Cervinia vs Sella Ronda (Corvara)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Beste Forum-leden,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om volgende week een weekje de lange latten onder te binden. Onze pijlen zijn gericht op Italië en dan specifiek op Cervinia of Corvara. Corvara hebben wij al een aantal keren aangedaan, terwijl Cervinia compleet nieuw is voor ons.

Nu lees ik toch wel veel berichten over het gebrek aan uitdaging in Cervinia en de liftverbinding naar Zermatt die om de haverklap gesloten lijkt te zijn. Gezien mijn gebrek aan ervaring met dit gebied richt ik mij nu tot jullie. Kan iemand mij vertellen hoe Cervinia zich weerhoudt tot relatief vlakke gebieden als bijvoorbeeld Corvara/ Skiwelt/ SHL?

Alvast dank en groet!
Kaj

In Cervinia zijn de afdalingen over het algemeen niet al te lastig, maar er is weinig echt ‘glij-blauw’. Gewoon lekker skiën dus. In Zermatt meer uitdaging. Verbinding is wel eens dicht en je kunt weinig onder de boomgrens skiën, dus wmb wel echt een mooi-weer skigebied. Bij slecht weer kun je met een pas voor de Italiaanse zijde (upgrade per dag) evt. uitwijken naar Pila, maar dat is wel een stukje rijden.

Ik vond Cervinia een geweldig gebied (weer zat toen ook mee in maart 2019). Grootste pluspunten: mooie écht lange afdalingen en geweldig eten! Zeker een bezoekje waard dus.

Mr. Slow

Ik ben in beide geweest.
Aosta dal is echt eentje voor je bucketlist. Totaal anders dan de Dolomieten.

Kijk ook eens naar

  1. Via Lattea (Sauze d’Oulx, Sestriere). Ook flink groot gebied (400) met veel variatie, prettig prijs niveau en veel leuke tentjes langs de piste. Makkelijk aanrijden via de Frejus, dichterbij dan Dolomieten.
  2. Monterosaski (Gressoney). Mini 3 Vallées. Erg authentiek. Fenomenaal voor offpiste. Wel windgevoelig (net zoals Cervinia, beide liggen aan de voet van 4000ers).
The older I get, the better I was

Eens met de eerdere reacties. Misschien nog goed om te melden dat de sneeuwkwaliteit doorgaans beter is in Cervinia/Zermatt omdat je daar veel hoger zit. Ik zit nu momenteel zelf in Val Gardena en de pistes zijn niet bepaald top, ben hier al vaak geweest dus weet hoe het anders kan zijn. Maar het is dan ook erg druk, wat niet bevorderlijk is voor de pistes. Hoor ook heel veel Nederlands, misschien dat een hoop mensen die anders naar Oostenrijk zouden gaan zijn uitgeweken naar hier. Ik zou het wel weten…die Matterhorn wil je toch ook gewoon een keer in het echt zien!?

Ik zou de keus volstrekt van de weersverwachting laten afhangen. Beiden is heel leuk, maar wel verschillend.

Maar bij veel bewolking, neerslag of wind moet je niet in Cervinia zitten. Het is hoog, guur en het zicht is snel heel, heel slecht. Wordt het knalzonnig, zonder al te veel wind, dan is Cervinia top.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou de keus volstrekt van de weersverwachting laten afhangen. Beiden is heel leuk, maar wel verschillend.

Maar bij veel bewolking, neerslag of wind moet je niet in Cervinia zitten. Het is hoog, guur en het zicht is snel heel, heel slecht. Wordt het knalzonnig, zonder al te veel wind, dan is Cervinia top.

Roy83 op 05 jan 2022 12:04

Ja, dat is een hele goede!

Dank voor alle reacties zover!

Monte Rosa ziet er ook mooi uit zeg, wel nóg verder rijden… in combinatie met het beperkt aantal piste kilometers denk ik dat we deze toch laat schieten. Ook voor een dagtrip vanuit Cervinia net even te ver zo te zien.

Wat betreft het weer heeft natuurlijk niemand een glazen bol, volgens de huidige verwachtingen wordt het mijns inziens prima weer. Ondanks dat deze termijn wellicht koffiedik kijken is, heeft iemand enig idee kijkend naar de huidige verwachtingen in hoeverre dit goed genoeg is voor Cervinia?
@Margo zijn de mindere pistes in Val Gardena te wijden aan de drukte of is de sneeuw gewoonweg van mindere kwaliteit momenteel?

Mijn gevoel gaat uit naar Cervinia, alleen Corvara is de veilige keus kijkend naar de weersverwachtingen… wat een luxeprobleem.

Dank voor alle reacties zover!

Monte Rosa ziet er ook mooi uit zeg, wel nóg verder rijden… in combinatie met het beperkt aantal piste kilometers denk ik dat we deze toch laat schieten. Ook voor een dagtrip vanuit Cervinia net even te ver zo te zien.

Wat betreft het weer heeft natuurlijk niemand een glazen bol, volgens de huidige verwachtingen wordt het mijns inziens prima weer. Ondanks dat deze termijn wellicht koffiedik kijken is, heeft iemand enig idee kijkend naar de huidige verwachtingen in hoeverre dit goed genoeg is voor Cervinia?
@Margo zijn de mindere pistes in Val Gardena te wijden aan de drukte of is de sneeuw gewoonweg van mindere kwaliteit momenteel?

Mijn gevoel gaat uit naar Cervinia, alleen Corvara is de veilige keus kijkend naar de weersverwachtingen… wat een luxeprobleem.

KajZ op 05 jan 2022 12:21

Er ligt genoeg sneeuw, maar met de wat warmere dagen afgelopen tijd en een hoop volk krijg je al snel veel sneeuwhopen afgewisseld met harde stukken. Maar heb nog maar 1 dag geskied, en met beperkt zicht gisteren in de buurt gebleven van St. Cristina en Selva. Nu sneeuwt het overigens al de hele ochtend, maar de sneeuw is wel wat nattig.

Heb je al naar accommodatie gekeken? Cervinia niet altijd makkelijk, dwz betaalbare, dus dat kan ook nog een afweging zijn…

Cervinia heeft fors minder aanbod, maar zeker als je gewoon een HP pensionnetje zoekt, dan moet dat in het laagseizoen wel lukken. Ben tot volle tevredenheid 2x in Les Rochers in Valtournanche geweest. Bij slecht weer is Pila wel een optie, maar als je daar elke dag heen moet kun je beter in Aosta zitten :).

Ik kan me over Corvara ook wel indenken dat dat, qua pistes, veel beter is als het zo weer iets kouder en veel rustiger is.

*bericht bewerkt door Roy83 op 05 jan 2022 12:56

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker
  1. Via Lattea (Sauze d’Oulx, Sestriere). Ook flink groot gebied (400) met veel variatie, prettig prijs niveau en veel leuke tentjes langs de piste. Makkelijk aanrijden via de Frejus, dichterbij dan Dolomieten.
Onnem op 05 jan 2022 09:55

Dat klopt hoegenaamd niet. De meerderheid van de bestemmingen in de Dolomieten is dichterbij en sneller bereikbaar dan de omgeving van Sauze, tenzij je uit bepaalde gedeeltes van westelijk Vlaanderen afkomstig zou zijn.

In Cervinia is via VBRO genoeg aanbod te vinden.

  1. Via Lattea (Sauze d’Oulx, Sestriere). Ook flink groot gebied (400) met veel variatie, prettig prijs niveau en veel leuke tentjes langs de piste. Makkelijk aanrijden via de Frejus, dichterbij dan Dolomieten.
Onnem op 05 jan 2022 09:55

Dat klopt hoegenaamd niet. De meerderheid van de bestemmingen in de Dolomieten is dichterbij en sneller bereikbaar dan de omgeving van Sauze, tenzij je uit bepaalde gedeeltes van westelijk Vlaanderen afkomstig zou zijn.

Mathijs! op 05 jan 2022 13:24

Mijn ervaring is anders.
Ik woon in Amersfoort, niet West Vlaanderen (ook een mooie streek trouwens).

De “berekende” reistijd via google is vrijwel gelijk voor Sauze en bijv. Wolkenstein (Selva).
Er zijn echter 2 grote verschillen:

  1. Sterke (persoonlijke) voorkeur voor autoroute, boven autobahn. Ja, je betaalt tol, maar ik word werkelijk helemaal simpel van die eindeloze hoeveelheid baustellen in Duitsland. Ook geen Fernpass…
  2. Minder gekronkel door een dal de berg op, het laatste stuk van een lange vermoeiende reis
The older I get, the better I was

In beide geweest en ik wil wel terug naar beide.
Cervinia is meer hooggebergte en dat vind ik prachtig. We hadden wat pech met het weer.
Sella Ronda is natuurlijk ook prachtig met meer heerlijke eetterrasjes.

Ben in beide geweest (cervinia weliswaar alleen vanuit Zermatt) en je kan hier volgens mij geen foute keuze maken. Allebei fantastisch landschap. Allebei prima skien in grote gebieden. Qua uitdaging zijn het allebei niet per se de meest uitdagende gebieden maar je kan er volgens mij genoeg vinden. Zelf ga ik iig vanaf komend weekend richting omgeving Cervinia!

Mijn ervaring met het overigens prachtige gebied van Cervinia werd wat overschaduwd door het weer… zoals enkele anderen al opmerkten: iets te veel wind, en het grootste gedeelte van het gebied gaat dicht (of volledig). En dat blijft vrij vaak voor te komen. Maar als het open is: top.

  1. Via Lattea (Sauze d’Oulx, Sestriere). Ook flink groot gebied (400) met veel variatie, prettig prijs niveau en veel leuke tentjes langs de piste. Makkelijk aanrijden via de Frejus, dichterbij dan Dolomieten.
Onnem op 05 jan 2022 09:55

Dat klopt hoegenaamd niet. De meerderheid van de bestemmingen in de Dolomieten is dichterbij en sneller bereikbaar dan de omgeving van Sauze, tenzij je uit bepaalde gedeeltes van westelijk Vlaanderen afkomstig zou zijn.

Mathijs! op 05 jan 2022 13:24

Mijn ervaring is anders.
Ik woon in Amersfoort, niet West Vlaanderen (ook een mooie streek trouwens).

De “berekende” reistijd via google is vrijwel gelijk voor Sauze en bijv. Wolkenstein (Selva).
Er zijn echter 2 grote verschillen:

  1. Sterke (persoonlijke) voorkeur voor autoroute, boven autobahn. Ja, je betaalt tol, maar ik word werkelijk helemaal simpel van die eindeloze hoeveelheid baustellen in Duitsland. Ook geen Fernpass…
  2. Minder gekronkel door een dal de berg op, het laatste stuk van een lange vermoeiende reis
Onnem op 05 jan 2022 16:32

Ik vermoed dat het eerder om persoonlijke voorkeuren gaat, dan over feiten omtrent reistijd- en lengte:

  1. Smaken verschillen. Ik zou de autobahn boven de autoroute verkiezen, vanwege de hogere gemiddelde snelheid en aldus snellere verplaatsing (wordt niet in rekening gebracht door Google Maps). Het aantal baustellen valt naar mijn persoonlijke mening goed mee (waarschijnlijk verschilt onze potentiële route danig), er hoeft geen tol betaald te worden en de brandstofkosten liggen merkelijk lager. In Frankrijk zijn de sterk wisselende snelheidsbeperkingen en de daaraan gekoppelde overtredingskansen dan weer mijn ergernissen.

  2. In de Dolomieten hangt de aard en lengte van het laatste gedeelte lokale route sterk af van de bestemming. In de veronderstelling dat je bijvoorbeeld naar Plose zou rijden, rij je minder kilometers na de autostrade en simpelweg tout court. Op die manier zijn er nog wel wat voorbeelden denkbaar.

Ik rij ook 10x liever de Franse snelweg dan de Duitse.
TomTom op je telefoon zetten, geeft netjes alle flitsers in Frankrijk weer (door middel van zones).
OT: Cervinia is idd erg windgevoelig.

*bericht bewerkt door DrPhil op 06 jan 2022 00:10

Ik ga al jaren naar Breuil-Cervinia. In Breuil is er wellicht een gebrek aan uitdagende pistes, maar die vindt je des te meer in Zermatt. De huidige liftverbinding is windgevoelig en het kan dus voorkomen dat deze sluit. Grote pluspunten van dit gebied vind ik: goed en betaalbaar eten in Italië, een groot skigebied met een prachtige, lange afdaling van Klein Matterhorn naar Val Tournenche en een fenomenaal uitzicht. De drukte met bij de liften vind ik alleszins meevallen. Dus al met al echt een aanrader!

Cervinia is denk ik rustiger dan iets aan de SR. @Roel we kennen natuurlijk de gebiedspagina en de weersvoorspelling aldaar, maar in jouw bericht heb je het over een hoge druk gebied met weinig wind. Heb jij nog advies ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dank allen voor het delen van jullie ervaringen (en voorkeursroutes)!

Ondanks ontzettend nuttige berichten van enkele forum-leden, nog steeds geen knoop doorgehakt. De tijd begint toch wel te dringen inmiddels.

@Roy83 minder wind dan deze week. Even afwachten of die oostenwind er gaat komen met die retour d’est kansen volgende week. Dat is niet zeker. Voor goed weer zit je in Corvara iets veiliger.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

We hadden een dag in Cervinia met mist en zijn daarom niet naar buiten gegaan. Hadden we wel moeten doen, boven was het prachtig weer. Desnoods met de lift weer naar beneden. (Leermoment)

Tnx @roel (vast ook names de topicstart er ;)).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Beste Forum-leden,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om volgende week een weekje de lange latten onder te binden. Onze pijlen zijn gericht op Italië en dan specifiek op Cervinia of Corvara. Corvara hebben wij al een aantal keren aangedaan, terwijl Cervinia compleet nieuw is voor ons.

Nu lees ik toch wel veel berichten over het gebrek aan uitdaging in Cervinia en de liftverbinding naar Zermatt die om de haverklap gesloten lijkt te zijn. Gezien mijn gebrek aan ervaring met dit gebied richt ik mij nu tot jullie. Kan iemand mij vertellen hoe Cervinia zich weerhoudt tot relatief vlakke gebieden als bijvoorbeeld Corvara/ Skiwelt/ SHL?

Alvast dank en groet!
Kaj

KajZ op 05 jan 2022 09:29

Plaats een reactie