Ervaringen Aussois

Dit onderwerp gaat over de bestemming Aussois

Wij zijn van plan om met het gezin aanstaande kerst voor het eerst met het gezin op skivakantie te gaan naar een klein skigebied in Frankrijk. Mijn vrouw en ik zijn van licht gevorderd niveau en onze kinderen van 6 en 8 zijn absolute beginners en willen we daar in een klasje doen. Nu is mijn oog gevallen op het plaatsje Aussois en bijbehorend skigebied. Ik kan op internet wel wat informatie vinden, maar ook niet bijster veel. Het lijkt in ieder geval een geschikt gebied voor beginners/families (harde eis) en ook nog eens schappelijk geprijsd (leuke bijkomstigheid).

Ik ben benieuwd of er hier ervaringsdeskundigen zijn mbt dit gebied. En hoe geschikt dit gebied is voor een eerste skivakantie met de kids, tussen kerst en oud en nieuw. En welke skigebieden eventueel beter geschikt zijn.

*bericht bewerkt door Thomas1985 op 04 feb 2023 16:35

Aussois is leuk! Wij waren er vorig jaar tijdens de kerstvakantie met onze kinderen van toen 4 en 7 jaar oud. Het is een zonnig skigebied (ideaal in de kerstvakantie). En enorm kindvriendelijk, de esf-skischool is goed en er wordt ook een woordje Nederlands gesproken. Iedereen (ook bij de liften) is heel vriendelijk en behulpzaam. Het hele gebied is gericht op gezinnen. Een aanrader!

Toevallig zijn wij er vandaag een dag geweest. Voor de echte beginners is er niet zoveel keus. Een groen pad, waarvoor je eerst een stuk blauw moet nemen waar de absolute beginner wel wat moeite mee zal hebben.

Voor de wat meer gevorderden zijn er heerlijk lange rode afdalingen. De 2 hoofdliften overbruggen samen ruim 1000 hoogtemeters wat deze lange afdalingen mogelijk maakt.

Wat wel mogelijk is, en wat we veel zagen gebeuren was dat de echte beginners op de groene pistes bij het 2200m punt les hadden en dan met de lift terug gingen. Het grote voordeel van dit gebied voor de kerstvakantie is dat het op een zuidhelling ligt en je dus zodra het zonnetje doorkomt je in de zon skiet.

In het foto topic heb ik nog wat foto’s van vandaag gezet.

Born to Ride

Helaas is aussions een leuk gebied zolang de zon niet te overdreven schijnt ivm de zuid hellingen maar met kerst is dat uiteraard prima. Betreft sneeuw zekerheid raad ik je La Norma of Val Cenis je aan. Maar kijk zelf is op het www en je ziet wat er allemaal is.Le Corbier is wellicht ook leuk voor kinderen zeker gezien de moeilijkgraad betreft de pistes.Alles is niet vergelijkbaar met Oostenrijk maar zeker zo leuk en betaalbaar met kinderen.

De Maurienne is in ieder geval een streek waar de vooroordelen tegen Frankrijk ontkracht worden. Vergeleken met de Savoie veel oorspronkelijker, minder massaal, rustiger. Ook een stuk minder kans op files het laatste stuk snelweg.

Het probleem met pal zuid ligging van Aussois klopt. Maar Val Cenis krijgt vrijwel geen zin hartje winter. Niet ideaal met kleine kinderen.

Kijk eens naar Valloire. Ben zelf vorig jaar tijdens carnaval in het gebied geweest. Ticks all your boxes, zeggen de Engelsen.

Lees dit topic eens https://www.wintersport.nl/forum/topic/528606

Hier is nog een enorm uitgebreid foto verslag https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=66828…

La Rosiere is ook erg leuk. Maar wel in de Savoie dus duurder en meer file kans. Wel veel zon EN veel sneeuw.

*bericht bewerkt door Onnem op 04 feb 2023 21:50

The older I get, the better I was

Helaas is aussions een leuk gebied zolang de zon niet te overdreven schijnt ivm de zuid hellingen maar met kerst is dat uiteraard prima. Betreft sneeuw zekerheid raad ik je La Norma of Val Cenis je aan. Maar kijk zelf is op het www en je ziet wat er allemaal is.Le Corbier is wellicht ook leuk voor kinderen zeker gezien de moeilijkgraad betreft de pistes.Alles is niet vergelijkbaar met Oostenrijk maar zeker zo leuk en betaalbaar met kinderen.

Bvanmeeuwen@cs.com_ op 04 feb 2023 21:19

Nou wij hadden vandaag de hele dag de stralende zon en tot het eind van de dag perfecte pistes, mede door de vele kunstsneeuw die ze daar produceren, dat blijft veel langer goed dan natuursneeuw. En dan was het vandaag nog een relatief warme dag, volgende week is het nog 10 graden kouder. 2e helft maart moet je er denk ik idd niet naartoe gaan maar december tm februari is het prima.

Born to Ride

Helaas is aussions een leuk gebied zolang de zon niet te overdreven schijnt ivm de zuid hellingen maar met kerst is dat uiteraard prima. Betreft sneeuw zekerheid raad ik je La Norma of Val Cenis je aan. Maar kijk zelf is op het www en je ziet wat er allemaal is.Le Corbier is wellicht ook leuk voor kinderen zeker gezien de moeilijkgraad betreft de pistes.Alles is niet vergelijkbaar met Oostenrijk maar zeker zo leuk en betaalbaar met kinderen.

Bvanmeeuwen@cs.com_ op 04 feb 2023 21:19

Le Corbier is echt een van de lelijkste skidorpen van Frankrijk…. En een bekende plek voor grote groepen studenten. Daar zou ik met mijn jonge kinderen nooit naartoe gaan. Daarnaast maakt het deel uit van een heel groot skigebied. De topicstarter vraagt om een klein Frans skigebied.

Nog een vraag. Afgelopen maand in La Norma geweest; ik paste nauwelijks/niet met mijn benen in die zitliften. Ben 196m maar bij ‘normale/moderne’ liften pas ik er gewoon in. Iemand idee hoe dit in Aussois is?

Nog een vraag. Afgelopen maand in La Norma geweest; ik paste nauwelijks/niet met mijn benen in die zitliften. Ben 196m maar bij ‘normale/moderne’ liften pas ik er gewoon in. Iemand idee hoe dit in Aussois is?

Jochemgerrits op 05 feb 2023 07:36

Ik ben 1.94 dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven. In aussois heb je hier totaal geen probleem mee. Gewoon lekker ruime stoeltjes.

Voor ts, als je alternatieven zoekt als kleine Franse skigebieden voor de kerst zijn Les Karellis en st Foy ook aanraders. Deze gebieden hebben, itt val Cenis en la Norma wel nog wat zon met de kerst. Les Karellis heeft als voordeel dat het weinig toeristenbedden heeft, waardoor het zelfs in de drukke kerstvakantie er nog vrij rustig is. Nadeel is dat het dorp vrij sfeerloos is. Het gebied heeft wel lange en leuke groene en blauwe afdalingen, welke helemaal tot in het dorp lopen en ook voor absolute beginners goed te doen zijn.

St Foy is dan wel weer een sfeervol dorp en heeft leuke blauwe afdalingen en ook enkele eenvoudige rode. Nadeel is wel dat de pistes vanaf het hoogste punt wel allemaal pittig zijn en daardoor niet echt geschikt is voor beginners. Ook zijn er geen groene afdalingen. De ligging in de tarentaise vallei maakt het ook verkeerstechnisch wat lastiger doordat het file gevoeliger is. De hoge ligging die in de tarentaise maakt het wel erg sneeuwzeker met kerst.

Aussois is trouwens vanwege de vele kunstsneeuw installaties een skizekere bestemming rond de kerst.

Born to Ride

thanks Matthias

Afgelopen kerstvakantie in La Norma geweest en ook een dagje in Aussois geskied. Leuk gebiedje met mooie vergezichten. Ik vond La Norma wel wat afwisselender dan Aussois. Aussois ligt eigenlijk in z’n geheel op een plateau waar verschillende pistes naast elkaar zijn geplaatst. Het voelt dus bijna allemaal hetzelfde.

Desondanks een leuke bestemming voor beginners en gezinnen met jonge kinderen.

*bericht bewerkt door Demtsjenko op 05 feb 2023 11:05

Dank allen voor jullie reacties! Ik denk dat we het op een accomodatie in Aussois houden, met Les Karellis, La Norma en Val Cenis in het achterhoofd.

Plaats een reactie