Geflitst in Duitsland

@Constant: Nederland heeft met diverse EU-landen regelingen over de boetes. Duitsers die in Nederland te hard rijden krijgen thuis per post bericht en hoeven dus niks direct contant te betalen. Er zit hier echter een maar aan: Duitsland overneemt geen Nederlandse boetes, aangezien volgens de Duitse wet de bestuurder geïdentificeerd moet kunnen worden. Het komt er dus op neer dat de Nederlandse justitie het geld in Duitsland zelf moet gaan halen. Als een Duitser niet betaald dan is er voor hem niks aan de hand, totdat hij natuurlijk weer met z’n auto naar Nederland rijdt en aangehouden wordt. Duitsland kan de boetes echter aan het CJIB doorgeven en dan kan een Duitse boete door de Nederlandse justitie gehaald worden. De opbrengst is dan ook voor Nederland, en dat willen de Duitsers niet zo graag, vandaar dat er nog maar weinig van die regeling gebruik gemaakt wordt.

@Mathijs: Goed om te horen dat de route goed is bevallen! Ik kan me slecht herinneren dat ik jou dat advies heb gegeven, maar de B20 van Salzburg naar Straubing komt me wel weer bekend voor. ;)

Duitsland advies natuurlijk niet te hard, wanneer toch, beter niet harder dan 20km te hard wegens punten en hogere boetes enz.

Verder maximum bebouwde kom (voetgangers/winkelgebied enz) hier en daar 30km sommige zelfs maar 20 km, daar dus extra oppassen wanneer meer dan 50% tehard dan ga je dit duidelijk merken in boete/ punten en rijontzegging.

Is idem als je op 50 km wegen harder dan plm 75 gaat, oke paar km erbij wegens tollerantie maar toch dat zijn waarden die en niet meer veilig zijn voor overige weggebruikers dus ook aantikken.

Denk dus niet alleen aan uwzelf maar ook aan overige weggebruikers en hou het veilig! ;)

20 Euro verwarnungsgeld betaald. 13 km te hard gereden.

Gelukkig had ik het IBAN nummer nog in mijn electronisch bankieren staan, want dat staat er nog steeds niet bij.

Wel een beetje raar dat ik alleen uit Baden-Württenberg van dit soort brieven krijg. Toeval? Of wordt daar meer gecontroleerd of sturen andere regio’s geen boetes naar Nederland?

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik ben wel es geflist in Frankrijk een paar jaar geleden, maar nooit een bekeuring gezien. Heeft iemand wel es een bekeuring thuis ontvangen vanuit Frankrijk? En las ik nou vorig jaar dat Belgie ermee gestopt is om bekeuringen te sturen naar NL ?

Elk jaar tegen de zomer zeggen die Fransen opnieuw dat ze de boetes dit jaar opsturen en dat buitenlanders er niet meer onderuit geraken maar tot op heden is er hier nog nooit een Franse boete aangekomen. Bovendien zijn hun boetes een lachertje vergeleken met de boetes die wij kennen.

Okay, bedankt voor je antwoord @.robin. Laatste x Frankrijk was 2 jaar geleden en toen gaven ze middels borden aan dat er op snelheid werd gecontrolleerd en dan stond er in de meeste gevallen na 300-500 meter een flitspaal. Dus dat is prettig zodat je af kan remmen. Alleen staan er soms van die gendarmerie mannetjes verdekt opgesteld langs de weg toch ?

Boetes in Frankrijk zijn de afgelopen jaren sterk gestegen.

En inderdaad, als je een paar honderd kilometers over de Franse snel(tol)wegen bent gereden, dan ben je minimaal één snelweg-agent gepasseerd met een lasergun. De truuk is dat ze de overtreder bij de tolpoort staande houden. Eén keer gezien dat de agent in zijn eentje het werk moest doen, die sprong in zijn auto en ging achter een zware overtreder aan die hij nog net bij de tolpoort kon staande houden.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Klopt, ze komen je achterna of laten je aan de eerst volgende péage stoppen. Als je een Smartphone hebt zou je de gratis app van Wikango kunnen downloaden, werkt zeer goed. Nadeel is wel dat je dataverbinding moet hebben in het buitenland. Anders gewoon goed uitkijken (meeste staan nog altijd aangeduid met borden, zie ook waar de Fransen zelf remmen) en als ze je laten stoppen betalen. Ik dacht dat je er tot 170 km/uur (das bijna 190 op de teller) vanaf kwam met 90 euro te betalen maar ben niet helemaal zeker.

Okay, bedankt voor de ervaringen. Daarover gesproken, hoe hard rijden jullie in Frankrijk?

Mijn belgische collega rijdt erg veel in Frankrijk, volgens hem kun je overal 10km/u boven de ter plaatse aangegeven snelheid rijden zonder geflitst te worden.
Heb dit zelf ook gedaan en geen flits gezien!

Let op in Frankrijk! De laatste jaren zijn de controles (op allerlei manieren) veel heviger geworden. Nederland is er niets bij! Te hard rijden in Frankrijk is tegenwoordig vragen om een bekeuring…

Allerlei apps met waarschuwingen zijn streng verboden en wordt ook op gecontroleerd. Het enige dat nog is toegestaan is een (betaalde) app waarbij je gewaarschuwd wordt dat je een "gevaarlijke zone" nadert. Dit betekend dat je binnen 5km een flitser kan verwachten. Maar met de hoeveelheid controles/flitspalen tegenwoordig staat dat ding om de haverklap te piepen…

@Constant, “de truuk is dat ze je bij de tolpoort staande houden”
Hoe werkt dat dan als nadat je geflitst
bent rustig een paar uur gaat pauzeren voordat je zo’n poortje bent
gepaseerd?

[mention=“4795”]@Constant[/mention], “de truuk is dat ze je bij de tolpoort staande houden”
Hoe werkt dat dan als nadat je geflitst
bent rustig een paar uur gaat pauzeren voordat je zo’n poortje bent
gepaseerd?

Gast485 op 2 mrt. 2013 12:26

Ze kunnen ook niet aan elke afrit gaan staan. Dus als je zou wachten heb je idd de mogelijkheid om ze te ontlopen, maar dan pak je jezelf ook door een aantal uren gewoon niks te zitten doen. Tegenwoordig hebben ze bij de controle een opvangdispositief staan, dus bij de volgende afrit/rustplaats. Ze nemen enkel de buitenlanders en zeer zware overtredingen van Fransen. (omdat ze direct kunnen innen en bij Fransen het rijbewijs invorderen.)

Mijn advies is, let gewoon op en rij niet te snel, 140 op de teller is reëel een 130km/u, waar ze je dus niet voor gaan flitsen, dus blijf iets onder de 140.
Reken zelf maar is uit, als je een afstand van 1000 km aflegt tegen 130 of 150 (gemiddeld, dus je moet al harder rijden dan dit om het te kunnen halen) ga je hoop en al een 40min eerder zijn, maar als je een keer stopt om te tanken en te plassen ben je dit verschil al kwijt.

Voor dat kleine verschil ga ik zeker geen risico nemen om een boete op te lopen.

Gewoon op de zwarte zaterdag eind juli gaan reizen op de Route Soleil.
Het zal je dan echt niet lukken om een snelheidsbekeuring te bemachtigen. ;-) ;-) ;-)

Heeft iemansd ervaring met boete uit Oostenrijk…krijkg er net een binnen van 100 euro omdat onze dochter op de achterband gen gordel om had…

Heb hem doorgescheurd en weggegooid …

Je hebt geluk dat je de kinderbescherming niet achter je aan hebt gekregen.

[mention=“4795”]@Constant[/mention], “de truuk is dat ze je bij de tolpoort staande houden”
Hoe werkt dat dan als nadat je geflitst
bent rustig een paar uur gaat pauzeren voordat je zo’n poortje bent
gepaseerd?

Gast485 op 2 mrt. 2013 12:26

Je wordt niet geflitst, ze staan met een lasergun verdekt opgesteld. En degene die te hard rijdt, die ziet ineens een agent die 'm staande houdt bij een tolpoort.

Eén keer gezien dat de agent met de lasergun blijkbaar alles in z’n eentje moest doen, die sprong in zijn auto en kon de snelheidsduivel nog net inhalen voordat hij de tolpoort passeerde.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik vind je best een beetje een kneusje als je wordt geflitst in Duitsland. Teken dat je echt niet zit op te letten. De Duitser remmen zelf altijd keihard af als er een maximum snelheid geldt op dat punt en dan moet uitgerekend jij als NL-er die KAPOT wordt geflitst op eigen bodem net daar ‘even’ je auto van jetje geven omdat? Je let dan dus gewoon niet op dat is het enige wat er in mij opkomt. Trajectcontroles, flitsers in de bewegwijzeringsborden boven de snelwegen en ja men flitst van voren…let gewoon op. Scheelt een hoop in de centen en onzekerheden. Degene die met 5-10km worden gepakt is zonde maar de ‘simpelen’ die even denken dat ze 's nachts met 50km/u te hard worden gepakt want zo blijven ze wakker lijkt ineens een contradictie niet. Je let toch zo goed op…dan is zo’n flitskast van onze oosterburen echt wel te spotten. Dat het hier Gestapo is zijn wij allen wel over eens. Succes met de boetes en rijd voorzichtig.

Oh en als je als wintersporter nog steeds niets snapt van de Tolwegen in Frankrijk dan ben je ook een toetertje hoor. Ook wij rijden als kamikazepiloten in het holst van de nacht maar zodra je de Peage borden ziet weet je 1 ding…remmen. Als je dan nog wordt aangehouden omdat ze staan te laseren, manman. De TomTom is volledig up to date met de vaste palen en je wordt nogal eens gewaarschuwd vooral rond Metz waren de flitspalen in de uitverkoop. Ook bij Liege blijken mensen nog altijd niet te snappen wat een trajectcontrole is. Ach, nog nooit gepakt richting een wintersport en het zijn er velen geweest. De auto met europa tankpas wordt maximaal benut maar wel op de punten waar het ‘kan’ zeg maar.

Heb van de week mijn ingebouwde TomTom nog een update gegeven vanwege de verboden flitsinformatie in Frankrijk en deze heeft TomTom er zelfs helemaal uitgehaald. TomTom customer service wist me dit te vertellen.

Of je ook maar bang bent voor die rariteiten met een TomTom over de flitspalen. Als je wordt aangehouden smijt je dan ding onder je stoel of in het ergste geval gooi je hem kapot richting een weiland of gewoon voor de agent zijn voeten. Is het ook helemaal klaar, geen boete mogelijk want dat ding is kapot. Ik vind dat altijd van die regeltjes dat ik denk, ja lekker dan. Net als een alcoholtester? Ja die dingen moet je in de auto hebben, nu blijkt dat die wet er voor ons NL-ers helemaal niet is. Als de agent wilt weten of ik beschonken achter het stuur zit richting de sneeuw hoop ik voor hem dat hij zijn eigen alcoholtester heeft. De flitspalen worden in Frankrijk veelal aangeven met een bordje controlee automatic of een wit bordje met o)))) tekentje o.i.d. ik maak mij er nooit druk om. Daarbij is een beetje voorbereiding van een route nooit verkeerd en de oorden waar wij NL-ers vaak heengaan is een navigatie de laatste 20km veelal een uitkomst. De route du soleil is namelijk niet zo moeilijk te vinden.

@thetaalman, stoere praat hoor. Welk gedeelte begrijp je niet van "mijn ingebouwde TomTom" ? Knappe vent als je de ingebouwde TomTom uit mijn Renault Megane Estate kan slopen. Afijn ze kunnen me niks maken de Franse flitspalen staan er niet in.

@TheTaalman: Of je nu in Duitsland, Zwitserland of waar dan ook geflitst wordt, dat kan maar twee oorzaken hebben:

  • Of je let niet op (en iemand die zich bij 100kmh niet kan concentreren, kan dat bij 150 kmh al helemaal niet)
  • Of je bent niet bereid je aan de regels van de samenleving te houden waarin nu eenmaal geen plaats is voor indivudualisten.
    En dan ben je in mijn optiek sowieso een kneus …

@Jolanda6: het feit dat jij de moeite neemt om naar de Renault Dealer te rijden om je ingebouwde TomTom te updaten met een ‘anti-flitspaal’ Frankrijk update…en dat terwijl je in een Franse auto rijdt nog zo’n nieuw model ook waarschijnlijk. Ik denk dat ze je juist zouden moeten huldigen. Een NL-er met een Frans product die besluit wintersport te vieren in hun land? Lijkt mij geen enkele reden tot verdenking van staandehouding. Stoere praat of niet, ik zou het zo aanpakken ALS zij mij pakken en ik film alles met een dashcam en eventueel mijn mobieltje. Dan heb je alle bewijzen paraat en laten wij wel zijn zo moeilijk is de route naar je wintersportdomein niet.

[mention="122201"]@TheTaalman[/mention]: Of je nu in Duitsland, Zwitserland of waar dan ook geflitst wordt, dat kan maar twee oorzaken hebben:

  • Of je let niet op (en iemand die zich bij 100kmh niet kan concentreren, kan dat bij 150 kmh al helemaal niet)
  • Of je bent niet bereid je aan de regels van de samenleving te houden waarin nu eenmaal geen plaats is voor indivudualisten.
    En dan ben je in mijn optiek sowieso een kneus …
Gast738 op 3 mrt. 2013 22:57

Ben het volledig met je eens. Dus de conclusie: beetje erge kneuzenactie als je wordt geflitst onderweg naar de wintersport en ja ook ik rijd op de plekken waar het mag erg hard door. Alles boven de 200 wordt voor de medepassagiers als erg hard ervaren dus alleen op erg rechte stukken wordt dit nog weleens behaald en de rest is 150 - 160 een mooie cruisesnelheid. In Duitsland sowieso en op de Peages waar wij meestal van middernacht tot 5 uur in de ochtend rijden is het ook mogelijk maar wel op tijd voor de tolpoorten van het gas af. Knappe agenten die rond deze nachtelijke uren staan te sniperen.

200 is in mijn optiek al onverantwoord hard, 150 is voor mij wel zo’n beetje de grens.
Daar waar er geen Vmax is, geldt nog steeds het adviesmaximum van 130.
En weggebruikers die een advies maximum negeren denken kennelijk dat ze het “beter weten” en dat wordt in het algemeen als “Arrogant” bestempeld. En dan zit je niet ver van “Aso” af…

Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat ze in F op de Peage een soort trajectcontrole hanteren door de tijd tussen de tolpoortjes de nemen. In hoeverre dit "broodje aap" is, weet ik niet.

Rob

200 is in mijn optiek al onverantwoord hard, 150 is voor mij wel zo’n beetje de grens.
Daar waar er geen Vmax is, geldt nog steeds het adviesmaximum van 130.
En weggebruikers die een advies maximum negeren denken kennelijk dat ze het “beter weten” en dat wordt in het algemeen als “Arrogant” bestempeld. En dan zit je niet ver van “Aso” af…

Overigens heb ik ook wel eens gehoord dat ze in F op de Peage een soort trajectcontrole hanteren door de tijd tussen de tolpoortjes de nemen. In hoeverre dit "broodje aap" is, weet ik niet.

R.C.Grootveld op 4 mrt. 2013 10:33

Hangt er van af in welke auto je rijdt!!!

200 km/u rijden met een Porsche stelt helemaal niets voor en is verre van onveilig. Een Porsche is gemaakt om hard te rijden (onderstel, remsysteem, veiligheidsvoorzieningen, etc) en heeft bij zulke snelheden veeeeeeel reserve over. Je kunt bij wijze van met je pink sturen.

200 km/u met een Polo bluemotion is een heel ander verhaal. Bergaf zal deze snelheid wellicht net gehaald worden, maar het lijkt me alles behalve relaxed rijden. En een noodstop maken bij zulke snelheden wil je al helemaal niet meemaken.

@thetaalman, rijke fantasie heb je. Ik heb nergens genoemd dat ik voor een update naar de dealer ben gegaan. Wat ik wel genoemd heb is dat de customer service van TomTom me wist te vertellen dat de Franse flitspalen uit hun software is gehaald. Zo werkt het bij mijn auto; SD kaart eruit en updaten via de laptop.
Ik zou ook zeker afremmen voor de tolpoortjes, geeft anders zo’n rommel.
En de route is zeker niet moeilijk maar ik word graag up to date gehouden m.b.t. vertragingen, wegwerkzaamheden, ETA. Ieder zijn keuze.

@Jolanda6, zo’n rijke fantasie heb ik ergens wel maar zoals jij hem bedoelt ook weer niet.

Het feit dat jij contact zoekt met TomTom zegt mij meer iets over jouw, schijn voorzichtigheid. Ik wil wel weten waar er wordt geflitst of nee toch niet want dan kan ik een boete krijgen, ik wil geen boete, wie wel uiteindelijk…en dan hoe hard rijden jullie in het buitenland? Als jij je gewoon aan de regels houdt is er toch helemaal niks aan de hand, je eerste maatregel is getroffen je TomTom heeft een update zonder flitspalen in het buitenland. Wij hebben alles aanstaan, Audi Navigatie en een TomTom met alle flitspalen.

Ik rijd immer te hard in het buitenland waar ik vind dat dit kan, ik let op en nee ik ben nog nooit aangehouden, betrapt of wat dan ook. Ooit wel een keer een reprimande gekregen van een tolpoortdame (toen zij daar nog zaten) dat gezien de tijd op de ticket wij wel erg hard hadden gereden maar meer dan dat is het nooit geweest. De tijden tussen de tolpoorten zijn natuurlijk gewoon bekend en als jij een traject ipv 130 continu 180 - 200 rijdt dan loop je best wat tijd in zeg maar.

Dat je moet remmen bij een Peage is mij duidelijk maar er staan ook bordjes met maximum snelheden die je moet rijden. Aangezien de agent in het holst van de nacht liever ‘warm’ vanuit een tolpoorthokje zijn lasergun bediend dan ergens in de middle of nowhere moge duidelijk zijn. Dat jij dan aankomt met 130km/u waar een bordje 70 hangt met de melding nog 500 meter Peage…is niet zo slim. Dat bedoelde ik te zeggen.

Verder is een ETA voor veel mensen een niet haalbare zaak en werkt demotiverend. Of je wilt sneller aankomen dan het eerste gegeven of je rijdt dusdanig zacht en met zoveel tussenpauzes dat je de tijd alleen maar ziet oplopen en dat kan tegen je werken. Ik zorg altijd uitgerust op reis te gaan en rijd voorzichtig en echt niet overal 180 +.

Maar goed een ieder is voor zichzelf verantwoordelijk maar ‘schijnveiligheid’ heb ik niet zoveel mee. (Je kind ‘veilig in een kinderzitje’ liefst het duurste model op de markt maar dan wel in een Suzuki Alto rijden zeg maar en whatsappen tijdens het rijden) dat soort ‘veiligheid’. Ja ik wil een 30km woonwijk want ik heb nu een kind maar als ik zelf van en naar mijn werk rijd scheur ik altijd met 70km/u door de woonwijk want…ik ken mijn eigen buurt. Dat soort mensen kan ik echt niet uitstaan. Zeg maar de flitscontroleur die door Peter R de Vries werd betrapt op menig km te hard en de 3VO directeur de heer Woudenberg die destijds zijn ontslag maar moest nemen omdat ook hij met 70 door 30km wijken reed.

Doe gewoon voorzichtig!

@CY325i: Kan wel zijn dat die Porsche voor 200+ gebouwd is, je bent in het algemeen niet alleen op de weg en het merendeel van de auto’s is daar niet op gebouwd.
En als is die auto er op gebouwd, zwakste schakel is en blijft de mens.
De kans dat je bij een ongeval betrokken raakt is bij een Porsche in principe net zo groot als bij een Polo, in de praktijk waarschijnlijk zelfs groter omdat de bestuurder zich “veiliger” waant en derhalve meer risico’s zal nemen. De kans dat je er in voorkomende gevallen zonder kleerscheuren vanaf komt is bij een Porsche een stuk groter, dat staat als een paal boven water. Maar dat geldt niet alleen voor een Porsche.
En het feit dat een auto, al dan niet veilig, hard kan, wil niet zeggen dat je ook hard MOET.
De mijne loopt ook op z’n sloffen 200+ en is misschien nog wel veiliger dan een Porsche.
Toch vind ik 150+ onverantwoord hard en aso …
Niet voor niets heeft Duitsland een van de slechtste statistieken als het om verkeersveiligheid gaat.

Rob

Plaats een reactie