Ski vergelijking/ ervaring

Afgelopen week naar de Dolomieten geweest, we skiën een week daar, voorafgaand doen we nog een aantal indoor lessen op de rollerbaan en indoor sneeuw om zo niet helemaal onvoorbereid op de piste te staan.

Huren altijd ski’s, en had een app gedownload van Fischer die je performance bijhoud en welke ski er bij je ervaring past.
Bij het Verhuur bedrijf kreeg ik head esgr ?mee, en ik begrijp ook dat je even moet wennen aan de Ski en het gevoel ervan op de piste, maar ik kreeg maar niet het juiste gevoel. Vermoeide voeten en bovenbenen, dat was niet wat ik wou.De app gaf rc4 power ti aan qua ski, dus terug naar de verhuurder en daar stonden rc4 rsc… die mee gekregen en een wereld ging open, deden wat ik wou, stuurde prima en had een fantastische ervaring met deze ski’s.
Ondanks mijn minimale ervaring qua merken en gevoel merkte ik toch echt verschil in beleving en gevoel. Nu denk ik, zal ik een set aanschaffen of ga ik nog een keer huren om er zeker van te zijn dat ze echt bij mij passen qua ervaring op de piste. En hebben meer mensen die ervaring?

Verschillen tussen ski’s kan je goed voelen. Uiteraard voel je die verschillen het best als je ski’s vlak achter elkaar skiet.
Verschillen tussen verschillende soorten/categorieën ski’s zijn groot natuurlijk. Maar zelfs binnen een categorie kunnen twee ski’s die op papier hetzelfde lijken echt heel anders voelen. Dus als je de ski zoekt die het beste bij je past, moet je meer testen. Maar pas wel op: jouw voorkeuren, tempo, techniek verandert misschien, dus ook wat de beste ski voor jou is.

Als je die Fischer fijn vond en je kan een mooie aanbieding vinden - waarom niet?

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik zou nu je duidelijk verschil merkt, gewoon eerst nog wat meer soorten, merken en types uitproberen.

Voldoende test-events in het buitenland, maar ook bv in zoetermeer, vanaf okt/nov weer waarschijnlijk.

Als het niet te druk is, op vakantie ook goed mogelijk in overleg met een shop ter plaatse.

Edwin van Riel

Nadeel is natuurlijk wel dat sommige mensen (moi incluis) een vorm van “maximising-drang” kennen.

Dat je altijd wacht met een keuze omdat je bang bent dat je voor een 9.7 bent gegaan in plaats van een 9.8 oid.

En dan ben je zo 2 jaar verder met keuzestress.

Soms is het ook prettig om gewoon een fijne ski te kiezen en daar dan gewoon lol op te hebben.
En vooral geen reviews er meer over te lezen :-)

Totales Vollidiot

Nadeel is natuurlijk wel dat sommige mensen (moi incluis) een vorm van “maximising-drang” kennen.

Dat je altijd wacht met een keuze omdat je bang bent dat je voor een 9.7 bent gegaan in plaats van een 9.8 oid.

En dan ben je zo 2 jaar verder met keuzestress.

Soms is het ook prettig om gewoon een fijne ski te kiezen en daar dan gewoon lol op te hebben.
En vooral geen reviews er meer over te lezen :-)

Kdtl op 25 mrt 2024 08:18

Eens. Tenzij je competitief skiet, als je tevreden bent, dan hoef je niet verder te zoeken.

Wat dat betreft is het net als met stereofielen. Altijd maar op zoek naar nog beter… Daar word je niet gelukkig van.

Nadeel is natuurlijk wel dat sommige mensen (moi incluis) een vorm van “maximising-drang” kennen.

Dat je altijd wacht met een keuze omdat je bang bent dat je voor een 9.7 bent gegaan in plaats van een 9.8 oid.

En dan ben je zo 2 jaar verder met keuzestress.

Soms is het ook prettig om gewoon een fijne ski te kiezen en daar dan gewoon lol op te hebben.
En vooral geen reviews er meer over te lezen :-)

Kdtl op 25 mrt 2024 08:18

Beste advies inderdaad. Er is vast een ski die nóg beter past bij jouw level. of wanneer je twee vakanties verder bent… eentje die je toch niet hebt kunnen proberen, eentje die je écht een keer gedaan moet hebben… enz. Enz.

Maar het is niet voor iedereen weggelegd om alles geprobeerd te hebben en je wordt vrij besluiteloos van van al die keuzes en opties

Ik heb een paar jaar geleden bij snowworld wat skies getest en toen fischers curvs gekocht… deze voelden als thuiskomen zodra ik ze aandeed, en nog nooit spijt van gehad.

Ik had meteen zo veel meer vertrouwen, dat was echt genieten. Beste beslissing ooit

En ja kans is dat je er uit groeit, wat stijvers wil, of breder, er toch wat beters is, of wat dan ook

Maar ja je bent toch mooi met een heerlijke grijns op je gezicht van de pistes geknald 😬

Wat wil je nog meer

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 27 mrt 2024 19:55

Ik heb een beetje informatie ingewonnen, aangezien wij altijd wat later in het seizoen gaan skiën is een wat bredere ski een goede optie, tussen de 70 en 78 ivm het drijfvermogen van de Ski. Een smallere gaat, als de piste wat achteruit gaat in kwaliteit, meer kracht kosten werd mij verteld. Misschien dat ik dat wel ervaren heb, maar qua ervaring niet echt helemaal opgeslagen heb die dagen.Ondanks dat de ski wat breder is kan er ook prima mee gekant worden in de morgen op een gegroomde piste en heb je er in de middag ook nog een hoop plezier van.
Heb besloten om nog een keer een duurdere ski te gaan kiezen bij de verhuurder bij een volgende vakantie en dan mijn keuze te maken. M’n voorkeur voor kopen gaat uit naar de Fischer one 78 GT in de 160 lengte. Maar ik wil ze eerst graag een keer proberen. Afgelopen jaar 2023 heb ik ook nog een rosignoll react 6 gehad uit de verhuur, daar was ik ook wel redelijk over te spreken, maar die schijnt toch iets zenuwachtig ( meer flexibel) te zijn, kan ik mij niet helemaal goed herinneren, wel dat ze redelijk oke waren.
Hebben hier in de stad een DAKA winkel, doen ook testdagen in SnowWorld, dus hopelijk voordat we op vakantie gaan nog een testdag krijgen die we mee kunnen pakken.

Bedankt voor jullie reacties, erg leerzaam en duidelijk.

Met een allmountain heb je inderdaad iets voor de meeste omstandigheden. Je hoeft je zeker geen zorgen te maken om het kanten dat gaat gewoon prima. Ideaal als je gewoon één goed paar skies zoekt.

Pisteskies zijn wat harder werken in slush en buckels, je kan het wel deels opvangen met techniek. Maar heb je een mooie nette piste dan is dat wel iets meer genieten.

Ik denk dat je op de goede weg zit, Succes met de zoektocht!

De zoektocht naar ski’s is ten einde, kreeg een goede aanbieding en het advies van hier heb ik ook mee genomen. Het zijn de Fischer Rc one 78 GT rt geworden in de 159 lengte.
Moet ze nog proberen op de (indoor) piste, dus ben zeer benieuwd hoe ze zijn en aanvoelen. Was het verstandig om ze zonder te proberen te kopen ? Hoop het wel, de reviews zijn heel erg goed over dit model, dus verwacht geen miskoop.
We gaan het zien als ze binnenkomen en dat ik ze even ga proberen in Zoetermeer voor 2 uurtjes. Houd jullie op de hoogte.

Plaats een reactie