Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Val Cenis gebruikt komend seizoen een 100% elektrische pistenbully

Rogier op 08 september 2022· 12 reacties

null

Het skigebied van Val Cenis, wat hoog in de Maurienne-vallei ligt, gebruikt vanaf komende winter een 100% elektrische pistenbully voor de laaggelegen pistes in het dal. Dit past in het duurzame pad die dit gebied, en veel andere gebieden, is in geslagen. Het doel is het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen en minder fijnstof uit te stoten. Een bijkomend voordeel is het verminderen van geluidsoverlast.

Elektrische pistenbullys

De elektrische pistenbully is niet de eerste duurzamere machine die Val Cenis in gebruik neemt. Sinds 2019 test dit gebied een pistenbully welke op HVO rijdt, een biobrandstof op basis van plantaardige olie die zeer weinig vervuiling veroorzaakt. Nu gaat men dus verder op zoek om de CO2 uitstoot nog meer te verminderen. Daarbij is de keuze voor een Prinoth pistenbully logisch, want dit is het eerste merk dat 100% elektrische bullys als standaard seriemodel op de markt brengt. Dit is de Husky eMotion. Deze machine heeft een batterijsysteem dat tot drie uur autonomie toelaat. Ideaal voor de laag gelegen pistes en langlaufloipes in het dal. Voor machines die meer vermogen en autonomie nodig hebben, geeft Prinoth nog de voorkeur aan waterstof.

Testcase voor de toekomst

Een eerste serie van de elektrische pistenbullys wordt nu geleverd, én zal dus in Val Cenis gaan prepareren. De werking van deze machine in de praktijk met steeds andere sneeuwcondities en temperaturen zal echte praktijkgegevens opleveren voor de toekomst van elektrische pistenbullys.

Check de promo-video (met leuke oude beelden) van Prinoth over hun elektrische en waterstof aangedreven bullys:

Ideaal voor langlaufpistes en kinder-funslopes

Deze nieuwe pistenbully is aangepast aan de preparatie van langlauf- en rodelpistes, de front neige, funparks en kinderpistes. Het terrein waarvoor kleinere en lichtere machines ideaal zijn. Juist voor deze pistes in het dal, naast winkels, restaurants en accommodaties is de stilte van deze machines ook een groot pluspunt!

null

Tien keer minder CO2 uitstoot

In Val Cenis neemt de Husky eMotion de plaats in van een identiek model met een verbrandingsmotor. Hiermee bespaart Val Venis zo’n 13 liter diesel per gebruiksuur en daarmee een drastische vermindering van de CO2-uitstoot: 1.918 kg uitstoot dit seizoen, dat is zo’n 10 keer minder dan vorige winter toen was het namelijk 19.780 kg.

Bron: LeDauphine

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Met de huidige elektriciteitsprijzen natuurlijk een ongelukkig moment om een test te doen.

Qua CO2 zal het altijd een voordeel zijn.
Het gebruiksgemak/autonomie moet natuurlijk in de praktijk getest worden, dus alleen daarvoor al zal het een nuttige test zijn.
Qua verbruikskosten was het vorig jaar ook een positief verhaal voor elektriciteit, zodat de firma’s hun investering op termijn konden terugverdienen.

Nu op dit moment zit ik hier (in België) met het dilemma:
Rij ik met mijn plug-in hybride op benzine aan 8.5c€/km (1.7 EUR/liter) of kies ik toch voor opladen (beter voor het milieu) aan ongeveer 13.5c€/km (gerekend aan mijn prijs voor Q2-2022).
Bemerking: er zitten natuurlijk heel grote verschillen tussen de kosten per land (NL: benzine nu 2.0 EUR/liter) en elk energiecontract (in Frankrijk is elektriciteit b.v. normaal gezien heel goedkoop in vergelijking met België).

Glide on!

@Vivace: Juist een pistenbully werkt natuurlijk 's avonds, dus die kan overdag op groene stroom laden. En ja, ook 's winters kan dat, op basis van wind of waterkracht, hetwelk in de bergen voldoende voorhanden is. Of zelfs op solar, gewoon kwestie van meer panelen plaatsen, en ze sneeuwvrij houden.

Wat betaal je dan in België voor per kWh @vivace? Ik ben Nederlander en voor mij kan de stroom optie van mijn PHEV nog prima uit (30 cent per kWh, thuis zonnepanelen). Verder opvallend: ik kan sinds ik een PHEV heb echt bij elke accommodatie gratis laden, zonder uitzondering (Oostenrijk, Italië en Slovenië). Alsof de stroom prijs daar toch minder een issue is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die rijdt in Frankrijk op kernenergie. Goedkoop en duurzamer dan duurzaam!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

3uur is wel erg kort. Als je ziet dat ze normaal toch zeker een uur of 8 rijden. Dat wil zeggen dat je als je de hele vloot zo wilt doen je dubbel zoveel pistenbully’s nodig hebt, of een verwisselbaar accupakket. Met de huidige inflatie niet echt een handige investering.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 08 sep 2022 21:31

Born to Ride

Goede evolutie.
Nog beter zouden elektische skibussen zijn.

Die rijdt in Frankrijk op kernenergie. Goedkoop en duurzamer dan duurzaam!

Harry(Winterberg) op 08 sep 2022 18:52

Oei, dan zullen ze deze winter maar op halve kracht rijden :-(

Die rijdt in Frankrijk op kernenergie. Goedkoop en duurzamer dan duurzaam!

Harry(Winterberg) op 08 sep 2022 18:52

Oei, dan zullen ze deze winter maar op halve kracht rijden :-(

Errant op 09 sep 2022 08:44

EDF geeft aan dat ze de kerncentrales weer aan gaan slingeren ;-)

Click. Click. Peace

Wat betaal je dan in België voor per kWh @vivace?

Roy83 op 08 sep 2022 17:19

(risico dat dit een OT discussie gaar worden over de energiecrisis)
Bij mijn laatste afrekening (juni 2021 - juni 2022) zal ik al op gemiddeld 52c€/kWh
Dit is voor een contract dat vroeger heel voordelig was voor zonnepanelen, dus zonder jaarlijkse vaste kost, maar wel een hogere kWh prijs voor het gebruik buiten de eigen productie met terugdraaiende teller. Het PHEV gebruik gaat nu bij mij volledig buiten de eigen productie vallen.
-> ik moet dus ook een plan maken wanneer ik best van contract of leverancier ga wisselen.

Glide on!

Met de huidige elektriciteitsprijzen natuurlijk een ongelukkig moment om een test te doen.

Qua CO2 zal het altijd een voordeel zijn.
Het gebruiksgemak/autonomie moet natuurlijk in de praktijk getest worden, dus alleen daarvoor al zal het een nuttige test zijn.
Qua verbruikskosten was het vorig jaar ook een positief verhaal voor elektriciteit, zodat de firma’s hun investering op termijn konden terugverdienen.

Nu op dit moment zit ik hier (in België) met het dilemma:
Rij ik met mijn plug-in hybride op benzine aan 8.5c€/km (1.7 EUR/liter) of kies ik toch voor opladen (beter voor het milieu) aan ongeveer 13.5c€/km (gerekend aan mijn prijs voor Q2-2022).
Bemerking: er zitten natuurlijk heel grote verschillen tussen de kosten per land (NL: benzine nu 2.0 EUR/liter) en elk energiecontract (in Frankrijk is elektriciteit b.v. normaal gezien heel goedkoop in vergelijking met België).

Vivace op 08 sep 2022 11:34

Wat wel het voordeel is van die piste bully’s is dat je ze ideaal overdag op kan laden met zonne-energie. Kijk waar wij in Nederland met name overdag rijden en snachts laden is het voor zo een piste bully natuurlijk andersom. Deze worden grotendeels savonds/snachts ingezet en staan overdag veelal stil. Zorgen voor een laadplek/garage vol zonnepanelen. Zelfde geldt overigens voor skiliften, deze draaien als de zon schijnt.

Met skiën kom je echt tot rust.

Bij mijn laatste afrekening (juni 2021 - juni 2022) zal ik al op gemiddeld 52c€/kWh

-> ik moet dus ook een plan maken wanneer ik best van contract of leverancier ga wisselen.

Vivace op 09 sep 2022 10:42

Draait dat weer anders uit: als je nu op de site VREG.be een simulatie maakt voor de energiekosten van het komende jaar, hanteert de goedkoopste aanbieder voor mij al een prijs van 83,42 c€/kWh (incl alle heffingen) en zou mijn huidig contract in de toekomst nog duurder uitvallen.
Voor de auto komt dat dan neer op 16.7c€/km aan “brandstof”.
-> dit pleit natuurlijk allemaal voor een zeer snelle terugverdientijd van extra zonnepanelen voor de personen en firma’s die de energie gedurende de dag kunnen gebruiken (zoals de pistenbully in het eigenlijke topic).

*bericht bewerkt door Vivace op 09 sep 2022 20:31

Glide on!

Voor mijn huis in Zwitserland in Gstaad betaal ik voor 2023 0,3 raap cent per KWH en dat is een procent meer dan 2022. en voor mijn huis nabij Lausanne betaal ik voor 2023 11,9 raap cent per KWh Dit is 49% meer dan 2022. Zwitserland is in het algemeen duur. Maar als ik zie wat jullie betalen. Is Zwitserland qua energie spot goedkoop. Afgelopen 7 jaar heeft Europa een verbod op investeren op de beurs door pensioenfondsen etc. Uitonderhandeld.en voorrang gegeven voor groen. Met het gevolg dat er al 7 jaar niet of nauwelijks in olie en gas infrastructuur geïnvesteerd is. Het energie probleem in Europa is veroorzaakt door de Europese commissie die de greendeal er door heen drukt. En veel minder Rusland. Energie zal in Europa nog wel 5 jaar prijzig zijn.

*bericht bewerkt door Hansk op 11 sep 2022 06:09

Plaats een reactie