Met snowboard op vlakke stukken

Drama! Echt drama! ;-)

Het boarden gaat best lekker. Zit nu in Frankrijk, groen gaat super, blauw gaat, maar nog niet helemaal comfortabel. Dit is mijn eerste seizoen op een board.
Maar de vlakke stukken…. Het is drama. Mijn board gaat diagonaal en het lukt me slecht hem recht te krijgen. Meestal pak ik dan dus een kant en lig ik op mijn plaat.

Ik wil dit graag oefenen, hier nog, maar straks ook in Nederland. Kan dat op een rollerbaan?
Hier nog boarders met tips?

Ik probeer een kant te kiezen en die te houden, maar het gaat echt lastig en dan gaat de boel zwabberen en trekt mijn board een beetje zijn eigen plan.

Relax and stand on the board zou mijn leraar gezegd hebben. Als je eenmaal goed staat, kun je je plank ook plat houden op vlakke stukken. Zeker als het goed gewaxt is, gij je dan lekker door.
Als je diagonaal gaat, is er een grote kans dat je nog wat teveel naar achter staat, meer druk naar voren. Andere mogelijkheid is dat je qua front en backside niet helemaal goed gepositioneerd staat. Maar zonder beelden weet ik het natuurlijk niet.

Rollerbaan gaat je wel goed helpen om precies dat punt te voelen waar je gaat happen. Dat zal wel wat helpen.

Denk wel dat elke boarder die vlakke stukken als 1 van de moeilijkste dingen herkent in het begin. Later denk je er niet eens meer over na. Crashpants en kniebeschermers zijn dan wel fijn.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 mrt 2024 15:30

Vlakke stukken, ergste nachtmerie gewoon altijd, hardste keren op mn bek gegaan altijd op dat soort stukken. Fuck die vlakke stukken

Familie van Freerider, Louise?

Check deze video:

Familie van Freerider, Louise?

Geraertshoven op 29 mrt 2024 06:44

Hehe moest er ook aan denken, die hebben we sl even niet gehoord hier 😉

Edwin van Riel

Gelukkig heeft Nederland genoeg vlakke stukken om te oefenen:)

Bedenk me nog wat: als je in een sleeplift staat, sta je als het goed is ook op een ontspannen manier plat op je plank. Dit eigenlijk een beetje hetzelfde.

Zolang het nog met een redelijk tempo glijdt, kun je wel rustig wat bochtjes maken door een klein beetje druk op je kant te zetten.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 29 mrt 2024 08:21

Familie van Freerider, Louise?

Geraertshoven op 29 mrt 2024 06:44

Bij mijn weten niet, of mijn moeder is stout geweest ;-) . Ik ben nog niet zo lang lid hier, wie was dat ookalweer? Had die niet die “verschrikkelijke” vakantie? In dat geval mis ik de gelijkenis, haha!

*bericht bewerkt door LouiseO op 29 mrt 2024 08:24

Bedenk me nog wat: als je in een sleeplift staat, sta je als het goed is ook op een ontspannen manier plat op je plank. Dit eigenlijk een beetje hetzelfde.

Zolang het nog met een redelijk tempo glijdt, kun je wel rustig wat bochtjes maken door een klein beetje druk op je kent te zetten.

Tiny-M op 29 mrt 2024 08:09

Zoiets 😉:

null

Edwin van Riel

Dat is de techniek😂

@Tiny-m staat je trouwens leuk, dat blauwe jasje 😉

Edwin van Riel

De sleeplift heb ik behoorlijk onder controle, maar daar merk ik ook, dat als het pad schuin loopt, ik gewoon de berm in verdwijn. En dan kan ik wel blijven hangen tot het weer rechter is en terugsturen, maar het lukt me niet het board te sturen als het echt plat-plat is, en ijzig of aangereden. Ik zie dat anderen het wel kunnen, dus ik doe iets fout.
Tot nu toe 1 keer uit de sleeplift gevallen, ook in SnowWorld niet, dus ik ben daar best content mee.
Probeer evt last minute nog een lesje te scoren hier morgen, maar het is even de vraag wat er open gaat ivm de wind.

Dat is de techniek😂

Tiny-M op 29 mrt 2024 08:27

Ook voor de vlakke stukken? Want ik merkte dat de face plant inderdaad niet werk, vandaag eens op mijn rug proberen dan 😹

Enigszins ontspannen staan, wijzen waar je heen wil gaan en doen alsof je een hele lange bocht draait kan helpen.

En als het lukt, anders nog wat beelden delen in sytycb. Kunnen we lekker commentaar geven 😁

En als het lukt, anders nog wat beelden delen in sytycb. Kunnen we lekker commentaar geven 😁

Tiny-M op 29 mrt 2024 08:42

Moet even kijken of dat lukt. Mijn ski-maatje vind het te vies weer vandaag, dus waarschijnlijk ga ik alleen naar boven

Maar even zonder alle grappen tussendoor: respect voor je (manier van) zelfspot, leervermogen en doorzettingsvermogen. Ik kan niet snowboarden dus kan je ook geen tips geven, maar ben er zeker van dat het helemaal goed gaat komen met deze inzet!

“Choose an edge or the mountain will do it for you”

Als aanvulling op wat Tiny-M zei: let erop dat je niet naar een zit houding neigt, of juist te stijf rechtop staat.

Check deze video:

Nics op 29 mrt 2024 07:17

Ik heb niets met snowboarden… maar wat die gast uitlegt is toch ook wat skiers (of in ieder geval ik) doen als ze op vlake stukken skieen (maw altijd op de kanten skieen)?

Check deze video:

Nics op 29 mrt 2024 07:17

Ik heb niets met snowboarden… maar wat die gast uitlegt is toch ook wat skiers (of in ieder geval ik) doen als ze op vlake stukken skieen (maw altijd op de kanten skieen)?

Asterino op 29 mrt 2024 09:19

Maar dan moet je je bedenken dat je het op 1 ski doet en met een langzame snelheid je balans moet houden. Best een uitdaging in het begin.

Op de vlakte stukken misschien niet te veel je schouders draaien. Niet te veel sturen met je achterste been maar van kant naar kant door je gewicht te verplaatsen. Dan carve je meer en hap je minder snel sneeuw aan de verkeerde kant.

Ook niet te stijf staan want dan vaak je des te harder…

*bericht bewerkt door mr_pds op 29 mrt 2024 12:24

Check deze video:

Nics op 29 mrt 2024 07:17

Ik heb niets met snowboarden… maar wat die gast uitlegt is toch ook wat skiers (of in ieder geval ik) doen als ze op vlake stukken skieen (maw altijd op de kanten skieen)?

Asterino op 29 mrt 2024 09:19

Uuuh, geen idee. Ik vind het best een duidelijke uitleg, maar kan het niet vergelijken met skiën. Sowieso vind ik zijn video’s mbt uitleg snowboarden heel helder. Ik heb trouwens wel het idee dat skiën op een vlak smal pad nou niet echt lastig is. Op m’n snowboard vind ik het soms best een gedoe, helemaal als het ijzig en druk is (met skiërs die allemaal rechtdoor gaan en je nauwelijks ruimte geven minimale bochtjes te maken)

Met de ski’s is het geen probleem. Dan doe ik voor mijn gevoel niets en glij ik zo door. Ik pak dan niet perse een kant denk ik. Zal er eens op letten.

Helaas vandaag niet kunnen oefenen. Door harde wind waren bijna alle liften dicht. Alleen in het dal wat lopende bandjes en “pistes” met modder. Daar ga ik niet met mijn board overheen, dan blijft er niets van over. Dus hopelijk is er morgen weer wat open en kan ik nog een rondje maken om te oefenen.

*bericht bewerkt door LouiseO op 29 mrt 2024 21:18

Met ski’s heb je geen balans probleem bij lage snelheid want je hebt 2 latten. Daardoor kan je extremer op de kant en zal je minder snel happen.

Ik was een neefje les geven met boarden en daar zag je het mooi bij. Het was zijn eerste keer. Skiën kon hij goed.

Dus eerst op de helling normalen bochten waarbij je het bord als het ware om gooit en dus drift/remt in de bocht.

Daarna naar de vlakke stukken. En daar zie je dat als je daar drift bochten maakt dat je het bord bij lage snelheid niet te veel op de kant zet want dan sta je stil. Dus doordat je het bord niet veel optilt gaat er sneeuw ophopen aan de verkeerde kant. Dit kan al bij een marginale drift zijn.

Dus je moet dan andere bochten maken… carven.

Je trapt dan het bord niet om in de bocht maar gaat met gewicht op beide benen van je hakken naar je tenen leunen.

Je bord stuurt dan met zijn gebogen kant. Je behoudt snelheid en kontrole. Ga je te hard l, dan even driften/remmen en weer door.

Dat is de truck.

En je schouders dus niet draaien want dan willen je benen en je bord ook draaien en gaat je bord dus schuin

*bericht bewerkt door mr_pds op 30 mrt 2024 10:00

@Mr_pds De staalkant de sneeuw indrukken is wat anders dan carven. Je bent niet bezig om een bocht te snijden, maar het scherp van je board richting te laten geven.
Om rechtuit te gaan wil je dus vooral neutraal tot licht naar voren staan en je hakken of je tenen iets naar de sneeuw kantelen. Met minimale druk is je bochtradius 30+ meter; je gaat wel van links naar rechts op een pad, maar heel langzaam.

Tja geef het beestje een naam maar een carve van 30m is ook een carv toch.

We zeggen beide het zelfde. Van kant naar kant kantelen is heel anders dan het driften wat je als eerste op een piste leert . blijf je dat driften doen op een skiweg heb je een hoog risico op kantje pakken.

*bericht bewerkt door mr_pds op 30 mrt 2024 11:57

Helaas is het er niet meer van gekomen om nog op de berg te oefenen. De omstandigheden waren niet zo top, dus ik ben een dag eerder naar huis gegaan om naar de verjaardag van mijn nichtje te kunnen.
Maar dus eerst meer focus op het carven ipv skidden. Dat zullen we dan binnenkort in SnowWorld vervolgen. T begin is er, maar zal er nog een paar lesjes aan wagen.

Sjah …
We noemen het niks voor niks SKI gebieden zeker ?

Sjah …
We noemen het niks voor niks SKI gebieden zeker ?

evert op 31 mrt 2024 19:14

Want?
Op een board kan het echt prima, alleen is het voor beginners best lastig.

Als je aangeeft dat blauw nog niet comfortabel gaat vraag ik me af of je niet beter les kan nemen?
Er is naar mijn idee namelijk niks makkelijker dan vlak rechtuit gaan op een snowboard.
Weet je wat pas moeilijk is? Nette bochten maken. Ik kan ze in de meeste gebieden op 1 hand wel tellen die dat kunnen.

En waar zijn trouwens de Bataleon fanboy’s/girls?
Zo’n board is namelijk maar voor 1 ding gemaakt en dat is niet happen als je met je board vlak vooruit wil.

Btw, de base hangend slijpen en tip en tail afbotten helpt ook hierin.

Übung macht den meister!!!

Plaats een reactie