Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Twee nieuwe skiliften in Ski Arlberg

Henri op 29 juli 2021· 19 reacties

madlochbahn
Het bergstation van de nieuwe Madlochbahn (skiarlberg.news)

Goed nieuws voor liefhebbers van “Der Weiße Ring” in het skigebied Ski Arlberg, de beroemde skitocht van 22 kilometer en 5500 hoogtemeters. De Madlochbahn en de Zugerbergbahn, twee belangrijke maar gedateerde skiliften, worden vervangen. Omdat de twee liften met name in het hoogseizoen tegen hun capaciteitsgrenzen aanlopen, heeft het skigebied besloten om dit jaar zowel de Madlochbahn als de Zugerbergbahn te vernieuwen. De kosten liggen in totaal rond de 34 miljoen euro.

nieuwe liften ski arlberg
Een uitsnede van de nieuwe pistekaart met de twee nieuwe skiliften

Nieuwe zespersoons stoeltjeslift Madloch

De twee liften zijn belangrijk voor de skitocht maar vormen ook de enige liftverbinding van Zürs naar Lech. Dat de nieuwe gondel in Zug zou komen was al een tijdje bekend, maar dat de vervanging van de Madloch stoeltjeslift ook deze zomer zou worden gerealiseerd was niet zeker. Inmiddels is bekend dat ook dit project de komende maanden wordt uitgevoerd. De oude Madloch stoeltjeslift vormt een bekende bottleneck waar lange wachtrijen ontstaan. De tweezitter stamt uit 1967 en is in 1990 gerenoveerd, maar kon niet meer dan 1440 personen per uur naar boven brengen.

De nieuwe stoeltjeslift is compleet uitgerust met stoelverwarming en kap en overbrugt met het dalstation op 2161 meter en een bergstation op 2446 meter in totaal 285 hoogtemeters. Een ritje met de anderhalf kilometer lange Madloch stoeltjeslift duurt voortaan slechts 5 minuten. De nieuwe liftcapaciteit ligt op 1600 personen per uur en wordt dus in eerste instantie niet veel verhoogd. Dit hangt samen met de beperkte skiërsstroom die de Madloch skiroute aankan. Met de komst van de nieuwe stoeltjeslift zullen de wachttijden dus wat verkorten, maar niet helemaal verdwijnen. In een eindstadium kan de capaciteit van de Madloch stoeltjeslift overigens wel worden uitgebreid naar 2400 personen per uur.

Oude Madloch stoeltjeslift
De oude tweepersoons Madlochbahn wordt deze zomer vervangen

Het dalstation van de Madlochbahn wordt verplaatst naar de overkant van de Zürser See (skiarlberg.news)
Het dalstation van de Madlochbahn wordt verplaatst naar de overkant van de Zürser See (skiarlberg.news)

Het dalstation van de Madlochbahn wordt verplaatst naar de overkant van de Zürser See, waardoor de nieuwe stoeltjeslift zo’n 200 meter langer wordt. Het nieuwe dalstation ligt ten opzichte van de oude tweezitter dichter bij de Seekopfbahn en zal dus makkelijker te bereiken zijn. De directe afdaling bij de Madlochbahn (rode 165) zal hierdoor nog minder worden gebruikt, omdat de afdaling in het onderste gedeelte vrij vlak wordt. Aangezien deze piste nooit echt populair was, was er voor het skigebied geen aanleiding om deze plannen te wijzigen. De nieuwe Madlochbahn zal begin december (precies voor de opening van het nieuwe winterseizoen) klaar zijn.

Zugerbergbahn wordt een 10-persoons gondel

Pak je de skiroute vanaf het bergstation van de nieuwe Madlochbahn naar beneden, dan kom je in het dorpje Zug uit op ongeveer 1490 meter hoogte. Vanaf hier ging een lange en vrij trage tweezitter tot de Balmalp berghut, gelegen op een hoogte van circa 2100 meter. Aankomende winter zul je echter een nieuwe 10-persoons gondel aantreffen die van alle comfort is voorzien. Er wordt in totaal zo’n 23 miljoen euro geïnvesteerd voor de bijna anderhalve kilometer lange Zugerbergbahn. In 5 minuten (een halvering van de lifttijd) overbrugt de gondel 615 hoogtemeters.

Het nieuwe ondergrondse bergstation van de Zugerbergbahn bij de Balmalp (skiarlberg.news)
Het nieuwe ondergrondse bergstation van de Zugerbergbahn bij de Balmalp (skiarlberg.news)

Het dalstation van de nieuwe Zugerbergbahn (skiarlberg.news)
Het dalstation van de nieuwe Zugerbergbahn (skiarlberg.news)

Het bergstation van de nieuwe Zugerbergbahn zal compleet onder de grond liggen en ook voor het stallen van de cabines wordt er een ondergrondse garage bij het dalstation gebouwd. De lift is hierdoor minder windgevoelig en grote liftstations zullen het landschapsbeeld niet verstoren. De ondergrondse toegang tot de Balmalp zorgt er bovendien voor dat niet-skiënde gasten (bijvoorbeeld tijdens evenementen) direct de berghut kunnen bereiken. De nieuwe Zugerbergbahn heeft een vergunning om ook ’s avonds te draaien. Meer informatie over de nieuwe Zugerbergbahn en de Madlochbahn kun je op de website van Ski Arlberg vinden.

Recente vernieuwingen in Ski Arlberg

In de afgelopen jaren zijn meer projecten gerealiseerd in Ski Arlberg, het grote skigebied op de grens van Tirol en Vorarlberg. In 2016 werd het grote verbindingsproject tussen Lech/Zürs en Sankt Anton gerealiseerd met meerdere nieuwe gondels. De Trittkopfbahn en de Albonabahn II werden vervangen en de Flexenbahn zorgde uiteindelijk voor de lifttechnische verbinding tussen de twee gebieden. Twee jaar geleden was de befaamde Schindlergratbahn aan de beurt. De oude driezitter werd vervangen door een moderne 10-persoons gondel.

Naast de nieuwe Madlochbahn en de Zugerbergbahn is er deze zomer overigens nóg een (kleine) vernieuwing in Ski Arlberg. In Lech worden de cabines van de Rüfikopf II pendelbaan uit 1987 vervangen door nieuwe exemplaren. In de nabije toekomst staan de bouw van Grubenalpbahn en de vervanging van de Rotschrofenbahn in Lech op de planning, maar concrete details en geplande bouwjaren zijn vooralsnog niet bekend.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

Plaats een reactie

Zonde die vernieuwing van de Madlochbahn.
De mooiste oude lift en tracé van Arlberg.
Je zegt @Henri
“Aangezien deze piste nooit echt populair was”
Bij de fijnproevers was de lift zeker populair.
En de piste voor 80 procent eigenlijk ook.
Ze willen gewoon proberen de route naar Zurs /Lech aantrekkelijker te maken.
Deze is nu namelijk helemaal niet populair.
Meer in de lift zitten dan effectief skiën.
Vaak slechte sneeuw /ijs condities door de wind.
Ze willen de vakantiegangers dwingen om met een nieuwe lift naar Lech te gaan.
Gaat ze niet lukken (ook niet met verwarmde stoelen) zolang de wind op die route ligt.
En die laat zich niet dwingen.
Want die is daar al duizenden jaren.

PS
Kunnen ze beter de Valluga gondel 2x meer capaciteit geven.
Daar staan ze in het hoogseizoen soms anderhalf uur in de rij.

null

Voor de sfeer zullen de twee oude stoeltjesliften zeker gemist worden. Zowel die naar Madloch als die vanuit Zug, misschien die laatste nog wel meer vanwege het geweldige uitzicht waar je extra lang van kon genieten. Voor de ontwikkeling van het gebied lijkt het me echter wel een hele slimme zet.

Ik ben benieuwd of er voor de toekomst nog meer gepland staat om de verbindingen in het gebied te verbeteren. Voor een gebied dat zo’n massa aan mensen verwerkt is een verbinding die slechts in 1 richting te gebruiken is sowieso wat weinig. Zijn er al plannen bekend om de verbindingen verder te verbeteren in de komende jaren?

Leuk, maar wordt de Balmengrat lift dan niet de bottleneck? Die kan maar 1400 personen per uur aan.
Verder: als de nieuwe Madloch 6 zitter gemiddeld met 5,4 personen wordt benut (niet geheel ondenkbaar bij een 6 zitter), is de capaciteit hetzelfde als de oude 2-zitter.
Last but not least gaat de wachttijd bij volle bezetting van 20 minuten naar 12 minuten. Yeee!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig gebieden ken met zoveel afwisseling: skiën-prikken-lopen-wachten. Vooral heeeel veel lopen.
Al is Stuben echt een leuk dorpje.

(20 minuten is een voorbeeld)

Arlberg staat vooral bekend om zijn off-piste skiën.
Doe het dan veilig met een gids voor de mooiste plekken die dag @DrPhil

Zal tijd worden. Voor de hoofdprijzen die ze overal rekenen vond ik t maar n afthans gebied. Ze mogen nog wel 10 liften vervangen voordat ze up-to-date zijn.

@Daffie 😄
Ik zag in je profiel dat je in Gerlos Westendorf
Kirchberg Saalbach geweest bent.
Sankt Anton stond er niet bij.
Dus geen gebied beoordelen als je er nooit geweest bent.
Geeft verder niet hoor 😂

@hooykaas

Nodig mijn profiel updaten. Ik was er in december 2019.

Edit. Wat mij zo te binnen schiet toegevoegd aan mn profiel

*bericht bewerkt door Daffie op 31 jul 2021 18:41

null

Doe deze dan ook even 👍

Leuk, maar wordt de Balmengrat lift dan niet de bottleneck? Die kan maar 1400 personen per uur aan.

Je hoeft die niet per sé te gebruiken, met een beetje steken (prikken) geraak je er ook wel

Verder: als de nieuwe Madloch 6 zitter gemiddeld met 5,4 personen wordt benut (niet geheel ondenkbaar bij een 6 zitter), is de capaciteit hetzelfde als de oude 2-zitter.

Klopt, 't is niet de bedoeling dat de capaciteit verhoogt, de afdaling naar Zug is niet geschikt voor meer drukte

Last but not least gaat de wachttijd bij volle bezetting van 20 minuten naar 12 minuten. Yeee!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig gebieden ken met zoveel afwisseling: skiën-prikken-lopen-wachten. Vooral heeeel veel lopen.

En heel veel wachten…

Al is Stuben echt een leuk dorpje.

DrPhil op 31 jul 2021 11:39

*bericht bewerkt door Skiwi op 02 aug 2021 10:06

dubbel

*bericht bewerkt door Skiwi op 02 aug 2021 10:06

Ik ken het gebied niet. In januari hoop ik een dag in St. Anton te skiën (ik verblijf een week in Ischgl) met een groep van 8 Chilenen waar ik zelf ook woon. Wat raden jullie me aan als absolute “must” voor 1 dag?
Gr., Hans.

Ik ken jullie niveau natuurlijk niet.
Maar ga off-piste skiën met een gids.(weet de mooiste plekken en sneeuw condities voor die dag)
3 eenheid is te krijgen bij de Ski school.
Anders:
Met de Galzig Bahn naar Galzig begint in centrum Sankt Anton.
Naar Sankt Christoph dan naar de Valuga (hoogste punt)
Naar Stuben (wat eten)
Terug naar Sankt Anton
100 meter boven Sankt Anton rechts après ski
Mosserwirt.
Hebben jullie tijd over kan je even naar Kapall gaan (hoogste punt bij Sankt Anton)
Veel plezier 👍

null

Toch jammer. Ik hou wel van die oude liftjes. Meestal zijn ze minder populair bij de massa en je kan lekker lang van het uitzicht genieten. Je ziet ze minder en minder en ik geloof ook niet dat het de prijs van een skipas goed doet. Geen wonder als je de bedragen ziet die hierboven genoemd worden.

Maar ga off-piste skiën met een gids.(weet de mooiste plekken en sneeuw condities voor die dag)

+1 Ik kan deze mannen wel aanraden: https://alloffpiste.com/

Met de Galzig Bahn naar Galzig begint in centrum Sankt Anton.
Naar Sankt Christoph dan naar de Valuga (hoogste punt)
Naar Stuben (wat eten)
Terug naar Sankt Anton

Ik zou toch wat tijd spenderen op de Albona boven Stuben: daar zijn wel een paar leuke afdalingen

100 meter boven Sankt Anton rechts après ski
Mosserwirt.
Hebben jullie tijd over kan je even naar Kapall gaan (hoogste punt bij Sankt Anton)

Ik zou toch ook zeker de Rendl kant niet laten schieten: rustiger dan Galzig en heel mooie dalafdaling.

Daar is voor 1 dag helaas geen tijd meer voor @Skiwi en dat was de vraag.😄

In het algemeen kan je stellen dat je voor 305 km piste plus al die km off-piste toch al gauw 2 dagen nodig hebt. 😄😄😄

Mooie tips, bedankt hoor!!
We zijn allemaal gevorderde skiërs maar beheersen het off-piste niet, dus we blijven netjes op de pistes!

Als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Oude Skiliften kan ik dit bericht alleen maar met lede ogen aanzien! Hopelijk krijgen die oude tweezitters een mooie bestemming.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Plaats een reactie