Waar naartoe week 6-13 april?

Door een foutje met de boeking moeten we last-minute op zoek naar een nieuwe bestemming voor volgende week. 6-13 april.

Waar zouden jullie naartoe gaan? Gezin van 4 met 2 tieners. We maken graag kilometers en kiezen daarom altijd voor een groot gebied in Frankrijk. Oostenrijk liever niet. Sowieso lijkt de sneeuw me daar nu minder?

We gaan altijd in de eerste of tweede week april. Dus voorjaarsskieën zijn we gewend. Kan nu echter niet goed inschatten waar we moeten zijn wegens tegenstrijdige berichten. Het schijnt vooral aan de zuidkant flink gesneeuwd te hebben. Maar ik lees ook mindere verhalen over Val Gardena en Les Menuires…

We boeken altijd maanden vooruit, en dan kijken we gewoon naar grootte, sneeuwzekerheid en hoogte. Zijn er gezien de huidige omstandigheden misschien nog betere tips?
Sybelles of Flaine bekijken we meestal wel, maar doen we toch maar niet wegens iets minder sneeuwzeker in april. Nu wel of niet doen?

Mvg,
hampel

*bericht bewerkt door Hampelman op 02 apr 2024 10:17

In Frankrijk zie ik sneeuw op de kaarten. Als het koud genoeg is voor sneeuw…

Als je in Tignes-Val d’Isère gaat zitten (en dan niet in Tignes Les Brévières) kan je snel alle kanten op en heb je twee gletsjers om op te skiën. De kant van Val d’Isère heeft ook nog wat bomen, zodat je tijdens de sneeuwdagen ook nog wat ziet.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Tignes is een optie. Dank. Maar Tignes is altijd een vrijwel zekere optie :-)
Zijn er nog andere gebieden waar je misschien vooraf niet aan zou denken voor april, maar die dit jaar wel kunnen? Het budget is ook wel een factor…

Of gaat het overal onder de 1800m(?) regenen? Warm weer hebben we al genoeg gehad in april. Regen in al die jaren nog niet heel vaak…:-(

Sybelles heb ik bekeken, maar Le Corbier zag er maar triest uit (ik snap waarom dat nu in de aanbieding is). In Grand Domaine (Flaine) hebben ze Morillon al eerder moeten sluiten…

Is al die sneeuw vooral hogerop gevallen, en lager veel regen? Of zijn er naast Tignes nog aanbevelingen?

Is Tignes echt een optie? Ook daar gaat de vorstgrens vanaf vrijdag hard omhoog (3500m+). Valt er te skiën als het zelfs ‘s nachts niet of nauwelijks vriest?

Ik ben namelijk ook nog op zoek naar een bestemming, zie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/532110

Je schrijft dat je liever niet naar Oostenrijk gaat. Maar als ik je goed begrijp dat valt Oostenrijk (mede) af omdat je bang bent dat de sneeuw niet goed is? Dat kan ik iig ontkrachten 😉. Oostenrijk heeft genoeg hoog gelegen gletsjers/gebieden. Vorig jaar mei nog geskied in Stubaier Gletsjer. Lekker dichtbij ook.

Ik ga diezelfde week (6-13) naar Le Corbier. Qua pistes is het alweer wat beter dan een week geleden, nu is ongeveer de helft van de pistes open, wat echt prima is voor de laatste week van het seizoen…
De front de neige ziet er inderdaad een beetje triest uit, maar boven de 2000 is er niks om je zorgen over te maken, zo lijkt op de webcams.
Qua andere gebieden zou ik Valfréjus of Val Cenis aanraden, daar lijkt behoorlijk veel sneeuw te liggen en zeker in die eerste zijn goede aanbiedingen te vinden. Valfrejus is natuurlijk zelf wat kleiner, maar met skibus is het een stuk groter.

Er komt een zgn “Spaanse pluim” (Google maar). Dus het wordt extreem warm, dat veroorzaakt ook die 20 graden as zaterdag in NL.

Oostenrijk heeft een droge warme winter gehad, dus ligt er minder dan gemiddeld bij.

Sybelles zou ik sowieso niet doen, is kwetsbaar voor warmte. Val Cenis is normaal goed einde seizoen want veel op noorden, en er zijn 3 retour d’est geweest laatste maand.

Tignes is een no-brainer, en einde seizoen een stuk beter dan 3V wat gemiddeld lager ligt, en meer naar buiten (hitte vanuit laagland).

Met die hitte zou ik naar Cervinia gaan. Toch weer gem 500 meter hoger dan Tignes (hoofdmoot is 2500-3900) plus nu meer sneeuw dan gemiddeld.

The older I get, the better I was

Sneeuwhoogte Cervinia
Dal = 200
Berg = 320
Foto van vandaag

https://www.cervinia.it/meteo

null

*bericht bewerkt door Onnem op 02 apr 2024 23:25

The older I get, the better I was

Zorg vooral voor een hoog gebied. Het aantal cm s sneeuw is niets zeggend over de kwaliteit van de sneeuw. Ik ben momenteel in Valloire en kwa cm s sneeuw is het prima, maar de temperaturen gaan dusdanig omhoog dat de sneeuwkwaliteit daar erg onder te lijden heeft en je echt hoog moet gaan. Succes en veel plezier!!!

Ik zou niet naar de Maurienne vallei gaan. Vandaag was het heerlijk skiën in de zon, maar zelfs op 2000m hoogte begon het slushy te worden. Morgen geven ze nog beter weer en zondag zelf 19°. Wat begin deze week nog volledig wit was, is nu groen met witte linten. Gelukkig morgen laatste dag want ik denk dat het hier gedaan is.

Ik zit in Les Karellis maar we hebben hier rechtstreeks zicht op Valloire en Valmeinier en daar zien we ook al veel witte linten.

Misschien Tignes? Maar waarom geen Zuid-Alpen?

Plaats een reactie