Leuke dorpen Dolomieten?

Hallo allemaal,
In maart wil ik na al die positieve berichten hier op de site voor de eerste keer in de Dolomieten gaan skiën. Mijn voorkeur gaat uit naar een van de dalen die verbonden zijn met de Sella Ronda, zoals bijvoorbeeld Val Gardena.
Kan iemand mij tips geven welke dorpen daar leuk zijn? Wij zijn allemaal goede skiërs, maar vinden het ook erg leuk als er iets van gezelligheid te vinden is in het dorp. Ook tips voor appartementen welkom!

In het grootste skigebied van de wereld (Dolomiti Superski) moet je eerst eens weten waar je ‘startpunt’ wordt. Persoonlijk heb ik persoonlijk niet een echte voorkeur voor een bepaald skidorp in de Dolomieten. Alles heeft zo z’n charme en voordelen, maar ook weer z’n nadelen.

Je kan voor de Sella Ronda het beste in Alta Badia gaan zitten, alhoewel Kronplatz of Val Gardena ook een prima startpunt zijn. Aangeraden plaatsjes: Badia, San Cassiano, La Villa en Corvara in Badia.

In Val Gardena is de plaats Urtijëi (Italiaans: Ortisei, Duits: Sankt Ulrich) een hele leuke en gezellige optie. Maar let op dat de plaats makkelijk te bereiken is vanaf de snelweg en het dus hier sneller vol zal zijn, dan in Alta Badia.

Veel plezier alvast toegewenst!

@Frans,

Ik weet niet welke jij Sella Ronda voor ogen hebt, maar Kronplatz komt daar echt niet in voor.

Als je echt “gezellige” Oostenrijkse apres-ski zoekt, kun je beter in Oostenrijk blijven. Er zijn wel tenten waar het 's middags goed toeven is, maar verwacht zeker geen Gerlosiaanse toestanden. In Selva en Ortisei (Val Gardena) heb je een paar kleine cafe’s. Ook in Corvara (Alta Badia) zit een aardige tent.

Een vakantie is natuurlijk net zo gezellig als je hem zelf maakt.

Ik heb de ronde ook al eens gedaan bij wijze van dorpen en vindt arraba of wolkenstein (selva) het beste. Arraba omdat je naar de marmolada kan, Wolkenstein omdat je de wereldbekerafdaling in St Cristina en Col Raiser kan doen. De andere dorpen vind ik eerlijk gezegd maar ‘passagedorpen’

Qua gezelligheid is het in beide dorpen best OK. Verwacht echter geen bruisende apres-ski…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Walter:
Vanaf Kronplatz kan je met een paar pistes en liften zo op de Sella Ronda komen. Dat is geen probleem. ;-)

@Kristof:
Arraba is inderdaad ook een leuk dorp. Ik ken dorp welliswaar alleen van de zomer, maar het heeft zeker z’n charme.

Verder is het dorp Canazei ook gezellig en doordat het dorp iets groter is dan de rest, zijn er ook genoeg uitgaansgelegenheden te vinden.

Zoals gezegd is er geen bruisende apres-ski te vinden in de Dolomieten. Daarvoor moet men echt naar Oostenrijk gaan. Er zijn echter wel genoeg gezellige restaurantjes en cafetjes te vinden. Maar het typische Oostenrijkse sfeertje is er uiteraard niet, terwijl zuid-Tirol wel half Oostenrijks is.

Bedankt voor de tips tot nu toe!

@ Frans: Hoewel ik er nog nooit geweest ben, ben ik er toch wel vrij zeker van dat de Kronplatz geen verbinding heeft met de Sella Ronda.

Ik ben er al heel vaak geweest en Kronplatz heeft GEEN verbinden met de Sella Ronda.

Hoe stel je dat voor Frans? Volgens mij kun je hooguit met de bus van Kronplatz naar Alta Badia om vandaar te starten met de ronda. Of mis ik ergens een liftje?

Paul vraagt ook helemaal niet om Oostenrijkse apres-ski toestanden. Hij heeft het over gezelligheid.
Daar houd ik ook erg van en mij zie je wel in Italie maar zeker niet in Oostenrijk.

@Paul & Walter:
Vanuit Kronplatz kan je met liften en pistes via St. Vigil in Pikolein komen. Vandaar uit moet je een stukje met de bus naar de eerst volgende lift in Alta Badia. Dat is slechts een paar minuutjes rijden. Skibus is gratis (met liftpas), rijdt vaak en is lekker rustig. Vanuit Kronplatz kan je heel makkelijk naar de Sella Ronda komen op deze manier.

Uiteraard is je startpunt in Alta Badia hebben veel makkelijker. Dan ben je direct bij de Sella Ronda en kan je makkelijk de hele dag de tijd nemen. Vanuit Kronplatz moet je dat alles meer met snelheid doen.

Echter in Urtijëi (Val Gardena) beginnen is dan ook niet werkelijk een aanrader, omdat je dan ook nog een behoorlijk eindje moet, voordat je dan eindelijk op de Sella Ronda bent.

Overigens is de Marmolada Gletscher ook een echte aanrader om te skiën! Heerlijk hoog. Kan je vanuit de Sella Ronda makkelijk doen.

En hoelang ben je dan alles bij elkaar onderweg voordat je in Corvara in de Boe-lift stapt? Ik ben nooit in Kronplats geweest, maar als je aan de "verkeerde" kant van de berg zit, ben je dan toch minstens 2 uur onderweg?

Met de bus sta je in 20 minuten vanuit Ortsei aan het begin van de Sella Ronde. Skiend doe je er langer over via Seceda/Col Raiser

De skibus van skigebied Kronplatz naar skigebied Alta Badia is 10 - 15 minuten onderweg (afhankelijk waar je wilt beginnen met skiën). Normaal gesproken stap je bij Pikolein (Kronplatz) in en stap je bij La Villa (Alta Badia) uit en dat duurt 15 minuten. De skibus rijdt van dalstation naar dalstation. Dan kan je vanuit La Villa via de piste in Corvara komen.

In totaal heb je vanuit Riscone (dalstation Kronplatz bij Bruneck) ruim 30 minuten nodig om in Pikolein te komen. Daarna 15 minuten met de bus en dan weer een stukje skiën naar Corvara. Máár je kan bij La Villa ook de andere kant op skiën. La Villa ligt ook aan de Sella Ronda en dus uitermate geschikt als startpunt.

Conclussie: Vanuit Kronplatz ben je binnen 1 uur op de Sella Ronda. Niet het meest optimaal, maar je hebt wel al een mooie route achter de rug en al veel gezien.

Frans je schreef: Vanaf Kronplatz kan je met een paar pistes en liften zo op de Sella Ronda komen. Dat is geen probleem.

Eerst vergeet je die bus, en nu vergeet je even dat die bus naar Pedraces gaat en dat ligt niet aan de Sella Ronda. Dan moet je eerst nog naar La Villa en dan door naar Corvara.
Als jij het geen probleem vindt prima, maar geef mensen wel eerlijke en duidelijke informatie.

Oke, je kunt vanuit Kronplatz bij de Sella Ronda komen. We dwalen iets of wat.

Persoonlijk zou ik kiezen voor volgens mij de drukste plaats aan het Sella Massief, Selva/Wolkenstein.

En Marlene heeft gelijk met haar opmerking dat gezelligheid niet gelijk is aan apres-ski. Ik vind het ook erg gezellig om met mijn mooie vrouw na het skieen in het buitenbubbelbad van de sauna te duiken. Een ander loopt liever een polonaise achter een naar zweet stinkende Duitser.

Ik kan Selva (Wolkenstein) aanbevelen. Je kunt er werkelijk alle kanten op en bij Luigi’s skikeller is het ook nog gezellig. Idd geen toeter op de waterscooter toestanden.

Als je het forum opent kun je onderaan bij de zoekfunctie Ïtalië intypen. Er is al vaak over gesproken wat de beste plaats zou zijn. Je vindt hier heel veel informatie. Wel raar dat die zoekfunctie zo goed verstopt is, als hij duidelijk bovenaan zou staan zou je hem veel eerder gebruiken.

In de Oostenrijkse dolomieten heb je ook een aantal leuke gezellige plaatsen die zeker niet te vergelijken zijn met het apres ski leven in Gerlos, Mayrhofen en Zell am See. Niks mis mee, maar iets compleet anders. In Ost Tirol (Dolomiten) heb je bijvoorbeeld het plaatsje Lienz of Sillian, Kartitsch.

@Jojo:
De bus van Pikolein gaat rechtsreeks naar La Villa! Je moet natuurlijk wel de juiste skibus nemen. ;-)

@Oostenrijk:
Thurntaler en Zettersfeld zijn ook leuke skigebiedjes inderdaad, maar natuurlijk niks vergeleken de Dolomiti Superski.

@huub:
Selva ken ik nog niet, maar ben er wel eens voorbij gekomen. Bij het volgende bezoek zal ik daar eens stoppen.

Anoniem schreef: "Een ander loopt liever een polonaise achter een naar zweet stinkende Duitser."

Erg herkenbaar! Ik vind datzelf verschrikkelijk. Sommige mensen die dat leuk vinden versta ik totaal niet. Van mij is wat gezellig drinken na het skiën apres-ski, maar polonaise, met bier gooien en zuipen: Nee! En voor iedereen die dit ook niet wil is zuid-Tirol uitermate geschikt, evenals Vorarlberg en Zwitserland.

je hebt genoeg plaatsen in Oostenrijk waar het dolle après ski niet te vinden is hoor, ik hou er zelf ook niet van, en zoek die dus ook niet op.

Om te beginnen en goed forum voor informatie …

Ik vetrek met het gezin naar Valdaora. Vandaar kan ik de Kronplatz op. Wanneer ik de Sella Ronda wil doen ( = vroeg beginnen ) is het dan niet beter met bus of auto naar een opstapplaats te rijden.

Ik zou inderdaad naar La Villa rijden om op te stappen.

Je hebt ook naar lekkere bloemen ruikende mooie vrouwen voor je in de polonaise. Mensen die daar niet van houden versta ik niet.
En bier gooi je niet, maar drink je.
En zuipen vind ik ook niet leuk, maar met grote mate consumeren vind ik weer geen probleem.
Tot in Oostenrijk.

wij willen met ons 2tjes naar la villa. is daar ook iets van gezelligheid te vinden? zoals een leuk cafe, bar en restaurant. hoeft niet zo oosterijks te zijn. maar gewoon gezelligs.

Als je goed wilt skiën en zorgeloos de Sella Ronda wilt doen zet al die onzin over Kronplatz uit je hoofd. (of je moet graag moeilijk doen). Gewoon naar Selva,megacentraal en een leuk dorp. Villa Insam is een aanrader,direkt aan de piste en goed betaalbaar.
Vanaf daar kan je direkt naar de Sella Ronda, maar ook de Seiseralm,Plan de Gralba, Col Raiser. Alle toffe plaatsen dus.
Als je meer wilt weten roep je maar, maar Marlene en Kristoff zijn de echte kenners!

In januari naar St Ulrich-Ortisei geweest. Supereenvoudig om daar vandaan de Sella Ronda te skieen. Met een groep gemiddelde skieers in de ochtend gestart en met rustig skieen waren we om 14 uur weer terug! Geen punt dus. En ik neem aan dat je elke dag de Sella Ronda wilt skieen? Dus m.a.w. je hoeft er niet middenin te zitten en zoek een plaats waar je eenvoudig bij de Sella Ronda kunt komen.

@ Jantine

La Villa is een zeer eenvoudig/klein dorp. Ik heb daar twee keer een gvakantie gelogeerd. Ben niet echt op zoek geweest naar een gezellige bar, maar ik vraag me af of die er is.

Als je dat wil kan je misschien beter naar Wolkenstein gaan. Daar heb je o.a. apres ski gelegenheid Luis Keller.

@ Bode

Je gaat toch niet elke dag de Sella Ronde skien? Er is veel meer te beleven daar dan de Sella Ronde. Gaan eens naar Lagazuoi, de Marmolada, de bedevaartroute, de Seceda.
Kam Alta Badia eens helemaal uit en bijv. het gebied boven Arabba. Zou zonde zijn als je je beperkt tot de Sella Ronde.

@Marlene:
Seceda kan ik beamen. Prachtig gebied! :)

Als dorp vind ik overigens Sankt Kassian heel erg gezellig en ligt direct aan de Sella Ronde. Vandaaruit lukt het je ook wel om in Sankt Ulrich te komen.

Ondertussen al lang geboekt, het is Ortisei geworden. We vertrekken de 12e. Denk dat we twee keer de Sella gaan doen (links/rechtsom). Alpe di Siusi is verder goed te bereiken vanuit Ortisei. Marmolada lijkt mij wat ver weg, maar dat is lastig inschatten vanaf een beperkt pistekaartje.
Alles waarvoor ik een bus nodig heb, ga ik sowieso overslaan, zonde van de tijd!

@Paul:
De Marmolada kan vanuit Sankt Ulrich / Ortisei prima bereikt worden. Een Italiaanse kennis van mij (kabelbaan monteur) woont daar en heeft dit meerdere malen gedaan. Het moet geweldig zijn zoals ik hem daarover gehoord heb!

De Marmolada is prima te doen van uit Ortisei.
Het is zeker de moeite waard, ben er dit jaar twee
keer geweest.
Maar dan van uit Selva en prachtig zonnig weer.
En je heb geen bus nodig om daar te komen.
De Lagazuoi is ook best te doen, maar dan moet je wel een
klein tochtje met de bus maken.
als je terug gaat van Lagazuoi heb je geen bus meer nodig.
Alleen dan kan je achter paarden aan,dat is wel een leuke ervaring.
Je hoeft echt niet iedere dag de Sella ronde te doen.
Wens je veel plezier

Mooi, dan ga ik zeker een dagje naar de Marmolada!

Plaats een reactie