Verbinding Valtournenche met Monterosa

Dit onderwerp gaat over de bestemming Valtournenche

Het was een tijdje verdacht stil.
Maar nu lijkt er toch serieus beweging in te komen. De screenshot hieronder komt van de FB pagina van het skigebied.

null

The older I get, the better I was

Zou lekker zijn, met bijna 500km heb je dan het op 2 na grootste aaneengesloten skigebied ter wereld (na 3 vallees en PDS). Of moet Dolomiti hier nog tussen? Op deze lijst vreemd genoeg ontbrekend: https://www.skiresort.info/ski-resorts/sorted/slope-length/…

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Zou een mooi rondje kunnen worden. Valtournenche, Alagna en over Zermatt weer naar huis 😂

Edwin van Riel

@evr66 Met de taxi dan toch wel? 😈

Eerlijk gezegd geen fan van: monte rosa en valtournenche passen qua sfeer goed bij elkaar, maar dat ook Breuil-Cervinia er dan bij komt, nee dank u. Monte Rosa is echt nog een gebied waar massa toerisme niet bestaat. Met Breuil er bij wordt dat toch echt net iets anders.

Ik zeg: doen.

@evr66 Met de taxi dan toch wel? 😈

Bennie op 26 apr 2023 14:34

hehe de gewoon oversteken naar Cervinia ;). Kun je terug nog naar Valtournenche en als het krap wordt de skibus pakken. Alhoewel dat wel een dingetje is, die pauzeren op de meest idiote tijden. Sta je daar gewoon op de parking een uur te wachten naast een stilstaande bus hahaha

Edwin van Riel

Eerlijk gezegd geen fan van: monte rosa en valtournenche passen qua sfeer goed bij elkaar, maar dat ook Breuil-Cervinia er dan bij komt, nee dank u. Monte Rosa is echt nog een gebied waar massa toerisme niet bestaat. Met Breuil er bij wordt dat toch echt net iets anders.

Daan_k41 op 26 apr 2023 14:51

Eens. Ik ben ook geen fan.

Mr. Slow

Beetje vroeg op de avond, net klaar met skien en lees het net. Misschien zo snel even naar toe en horen wat er gezegd word, als dat lukt laat ik het weten maar vrees dat dat em niet gaat worden

*bericht bewerkt door michielr op 26 apr 2023 17:00

Eerlijk gezegd geen fan van: monte rosa en valtournenche passen qua sfeer goed bij elkaar, maar dat ook Breuil-Cervinia er dan bij komt, nee dank u. Monte Rosa is echt nog een gebied waar massa toerisme niet bestaat. Met Breuil er bij wordt dat toch echt net iets anders.

Daan_k41 op 26 apr 2023 14:51

Eens. Ik ben ook geen fan.

Quick op 26 apr 2023 15:21

Snap jullie overwegingen goed en waardeer monterosa en valtournenche om dezelfde reden. Toch denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen. Voor de doorsnee brit of deen/Zweed die naar cervinia gaat als massatourist en ook veel gaat zuipen is valtournenche nu al niet echt een uitstap die ze doen… laat staan verder

Deze verbinding lijkt me door ongerepte natuur heen gaan. Daar zal het laatste woord dus nog niet over gezegd zijn.

sneeuw witje en de 7 bergen

Deze verbinding lijkt me door ongerepte natuur heen gaan. Daar zal het laatste woord dus nog niet over gezegd zijn.

SandraSki op 26 apr 2023 17:17

Klopt, zitceen stuk in dat echt flink discussie gaat opleveren

Edwin van Riel

Eerlijk gezegd geen fan van: monte rosa en valtournenche passen qua sfeer goed bij elkaar, maar dat ook Breuil-Cervinia er dan bij komt, nee dank u. Monte Rosa is echt nog een gebied waar massa toerisme niet bestaat. Met Breuil er bij wordt dat toch echt net iets anders.

Daan_k41 op 26 apr 2023 14:51

In welke zin vind je dat op elkaar lijken? Ik hou erg van Valtournenche (als skigebied), maar ook Cervinia, dus ben benieuwd…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nog meer nieuws, inclusief een video met de 5 varianten die onderzocht zijn. https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=204&t=248&s…

Directe link naar de video, de varianten komen vanaf 0:45 https://www.rainews.it/tgr/vda/video/2023/03/studio-cimebian…

The older I get, the better I was

En de begeleidende tekst, vertaald met google translate IT > D

De totale kosten > 100 MIO !!!

“Die Gestaltungsalternativen
Bei der Analyse der Designalternativen gingen die Techniker von Montecno von zwei festen Punkten aus – der Abfahrtsstation im Gebiet Frachey im Skigebiet Monterosa und der Ankunftsstation im Skigebiet Cervinia in Laghi di Cime Bianche – um fünf Alternativen zu bauen, die unterscheiden sich durch die Art der Anlage (kuppelbare Gondelbahnen oder 3S-Gondelbahnen) und durch die Position der ersten Zwischenstation, die sich in Vardaz, Djomein oder Richtung Gavine befindet.
Die beiden Lösungen mit kuppelbaren Gondelbahnen sehen insgesamt vier Sektionen mit Kosten zwischen 72,3 und 91,2 Millionen Euro vor. Die Länge der Verbindung beträgt 10,15 km und hat insgesamt 59 bzw. 57 Masten, von denen 19 innerhalb der Grenzen des ZSC (Special Conservation Area) liegen. Die Fahrzeiten überschreiten eine halbe Stunde.
Die 3 Optionen mit Gondelbahnen des Typs 3S (mit Ausnahme der letzten Sektion Colle superiore delle Cime Bianche-Laghi Cime Bianche, für die eine abnehmbare Gondelbahn verwendet wird) haben den Vorteil, dass die Anzahl der Sektionen reduziert wird (von 4 auf 3). der Stützen der Verbindung (16 oder 17) und die Fahrzeiten, weniger als eine halbe Stunde. Die Kosten steigen jedoch auf über 100 Millionen Euro (von 114,4 auf 122,7 Millionen Euro).”

The older I get, the better I was

Dat gaat dure skipassen opleveren…

Denk dat ik toch nog een keer naar Monte Rosa moet voordat de verbinding er is. Wervend in de komende jaren maar weer op het lijstje. Vind het een fantastisch gebied, maar wel een eind rijden.

Dat gaat dure skipassen opleveren…

Denk dat ik toch nog een keer naar Monte Rosa moet voordat de verbinding er is. Wervend in de komende jaren maar weer op het lijstje. Vind het een fantastisch gebied, maar wel een eind rijden.

Tiny-M op 04 mei 2023 09:41

Gassen met die bak. Ik reed Alagna met caravan in een dag, moet voor jou geen probleem zijn solo dus hahaha

Edwin van Riel

Red het zeker in een dag (mits geen hevige sneeuwval), maar is wel lang.

Red het zeker in een dag (mits geen hevige sneeuwval), maar is wel lang.

Tiny-M op 04 mei 2023 11:50

Yup, bv Alagna ligt best ongelukkig. Alternatief zou bv gressoney via de aosta kant zijn. Ook een eind maar wat minder kans op tricky weersomstandigheden. Tunnel bij martigny geeft vrij weinig risico op sh*t

Edwin van Riel

Eerst nog even de zomer overleven en dan kijken we wel weer wat de sneeuw doet. Ik wil natuurlijk wel een fijne dump hebben (ben verder niet veeleisend ofzo).

Deze verbinding lijkt me door ongerepte natuur heen gaan. Daar zal het laatste woord dus nog niet over gezegd zijn.

SandraSki op 26 apr 2023 17:17

Klopt, zitceen stuk in dat echt flink discussie gaat opleveren

evr66 op 26 apr 2023 17:44

Dat is juist de reden waarom er 5 varianten onderzocht worden.
Onderzocht ook op milieu impact. Dus: bekijk die video (vanaf 0:45) https://www.rainews.it/tgr/vda/video/2023/03/studio-cimebian…

The older I get, the better I was

Op Alpinforum zijn ze 2 dagen na mijn bericht, ook wakker geworden.
Primeur, ik was een keertje eerder dan AF ;)
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?p=5402126#p54…

The older I get, the better I was

Plaats een reactie