Leerplicht

Wat een heisa om het genoemde ski verlof, pffff.

Menig onderwijsinstelling, verplicht de ouders wel e.a. te regelen bij studiedagen, team dagen, ziekte zonder vervanging en staking. Anders om is er weinig of niets mogelijk. Hoe gaat men met bovenstaand om qua verplichte les uren?

Gelukkig voor ons een onderwijsinstelling die meedenkt, men geeft vrijdag vrij, let wel continu rooster normaal tot 12:30. Inmiddels op het VO en daar ook zowel vrijdag voor de kerst als voorjaar vrij.

Eega werkt ook in het onderwijs waar men ook vrijdag vrij heeft voor de voorjaarsvakantie.

Dus het kan wel. Waar een wil is is een weg.

Harald3 op 2 feb 2018 11:17

Wij mogen ook gewoon vrijdagochtend vertrekken.

Ik denk dat ze bij ons op de school ook vermoeden dat een ochtend carnaval vieren niet in de weg gaat staat van een goede ontwikkeling van kinderen. Maar ja, sommige scholen nemen dat risico liever niet…

Wat een heisa om het genoemde ski verlof, pffff.

Menig onderwijsinstelling, verplicht de ouders wel e.a. te regelen bij studiedagen, team dagen, ziekte zonder vervanging en staking. Anders om is er weinig of niets mogelijk. Hoe gaat men met bovenstaand om qua verplichte les uren?

Gelukkig voor ons een onderwijsinstelling die meedenkt, men geeft vrijdag vrij, let wel continu rooster normaal tot 12:30. Inmiddels op het VO en daar ook zowel vrijdag voor de kerst als voorjaar vrij.

Eega werkt ook in het onderwijs waar men ook vrijdag vrij heeft voor de voorjaarsvakantie.

Dus het kan wel. Waar een wil is is een weg.

Harald3 op 2 feb 2018 11:17

Wij mogen ook gewoon vrijdagochtend vertrekken.

Ik denk dat ze bij ons op de school ook vermoeden dat een ochtend carnaval vieren niet in de weg gaat staat van een goede ontwikkeling van kinderen. Maar ja, sommige scholen nemen dat risico liever niet…

DSvier op 2 feb 2018 11:25

Onze school zegt het ook niet erg te vinden als je je kind al mee neemt die dag… Maar hebben geen zin in gezeik met leerplicht e.d.
En aangezien er best veel wintersporters zijn op school en ze staan het officieel toe hebben ze een hoop gedoe!

Onze school zegt het ook niet erg te vinden als je je kind al mee neemt die dag… Maar hebben geen zin in gezeik met leerplicht e.d.
En aangezien er best veel wintersporters zijn op school en ze staan het officieel toe hebben ze een hoop gedoe!

Desiree2 op 2 feb 2018 11:27

Regels boven gezond verstand.

Nou ja, ik heb er dan ook weer voordeel van, want als iedereen vrijdagochtend mag vertrekken, dan is het weer drukker op de weg. ;)

Lastig dat scholen er zo verschillend in staan. De ene mag wel een dag of middag wegblijven, de ander krijgt geen verlof.

Toppunt was wel dat mijn dochter in groep 2 geen verlof kreeg voor een week verlof. Hier moest de directeur namelijk eerst over nadenken. Uitgelegd dat dat lastig was want data aanpassen zou lastig worden (hadden al geboekt).
Heel lang verhaal kort: geen verlof gekregen, ziek gemeld, kind na vakantie bij leerplichtambtenaar aangegeven, waarschuwing gekregen.

Inmiddels zit dochter in groep 8. Een meisje in haar klas kreeg net voor de kerstvakantie twee weken verlof want ging op vakantie naar een oom en tante overzees. Ik gun het kind dat best maar waarom dan zo moeilijk doen om een kleuter van net 5 jaar geworden?

En vooral als je bedenkt dat de leerplicht ingevoerd is om allochtone meisjes op school te krijgen en houden.

Overigens gaat 14 jarige zoon van collega al anderhalf jaar niet naar school want moeilijke scheiding, geen zin, lamlendig, liever uitslapen en hele dag gamen. Moeder houdt kind thuis want heeft medelijden met kind. Nog niks van leerplichtambtenaar gehoord dusver.

Willekeur…

Lastig dat scholen er zo verschillend in staan. De ene mag wel een dag of middag wegblijven, de ander krijgt geen verlof.

Toppunt was wel dat mijn dochter in groep 2 geen verlof kreeg voor een week verlof. Hier moest de directeur namelijk eerst over nadenken. Uitgelegd dat dat lastig was want data aanpassen zou lastig worden (hadden al geboekt).
Heel lang verhaal kort: geen verlof gekregen, ziek gemeld, kind na vakantie bij leerplichtambtenaar aangegeven, waarschuwing gekregen.

Inmiddels zit dochter in groep 8. Een meisje in haar klas kreeg net voor de kerstvakantie twee weken verlof want ging op vakantie naar een oom en tante overzees. Ik gun het kind dat best maar waarom dan zo moeilijk doen om een kleuter van net 5 jaar geworden?

En vooral als je bedenkt dat de leerplicht ingevoerd is om allochtone meisjes op school te krijgen en houden.

Overigens gaat 14 jarige zoon van collega al anderhalf jaar niet naar school want moeilijke scheiding, geen zin, lamlendig, liever uitslapen en hele dag gamen. Moeder houdt kind thuis want heeft medelijden met kind. Nog niks van leerplichtambtenaar gehoord dusver.

Willekeur…

Marieke op 2 feb 2018 12:04

Dat is dus het gekke: in situaties waar de regelgeving helemaal niet voor bedoeld is zitten ze tegen zero tolerance aan. En als het dan echt schadelijk kan zijn voor het kind, maar ouder doen zielig of behoren tot een minderheid, dan gaan de fluwelen handschoenen aan.

https://www.ad.nl/binnenland/direct-boete-als-kind-buiten-va…

Ik lees net dit artikel, leek mij wel relevant.

Desiree2 op 2 feb 2018 11:00

Wetgeving bedoeld om kinderen te beschermen tegen ouders die een beetje gestoord zijn en daarom denken dat dochters eigenlijk geen goede scholing nodig hebben die wordt omgevormd tot melkkoe.

Bizar.

DSvier op 2 feb 2018 11:23

Er is dus zelfs een (natuurlijk prachtig gesubsidieerde) leerplichtvereniging, met een ongetwijfeld veel te royaal bezoldigde bestuurder, die dan vervolgens met dit soort quotes je nekharen overeind laat staan: “Het zal voor ouders sneller zichtbaar worden dat luxe verzuim niet kan”. En ja, dit gaat over een dagje of middagje eerder weg. Dat is natuurlijk makkelijk aan te pakken bij de verder brave ouders en kindjes. Die kids die de hele dag op straat hangen echter…

*bericht bewerkt door Shane op 02 feb 2018 12:13

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wij nemen overigens wederom het risico weer… We zien het wel weer of we er wat van horen of niet! Zo ja, hebben we een keer pech

@Desiree2,

Klopt, daar zijn wij ook zeer blij mee. Zowel met de kerst als met de voorjaar rijden bij vrijdagochtend file vrij richting de sneeuw, na 10-12 uur tijden zitten wij in ons Hotel.

Mijn idee ieder school om 12:30 vrij zowel met Kerst als in het voorjaar is het probleem opgelost. Kunnen de leerplicht ambtenaren de laan uit, is zeg win-win.

Realiseer mij dan wel dat iedereen eerder gaat vertrekken met alle gevolgen van die.

Groeten, Harald

Mijn idee is gewoon de vrijdag vrij haha.
Ik vind om 12.30 vertrekken op vrijdag namelijk ook niks. 😏

Na een boete van €300,- toen nog opgelegd door de officier van justitie zijn die van mij tegenwoordig ziek tijdens de carnaval viering op school. De school geeft ook aan dat ze dat liever willen dan dat we transparant melden dat ze er een halve dag niet zijn.

https://www.ad.nl/binnenland/ouders-pleiten-voor-snipperdage…

En nu dit op ad.nl als reactie op het andere artikel.

Na een boete van €300,- toen nog opgelegd door de officier van justitie zijn die van mij tegenwoordig ziek tijdens de carnaval viering op school. De school geeft ook aan dat ze dat liever willen dan dat we transparant melden dat ze er een halve dag niet zijn.

PaddyB op 2 feb 2018 12:35

Dat is dus het absurde van mijn verhaal. Want toen de directeur aangaf geen verlof te geven konden wij niet meer omboeken. Ik zei toen dat we dochter dan gingen ziekmelden. Dit speelde rond september.

Net voor de kerstvakantie tijdens tienminutengesprek met kleuterjuf gaf ik bij haar aan dat we in tweede (of derde, weet niet meer) week van januari dochter een week zouden ziekmelden maar op wintersport zouden gaan. Juf begreep het helemaal, haar zus ging ook altijd buiten de vakanties om want veel goedkoper, blablabla. Ik denk dus: dat komt wel goed.

Op de dinsdag na de vakantie komt directeur naar me toe: dochter had bij kringgesprek aangegeven dat ze was wezen skien. “Nou, en als een kind dat tegen de leerkracht zegt, is de leerkracht verplicht dit te melden bij de directeur en is de directeur verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar”. Valt je broek toch van af of niet?

En inderdaad viel er een tijdje later een officiële waarschuwing op de mat.

Haha, alsof die leerplichtambtenaren er echt alleen maar voor die vrijdag(middag)en zijn…:)

Ik kan me echt voorstellen dat het irritant is dat je niet op vrijdag weg kan, maar volgens mij is dat feitelijk gewoon een afweging of je die € 300,- wil betalen (of hoeveel het dan ook is)? Die kans lijkt door de maatregelen in het linkje wat groter te worden, maar goed, wat is nou 300 euro op een skivakantie in de krokusvakantie ;). Zeker als die € 300,- ten goede komt van het onderwijs (zoals ik vanmorgen op de radio hoorde). Andere gevolgen zal het wel niet hebben toch?

Wij vinden met zijn allen toch dat regels altijd vooral voor anderen zijn, maar zeg dat dan gewoon en ga niet zo krampachtig het goed proberen te praten (“ze doen toch niet zoveel”, “wat is nou 1 dag”, “stomme studiedagen” , “ondernemers mogen het wel” en al die blabla). Er is een regel, je maakt een afweging (opbrengst vs gevolgen, if you can’t do the time, don’t do the crime) en that’s it.

Iemand die zich niet aan de regels houdt is niet direct crimineel en iemand die dat wel doet is ook niet direct een moraalridder.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mijn idee is gewoon de vrijdag vrij haha.
Ik vind om 12.30 vertrekken op vrijdag namelijk ook niks. 😏

Desiree2 op 2 feb 2018 12:34

Valt mee hoor, na de drukte van vrijdag (al die zieken en vrije families die onderweg zijn :):)) nog ff 400 of 500 km rijden, hapje eten, simpel hotelletje en je bent op zaterdag de drukte ruim voor. Nu 3 jaar zo gedaan, ideaal.

Edwin van Riel

Mijn idee is gewoon de vrijdag vrij haha.

Ik vind om 12.30 vertrekken op vrijdag namelijk ook niks. 😏

Desiree2 op 2 feb 2018 12:34

Valt mee hoor, na de drukte van vrijdag (al die zieken en vrije families die onderweg zijn :):)) nog ff 400 of 500 km rijden, hapje eten, simpel hotelletje en je bent op zaterdag de drukte ruim voor. Nu 3 jaar zo gedaan, ideaal.

evr66 op 2 feb 2018 13:14

Mee eens, heeft ons ook al een paar keer een zwarte zaterdag bespaard! Daarnaast willen de kinderen op school carnaval vieren met de klas! Om 14.30 wachten we ze op bij school en voorts met Wortel en Hulk naar Memmingen. Volgende dag uitgerust opstaan om 6.00 en om 7.00 met vol buikje naar Tyrol… Zoals de Duitsers zeggen: Das Leben ist nun mal kein Wunschkonzert!

Bij de school van mijn zoon is er altijd een week voor de voorjaarsvakantie een margedag op een vrijdag, dit jaar weer. Voorjaarsvakantie begint bij ons (regio noord) op (zaterdag) 24 februari, de 23e is het gewoon een schooldag van 8:30 tot 12:30.

Die ochtend is er een uur gymnastiek plus ca 30 minuten omkleden en de weg terug naar school.

De overige ca 2,5 uur worden er spelletjes e.d. gedaan, die dag geen les. Op school zijn een hoop weg, en hebben al zovaak aangegeven doe die margedag een week later. Ook doen ze moeilijk om eeen kind die ochtend vrij te gunnen, ivm de leerplicht. Heb ik alle begrip voor, maar als mijn zoon weer met 10 andere kinderen (van de 30) in de klas zit.

Dan kunnen ze mij ook de boom in aankomende voorjaarsvakantie.

Jarenlang heb ik dit aan moeten zien, zijn we netjes geweest. Maar vrijdag ochtend rijden wij naar München.

Mijn idee is gewoon de vrijdag vrij haha.

Ik vind om 12.30 vertrekken op vrijdag namelijk ook niks. 😏

Desiree2 op 2 feb 2018 12:34

Valt mee hoor, na de drukte van vrijdag (al die zieken en vrije families die onderweg zijn :):)) nog ff 400 of 500 km rijden, hapje eten, simpel hotelletje en je bent op zaterdag de drukte ruim voor. Nu 3 jaar zo gedaan, ideaal.

evr66 op 2 feb 2018 13:14

Mee eens, heeft ons ook al een paar keer een zwarte zaterdag bespaard! Daarnaast willen de kinderen op school carnaval vieren met de klas! Om 14.30 wachten we ze op bij school en voorts met Wortel en Hulk naar Memmingen. Volgende dag uitgerust opstaan om 6.00 en om 7.00 met vol buikje naar Tyrol… Zoals de Duitsers zeggen: Das Leben ist nun mal kein Wunschkonzert!

Urtmensch op 2 feb 2018 13:39

Tegen de tijd dat ik rond München ben vanuit Groningen ben ik 8 uur verder, 14:30 is bij mij geen optie.

@MichelR de vakantie begint de 24e, de 23e is een schooldag maar de 16e een vrije vrijdag? Da’s wel wat bijzonder…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Lastig dat scholen er zo verschillend in staan. De ene mag wel een dag of middag wegblijven, de ander krijgt geen verlof.

Toppunt was wel dat mijn dochter in groep 2 geen verlof kreeg voor een week verlof. Hier moest de directeur namelijk eerst over nadenken. Uitgelegd dat dat lastig was want data aanpassen zou lastig worden (hadden al geboekt).
Heel lang verhaal kort: geen verlof gekregen, ziek gemeld, kind na vakantie bij leerplichtambtenaar aangegeven, waarschuwing gekregen.

Inmiddels zit dochter in groep 8. Een meisje in haar klas kreeg net voor de kerstvakantie twee weken verlof want ging op vakantie naar een oom en tante overzees. Ik gun het kind dat best maar waarom dan zo moeilijk doen om een kleuter van net 5 jaar geworden?

En vooral als je bedenkt dat de leerplicht ingevoerd is om allochtone meisjes op school te krijgen en houden.

Overigens gaat 14 jarige zoon van collega al anderhalf jaar niet naar school want moeilijke scheiding, geen zin, lamlendig, liever uitslapen en hele dag gamen. Moeder houdt kind thuis want heeft medelijden met kind. Nog niks van leerplichtambtenaar gehoord dusver.

Willekeur…

Marieke op 2 feb 2018 12:04

Belachelijk Gr 2 geen vrij krijgen. Ik denk dat de kids meer leren in die vakantie dan van dat ene weekje spelen op school.

@MichelR de vakantie begint de 24e, de 23e is een schooldag maar de 16e een vrije vrijdag? Da’s wel wat bijzonder…

Roy83 op 2 feb 2018 13:44

Inderdaad bijzonder, doe het dan een week later.

Je weet dat het weer bijna voorjaarsvakantie is als dit topic weer opduikt…

A winter without powder isn't a winter!

https://www.ad.nl/binnenland/direct-boete-als-kind-buiten-va…

Ik lees net dit artikel, leek mij wel relevant.

Desiree2 op 2 feb 2018 11:00

Wetgeving bedoeld om kinderen te beschermen tegen ouders die een beetje gestoord zijn en daarom denken dat dochters eigenlijk geen goede scholing nodig hebben die wordt omgevormd tot melkkoe.

Bizar.

DSvier op 2 feb 2018 11:23

Er is dus zelfs een (natuurlijk prachtig gesubsidieerde) leerplichtvereniging, met een ongetwijfeld veel te royaal bezoldigde bestuurder, die dan vervolgens met dit soort quotes je nekharen overeind laat staan: “Het zal voor ouders sneller zichtbaar worden dat luxe verzuim niet kan”. En ja, dit gaat over een dagje of middagje eerder weg. Dat is natuurlijk makkelijk aan te pakken bij de verder brave ouders en kindjes. Die kids die de hele dag op straat hangen echter…

Shane op 2 feb 2018 12:13

Spijker op zijn kop.

Ieder volk krijgt de regering die het verdient. En dus ook de regels die het zelf kiest.

Dat sommigen vinden dat die regels niet voor hen van toepassing zijn om een scala aan redenen hoort ook bij dat systeem.

Wat een heisa om het genoemde ski verlof, pffff.

Menig onderwijsinstelling, verplicht de ouders wel e.a. te regelen bij studiedagen, team dagen, ziekte zonder vervanging en staking. Anders om is er weinig of niets mogelijk. Hoe gaat men met bovenstaand om qua verplichte les uren?

Gelukkig voor ons een onderwijsinstelling die meedenkt, men geeft vrijdag vrij, let wel continu rooster normaal tot 12:30. Inmiddels op het VO en daar ook zowel vrijdag voor de kerst als voorjaar vrij.

Eega werkt ook in het onderwijs waar men ook vrijdag vrij heeft voor de voorjaarsvakantie.

Dus het kan wel. Waar een wil is is een weg.

Harald3 op 2 feb 2018 11:17

Het kan zeker. Alleen kiest niet iedere school voor de vrijdag voor de carnaval/krokusvakantie. En dat is niet gek. Want vaak gaan er meer mensen op een school niet op wintersport dan wel.

Ieder volk krijgt de regering die het verdient. En dus ook de regels die het zelf kiest.

Dat sommigen vinden dat die regels niet voor hen van toepassing zijn om een scala aan redenen hoort ook bij dat systeem.

77steve op 2 feb 2018 14:59

Ik vind in zijn algemeenheid dat je handhaving moet doen op basis van het doel van het verbod. Handhaving is immers een middel.

Dus dat staat volledig los van vinden dat de regels niet voor mij of wie dan ook gelden. Dat draait om effectiviteit en simpelweg gezond verstand.

In het verleden deed men niet zo moeilijk. Ik heb niet het idee dat de leerlingen toen minder goed klaar waren gestoomd voor de samenleving. In tegendeel eigenlijk.

Ik ben het sowieso eens met @DSvier @77Steve en zonder het hier verder al te politiek te willen maken of mijn mening daarover te geven… de afgelopen verkiezingsuitslag gaf natuurlijk best een ander beeld dan het beleid van de nieuwe coalitie 😉.
Kinderopvang is inmiddels tot in den treure gereguleerd ter stimulering van tweeverdieners, dus die leraren zullen ergens de komende jaren toch ook wel wat vakantiedagen gaan kwijt raken…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Grappig,elk jaar opnieuw dezelfde discussie,bijna copy-paste :D
Zelf begrijp ik het doel niet zo goed,als de scholen de vrijdag voor de vakantie allemaal vrij gaan geven verplaatst het probleem zich toch gewoon.Dan gaan we met zijn allen filerijden op vrijdag,waar ook nog eens de nodige spitsuren rond de grotere steden in Duitsland bij komen aangezien het daar een gewone werkdag is.

Grappig,elk jaar opnieuw dezelfde discussie,bijna copy-paste :D
Zelf begrijp ik het doel niet zo goed,als de scholen de vrijdag voor de vakantie allemaal vrij gaan geven verplaatst het probleem zich toch gewoon.Dan gaan we met zijn allen filerijden op vrijdag,waar ook nog eens de nodige spitsuren rond de grotere steden in Duitsland bij komen aangezien het daar een gewone werkdag is.

Elsvr op 2 feb 2018 20:08

Als je zorgt voor een goede planning hoef je van die spits niet echt last te hebben.

En als Nederland het enige land is wat op vrijdagochtend al kan gaan rijden scheelt dat toch fileleed.

Het gaat natuurlijk om het principe en niet om deze specifieke dag.

Ja, want het zijn enkel Nederlanders die op zaterdag op de weg richting de Alpen zitten. Overigens wordt de discussie nu aangezwengeld door een artikel over een sneller boetebeleid in het AD @Elsvr … niet helemaal hetzelfde dus.

*bericht bewerkt door Shane op 02 feb 2018 20:19

I can stick uphill ice, on my saucer...

Na een boete van €300,- toen nog opgelegd door de officier van justitie zijn die van mij tegenwoordig ziek tijdens de carnaval viering op school. De school geeft ook aan dat ze dat liever willen dan dat we transparant melden dat ze er een halve dag niet zijn.

PaddyB op 2 feb 2018 12:35

Neem je zelf wel verlof op je werk, of meld je je ook ziek?

Piste riderrrrr

Plaats een reactie