Snelste, kortste, slimste route

Dit onderwerp gaat over de bestemming Colfosco

Eigenlijk wilde ik hier vragen hoe de weers- en verkeersverwachting zijn als ik 10 of 11 maart naar Colfosco ga :-). En misschien hoe het weer die week is en of het druk is bij de liften. Al kan ik dat laatste wellicht redelijk inschatten.

Maar terugkomend op het verkeer, als voorpret op de vakantie kijk ik vaak naar de route. Ik ben al een keer in Selva geweest en weet dat de kortste route via de Fernpas is. Maar ja, als het erg druk is, slecht weer is of wat anders aan de hand. Wat zijn dan de alternatieven. Tuurlijk Arlbergtunnel, via München en Innsbruck of misschien via München en Garmisch. Allemaal bekend.

En toch vind ik het erg leuk om over de kaart gebogen (in de praktijk op het scherm naar Google Maps turend), naar andere alternatieven in Duitsland te kijken. Wetend dat er echt geen kortere, snellere, betere route is. Maar toch….

Welke ‘dwaas’ vindt dit ook leuk? Voordeel vind ik ook dat je de route kent en weet waar je onderweg bent. Ik zoek ook vast naar potentiele benzinepompen, in Duitsland de Autohofen, tanken in Oostenrijk want Italië is stuk duurder, etc. Zet ik allemaal in mijn TomTom.

Of toets je gewoon op moment van vertrek de bestemming in en volg je blindelings de navigatie, zonder (of met weinig) voorbereiding.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 16 jan 2023 16:12

Ik kijk hooguit de dag van tevoren even waar er veel baustellen zijn en mijn dan welke routes er worden voorgesteld. Op de dag zelf rij ik op de navi en met grote files ga ik voor 1 van die andere routes. De navi heeft ook nog weleens de neiging een ‘snellere’ route voor te stellen (2 minuten, maar wel 50km omrijden), die negeer ik meestal.

Tanken? Doe ik als de tank bijna leeg is. Enige dat ik nog wel doe is hem in Duitsland nog even volgooien voordat we naar Zwitserland gaan.

Ben er verder dus helemaal niet echt mee bezig van tevoren. Gewoon lekker doorrijden naar waar we moeten zijn.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 16 jan 2023 11:38

Als ik s’nachts rij: de gewone kortste route, die ken ik nu wel dus geen GPS nodig.
Overdag kijk ik effe op G. Maps of de ANWB Routeplanner en beslis dan om eventueel de Fernpass over te slaan en of het Stuttgart/Karlsruhe of Frankfurt wordt.
Tanken als ie bijna leeg is, ik ga echt niet aanschuiven om 2 euro te besparen.

In mijn jonge jaren (de oudheid, toen er nog geen GPS bestond) stippelde ik wel steeds mij routes via de (Michelin-)kaarten uit. Was toen wel voornamelijk doorheen Spanje en Portugal.
Was eigenlijk wel een fijne bezigheid nu ik er over nadenk. :-)

Bla, bla, bla.

Ik zoek het ook allemaal wel netjes uit :-)
Zeker nu we eerste keer elektrisch rijden al meermaals een route planner geraadpleegd om te kijken hoe dat nu zal werken, wat de verschillende opties zijn, …

Ook bij auto met verbrandingsmotor check ik wel even de route, wil ze nl. bijna vanbuiten kennen en voor vele Franse skigebieden waar ik recentelijk ben geweest, is dit toch veelal hetzelfde voor een groot deel van de route.

België > Luxemburg > Metz > Nancy > Dijon > Macôn > Lyon en dan veelal Chambéry & Albertville :-)

Het is o zo hard genieten.

ik vind het altijd wel leuk om een nieuwe route te rijden, al is dat tegenwoordig wel lastig omdat we al zo vaak naar t zuiden rijden… Er zijn inderdaad altijd maar een paar opties die ongeveer een zelfde aankomsttijd/reistijd hebben.

Ik wil nog wel eens twijfelen om vrijdags al te gaan rijden, maar dan ben je extra kosten kwijt voor een overnachting met 5 personen en kwa tijd, als je sochtends gaat ontbijten en dan vertrekt, ben je vaak zelfs nog later dan wat wij nu doen zonder overnachting. We vertrekken meestal om 02:00 in de nacht.

Google maps open ik wel eens op het tijdstip dat je bij bijvoorbeeld Munchen zou zijn, om te kijken hoe druk het op dat moment is…

We gaan dit jaar naar een nieuwe lokatie; Nassfeld. Hoe gaan we naar Munchen en hoe gaan we vanaf Munchen naar Karinthie; via Salsburg of via de felbertauern-tunnel…

Toch leuk om dat uit te zoeken, vind ik! Tankstations doe ik niet van te voren, met een diesel hoef ik eigenlijk niet te tanken dus is het meer bepalend wanneer de kinderen moeten plassen en we een pauze inlassen waarbij ik dan toch ff de tank vol gooi.

Instappen, googles maps aan en gas erop. Die zal gaande weg de route continu kijken wat voor mij de beste optie is. Ik probeer het wel eens beter te weten maar tot nu toe altijd spijt gehad dat ik toch niet geluisterd heb.
Tanken doen we als de tank bijna leeg is. En dan het liefst 1 zo kort mogelijk aan de snelweg. Voordeel is wel dat in Duitsland vaak bij de benzinepomp staat aangegeven hoeveel km het nog is tot aan de volgende.

Übung macht den meister!!!

Zeker bereid ik dat voor. Fernpas doe ik niet meer, ik vind de route over München veel fijner. Dan kan Google Maps 100x roepen dat de Fernpas sneller is, ik geloof daar helemaal niks van dus negeer dit gewoon.

Onderweg kijkt de bijrijder meestal op Google en op de kaart om te kijken of er ergens nog een file/ongeluk te vermijden is. In Duitsland heb je veel keuzes, dus vaak lukt dat prima.

Tanken, wanneer ie bijna leeg is of ik zin in koffie heb. Helaas heeft mijn huidige auto nogal een kleine tank (50L). Hiervoor reed ik een V70 diesel waarmee ik zonder tanken naar Livigno reed.

*bericht bewerkt door havana op 16 jan 2023 12:19

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Tijdens het rijden checken wij regelmatig Google Maps om aankomende drukte en files te vermijden. Dat heeft ons al heel wat files bespaard. Als je op de app wacht om een nieuwe route voor te stellen, is het eigenlijk al te laat.
Klassiek knooppunt is Langres op de terugrit van Frankrijk in een vakantie periode. Zie je enkele oranje stukjes tussen Nancy en Luxemburg op de wisseldag, dan rij je beter via Troyes-Reims om want een uurtje later zit het tussen Nancy en Luxemburg helemaal vast.

*bericht bewerkt door Hupla op 16 jan 2023 12:42

Na enkele seizoen in Mayrhofen en Saalbach/Hinterglemm te zijn geweest komende maart naar Fiss/SFL, dus dan wel weer gekeken naar de route en waar we dan een overnachting kunnen doen, gezien we pas in de loop van vrijdagmiddag wegrijden. Voor het eerst dat nu de kortste route over de Fernpass gaat en aangezien ik daar nog niet eerder overheen ben gereden, vroeger met de bus een paar keer naar Ladis geweest, maar ja, leeftijd van een puberende blaag, dus dan let je niet echt op :D Heenweg gaan we denk ik wel over de Fernpass, maar zal dat bij het ontbijt zaterdagochtend nog een keer bekijken. Heb begrepen dat op de terugweg je beter over de snelweg terug kunt rijden, dus dat maar zo ingepland voor mezelf. Vrouw en kinderen letten verder toch niet op ;)
Vantevoren je route uitzoeken blijft wel leuk inderdaad, zelfs al gebeurt dat niet meer op een papieren kaart maar begint dat op je pc/laptop, geeft ook wel een hoop voordelen. Zelfs mijn ouders gebruiken dat tegenwoordig, en dan Google Maps op de telefoon aan op weg naar hun vakantie-adres, best knap voor 80-plussers!

Ik vind het uitzoeken ook leuk, weken van tevoren al de routeplanner uitproberen bijvoorbeeld in plaats van Amersfoort-Gardena het korter te maken bv. Frankfurt-Brennerpass dan krijg je soms meer opties .

ik zit meestal al wel een paar weken van te voren te kijken naar routes, vind dit super leuk om te doen. Ken ook alle mogelijke routes wel qua kaart, maar rijd met mijn ouders altijd dezelfde, dat is vanaf Enschede naar munster, dan de 1 en dan naar Kassel. De Fernpass mijden wij en we gaan altijd via Lindau. Om files te mijden gaan we vaak van de snelweg af en binnendoor, zowel in Duitsland als in Oostenrijk. qua tijd levert dit niet heel veel winst op in zuid Duitsland, maar t is veel leuker dan in een file te gaan staan (+je ziet nog wat van de omgeving en dorpjes). Vaak in Oostenrijk gaan we er bij Dornbirn eraf om dan binnendoor te rijden tot we bij Klösterle de snelweg weer opdraaien bij de Arlbergtunnel, dit scheelt echt soms gewoon een uur. Tanken altijd bij een autohof, scheelt best wel en is veel rustiger.

vaak bun ie te bang

Zeker bereid ik dat voor. Fernpas doe ik niet meer, ik vind de route over München veel fijner. Dan kan Google Maps 100x roepen dat de Fernpas sneller is, ik geloof daar helemaal niks van dus negeer dit gewoon.

Onderweg kijkt de bijrijder meestal op Google en op de kaart om te kijken of er ergens nog een file/ongeluk te vermijden is. In Duitsland heb je veel keuzes, dus vaak lukt dat prima.

Tanken, wanneer ie bijna leeg is of ik zin in koffie heb. Helaas heeft mijn huidige auto nogal een kleine tank (50L). Hiervoor reed ik een V70 diesel waarmee ik zonder tanken naar Livigno reed.

havana op 16 jan 2023 12:18

Dan ben ik toch benieuwd, welk bouwjaar, motortype en verbruik ongeveer? Wel mooi, zonder tanken

Ik kijk in aanloop naar onze vakanties ook wel een aantal keer maar de route mogelijkheden en meestal beslis ik dan ergens van tevoren wel welke we gaan rijden. Zo ging ik eens naar Chamonix via Duitsland en Zwitserland omdat ik de tolkosten van Frankrijk wilde vermijden en uiteindelijk hebben we de hele route zonder file afgelegd. (Wat in Duitsland met de baustellen natuurlijk wel bijzonder is)

Meestal gaan we naar Oostenrijk en laat ik google maps bepalen. Ik vond het vroeger met de kaart wel een leukere voorbereiding en onderweg vond ik het ook altijd wel wat hebben als mijn vriendin de kaart op schoot had en we dan onderweg besloten anders te rijden om drukte te vermijden ofzo.

🏂

Zeker bereid ik dat voor. Fernpas doe ik niet meer, ik vind de route over München veel fijner. Dan kan Google Maps 100x roepen dat de Fernpas sneller is, ik geloof daar helemaal niks van dus negeer dit gewoon.

Onderweg kijkt de bijrijder meestal op Google en op de kaart om te kijken of er ergens nog een file/ongeluk te vermijden is. In Duitsland heb je veel keuzes, dus vaak lukt dat prima.

Tanken, wanneer ie bijna leeg is of ik zin in koffie heb. Helaas heeft mijn huidige auto nogal een kleine tank (50L). Hiervoor reed ik een V70 diesel waarmee ik zonder tanken naar Livigno reed.

havana op 16 jan 2023 12:18

Dan ben ik toch benieuwd, welk bouwjaar, motortype en verbruik ongeveer? Wel mooi, zonder tanken

WesselK op 17 jan 2023 04:10

Ik deed dat ook met een passat 1.9tdi vanuit Zillertal, bouwjaar 2006, zonder tanken.
Tegenwoordig met een Seat Alhambra vangen we toch iets meer wind, als je dan met de stroom meerijdt dan moet je toch net 1x tanken voor de gemoedstoestand want anders is het wel echt heel krap aan en stressen… kinderen worden ook groter en zwaarder…

Zeker bereid ik dat voor. Fernpas doe ik niet meer, ik vind de route over München veel fijner. Dan kan Google Maps 100x roepen dat de Fernpas sneller is, ik geloof daar helemaal niks van dus negeer dit gewoon.

Onderweg kijkt de bijrijder meestal op Google en op de kaart om te kijken of er ergens nog een file/ongeluk te vermijden is. In Duitsland heb je veel keuzes, dus vaak lukt dat prima.

Tanken, wanneer ie bijna leeg is of ik zin in koffie heb. Helaas heeft mijn huidige auto nogal een kleine tank (50L). Hiervoor reed ik een V70 diesel waarmee ik zonder tanken naar Livigno reed.

havana op 16 jan 2023 12:18

Dan ben ik toch benieuwd, welk bouwjaar, motortype en verbruik ongeveer? Wel mooi, zonder tanken

WesselK op 17 jan 2023 04:10

Dat was een V70 D3, 2.0 5-cilinder diesel. Uiteraard gechipt naar iets van 185 pk. Wel belangrijk om te vermelden is dat wij geen dakkoffer monteren. Materiaal voor onze twee kinderen huren we altijd en onze eigen ski’s passen gewoon door 't luikje. Met een V70 heb je zoveel bagageruimte dat een dakkoffer daarvoor niet nodig is.

In die Volvo zat een tank van 70 liter. Ik reed er met een klein beetje moeite 1200 km mee.

*bericht bewerkt door havana op 18 jan 2023 12:20

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Heb zelf een tijdje een D4 V40 gereden (denk uit 2016?), redde je zonder moeite en zonder dakkoffer ook makkelijk 1200km mee.

Het blijft altijd een beetje koffiedik kijken en achteraf weet je vaak nog steeds niet of je (of je navigatie) de juiste keuze hebt gemaakt.
Wij vertrekken 10-3 richting Selva en overnachten ter hoogte van de Brenner. Wordt het Fernpas of Munchen? We bekijken het op de dag zelf.

Ander dingetje, we hebben van 6-1 tot 11-1 voorgeproefd in Oostenrijk, maar let op met de benzineprijzen langs de autobahn!!
ik was met 1/3e tank vertrokken en pakt de 1e pomp in Duitsland zonder op de prijs te letten, slang hing er al in, huh €2,35 voor een liter euro95. Dit klopt tocht niet, bij 20 liter maar gestopt.
Bij alle tankstellen die volgden schommelde de prijs tussen de €2,20 en €2,35, WTF
Na Frankfurt ff van de autobahn af gegaan, binnen een kilometer een tankstelle waar ik voor €1,70 de liter tankte.

Die verschillen tussen snelweg en lokaal waren toch nooit zo extreem?
Nou ja, doe er je voordeel mee

Wij hebben jarenlang de route Bergen op Zoom - Galtür gereden via (noordelijk) Zwitserland.
Straatsburg - Ottmarsheim - Lörrach - Rheinfelden - Zürich - Sankt Gallen - grensovergang Zw./Oos. door Diepoldsau.
Dat kostte ons weliswaar een autobahnvignet en wat meer kilometers, maar die route door Zwitserland was altijd heerlijk stil. Alleen bij Zürich kon het een enkele keer iets drukker zijn.
En hoewel we de route uit ons hoofd kenden, haalden we bij de ANWB tóch altijd ff een routekaart en arceerden de route met gele markeerstift… :-)

Route uitstippelen heeft weining zin, want heel veel opties zijn er niet. Het gaat om de keuze die je onderweg moet maken. File over 300km: kies je dan de alternatieve (langere) route, of gok je dat de file is opgelost tegen de tijd dat je er bent? Of andersom: je kiest de meest voordehandliggende route, omdat er geen vuiltje aan de lucht is. En op het moment dat je geen keuze meer hebt, is er toch een file ontstaan op jouw route. Enige optie die je dan nog hebt is binnendoor, maar dat levert nauwelijks tijdwinst op.
Sommiges stukken zijn op bepaalde momenten erg filegevoelig. Daar houd je rekening mee, maar het blijft gokken en geluk/pech hebben.
Tanken doen we met een plaspauze. Ook al is de tank nog niet leeg, dan toch even bijtanken zodat je nooit MOET stoppen. En bij een Autohof inderdaad…

Heb zelf een tijdje een D4 V40 gereden (denk uit 2016?), redde je zonder moeite en zonder dakkoffer ook makkelijk 1200km mee.

Tiny-M op 18 jan 2023 12:50

Dat model rij ik ook en wij tanken enkel thuis en dan zo door naar Oostenrijk (en nu zelfs Dolomieten).

Blijft eeuwig zonde dat die lekkere D4 diesels er straks uit gaan🥲

Ik rij overigens altijd over de fernpass tenzij bij hevige sneeuwval (keer of 20 al). Letterlijk nog nooit meer dan 5 a 10 minuten vertraging gehad, ik heb juist erg slechte ervaringen met München. Grappig die verschillende ervaringen. P.s. ik rij overigens nooit in vakanties en ook bijna nooit op zaterdag.

Ik zoek het ook allemaal wel netjes uit :-)
Zeker nu we eerste keer elektrisch rijden al meermaals een route planner geraadpleegd om te kijken hoe dat nu zal werken, wat de verschillende opties zijn, …

Ook bij auto met verbrandingsmotor check ik wel even de route, wil ze nl. bijna vanbuiten kennen en voor vele Franse skigebieden waar ik recentelijk ben geweest, is dit toch veelal hetzelfde voor een groot deel van de route.

België > Luxemburg > Metz > Nancy > Dijon > Macôn > Lyon en dan veelal Chambéry & Albertville :-)

Hendrik5 op 16 jan 2023 12:00

Ik kan de route dromen vanuit het dorp van Freek en Suzan. Dan nog wilt Google Maps ons altijd over Brussel en Parijs sturen: de waanzin.

Ring Luik of er doorheen? Ik ga er doorheen is sneller en korter in de nacht.

Ik zoek het ook allemaal wel netjes uit :-)
Zeker nu we eerste keer elektrisch rijden al meermaals een route planner geraadpleegd om te kijken hoe dat nu zal werken, wat de verschillende opties zijn, …

Ook bij auto met verbrandingsmotor check ik wel even de route, wil ze nl. bijna vanbuiten kennen en voor vele Franse skigebieden waar ik recentelijk ben geweest, is dit toch veelal hetzelfde voor een groot deel van de route.

België > Luxemburg > Metz > Nancy > Dijon > Macôn > Lyon en dan veelal Chambéry & Albertville :-)

Hendrik5 op 16 jan 2023 12:00

Ik kan de route dromen vanuit het dorp van Freek en Suzan. Dan nog wilt Google Maps ons altijd over Brussel en Parijs sturen: de waanzin.

Ring Luik of er doorheen? Ik ga er doorheen is sneller en korter in de nacht.

De D4 had ik in een S90 en V90. Beide wel stage 1 laten tunen. De S had het Polestar embleempje. Heerlijke auto’s.

Bonfix op 18 jan 2023 23:21

Ik zoek het ook allemaal wel netjes uit :-)
Zeker nu we eerste keer elektrisch rijden al meermaals een route planner geraadpleegd om te kijken hoe dat nu zal werken, wat de verschillende opties zijn, …

Ook bij auto met verbrandingsmotor check ik wel even de route, wil ze nl. bijna vanbuiten kennen en voor vele Franse skigebieden waar ik recentelijk ben geweest, is dit toch veelal hetzelfde voor een groot deel van de route.

België > Luxemburg > Metz > Nancy > Dijon > Macôn > Lyon en dan veelal Chambéry & Albertville :-)

Hendrik5 op 16 jan 2023 12:00

Toevallig moet ik die route ook hebben maar besloten om het via Duitsland, en Zwitserland te doen. Was 10 minuten om maar omdat we ook nog even bij een vriend langs gaan zal de route iets langer duren

Ik zoek het ook allemaal wel netjes uit :-)
Zeker nu we eerste keer elektrisch rijden al meermaals een route planner geraadpleegd om te kijken hoe dat nu zal werken, wat de verschillende opties zijn, …

Ook bij auto met verbrandingsmotor check ik wel even de route, wil ze nl. bijna vanbuiten kennen en voor vele Franse skigebieden waar ik recentelijk ben geweest, is dit toch veelal hetzelfde voor een groot deel van de route.

België > Luxemburg > Metz > Nancy > Dijon > Macôn > Lyon en dan veelal Chambéry & Albertville :-)

Hendrik5 op 16 jan 2023 12:00

Ik kan de route dromen vanuit het dorp van Freek en Suzan. Dan nog wilt Google Maps ons altijd over Brussel en Parijs sturen: de waanzin.

Ring Luik of er doorheen? Ik ga er doorheen is sneller en korter in de nacht.

Bonfix op 18 jan 2023 23:21

Centraal vertrek in België dus rechtstreeks naar Waver binnendoor en dan Namen.
Passeren niet bij Luik :-)

En binnendoor Waver net iets aangenamer, hoef je sowieso niet langs Brussel en daar het hele gefoeter. In Waver de E411 op

Het is o zo hard genieten.

Voor tanken in Duitsland inderdaad bij een Autohof of even kijken op Clevertanken.de. Staan vrij actuele prijzen op voor stations eventueel net naast de snelweg.
En wat @Jay zegt klopt. echt veel keuze heb je niet en je moet ook beetje geluk hebben. Wel kan jij kijken naar filegevoelige plaatsen (A8 Pforzheim…) om die op bepaalde tijden proberen te mijden.

Voor de terugweg rij ik wel weer redelijk blind op de navigatie. Misschien dat de voorpret voor de terugreis niet zo groot is als die voor de heenreis :-)

Plaats een reactie