Nieuwe pistecarvers

Helaas is bij een val één van mijn Atomic Redster X9s TI skis (het topmodel met raceplaat) uit 2019 gesneuveld. Ik ben dus toe aan een nieuw paar pure pisteskis.

Niveau 8-, ik ski gemiddeld 20 dagen per jaar. Ik heb een paar Head Kore 93 skis voor slechte omstandigheden en poederdagen.

Mijn conclusie over mijn oude X9s was dat ze ietwat eenzijdig waren. Op goede harde pistes heerlijk om grote bochten mee te carven op hoge snelheid, of makkelijk om overal geslipt te cruisen, maar er zat weinig tussenin. Dit kan ook iets met mijn techniek te maken hebben; ik heb het gevoel dat ik bij het carven vaak net te veel backseat kwam te zitten.

Ik ben dus op zoek naar een nog altijd sportieve GS (of misschien net wat kleinere radius) ski, die misschien net wat veelzijdiger (of makkelijker?) is maar waar ik wel gewoon mijn energie in kwijt kan. Waar ik zelf op uit ben gekomen:

Atomic Redster G8
Rossignol Hero Elite LT
Fischer The Curv GT
Völkl Deacon 72
Blizzard Firebird HRC

*bericht bewerkt door woutervds op 15 mrt 2024 20:55

Ik denk dat van bovenstaande de G8 het meest veelzijdige is.

Zelf sinds dit seizoen de Salomon s/race GS 12 in bezit na het testen van verschillende modellen. Kan die je ook zeer aanbevelen.

Ander model wat mij ook positief verraste was de völkl racetiger GS.

Probeer ook eens de Head Worldcup Rebels eRace. Zonder raceplaat als het iets minder hard hoeft, met (=pro) als je dichter bij de X9Rs qua performance wil.

Ik denk dat van bovenstaande de G8 het meest veelzijdige is.

Zelf sinds dit seizoen de Salomon s/race GS 12 in bezit na het testen van verschillende modellen. Kan die je ook zeer aanbevelen.

Ander model wat mij ook positief verraste was de völkl racetiger GS.

Casper33 op 15 mrt 2024 21:04

Had je ook modellen uit mijn lijstje geprobeerd? Hoe ben je op die Salomons gekomen?

De G8 heeft nog altijd een (marginaal) grotere radius dan de X9, die lijkt me dus niet zo heel veel veelzijdiger, of mis ik iets?
Als je centen hebt, de Stöckli WRT (al dan niet Pro).

Let's Ride

Ik denk dat van bovenstaande de G8 het meest veelzijdige is.

Zelf sinds dit seizoen de Salomon s/race GS 12 in bezit na het testen van verschillende modellen. Kan die je ook zeer aanbevelen.

Ander model wat mij ook positief verraste was de völkl racetiger GS.

Casper33 op 15 mrt 2024 21:04

Had je ook modellen uit mijn lijstje geprobeerd? Hoe ben je op die Salomons gekomen?

woutervds op 15 mrt 2024 22:09

De Hero Elite LT en de HRC. Elite LT ook wel een alleskunner, de HRC kende alleen standje turbo.

Wat betreft de G8: zowel korte (wel iets meer druk) als lange bochten, geslipt of carve, alles gaat vrij eenvoudig zonder dat hij je afstraft. Kostte mij weinig energie om de hele dag te skiën, ook bij pap in de middag prima. Zou de radius waarin ik hem geskiet heb (15.2m bij 168cm ski) eerder omschrijven als 14m.

Uiteindelijke keuze voor de Salomons op basis van paar dagen skiën in november, na huur voor een mooie prijs overgenomen. Snelle kanten wissel met felle rebound op hoge snelheid en waanzinnige grip op ijzige pistes.

Voor veelzijdigheid (niet alleen bochtgrootte, maar ook bocht techniek slippen/carven) is de G8 inderdaad heerlijk, ook voor de hele dag, omdat die net een tikje softer is dan de andere cheater GS ski’s (zoals de Salomon GS 12, de laatste versie van de Hero Elite LT, Curv GT - hoewel die qua radius daar misschien net onder zit). Wel een grote radius, maar door de buiglijn mooi kleiner te maken zonder al te veel moeite.

De HRC is qua radius ook wat kleiner, meer middenradius. Wel een vrij stevige ski nog, maar ook een stuk veelzijdiger dan de X9S waar je afscheid van neemt.

De Deacon 72 is wat speelser dan de HRC zonder aan stabiliteit in te leveren. In buckels, korte bochten, rommelige sneeuw het best op zijn plek van al deze ski’s.

Allemaal goede opties, maar wel verschillende routes die naar Rome leiden. Je moet goed bedenken wat jij het meeste skiet en wat daarbij het beste past.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Probeer de Fischer Rc4 WC CT is… Kan wel is zijn wat je zoekt…

Ben uiteindelijk (ook ivm beschikbaarheid en prijs in de aanbieding) op de Rossignols uitgekomen en net terug van een week skiën. Echt een verademing ten opzichte van de Redsters: een stuk makkelijker om kortere bochten te skiën en er rebound uit te krijgen maar ook voor mijn gevoel voorspelbaarder in de lange carvebochten op hoge snelheid. Ik ben er blij mee!

Tof! Hoe waren de korte bochten? Ik zit naar de hero elite mt te kijken. Benieuwd naar ervaringen!

Tof! Hoe waren de korte bochten? Ik zit naar de hero elite mt te kijken. Benieuwd naar ervaringen!

timtim88 op 01 apr 2024 12:08

De MT (zowel de CA als de TI versie) is een stuk softer dan de LT of de ST. Behalve de radius dus ook echt wel een wat ander gevoel, niet helemaal te vergelijken.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Thanks! Wat houdt softer in dan?

Dat de ski iets minder kracht vraagt om te buigen, maar ook aanzienlijk minder teruggeeft. Ook in de torsiestijfheid vind ik ze aanmerkelijk softer. Dat voel je in de grip die iets minder direct is, maar het maakt de ski ook iets vergevingsgezinder. De ST en LT TI zou ik inschatten voor recreatief niveau 7-8; de MT zou ik voor rond de 6 inschalen.
Verder is de MT een prima stabiele en fijne ski hoor, je kan het qua kaliber alleen niet met de LT of de ST vergelijken (ondanks dat ze hetzelfde heten en hetzelfde printje hebben). Er is meer verschil dan alleen de radius.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Thanks voor alle info. Ik ga me weer verder verdiepen. Misschien open ik nog een topic voor advies :)

Plaats een reactie