Skigebied Andermatt-Disentis-Sedrun overgenomen door Amerikanen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Andermatt

Ik weet niet of dit bericht hier al gepost was.

De vastgoed-magnaat Sawiri had al vrijwel helemaal vrij spel op gebied van onderkomens. En nu zijn de liften van Andermatt-Disentis-Sedrun overgenomen door een Amerikaans concern. https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=204&t=12994…

Goed nieuws voor de verwende top-1% rijken: de kwaliteit zal omhoog gaan.

De negatieve kant voor de 99% anderen: de prijzen zullen in de richting gaan, van wat in de VS gebruikelijk is. Niet in 1 keer, maar over 10 jaar skiet hier een ander publiek.

Geniet nog van het gebied, zo lang het nog enigszins te betalen is. https://www.quora.com/Why-are-ski-lift-tickets-so-expensive-…

*bericht bewerkt door Onnem op 18 apr 2023 09:26

The older I get, the better I was

Denk dat je nu iets teveel dingen te snel bij elkaar optelt.
Andermatt is geen topgebied in de Alpen, en er zijn er erg veel concurrerende betere skigebieden die nog lang niet de Amerikaanse prijzen hanteren…
Voorlopig lijkt me dit vooral een managers-speeltje. Typisch Zwitsers ook, die hun grond makkelijk (uit-) verkopen.
Laat ze daar eerst hun banken-probleem maar oplossen…

Los van Andermatt geloof ik wel dat zeker het skiën (en vakantie/reizen in het algemeen) de komende jaren aanzienlijk in prijs zal stijgen. Al was het maar door de prijs van de kunstsneeuw…

*bericht bewerkt door Liezen op 18 apr 2023 22:20

Je hoeft me niet te geloven hoor, het is slechts een voorspelling.

Er is in Engelstalige landen zelfs een specifieke term voor wat het gaat gebeuren: gentrification. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gentrificatie

Ik vind het zo zonde, omdat de Gemsstock 1 van de minder bekende gebieden is, die juist goed is voor de sportieve skiër, die ook de berg op gaat wanneer het wat minder weer is. 1400 hoogtemeters en massa’s offpiste routes.

The older I get, the better I was

Nu draai je de dingen om; wintersport was altijd al heeeel erg gegentrificeerd. 😉

Zwitserland trekt sowieso vaak een publiek dat gesteld is op rust en kwaliteit, maar evengoed heb je zelfs in de duurdere oorden vaak nog Air b&b, hostels etc… Niet alles in CH kost gelijk de hoofdprijs.

En als niet-inwoner is het al jaren niet meer zo eenvoudig om in Zwitserland een eigendom of ‘grond’ te verwerven. Andermatt was hierin natuurlijk wel een uitzondering.

Hoe dan ook zie ik Andermatt niet snel het nieuwe Gstaad te worden. Van mij mag het alleszins, lekker rustig op de pistes :-)

*bericht bewerkt door DavidW op 19 apr 2023 10:19

Voor de VS heeft de consolidatieslag voor voordelige multi-resort seizoenspassen gezorgd waardoor de sport iets toegankelijker en veel flexibeler is geworden. Voor de skidorpen en de lokale gemeenschap is dit businessmodel een mokerslag. Vrijwel alle omzet in het resort gaat naar 1 bedrijf, vergelijkbaar met een Disneypark.

Ik denk niet dat we hier in Europa op zitten te wachten. Wij hebben (nog) geen pasprijzen van 200 euro per dag dus financieel voordeel voor skiërs is hier geen argument itt de VS.

Interessante video hierover van Wendover, gisteren gepubliceerd:

*bericht bewerkt door KrisWeer op 19 apr 2023 11:15

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Zal niet zo’n vaart lopen, denk ik. Zo hip en mondain ziet het er niet uit hoor. Veel locals en maar weinig internationaal publiek toen wij er waren.
Het gebied zal verder moderniseren en er zullen nog wat hotels bijkomen. Denk eerder dat Vail het ziet als een unieke opportuniteit en meerwaarde voor hun portefeuille en hun skipassen waarmee nu ook onbeperkt Andermatt kan geskied worden. Voor de gemiddelde Amerikaan maakt het ook niet zo veel uit … Zwitserland, het staat en het klinkt chique. Da’s vaak al genoeg.
Andermatt is ook een gebied dat nogal lijkt op de Amerikaanse gebieden met de liften, restaurants, skischool, enz … in één en hetzelfde bedrijf. Dat is vrij uniek in Europa en maakt het aantrekkelijker voor zo’n Amerikaanse groep.

Plaats een reactie