Lichte skilatten gezocht

Hoi,

Na jaren ski´s te huren ga ik er toch eens aanschaffen 😅. Ik kreeg dit jaar de Volkl Flair 76 ski mee die jammer genoeg niet echt snel gingen door de slechte wax denk ik. Zeker op kunstsneeuw bleef ik gewoon stilstaan. Het bochtenwerk ging ook niet soepel met deze ski. Ik voelde dat ik meer kon, maar dat de ski niet mee wou.

Ik ski zelf al bijna 30 jaar, maar ga maar 1 of 2 keer per jaar op wintersport. Ik heb een zware operatie gehad aan mijn knie waardoor ik nu een flexibele ski zoek waarmee ik enkel nog op de pistes kan gaan. Offpiste is niet meer aan mij besteed. Ik kan alle pistes wel af maar op mijn eigen tempo 😅. Ik dacht niet dat ik ooit nog kon op een skilat kon staan dus het is een echte overwinning.

Ik zoek voornamelijk lichte ski´s omdat ik zelf ook niet veel weeg en het dragen van de ski´s soms echt wel lastig is. Ik ben 1,62 m en weeg 47 kg. Ik hou ook niet van hele brede ski´s en wil ook vlot door de papsneeuw kunnen 😃.
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik had zelf al Atomic Cloud gezien of Rossignol. Ik had vroeger altijd de Atomic Advange 77x en deze was echt top!
Weten jullie een ski die licht gewicht is en geschikt om rusten op de piste te carven?

Thanks & tot op de piste!

Je zou naar de Q serie van de Clouds van Atomic kunnen kijken. Vond ik zelf fijne ski’s tijdens het testen. Ook niet zo zwaar als mijn Wildcats van Elan bijvoorbeeld.

Volgens mij kan je ze in Zoetermeer bij Duijvestein wel testen, want ik denk dat dat best een goed idee kan zijn. Zij kunnen ook advies geven op basis van de ski’s die je fijn vindt en al eens hebt geskied.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Ik zou in mij tot de Head Joy series richten.
Welk model afhankelijk van de ervaring , wensen.

Hi Nathalie,

Mijn vrouw (gelijkaardige lengte/gewicht) skiet met veel plezier met Rossignol Famous 6 skis (2019)
Sinds enkele jaren is dit model vervangen door de Nova 6 die exact dezelfde geometrie hebben (110-74-126 R12).
Gewicht is 1.5kg per ski.

Glide on!

Hi Nathalie,

Mijn vrouw (gelijkaardige lengte/gewicht) skiet met veel plezier met Rossignol Famous 6 skis (2019)
Sinds enkele jaren is dit model vervangen door de Nova 6 die exact dezelfde geometrie hebben (110-74-126 R12).
Gewicht is 1.5kg per ski.

Vivace op 03 apr 2024 12:14

Wauw dat is erg licht! Ik had de exp lijn al eens bekeken van Rossignol maar wist niet dat Nova zo licht was. Bedankt!

Wauw dat is erg licht! Ik had de exp lijn al eens bekeken van Rossignol maar wist niet dat Nova zo licht was. Bedankt!

Nathalievb op 03 apr 2024 13:20

Ik heb ze vandaag nog eens vastgepakt (om te waxen) en ze wegen zowat de helft van mijn eigen all-mountain skis (Nordica Enforcer 94).

Glide on!

Voor een lichte constructie zou ik uitkijken naar ski’s waarin basalt wordt gebruikt. Het weegt minder dan de metaal laminaten, maar zorgt wel voor voldoende (torsie) stijfheid en demping. Je ziet het nu vaak bij oa de vrouwen lijn van Rossignol. Head gebruikt graphene vezels (bv Joy reeks) wat volgens sommigen beter is dan basalt.

Super bedankt! Ik ga eens kijken of ik de ski´s eens kan wegen in de winkel. Ik twijfel nog tussen de Nova 10 van Rossignol, de Joy Head reeks of Atomic cloud 9 of 11. Moeilijke keuzes altijd he 😅

Zou ook gewoon eens wT types proberen. Die 10 min sjouwen oer dag staan niet in verhouding tot de ski-tijd dus niet alleen op gewicht focussen.

Of, als het sjouwen je echt tegen staat, locker aan de lift huren.

*bericht bewerkt door evr66 op 05 apr 2024 07:49

Edwin van Riel

Thanks voor de tip! Ik wil me idd niet blindstaren op gewicht. Een kletterende ski wil ik natuurlijk ook niet.
Ik denk dat ik wat pech heb gehad dit jaar door vele groene verbindingsstukken waar ik veel heb moeten klimmen ook met de ski´s ( en een snowboarder kon meetrekken 😅).

Mijn vrouw heeft Elan delight gehad. Heel licht en makkelijk draaibaar. Tip! Ga naar een skishop bij een skibaan en vraag of ze mag vergelijken. Heb ik ook gedaan in Zoetermeer. Ik had een halve dag vrij genomen (Ochtend) en heb toen vier paar skies vergeleken.

Elke keer als ik de Head Joy (super) van mijn vrouw of schoondochter in mijn handen heb denk ik weer: “zo, die zijn lekker licht” :-). Afhankelijk van ervaring inderdaad kiezen welk type. Met beetje ervaring zou ik voor de Super Joy gaan….

Paulr

Volkl Blaze 82.

Eentje die nog niet genoemd is: Blizzard Phoenix 77. Niet zo zwaar, flexibele bouw en net iets breder om door de pap te kunnen. Een beetje als de vantage 77x.

Hoi Nathalie, mogelijk kunnen de Blizzard Black Pearl 78 iets voor je. Mijn vrouw skiet ze al enkele jaren en is er super tevreden over. Een vriendin heeft afgelopen winter diverse ski’s geprobeerd, waaronder Atomic Cloud 9 en Q11, maar heeft de ski’s van mijn vrouw ook en dag gebruikt (hebben bijna zelfde lengte, gewicht en schoenmaat) en vond de Blizzard dermate fijn skiën dat ik deze voor haar via Ebay heb besteld bij Grassi Sport in Italië.
Met name het fijne sturen en het lage gewicht (ca. 1,25 kg/ski, met binding ca. 2,1 kg) was doorslaggevend.
Ondanks het feit dat ze te boek staan als freeride ski (het is de smalste uitvoering van de Black Pearl lijn) doen ze het in alle piste omstandigheden ook super.
Helaas worden ze niet meer nieuw gemaakt, maar bij Grassi Sport hebben ze nog ene overjarige set voor € 369,-, levering uit Italie ging bij ons probleemloos.
https://mynembol.com/product/S5mxKjUSx6
https://www.ebay.nl/itm/402956134059?itmmeta=01HW7HG78HQPE03…

Omdat het kale ski’s betreft, moet je er zelf bindingen bij kopen, wij hebben dus de Marker Squire 11 bij OutdoorXL in Barendrecht gekocht en die hebben de bindingen gratis op de ski’s gemonteerd.

Overigens is de Black Pearl 82 nog wel nieuw en leverbaar bij OutdoorXL en andere leveranciers zoals XSPO.nl; bij de laatse zels belachelijk goedkoop (€ 299,95 incl. bindingen, 57% korting) alleen in lengte 173 wat misschien wat lang is voor je https://www.outdoorxl.nl/blizzard-black-pearl-82.html… https://www.xspo.nl/blizzard-black-pearl-82-sport-2023/24-se…

Ik denk dat de 82 niet veel minder presteert als de 78, en met slush-omstandigheden zoals afgelopen winter veelvuldig voorkwam, wellicht nog iets beter zelfs.

Succes met je zoektocht!

Ik vind de F18’s van mijn vrouw ook erg licht.

De dames modellen zijn vaak al lichter gebouwd en als je bij Atomic kijkt dan is de lichtste de Cloud C12 met 2175 gram (in een bepaalde lengte) of de iets bredere Q11 met 2245 gram. Denk dat de Cloud C12 een goede optie is (multiradius ski voor lange en korte bochten), laat je anders voorlichten bij een speciaalzaak als het skiseizoen weer van start gaat…check ook of je schoenen nog goed zijn, huidige moderne schoenen zijn qua gewicht ook lichter dan schoenen van jaren geleden…

zie ook: https://www.wintersport.nl/forum/topic/528802

*bericht bewerkt door Gerjon op 24 apr 2024 12:50

Plaats een reactie