Verbinding Zermatt

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de gondel die naar Zermatt gaat.

Gaat die vaak niet in verband met de wind, of valt dit nog wel mee?

Verbinding is vaak dicht begreep ik. Blijkbaar heb ik altijd geluk gehad…

Edwin van Riel

Vorig jaar dat ik er was was de verbinding 2 dagen open van de 10 dagen dat ik er was

Eén van de sleepliften, Gandegg, is weg. Nu moet je verplicht met de 3S via de top.

Het is er zeer bekend om. Zelf meegemaakt en door de jaren heen veel verhalen van mensen die aan de ene kant vast komen te zitten, en met een dure taxi om moeten rijden
Is ook logisch, je hebt hier te maken met de zogenaamde ‘Alpenhoofdkam’.
Hoogte+Klimaatscheiding=Vaak & Veel wind

*bericht bewerkt door Liezen op 18 mrt 2023 17:34

Nog nooit gehoord van mensen die vast kwamen te zitten. Werd altijd netjes opgelost. In geval van enige twijfel blijft ie gewoon dicht. Zelf wel vorig seizoen (volledig eigen schuld trouwens) een keer te laat geweest voor de terugweg naar bc. Werd netjes op een sneeuwscooter naar boven gebracht en kon mee terug met de pistedienst, top afdaling net voor het donker.

Edwin van Riel

Eén van de sleepliften, Gandegg, is weg. Nu moet je verplicht met de 3S via de top.

DrPhil op 18 mrt 2023 16:58

Als ze de verbinding in de dag opengesteld hebben zorgen ze ervoor dat je met die 3S nog terugkan .
hebben dit jaar voorgehad dat ze die enkel voor skieërs naar cervinia op bepaalde tijdstippen openstelde, zijn toen om 16 u meegemogen …

Stond rond de 100km/u wind op de top , niet zo aangenaam …

*bericht bewerkt door evert op 21 mrt 2023 10:34

Bekijk vooraf de weersverwachting. Maak de oversteek niet als er veel wind wordt voorspeld. Toen wij er in januari waren werd er vooraf al voor veel wind gewaarschuwd en het mogelijk sluiten van de gondel.

Gandegg+Testa was in het verleden altijd een relatief veilige manier om terug te komen. Bleven heel lang open. Met harde wind werd je wel gesneeuwstraald. Maar Gandegg is nu dus weg.

Gandegg+Testa was in het verleden altijd een relatief veilige manier om terug te komen. Bleven heel lang open. Met harde wind werd je wel gesneeuwstraald. Maar Gandegg is nu dus weg.

DrPhil op 21 mrt 2023 11:53

De 3s gondel blijft ook zeer lang open voor niet skiërs en, wanneer nodig, voor terugkeerders naar Cervinia …

Gesneeuwstraald (of omvergeblazen) word je dan boven wel :-)

*bericht bewerkt door evert op 21 mrt 2023 12:20

Ik ben liever niet afhankelijk van een gondel die naar 3894 meter gaat 😜.

Ik ben liever niet afhankelijk van een gondel die naar 3894 meter gaat 😜.

DrPhil op 21 mrt 2023 13:22

Kan ik geloven , Lift viel 2 keer stil door hevige windvlaag , best wel akelig op het laatste stuk daar …

Voor het zicht moet je het athans niet laten !!

null
null

*bericht bewerkt door evert op 21 mrt 2023 15:17

Ik ben in de winter van 2018 toen ik in Torino woonde vaak in Cervinia geweest. Mijn ervaring was dat hoe later in het seizoen, hoe minder vaak de wind oprukt. Wel zijn ze, ook volgens locals, notoir slecht in communiceren 's ochtends over of de verbinding wel of niet open gaat. Heb een keer meegemaakt dat ze überhaupt geen passen(ook niet voor alleen Italië) verkochten omdat onduidelijk was hoe laat de verbinding zou openen. Ondertussen liet de webcam zien dat de pistes boven mooi geprepareerd werden.

Mijn ervaring is dat Cervinia veel eerder de bovenste liften sluit dan Zermatt. Ook Bontadini gaat best snel dicht, dus niet alleen de grote bak naar Plateau Rosa.

8/10 dagen dicht zoals hierboven vermeld herken ik niet. Ik zou eerder 2 a 3/10 dagen gesloten zeggen.

Dat is wel wat verbeterd, zeker nu met het telegram kanaal weet je goed wat open en dicht gaat en op de site staat bij dagen met wind duidelijk een waarschuwing.

Overigens deze week (ik ben hier sinds zaterdag): alles elke dag open.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

De tijd dat ik er was (in totaal 18 dagen) is de verbinding ongeveer de helft van de tijd dicht geweest.

Plaats een reactie