Tips voor verblijf alta badia - La villa of Corvara of?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Hoi allen. Met de zomerse temperaturen in aantocht een goed moment om de skivakantie volgend jaar te boeken:-) Afgelopen maart 3 dagen in Selva gardena geweest: val gardena tour, sella ronda en dagje marmolada voldeden aan de hoog gespannen verwachtingen: wat een super mooi gebied! Vraagt om herhaling. Maar nu graag wat meer de andere kant van de superski ontdekken. Welk dorp zouden jullie dan aanraden voor zowel de mooie omgeving, mix van pittige en juist brede cruise afdalingen, centrale locatie in skigebied om relatief makkelijk (delen van) de WO1 tour etc te doen, én ook nog een gezellig drankje na de dag te kunnen doen? Uit het dolomiti forum lijkt mij dat Corvara beter is dan Colfosco en Arabba hiervoor, klopt dat? En hoe is La Villa wat dat betreft? Zit je daar “te” afgelegen? En waar in la villa moet je dan zitten? Veel accos zitten dicht bij stoeltjeslift ghardenaccia wat alleen maar richting pedraces lijkt te gaan. Kom je vanuit die kant in la villa makkelijk richting de gondel de andere kant op? (er lijkt een mini liftje door het dorp te gaan, maar kan er geen chocola van maken) Of moet je dan het beste met de auto altijd naar Corvara? Hoop vragen, hopelijk zijn er nog andere dolomitikenners nu op het forum actief:-) dank alvast!

Nou, vanaf de ghardenecchia kun je inderdaad met een kort liftje door het dorp. Dan is het nog een klein stukje wandelen naar de gondels. Wel een stiller dorp dan Corvara, maar erg bruisend is dat ook niet. San Cassiano is dan nog niet zo’n gek alternatief, en vanaf daar ben je ook zo in La Villa, Arabba of Corvara, maar ook vlot richting de Lagazuoi.

San Cassiano is prima kwa ligging maar overwegend blauw. Bij Arraba vind je meer uitdaging en zit je toch centraal ten opzichte van de zaken die je noemt.
Zoek je iets rustigere skigebieden kun je ook in Val di Fassa kijken. Niet alles is daar aaneengesloten dus soms skibus of auto maar er zijn echt landschappelijke pareltjes.

Aftellen maar!

Dank voor de reacties!
Ik zie wel wat scherpere prijzen en meer beschikbaarheid in la villa. Maar is er geen goede après ski in club moritzinio bijv? De een raadt het aan, de ander heeft het over alleen maar russen/bontjassen?

Betreft val di fassa: ik heb inderdaad al heel wat schitterende foto’s voorbij zien komen. Is Canazei dan het gezelligste dorp?
Klopt mijn vermoeden dat lagazuoi/cortina/alleghe dan wel erg ver weg is?

Ik heb al aardig wat pagina’s van dolomiti forum doorgebladerd, maar heb nog niet alle antwoorden gevonden. En ach, zo blijft er nog wat levendigheid hier op het forum:-)

Ja, die bontjassenindruk kreeg ik wel bij Moritzinio, maar dat was pre-Oekraine. En dat is een indruk die de Folie-Douce ook nog wel eens geeft. Desondanks een prima feest te houden, alleen is je drank onbenullig duur.

Maar goed, als ik die hoek van de Dolomieten op ga kom ik niet voor de après-ski. Die staat onderaan de lijst. Ik kom daar voor de fantastische berghutten (qua eten), de uitzichten en de eenvoudige pistes.

Kies je voor Val di Fassa is Canazei het meest levendig. Je bent vlot genoeg in Arabba en rijdt ook zo nog eens naar Lagazuoi met eigen vervoer. Zijn wel twee echte bergpassen om te rijden, dus daar moet je van houden. In Val di Fassa loont het misschien meer om de andere kant op te gaan en een dag naar Alpe Lusia en een dag naar Latemar te gaan.

Laat ik nog even voor duidelijkheid zeggen dat ik zeker geen dikke après ski verwacht. Maar een lekker drankje (calimero/Bombardino) met gezellige sfeer/muziek aan het eind van weer een prachtige skidag maakt het toch helemaal af, nietwaar?
En, veel Russen zullen er inderdaad niet meer zijn nee. Hopelijk geen ander protserig volk voor in de plaats.

Door de tips overweeg ik ook wel Canazei nu. Maar als we zonder auto overal kunnen komen, heeft mijn voorkeur.
Als er nog iemand tips heeft voor een betaalbaar appartementje met 2 losse bedden in laatste week februari: heel graag!

Vanuit Canazei is er ook een goed busnetwerk naar Pozza, Vigo, Predazzo, etc. Skiënd heb je directe toegang tot de Sella Ronda en alles wat daar aam vast zit, zoals Marmolada, Val Gardena, ect.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik ga zelf juist vaak naar La Villa omdat het een prima dorp is om in te verblijven. Genoeg te doen, maar geen drukte.

Canazei zou ik zelf minder snel kiezen. Prima als opstapplaats (maar dan wel bovenaan, Lupo Bianco) en het zal er ook best gezellig zijn, maar het trekt mij minder.

Vanuit La Villa ben je in no time op de Sella Ronda (als dat een voordeel is voor je). Maar het is minder geschikt als er ook mindere goden in de groep zitten. Dan zou ik eerder voor San Cassiano gaan of Costadedoi (al is daar weer veel minder te doen).

Groot voordeel van La Villa vind ik dat je ook gemakkelijk een dagje naar Cortina kan of naar Kronplatz. Of zelfs naar 3 Zinnen.

Russen zijn er overigens nog meer dan genoeg. En ook heel veel Oekraïners die aardig in de slappe was zitten. Maar daar heb ik werkelijk nog nooit last van gehad. Het is grappig om te zien, zo’n gezin volledig gekleed in de laatste outfits van Bogner, maar juist omdat het vaak gezinnen zijn is het allemaal heel bedeesd. En op de een of andere manier houden ze veel meer van de hoek Ortisei en Canazei.

Canazei zou ik zelf minder snel kiezen. Prima als opstapplaats (maar dan wel bovenaan, Lupo Bianco) en het zal er ook best gezellig zijn, maar het trekt mij minder.

DSvier op 08 jun 2023 20:16

Del Bosco is nochtans een genot om af te dalen wanneer het sluitingstijd is ;)

Plaats een reactie