Tips gezocht (praktisch en financieel) voor skischoenen kopen (beginner, 2 jaar ervaring)

Na 2 jaar met veel plezier van wintersport te hebben genoten (Sölden en Serfaus) heeft het ski-virus mij weten te pakken en heb ik besloten om eigen skischoenen te gaan kopen. Qua niveau ga ik inmiddels redelijk comfortabel de rode pistes af, zwart is nog te hoog gegrepen op dit moment.

Ik heb begrepen dat april een goede maand is om op jacht te gaan naar schoenen maar weet ik nog niet zo goed waar je op moet letten. Kan je goed vertrouwen op de verkoper of verschilt de kennis sterk per winkel? Als relatief beginner heb ik nog geen duidelijke voorkeur en ben ik vooral op zoek naar all-round goede schoenen voor een redelijke prijs. Mooier, beter, luxer (en duurder) kan altijd nog is een beetje de gedachte maar andersom betaal ik liever nu iets meer zodat ik er een tijd mee kan doen versus dat ik over een paar jaar weer op zoek moet.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt! Mocht iemand een goed adres weten in het noorden van het land (regio Groningen) dan hou ik mij ook zeker aanbevolen.

Mk is prima (Bilthoven) maar mss wat ver weg voor je? Groningen weet ik zo even niet, iemand daar een beetje bekend?

Edwin van Riel

Het hangt er denk ik ook vanaf of je ‘gemiddelde’ voeten hebt, of dat je een bootfitter nodig hebt. Heb je geen moeilijke voeten en wil je veel keuze en goedkoop (veel aanbiedingen), dan zou ik naar DAKA gaan (zit in Groningen). Anders zou je kunnen kijken bij bijvoorbeeld Snowlimits (Kardinge, bootfitting) of bij Ruchti (Zuidlaren).

Zou sowieso voor bootfitting gaan, de huur schoenen die je afgelopen jaren hebt aangehad zijn meestal wat breder/ ruimer waardoor je geen last van je voeten kreeg, was bij mij althans zo. Schoenen laten aanmeten en na een dagje proberen laten aanpassen op de pijn punten en je kunt daar minimaal 6/7 jaar mee vooruit. Iedere voet is anders en om beter gevoel met je ski’s te hebben is een goede schoen zeker belangrijk.
Zooltjes die je voeten ondersteunen zijn er in diverse vormen en maten.
Succes met het vinden van een goed passend paar.

Ik kan shishop nieuwegein van harte aanraden

Je zal ergens anders voor nwe schoenen goedkoper uit zijn (net als MK bilthoven) maar ze kunnen je heel goed adviseren en dat is het wat mij betreft 100% waard

Daarnaast ze hebben heel veel nette tweedehands schoenen voor een goede prijs als je op budget zit. Die kunnen ze ook helemaal naar je wensen aanpassen

Je kan best meteen goede schoenen kopen, let op de flex/pasvorm en vraag hierover goed advies van de fitter. Maar met een goede schoen moet je jaren vooruit kunnen ongeacht niveau.

Merk maakt minder uit dan pasvorm ook hier laat je adviseren.

Je wil in principe altijd een schoen gevormd naar je voeten. Aangepaste zooltjes zijn ook zeker een aanrader (scheelt veel pijntjes :) maar dat kost extra en dat kan je later alsnog doen

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 06 apr 2024 11:30

Zo? Is het inderdaad solden nu? Zat ook te denken tegen volgende keer nieuwe schoenen aan te schaffen…

Plaats een reactie