Tignes of St. Anton am Arlberg (4-11 februari 2022)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Beste wintersporters,

Ik richt me tot jullie daar wij - 8 Belgische studenten - de knoop niet kunnen doorhakken. We zouden tijdens de lesvrije week (4-11 februari 2023) - de week na onze examens dus - naar de Alpen willen trekken in één van de hierboven genoemde skigebieden. Welke elementen zijn voor ons belangrijk?

  • sneeuwzekerheid: dat geldt voor beide gebieden.
  • uitgestrektheid/geschiktheid voor (ver)gevorderden: beide gebieden lijken hier zeker aan te voldoen.
  • relatieve kalmte, indien mogelijk: ik vermoed dat Tignes hier beter op zal scoren.
  • après-ski mogelijkheden en liefst een jong publiek: la Folie Douce is in Val d’Isère ontstaan, dus ga ik er ook van uit dat Tignes ook wel leuke bars/discotheken te bieden heeft. Voor St. Anton kan hetzelfde worden gezegd.
  • (goed eten: is natuurlijk mooi genomen, maar daarvoor moet je, vrees ik, eerder naar Italië gaan.)

De vraag die we ons, daarentegen, stellen is hoe oud het publiek zal zijn dat we daar zullen tegenkomen (i.e. in bars, discotheken,…). Het zou fijn zijn mocht het 18-30 zijn, eerder dan 30-40. Geldt dit voor beide gebieden of verschillen de gebieden hierin fundamenteel?

Hebben jullie verder nog opmerkingen?
Alvast zeer vriendelijk bedankt!

*bericht bewerkt door HauteCime op 05 nov 2022 00:21

Zou prijs niet de leeftijd bepalen? Dus hoe duurder een gebied, hoe ouder de apres skiërs? Ik ben in beide gebieden nooit geweest, maar beiden mikken volgens mij niet op studenten en dus lijkt me de kans op ‘ouderen’ groter?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eens met die opmerking over de prijs. Ben alleen in Tignes (val claret) geweest, niet in st Anton maar wel Ischgl dat ook redelijk aan de prijs is. Leeftijd ligt in beide wel wat hoger. Denk in Ischgl zelfs meer dan Tignes.
Sfeer in Frankrijk en Oostenrijk is wel echt anders. Behalve bij de folie douce drink je eerder even ergens een drankje op een terras dan dat je staat te hossen, feesten gaat dan pas later op de avond los dan in Oostenrijk. Voordeel bij Tignes is wel dat er tot heel laat nog bussen rijden tussen de verschillende dorpen. Typische après-ski muziek doen ze in Frankrijk ook niet aan trouwens (vind ik wel zo prettig).

Ik ben 1 keer in St Anton geweest, meerdere keren in Tignes. En ken zo ongeveer alle bekendere gebieden.

Ik vind Arlberg extreem overrated als skigebied. Het aantal piste kilometers wat ze aangeven is zwaar overdreven. Bovendien trekken ze voor het gemak de skiroutes mee, andere gebieden zoals bijv 4V doen dat niet. Bovendien is niet alles indeling verbonden. De dalafdaling naar St Anton is een mijnenveld in de middag. Maar dat is voor sportieve skiërs geen probleem
Wel een probleem (destijds) dat er veel skiërs zijn die met volstrekt overheerste snelheid de helling af knallen. Niet vaak zoveel (bijna) ongelukken gezien.

Tignes is voor mij top-3 skigebied. En ik ken alle grote (en een hoop kleinere) gebieden in AU, CH, FR, IT. Doet niet onder voor 3V, kleiner nmar kwalitatief beter.

Als je eerste prioriteit de après ski is, ga naar St Anton. Beetje zonde van het geld, vind ik. In NL heb je die skihut feesten, stuk voordeliger.

Alle andere gevallen, nogal eenvoudige keuze: Tignes.

PS, in Tignes zat een Grotte du Yeti, geen idee of die de Covid periode overleefd heeft.

The older I get, the better I was

Toen ik les gaf in St. Anton in 2018 was t publiek relatief jong bij Taps / Mooserwirt. Voor het skiën zelf is St. Anton meer een off piste gebied dan een piste gebied. Er is een vrij divers piste aanbod maar het nadeel is dat veel pistes allemaal op dezelfde knelpunten uitkomen.
Voor tochten is het gebied wel geschikt, de gebieden van Lech-Zürs en Warth-Schröcken hebben een veel interessanter aanbod dan St. Anton met leuke tochtjes die je kunt skiën.

Leuke eettentjes zijn er een enkele van in St. Anton: dalafdaling Rendl en Verwallstube. Verder is het vooral zelfbediening.
Lech / Zürs / Warth hebben wel authentieke berghutten met lekker eten. Betaal je wel wat meer voor.
Succes met de zoektocht!

Gang is alles
k vind Arlberg extreem overrated als skigebied. Het aantal piste kilometers wat ze aangeven is zwaar overdreven. Bovendien trekken ze voor het gemak de skiroutes mee, andere gebieden zoals bijv 4V doen dat niet. Bovendien is niet alles indeling verbonden. De dalafdaling naar St Anton is een mijnenveld in de middag. Maar dat is voor sportieve skiërs geen probleem § Onnem op 05 nov 2022 10:25

Dit klopt niet. Sterker nog, het is precies andersom.

Ski Arlberg heeft 305 km aan echte pistes, en daarboven op nog 200 km aan skiroutes.
Arlberg-West (Lech-Zürs-Warth) heeft 190 km pistes.
Arlberg-Oost (St.Anton-St.Christoph-Stuben) heeft 115 km pistes.
Recentelijk verbonden via de Flexenbahn.

Quatre Vallees is bij een onderzoek enkele jaren geleden aangewezen als de grootste smokkelaar van pistenkilometers

Het klopt m.i. wel dat Arlberg-Oost (St.Anton dus) niks is voor pistenskiërs. Je moet van off-piste en buckels houden om St.Anton te waarderen.

*bericht bewerkt door Liezen op 05 nov 2022 12:33

Mee eens met Liezen. Doe maar eens een rondje St. Anton-Lech-Warth. Dan moet je echt wel flink door skien om dat in een dag te doen. Afdaling einde middag naar Anton is k.u.t. (kwalitatief uitermate teleurstellend). Apres-ski vanaf 30 jaar (Moos, Basecamp) echter Krazy Kanguruh stuk jonger. Als student zou ik trouwens naar Val Thorens gaan.

*bericht bewerkt door DerGraf op 05 nov 2022 14:19

*keep cool and relax...*

Mee eens met Liezen. Doe maar eens een rondje St. Anton-Lech-Warth. Dan moet je echt wel flink door skien om dat in een dag te doen. Afdaling in de middag naar Anton is k.u.t. Apres-ski vanaf 30 jaar (Moos, Basecamp) echter Krazy Kanguruh stuk jonger. Als student zou ik trouwens naar Val Thorens gaan.

DerGraf op 05 nov 2022 14:17

Ja ik zou ook eerder Val Thorens of Les Menuires gaan. Erg goede herinneringen aan in die leeftijdscategorie - en vele nachten in La Grotte du Yeti. Zal vast wel iets veranderd zijn maar ook weer niet volledig anders? En anders Ischgl?

Volledig eens met @Onnem.

De Yeti bar in Les Menuires en Tignes zijn er volgens mij (al jaren) niet meer. Geen idee of daar iets anders voor in de plaats is gekomen.

Beide zijn goede skigebieden. In St-Anton vond ik vooral de skiroutes heel leuk.
Qua leeftijd denk ik dat Tignes een iets jonger publiek zal hebben dan St-Anton.

Zelf in beide gebieden niet geweest, maar ken stAnton vooral van horen zeggen als bestemming voor bedrijfsleven-skiweekenden of van vriendengroepen van 40+… 🍻 🕺 🎿

❄️

Ik ben 5 keer in 3V geweest (LM en VT) en 3 keer Tignes. Het is maar net wat je wil. Ik vind VT intussen een soort Salou in de sneeuw.

Tignes is meer hooggebergte sfeer en sportiever publiek. Betere skiërs, boarders, meer mensen voor wie eindpunt van de lift, startpunt is voor een stukje lopen.

Kwestie van smaak.

The older I get, the better I was

Ik kan wel wortel schieten met te wachten op een tip voor een betaalbaar hotel (ja, met halfpension) in gelijk welk Frans skioord. 😥
Ik denk dat ik eens een beloning ga uitschrijven. 🙄

Bla, bla, bla.

Ik kan wel wortel schieten met te wachten op een tip voor een betaalbaar hotel (ja, met halfpension) in gelijk welk Frans skioord. 😥
Ik denk dat ik eens een beloning ga uitschrijven. 🙄

bartvwg op 05 nov 2022 18:21

Voor elke periode zoek je dat?

Wanneer je bereid bent verder te kijken dan de voor de hand liggende top-10, zou het geen probleem moeten zijn.

Tenzij je perse tegelijk met Parijs wil gaan. Maar dat is sowieso niet zo’n goed idee.

The older I get, the better I was

Sankt-Anton, zonder twijfelen.

Beide skigebieden kunnen druk zijn; zeker in februari. Wat mij betreft is voor een gemiddelde student de combinatie van zwaar feesten en skiën perfect haalbaar. Eens je werkt ga je er anders over denken.

In Nederland een skihut bezoeken is zeker niet hetzelfde.

Studenten zitten overal wel zo’n beetje in groep, ik zag ze dit voorjaar nog in Bettmeralp (niet bepaald een goedkoop skigebied), evengoed vind je ieder jaar grote groepen studenten in Veysonnaz. Wil je enorm veel groepen studenten tegenkomen, dan adviseer ik Les Deux Alpes of Val Thorens. Qua bars en discotheken vond ik Tignes nogal kalm, St. Anton heeft een stevige après-ski met een bepaalde reputatie.

In beide skigebieden zal je goede en mindere eetgelegenheden hebben ;) Locals weten vaak de pareltjes te adviseren.

*bericht bewerkt door DavidW op 05 nov 2022 19:31

*bericht bewerkt door paolie op 05 nov 2022 22:06

Ik kan wel wortel schieten met te wachten op een tip voor een betaalbaar hotel (ja, met halfpension) in gelijk welk Frans skioord. 😥
Ik denk dat ik eens een beloning ga uitschrijven. 🙄

bartvwg op 05 nov 2022 18:21

https://www.lemontbisanne.com/

*bericht bewerkt door paolie op 05 nov 2022 22:20

Ik kan wel wortel schieten met te wachten op een tip voor een betaalbaar hotel (ja, met halfpension) in gelijk welk Frans skioord. 😥
Ik denk dat ik eens een beloning ga uitschrijven. 🙄

bartvwg op 05 nov 2022 18:21

Voor elke periode zoek je dat?

Wanneer je bereid bent verder te kijken dan de voor de hand liggende top-10, zou het geen probleem moeten zijn.

Tenzij je perse tegelijk met Parijs wil gaan. Maar dat is sowieso niet zo’n goed idee.

Onnem op 05 nov 2022 19:28

Alles buiten de schoolvakanties.

Bla, bla, bla.

Ik kan wel wortel schieten met te wachten op een tip voor een betaalbaar hotel (ja, met halfpension) in gelijk welk Frans skioord. 😥
Ik denk dat ik eens een beloning ga uitschrijven. 🙄

bartvwg op 05 nov 2022 18:21

https://www.lemontbisanne.com/

paolie op 05 nov 2022 22:20

Niet verkeerd maar 50% duurder als waar ik ga in Italië. 😉

bartvwg op 06 nov 2022 07:42

Dit hotel kost buiten het hoogseizoen 100€ pp per nacht inclusief halfpension. Voor een hotel aan de piste. Dat lijkt mij toch niet bepaald onbetaalbaar.
Wat is jouw Italiaanse referentie? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar!

Het ging hier toch over Tignes vs. St.Anton??

Ik kan wel wortel schieten met te wachten op een tip voor een betaalbaar hotel (ja, met halfpension) in gelijk welk Frans skioord. 😥
Ik denk dat ik eens een beloning ga uitschrijven. 🙄

bartvwg op 05 nov 2022 18:21

https://www.lemontbisanne.com/

paolie op 05 nov 2022 22:20

Niet verkeerd maar 50% duurder als waar ik ga in Italië. 😉

bartvwg op 06 nov 2022 07:42

Dit hotel kost buiten het hoogseizoen 100€ pp per nacht inclusief halfpension. Voor een hotel aan de piste. Dat lijkt mij toch niet bepaald onbetaalbaar.
Wat is jouw Italiaanse referentie? Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar!

paolie op 06 nov 2022 11:08

Waar zeg ik dat dit onbetaalbaar is? 🤔
Ik betaal 700 (HP, 3*) inclusief skipas (ik heb een seizoenpas maar ze betalen me een week skipas terug dus er gaat nog een kleine 200 van de prijs af), in sulden, begin december. Da’s het goedkoopste maar ik ben dan wel alleenreizend. Op 100m van de pistes en liften.
Met kerst, (HP, 4*) zelfde condities maar nu op de piste, betalen we 1700 (mijn vrouw mag dan ook eens mee😜) zonder skipas. Da’s 't allerduurste.
In februari en maart zo’n 10% meer dan het eerste afhankelijk van aantal nachten en of ik er alleen ben of met dochterlief of echtgenote (wie braaf is mag mee). 😊
Overigens keuze zat aan (goede) hotels, ik krijg dat niet gevonden in Frankrijk.
(Heb je tip wel genoteerd om eens verder te bekijken, met wat vriendelijk lullen krijg je wel eens wat voordelen, alhoewel die Fransen en vriendelijkheid…🙄😁)

Bla, bla, bla.

Het ging hier toch over Tignes vs. St.Anton??

Liezen op 06 nov 2022 11:19

Groot gelijk. 😊🤭
St. Anton voor mij.

Bla, bla, bla.

Het is uiteindelijk l’Alpe d’Huez geworden. De discussie wordt dus naar volgend jaar uitgesteld ;) Jullie zijn allemaal vriendelijk bedankt voor de reacties, waarmee we naar volgend jaar toe rekening zullen houden.

Het is uiteindelijk l’Alpe d’Huez geworden. De discussie wordt dus naar volgend jaar uitgesteld ;) Jullie zijn allemaal vriendelijk bedankt voor de reacties, waarmee we naar volgend jaar toe rekening zullen houden.

Ushba4710 op 15 nov 2022 18:38

Twijfelen tussen Espace Killy en Sankt Anton om vervolgens voor Alpe d’Huez te kiezen…

Uitstekende keuze. Daar ga je geen spijt van krijgen. Wanneer open, zeker niet missen:

  1. Combe charbonniere. Prachtige zwarte piste door een afgelegen dal)
  2. La fare (naar enversins)(1100 hm genot)
  3. Cheminees de mascle (als je grote metalen $#@ hebt)

Cheminees
https://www.zapiks.fr/cheminees-de-Mascle.html

Combe charbonniere

*bericht bewerkt door Onnem op 16 nov 2022 21:46

The older I get, the better I was

Vorig jaar met de trein van Alpe d’huez naar St Anton gegaan! Beide hele mooie gebieden.
Mijn voorkeur ging toch uit naar Alpe d’huez. Sportiever en compacter. Tenzij je buiten de pistes op pad gaat dan zeker St Anton. Daar is een hele infrastructuur met gidsen etc heel toegankelijk gemaakt.
Uitgaan? Dan weer zeker St Anton. T is helemaal niet zo’n oud publiek en heel gezellig! Fanghouse is wat mij betreft een aanrader. Geen groot feest maar bier met muziek en de leraren eind van de dag. De eigenaar is ook een gezellige gestrande Engelsman!

Plaats een reactie