Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Doppelmayr komt met nieuwe revolutionaire gondel

Henri op 10 oktober 2022· 8 reacties

De nieuwe TRI-Line gondel van Doppelmayr (doppelmayr.com)
De nieuwe TRI-Line gondel van Doppelmayr (doppelmayr.com)

De Oostenrijkse liftfabrikant Doppelmayr pakt groots uit. Met een nieuwe gondel, de TRI-Line, met een monstercapaciteit van liefst 8.000 personen per uur treedt de liftfabrikant een nieuw tijdperk binnen. De TRI-line combineert de voordelen van een 3S-gondel en de Doppelmayr D-line gondel. Vanaf het winterseizoen 2023/2024 is de eerste TRI-Line gondel in bedrijf in het skigebied Hoch-Ybrig in Zwitserland.

Het beste van twee werelden

Al eerder zagen we Leitner op de Nebelhorn in Oberstdorf met het nieuwe 2S-gondelsysteem de voordelen van een 3S-gondel en een gewone gondel te combineren, maar nu lijkt Doppelmayr er nog een schepje bovenop te doen. Compacte stations, ruime cabines voor maximaal 20 passagiers en een compleet nieuw ontwikkeld loopwerk in combinatie met een gigantische capaciteit van maximaal 8.000 personen per uur zorgen ervoor dat deze TRI-Line revolutionair genoemd kan worden. Ter vergelijking, de Gigijochbahn in Sölden, een gondel gebouwd in 2016, kunnen we met een recordwaarde van 4.500 personen per uur al een echte capaciteitsmonster noemen. Voor capaciteitszwakke dalgondels kan de nieuwe TRI-Line alle problemen in één klap verhelpen. Daarnaast is de TRI-Line, net zoals de 3S-gondel, aanzienlijk windstabieler dan een gondel met één kabel. De kortere bouwtijd, vergelijkbaar met een gewone gondel, is daarentegen een voordeel ten opzichte van de 3S-gondel.

Het compacte dalstation van de nieuwe TRI-Line gondel van Doppelmayr (doppelmayr.com)
Het compacte dalstation van de nieuwe TRI-Line gondel van Doppelmayr (doppelmayr.com)

Ook voor steden de oplossing?

Niet alleen voor skigebieden is de nieuwe gondel een uitstekende optie, maar ook in steden kan hij dé oplossing zijn voor het mobiliteitsprobleem. Conventionele gondels bieden mogelijk niet altijd een toereikende capaciteit en 3S gondels hebben daarentegen weer het probleem dat de stations en liftpalen een stuk massaler zijn. Hiervoor is in het urbane landschap lang niet altijd genoeg plaats. De nieuwe TRI-Line zorgt met compacte stations en liftpalen én een hoge capaciteit voor nieuwe kansen.

Comfortabel en barrièrevrij

De cabine biedt in totaal plaats aan 20 passagiers, waarvan er 12 kunnen zitten. Uiteraard is de lift ook barrièrevrij waardoor het transporteren van mountainbikes, rolstoelen en bijvoorbeeld bevoorrading van berghutten mogelijk is. De nieuwe cabines beschikken over deuren aan beide zijden, waardoor de doorstroming in de stations kan worden verbeterd. Doppelmayr laat weten dat deze feature vooral bij urbane gondels een groot voordeel kan zijn. Een autonome liftoperatie is met het zogenaamde AURO-concept ook mogelijk.


Eerste TRI-Line gondel in Hoch-Ybrig

Het staat nu al vast dat Doppelmayr/Garaventa de allereerste TRI-Line gondel in Zwitserland gaat bouwen. Het skigebied Hoch-Ybrig investeert in een nieuwe gondel vanuit het dal die de 55 jaar oude pendelbaan vanuit Weglosen (1035m) naar Seebli (1465m) zal vervangen. Zowel in de winter als zomer is de lift populair bij (dag)gasten uit de omgeving Zürich. Urs Keller, bedrijfsleider van het skigebied, laat weten dat het skigebied met de TRI-Line een gondel zal krijgen die aan alle eisen voldoet, en dat voor een schappelijke prijs. Een simpele gondel was technisch gezien haalbaar, maar het uitdagende tracé zou voor veel uitdagingen hebben gezorgd bij de bouw en operatie van de gondel. De 3S-gondel als windstabiel alternatief lag boven het budget, dus was de TRI-Line een ideale middenweg. In de komende jaren zullen waarschijnlijk veel skigebieden volgen. We moeten wel nog even wachten, want de gondel wordt pas volgende zomer gebouwd. Vanaf het winterseizoen 2023/2024 zal de gondel operationeel zijn.

Bron: Doppelmayr

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Altijd mooi als drukke dalgondels een hogere capaciteit kunnen krijgen.
een mooie voor een nieuwe hahnekamm bahn in Kitzbuhel

Ziet eruit als een goede middenweg. Windstabieler, meer capaciteit en toch relatief budget vriendelijk klinkt als win- win waardoor er vast snel veel gebieden zullen volgen.

Ik hoop wel dat de reguliere bezetting van de afbeelding 12 personen zal zijn, hooguit met uitloop tot 20 bij piekdrukte. 8 mensen tussenin te staan (plus skies neem ik aan) ziet er uit als een aardig haring blikje…

8000 personen per uur = 133 per minuut = 6 gondels a 20 personen per minuut, elke 10 seconden één. Tjonge.

*bericht bewerkt door Frank66 op 10 okt 2022 12:49

Ja wordt nog een hele opgave met in en uitstappen, 133 mensen per minuut in 6-7 gondels krijgen.

Waarom? Je kunt gewoon meer gondels tegelijk afkoppelen.

Waarom? Je kunt gewoon meer gondels tegelijk afkoppelen.

Martin7182 op 10 okt 2022 13:13

Precies dat is het mooie van loskoppelbare liften ;-) meer tijd om in te stappen.

Click. Click. Peace

Klein steuntje in het midden zou fijn zijn om tegen aan te leunen/ ski’s tegen te zetten

Gang is alles

Ik neem aan dat hier gewoon gleuven in de bodem komen voor de ski’s , net zoals nu al in veel nieuwere 10-persoonsgondels.

Plaats een reactie