oostenrijk niet superveel vind ik, het verschil is ongeveer 150,- in totaliteit. Voordeel van Oostenrijk is wel een eigen kamer, maar als je alleen gaat kan dat ook een nadeel zijn. Vind het erg fors allemaal tov wat ik las online wat het zou moeten kosten en wat het nu daadwerkelijk kost, omdat ik weinig tot geen ervaring heb leek het me goed een second opinion te vragen hier.
@LouiseO, kom jij ook een beetje op die bedragen uit dan? Dus 1500+ voor een weekje?

Ry33 op 13 feb 2024 19:15

Dit vergelijk qua conclusie gaat uiteraard volledig mank; een hostel met 4 personen op een kamer en gedeelde faciliteiten vergelijken met een eigen 1-persoons kamer?
Qua prijs is een 1-persoons kamer verhoudingsgewijs een stuk duurder (vaak gewoon nagenoeg hetzelfde als 2-persoons).
Wat redelijk is kan ik niet direct zeggen want boek alles altijd apart, accommodatie is dan +/- 90-130 euro per nacht (2p).

Verder denk ik dat het meest voordelige is om een ski-maatje te zoeken qua oproep bv, die zijn veelal ook gewoon met name geïnteresseerd in het skiën en dit kun je uiteraard ook uitleggen/afspreken.

Laax en Saalbach zijn 2 behoorlijk prijzige gebieden. Dus dat je dan bovengemiddeld uit komt, vind ik echt niet gek. Daarnaast speelt periode ook nog deels mee.

Er zijn ook echt wel grote gebieden te vinden waar je onder de 600 euro een studio huurt, dan komt er nog een skipas bij, kom je op zo’n 850-950 uit. Dan moet je de reis nog betalen. Kan of met de bus of met vliegtuig. Dan red je het wel rond de 1200 euro.

Ga van 30/03 tot 06/04 naar La plagne
appartementje voor 4man €378 via de site van La plagne zelf.
Appartementje is ski in ski out op de piste in Plagne Village
skipas is momenteel 20% korting geloof ik…dacht €315

dus met verteer ter plaatse en de heen en terug reis (peage) zal het rond de €900 liggen…

Wil je betaalbaar op reis als alleengaande, ben je echt op de VVVs aangewezen. Er is zeker wat betaalbaars te vinden, zowel studio’s alsmede kamers met ontbijt. Op halfpensionhotel ga je wel flink betalen. De puzzel wordt dan helaas groter. En via een organisatie betaal je de hoofdprijs.

https://www.hochkoenig.at/de/buchen/dienten-priesterhoefl.ht… €370 logies met ontbijt vlak bij de piste, 10/15 min lopen naar het dorp. https://www.winterliner.nl/bestemmingplaats/oostenrijk/zell-… €104,- voor de bus naar Zell am see, gratis trein naar Lend.
Transavia Amsterdam Salzburg €146 (zonder ruim bagage, die komt er nog bij) gratis trein naar Lend.
Skipas Ski Amade online 6 dgn €315 7dgn €351 met het aankoop nr van je skipas kun je gratis treinkaartje bestellen.
Bus is het goedkoopste periode 8/9 t/m 16 maart.
Kom je op €825,- lunch en avond eten nog, je kan in de middag een flinke maaltijd nemen en dan voor de avond gewoon broodje of pizza halen. en uit eten kan natuurlijk ook. (of anders om lunch mee en avond uit eten.
Nu heb ik dit gezocht bij mij in de buurt maar dit kun je overal zoeken bij de plaatselijke vvv.
Succes

Dienten Die Alte schule

En als je gewoon zelf een hotel/appartement boekt?
En Zwitserland is over het algemeen sowieso behoorlijk aan de prijs. Zeker als je de bekende gebieden kiest.

Tiny-M op 13 feb 2024 18:57

Kwa hostel wat ik gevonden heb (Laax, wel gedeelde kamer met 3 anderen) en zelfs skipas ontlopen zwitserland en Oostenrijk niet superveel vind ik, het verschil is ongeveer 150,- in totaliteit. Voordeel van Oostenrijk is wel een eigen kamer, maar als je alleen gaat kan dat ook een nadeel zijn. Vind het erg fors allemaal tov wat ik las online wat het zou moeten kosten en wat het nu daadwerkelijk kost, omdat ik weinig tot geen ervaring heb leek het me goed een second opinion te vragen hier.
@LouiseO, kom jij ook een beetje op die bedragen uit dan? Dus 1500+ voor een weekje?

Ry33 op 13 feb 2024 19:15

Ik kom daar inderdaad ongeveer op. Voor Frankrijk. Ik heb dan wel een wat duurder hotel dan de goedkoopste in het dorp, maar deze ligt vlak bij de lift. En ik heb geen zin om eindeloos met spullen te slepen.
Ga voor het eerst snowboarden en neem de ski’s ook mee, dus ik wil ook makkelijk kunnen wisselen of de beentjes even wat rust geven op de kamer.

Zelf via een VVV of booking.com een hotel/studio boeken (€500) Vliegticket erbij (€ 150-200) en skipas. Rond de €1000 moet kunnen lukken. Zeker in de periode die je wilt gaan, is geen vakantie periode.

Laax en Saalbach zijn 2 behoorlijk prijzige gebieden. Dus dat je dan bovengemiddeld uit komt, vind ik echt niet gek. Daarnaast speelt periode ook nog deels mee.

Er zijn ook echt wel grote gebieden te vinden waar je onder de 600 euro een studio huurt, dan komt er nog een skipas bij, kom je op zo’n 850-950 uit. Dan moet je de reis nog betalen. Kan of met de bus of met vliegtuig. Dan red je het wel rond de 1200 euro.

Tiny-M op 13 feb 2024 19:31

Verschilt niet heel veel van wat ik begroot heb.
Je komt op 1200 uit + verzekering + eventuele transfer + eten/drinken/apres ski zit je easy peasy tegen de 1500/1600,- aan haha. Maargoed, de prijzen kloppen dus en zijn marktconform als ik het zo lees, volgens mij begroten de meeste mensen dit ook. Prijzige hobby geworden zeg, mijn laatste keer was voor corona 2019 in Port du Soleil en toen was het 1000,- inclusief eten drinken apres ski alles bij elkaar voor 8 dagen, hadden toen wel tankpas en was met 4 man, waarvan de helft van de dagen zelf koken ook. Alleen reizen, vooral hotel is gewoon prijzig dus, bedankt voor alle info.

@Helga ik heb al veel op booking.com rondgestruind, kwam dan telkens ook op 1500,- alles bij elkaar opgeteld (eten/apres ski/transfer/hotel/skipas/vervoer met afwijkende bagage)

@Elly3 bedankt, dat ziet er idd nog spotgoedkoop uit, ga daar eens inkijken.

*bericht bewerkt door Ry33 op 13 feb 2024 21:48

laatste keer was voor corona 2019 in Port du Soleil en toen was het 1000,- inclusief eten drinken apres ski alles bij elkaar voor 8 dagen, hadden toen wel tankpas en was met 4 man, waarvan de helft van de dagen zelf koken ook.

Dat zijn ook weer appels en peren. Het gaat al een tijdje over flinke prijsstijgingen overal, niet alleen op wintersport. Hier heb je het over lage reiskosten (-€200), gedeelde accomoditie (-€200), 4x zelf koken (-€100). Komt er dan nog minimaal 15% inflatie overheen.
Dus toen had alleen op reis ook €1800 gekost…

laatste keer was voor corona 2019 in Port du Soleil en toen was het 1000,- inclusief eten drinken apres ski alles bij elkaar voor 8 dagen, hadden toen wel tankpas en was met 4 man, waarvan de helft van de dagen zelf koken ook.

Dat zijn ook weer appels en peren. Het gaat al een tijdje over flinke prijsstijgingen overal, niet alleen op wintersport. Hier heb je het over lage reiskosten (-€200), gedeelde accomoditie (-€200), 4x zelf koken (-€100). Komt er dan nog minimaal 15% inflatie overheen.
Dus toen had alleen op reis ook €1800 gekost…

Bennie op 13 feb 2024 22:02

Dat betwist ik ook zeker niet… vandaar dat ik ook zei aan het einde van die alinea ‘Alleen reizen, vooral in een hotel is gewoon prijzig dus’

Wij zijn net terug uit Zwitserland (Laax). Als je ook maar een beetje aan je budget wil denken zou ik dit gebied en Zwitserland in het algemeen lekker links laten liggen. Er zijn mensen die het “prijzig” noemen, maar wij vonden het gewoon schreeuwend duur.

Je schrijft dat je op Booking.com hebt gekeken, maar daar vind je echt niet de goedkope accommodaties… daarvoor moet je bij de lokale VVV zijn. Op booking.com vind je toch vaak (duurdere) hotels en ketens en meestal niet de appartementjes van particulieren die je voor een prikkie huurt in het laagseizoen.

Wij zijn net terug uit Zwitserland (Laax). Als je ook maar een beetje aan je budget wil denken zou ik dit gebied en Zwitserland in het algemeen lekker links laten liggen. Er zijn mensen die het “prijzig” noemen, maar wij vonden het gewoon schreeuwend duur.

Seb135 op 13 feb 2024 22:24

Ik hoop dat ik niet al te brutaal ben, maar mag ik vragen wat je kwijt was onderaan de streep aan alles?

Je schrijft dat je op Booking.com hebt gekeken, maar daar vind je echt niet de goedkope accommodaties… daarvoor moet je bij de lokale VVV zijn. Op booking.com vind je toch vaak (duurdere) hotels en ketens en meestal niet de appartementjes van particulieren die je voor een prikkie huurt in het laagseizoen.

Jorien83 op 13 feb 2024 22:43

Die prikkies zijn nou wel net waar ik naar op zoek ben! Hoe vind je die lokale VVV? Plaatsnaam en dan VVV googlen?

Klopt @Ry33 maar in de Duitstalige landen is TVB Beter is de naam van plaats of het skigebied en dan .com Daar kom je dan Unterkunft suchen tegen .

Dienten Die Alte schule

Tourismusverband (en dan dorp/gebied).
Vervolgens zoeken bij Unterkunft of een unverbindliche Anfrage doen.

Thank God summer is over!

Ligt er maar allemaal aan wat je wil, een deftige hotelkamer met halfpension of een (gedeelde) kamer met ontbijt in een 2* pensionnetje of een kazernestudiootje verschillen wel wat in prijs…
Hetzelfde voor een picknickje 's middags of uitgebreide lunch, een biertje of zwaar op stap na het skiën,… enzoverder.

Bla, bla, bla.

Bij heel veel skigebieden kun je een vrijblijvende aanvraag doen.
Bijvoorbeeld via :https://www.best-of-zillertal.at/nl/skivakantie/
Je geeft aan wanneer je wilt komen, hoeveel personen, soort accomodatie etc.
Vervolgens kunnen de accomodaties je via mail een offerte sturen.
Mijn advies: kijk naar welk skigebied je zou willen en probeer het op die manier

Ik zou Frankrijk overwegen. Bijvoorbeeld via Sportiek. Prachtige gebieden 200km+ op hoogte. Ski in ski out. Eigen app. Inclusief skipas, half pension en busreis voor onder de 1000 euro in maart.

*bericht bewerkt door Nanco op 14 feb 2024 08:05

Als je budget wilt kun je inderdaad nog een stuk minder kwijt zijn. Bij sunweb zie ik ook prijzen rond de 800 voor bus+verblijf+skipas in Les Sybelles.

Na een moeilijke periode afgelopen jaar met een sterfgeval wil ik echt mn hoofd leegruimen en op wintersport, aangezien dit vrij last minute besluit is kan niemand echt mee uit de groep. Een singles reis zie ik niet zitten want teveel druk op socializen en het ‘datingaspect’. Ik wil me echt kunnen terugtrekken wanneer nodig. Een singles groepreist kost inclusief vervoer en apres ski ongeveer 2000,-

Ik las op het forum dat de prijzen van alleen of gezamenlijk elkaar niet veel ontlopen. Ik zit te kijken naar wintersport in Oostenrijk of Zwitserland en de prijzen verschillen elkaar ook niet veel:

Subwebs goedkoopste 8 dagen reis naar bv Saalbach is inclusief vliegen half of eind maart (vliegtickets retour inclusief gear is 250,-) 1300,- op basis van halfpension. Tel daar apres ski en andere verborgen kosten bij op en dan zit je zo op 1600.

Zwitserland hostel met gedeelde kamers halfpension, bij elkaar 1700/1800,- ontloopt elkaar niet veel dus. Nou lees ik online dat een gemiddelde wintersport ongeveer 1000-1200,- kost met alle kosten erbij. Dat is nogal een flink verschil van 500/600 euro waar ik nu op uitkom voor 8 dagen echt een flinke smak geld. Kloppen deze bedragen een beetje?

Ry33 op 13 feb 2024 18:53

Probeer eens skifriends.be waar ik ook een single reis heb geboekt op mijn eentje. Dit ook omdat én ik geen single shortski vond én omdat alle Belgische organisaties inderdaad focussen op happy single who wants to mingle. Enkel het Nederlandse Estivant stond open voor alleengaanden in een relatie. Villa Vibes lijkt me zelfs regelrecht aan te sturen op relaties binnen hogeropgeleiden (wat ik wel ben maar sectaire segregatie lijkt me heel eng) en ik zit echt niet te wachten op een rondje scheefpoepen (voor de Nederlanders: poepen op zijn Belgisch, dus niet op de WC (al kan dat natuurlijk wel voor de fitte koppels >:D )).

Ik betaal zo’n 800€ voor een 3/4 pension inclusief transport (slaapbus) voor 3 volle dagen skiën. Ik heb even gekeken voor een weekreis en dan zit je op zo’n €1200-€1300 bij Skifriends, dus inclusief skipas 6d, busvervoer en HP 4* hotel. Door het 's nachts rijden in een slaapbus (in echte bedden!) win je eigenlijk een dag dat je anders aan vervoer zou spenderen. Het kan ook goedkoper met kamer en ontbijt.

Laat je niet verleiden om ergens op de kamer te zitten met een vreemde, als je echt behoefte hebt aan jezelf te kunnen terugtrekken, zit je best alleen. Ik heb die behoefte ook en mijd daarom hostels.

Je kunt, als het eenvoudig mag, ook eens informeren bij Ferienhof Paulelas. Nogal oubollig, maar vlak aan de dalafdaling Gaislach en bij Phillip/'s Finale après-ski. Einzelzimmer met douche en wc direct ernaast kost max €300 voor een week. En Sölden is een prima maartbestemming. Met de trein en bus behoorlijk goed te bereiken.

Wij zijn net terug uit Zwitserland (Laax). Als je ook maar een beetje aan je budget wil denken zou ik dit gebied en Zwitserland in het algemeen lekker links laten liggen. Er zijn mensen die het “prijzig” noemen, maar wij vonden het gewoon schreeuwend duur.

Seb135 op 13 feb 2024 22:24

Ik hoop dat ik niet al te brutaal ben, maar mag ik vragen wat je kwijt was onderaan de streep aan alles?

Ry33 op 13 feb 2024 23:05

Moet zeggen dat ik dat niet precies helder heb, maar voor accomodatie waren we rond de 1700 kwijt (alleen ontbijt). Skipas ver vooruit geboekt via de Laax app dus dat was rond de 400 pp. Dit viel ons allemaal nog flink mee en verschilt ook niet per se heel veel met oostenrijk. Wat wel scheelt: eten en drinken. Een burgertje met een frietje op de piste kost 30 euro. Een colaatje kost meer dan 6 euro. Schnitzel in het hotel met wat groete en een mini salade 55 euro. Daarnaast hadden wij zelf materiaal. Als je moet huren betaal je in het gebied ook de hoofdprijs. Kleine disclaimer nog: wij zaten in het dorp Flims, dat aangesloten is bij het gebied van Laax. Voor zover wij konden zien maakte dat qua prijzen niks uit, maar even voor de volledigheid.

Nog een tip voor laax. Installeer de Laax App. Daarop staan prijzen van eten en drinken en kan je zien welke restaurants er zijn in het gebied. Je kan daar ook je skipas kopen. Ze gebruiken dynamische prijzen, dus hoe eerder je boekt hoe goedkoper. Relatief dan.

Er wordt dus een vliegvakantie vergeleken inclusief ontbijt en avondeten… hoe is deze vraag nou serieus te nemen. Tuurlijk ben je minder kwijt als de cijfers gebaseerd zijn op een gezinsvakantie waarbij veelal in goedkopere accommodaties wordt gezeten en waarbij het eten ook daar gekookt wordt. overigens is de prijs voor een persoon altijd duurder omdat je vaak een twee persoonskamer zit

*bericht bewerkt door koenlam1 op 14 feb 2024 10:08

Hoe Hoger Hoe Beter

Je schrijft dat je op Booking.com hebt gekeken, maar daar vind je echt niet de goedkope accommodaties… daarvoor moet je bij de lokale VVV zijn. Op booking.com vind je toch vaak (duurdere) hotels en ketens en meestal niet de appartementjes van particulieren die je voor een prikkie huurt in het laagseizoen.

Jorien83 op 13 feb 2024 22:43

Die prikkies zijn nou wel net waar ik naar op zoek ben! Hoe vind je die lokale VVV? Plaatsnaam en dan VVV googlen?

Ry33 op 13 feb 2024 23:07

@Ry33 voor Oostenrijk is het hierboven al uitgelegd, voor Frankrijk is het vaak Centrale de Reservation met idd de plaatsnaam. Vaak vind je via de site van het skigebied ook aanbieders (lokale makelaars/verhuurkantoren). Voor bv Val Cenis en Aussois vind je heel goede deals via Destination Haute Maurienne.
Daarnaast zijn er gebieden waar veel aanbod is via Interhome, zoals in L3V.

*bericht bewerkt door Jorien83 op 14 feb 2024 10:04

Je schrijft dat je op Booking.com hebt gekeken, maar daar vind je echt niet de goedkope accommodaties… daarvoor moet je bij de lokale VVV zijn. Op booking.com vind je toch vaak (duurdere) hotels en ketens en meestal niet de appartementjes van particulieren die je voor een prikkie huurt in het laagseizoen.

Jorien83 op 13 feb 2024 22:43

Die prikkies zijn nou wel net waar ik naar op zoek ben! Hoe vind je die lokale VVV? Plaatsnaam en dan VVV googlen?

Ry33 op 13 feb 2024 23:07

@Ry33 voor Oostenrijk is het hierboven al uitgelegd, voor Frankrijk is het vaak Centrale de Reservation met idd de plaatsnaam. Vaak vind je via de site van het skigebied ook aanbieders (lokale makelaars/verhuurkantoren). Voor bv Val Cenis en Aussois vind je heel goede deals via Destination Haute Maurienne.
Daarnaast zijn er gebieden waar veel aanbod is via Interhome, zoals in L3V.

Jorien83 op 14 feb 2024 10:04

En zoek ook eens op https://www.maeva.com/fr-fr/ daar heb ik 1,5 jaar geleden een heel voordelig hok gevonden in Valmorel.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Plaats een reactie