Innovatieve lift in Flims Laax Falera vermindert het energieverbruik tot 50%
Na 15 lange jaren van plannen, opent komende december de innovatieve en milieuvriendelijke FlemXpress gondel in het Zwitserse Flims Laax Falera de eerste etappe Flims – Foppa - Startgels. Deze lift ontsluit het UNESCO Werelderfgoed Tectonic Arena Sardona en de opening van de gehele liftroute vind in de winter van 24/25 plaats. Maar wat maakt deze lift nou zo bijzonder?
Het baanbrekende ‘Ropetaxi’-systeem van de FlemXpress
De FlemXpress gebruikt een baanbrekende technologie, het ‘Ropetaxi’-systeem, dat nergens anders ter wereld te vinden is. Deze volautomatische gondellift, ontwikkeld door de Weisse Arena Group in samenwerking met Bartholet Maschinenbau AG, vervoert wintersporters ‘op aanvraag’ van Flims naar Cassons. Elke gondel hangt stil totdat een passagier een gondel nodig heeft. De passagier selecteert de gewenste bestemming, waarna een gondel rechtstreeks naar dat station gaat. In de stations verplaatsen de cabines zich autonoom op rails met hun eigen aandrijfsysteem. Deze innovatieve technologie maakt comfortabel instappen mogelijk, zelfs met bagage of sportuitrusting, en biedt toegankelijkheid voor iedereen.
Duurzaamheid gecombineerd met energie-efficiëntie in de FlemXpress
De FlemXpress weerspiegelt het duurzaamheidsconcept ‘Greenstyle’ dat de Weisse Arena Group in 2010 heeft geïntroduceerd. Deze nieuwe gondellift verbruikt niet alleen aanzienlijk minder energie, maar de exploitatie- en onderhoudskosten zullen ook drastisch afnemen is de verwachting. Het duurzame Ropetaxi-systeem werkt alleen op afroep, wat onnodige lege ritten voorkomt, in tegenstelling tot conventionele gondelliften. Deze systematiek minimaliseert slijtage en resulteert naar verwachting in maximaal 50% minder energieverbruik.
Natuurbehoud en lokaal gebruik van materialen
Het FlemXpress-project is zorgvuldig ontworpen om het waardevolle UNESCO-werelderfgoed ‘Tectonic Arena Sardona’ te beschermen en de gondel harmonieus in het omliggende landschap te integreren. Daarnaast wordt er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van lokale materialen. Terwijl de bestaande gebouwen in de stations van Flims en Foppa worden behouden en gerenoveerd, worden de stations Startgels, Segnes, Nagens en Cassons met lokale materialen zo goed mogelijk geïntegreerd in het terrein. Op het station van Segnes bijvoorbeeld wordt het opgegraven gesteente direct hergebruikt voor de productie van beton ter plaatse en hout voor de gevels zal worden gekapt in de nabijgelegen bossen.
Veranderingen in de liften van Flims Laax Falera dankzij de FlemXpress
In 2016 werd de lift naar Fil de Cassons verwijderd, terwijl de bestaande stoeltjesliften op het tracé Flims - Foppa - Naraus en de lift tussen Startgels en Grauberg verouderd waren. Modernisering van de Foppa-Naraus lift was niet haalbaar vanwege het hoge risico op steenslag in deze zone. Het FlemXpress-project, met een nieuw trace naar Fil de Cassons, benut daarom nieuwe mogelijkheden. De realisatie zal in twee fasen plaatsvinden, waarbij de trajecten Flims - Foppa en Foppa - Startgels in december 2023 worden voltooid . De totaal opening volgt in het winterseizoen van 2024/25.
Meer weten over de bouw van deze innovatieve gondellift?
Op de website van de FlemXpress hebben de bouwers een dagboek bijgehouden. Hier kun je zien hoe de bouw vordert.
Plaats een reactie
Ben nu vooral benieuwd naar het verbruik bij het ronddraaien van een lege kabel en de impact per cabine op de kabel. Heb me wel vaker afgevraagd waarom cabine liften in de rustige uren niet een aantal cabines er af halen om zo het verbruik te verminderen.
Ben nu vooral benieuwd naar het verbruik bij het ronddraaien van een lege kabel en de impact per cabine op de kabel. Heb me wel vaker afgevraagd waarom cabine liften in de rustige uren niet een aantal cabines er af halen om zo het verbruik te verminderen.
Hellred666 op 30 okt 2023 12:04
Ze halen niet ‘even gewoon’ wat gondels eraf omdat dit een tijdrovend klusje is! Om alles reglementair te laten gebeuren, moet de gondelbaan in ‘onderhoudsmodus’ staan vooraleer gondels uit het circuit gehaald kunnen worden. Er mogen dus geen mensen in de lift zitten. Bij de meeste gondels duurt leeghalen toch al gauw een kwartier (maar dikwijls nog langer, afhankelijk van de lengte van de kabelbaan natuurlijk.) Daarna kunnen er dan gondels in de garage gezet worden of eruit gehaald worden, maar dit duurt ook lang. Meestal draait de lift dan op 2-3 m/s (normale gondelbaan draait op 6-7 m/s.) Wanneer dit gebeurd is, voert men meestal nog een veiligheidscheck uit; de gondelbaan moet 1 volledige rit maken; als de Bergfahrt 15 min duurt (wat niet gek lang is) wil dit dus zeggen dat zo’n check direct minstens 30 minuten duurt. Gedurende heel dit proces kunnen er geen mensen gebruik maken van de lift. Het is voor skigebieden dus helemaal niet interessant om gondels voor enkele uurtjes van de kabel te halen; als er geen grote capaciteit nodig is, laten ze de lift gewoon wat trager draaien. Dit drukt het energieverbruik ook meer dan wanneer de lift op normale snelheid draait, maar er minder gondels aan de kabel hangen.
Er was toch al een paar maanden geleden ook een infotopic hier over?
Er was toch al een paar maanden geleden ook een infotopic hier over?
Frank66 op 31 okt 2023 07:25
jawel: https://www.wintersport.nl/nieuws/14/08/2023/flims-laax-fale…
Ben nu vooral benieuwd naar het verbruik bij het ronddraaien van een lege kabel en de impact per cabine op de kabel. Heb me wel vaker afgevraagd waarom cabine liften in de rustige uren niet een aantal cabines er af halen om zo het verbruik te verminderen.
Hellred666 op 30 okt 2023 12:04Ze halen niet ‘even gewoon’ wat gondels eraf omdat dit een tijdrovend klusje is! Om alles reglementair te laten gebeuren, moet de gondelbaan in ‘onderhoudsmodus’ staan vooraleer gondels uit het circuit gehaald kunnen worden. Er mogen dus geen mensen in de lift zitten. Bij de meeste gondels duurt leeghalen toch al gauw een kwartier (maar dikwijls nog langer, afhankelijk van de lengte van de kabelbaan natuurlijk.) Daarna kunnen er dan gondels in de garage gezet worden of eruit gehaald worden, maar dit duurt ook lang. Meestal draait de lift dan op 2-3 m/s (normale gondelbaan draait op 6-7 m/s.) Wanneer dit gebeurd is, voert men meestal nog een veiligheidscheck uit; de gondelbaan moet 1 volledige rit maken; als de Bergfahrt 15 min duurt (wat niet gek lang is) wil dit dus zeggen dat zo’n check direct minstens 30 minuten duurt. Gedurende heel dit proces kunnen er geen mensen gebruik maken van de lift. Het is voor skigebieden dus helemaal niet interessant om gondels voor enkele uurtjes van de kabel te halen; als er geen grote capaciteit nodig is, laten ze de lift gewoon wat trager draaien. Dit drukt het energieverbruik ook meer dan wanneer de lift op normale snelheid draait, maar er minder gondels aan de kabel hangen.
Seppe_S op 30 okt 2023 19:55
Geldt dit ook voor stoeltjesliften? In Winterberg haalden ze er namelijk een stoel uit terwijl wij zo’n 30m buiten het bergstation hingen afgelopen winter op de kappe. Vond ik een bijzondere ervaring. Duurde ook wel ff en ik had geen koffie…
Ben nu vooral benieuwd naar het verbruik bij het ronddraaien van een lege kabel en de impact per cabine op de kabel. Heb me wel vaker afgevraagd waarom cabine liften in de rustige uren niet een aantal cabines er af halen om zo het verbruik te verminderen.
Hellred666 op 30 okt 2023 12:04Ze halen niet ‘even gewoon’ wat gondels eraf omdat dit een tijdrovend klusje is! Om alles reglementair te laten gebeuren, moet de gondelbaan in ‘onderhoudsmodus’ staan vooraleer gondels uit het circuit gehaald kunnen worden. Er mogen dus geen mensen in de lift zitten. Bij de meeste gondels duurt leeghalen toch al gauw een kwartier (maar dikwijls nog langer, afhankelijk van de lengte van de kabelbaan natuurlijk.) Daarna kunnen er dan gondels in de garage gezet worden of eruit gehaald worden, maar dit duurt ook lang. Meestal draait de lift dan op 2-3 m/s (normale gondelbaan draait op 6-7 m/s.) Wanneer dit gebeurd is, voert men meestal nog een veiligheidscheck uit; de gondelbaan moet 1 volledige rit maken; als de Bergfahrt 15 min duurt (wat niet gek lang is) wil dit dus zeggen dat zo’n check direct minstens 30 minuten duurt. Gedurende heel dit proces kunnen er geen mensen gebruik maken van de lift. Het is voor skigebieden dus helemaal niet interessant om gondels voor enkele uurtjes van de kabel te halen; als er geen grote capaciteit nodig is, laten ze de lift gewoon wat trager draaien. Dit drukt het energieverbruik ook meer dan wanneer de lift op normale snelheid draait, maar er minder gondels aan de kabel hangen.
Seppe_S op 30 okt 2023 19:55Geldt dit ook voor stoeltjesliften? In Winterberg haalden ze er namelijk een stoel uit terwijl wij zo’n 30m buiten het bergstation hingen afgelopen winter op de kappe. Vond ik een bijzondere ervaring. Duurde ook wel ff en ik had geen koffie…
LoveToSki op 31 okt 2023 12:00
Ja, dit geldt ook voor (koppelbare) zetelliften. Wat jij beschrijft is wel een speciaal geval. Het betreft hier slechts 1 zetel, dan kan men deze er wel afhalen omdat dit meestal gaat over een defect aan de zetel. Heb het toevallig vandaag ook nog zien gebeuren op Hintertux.