Condities laatse week maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Goedendag

Door omstandigheden kunnen we met onze skigroep in 2024 pas de laatste week van maart (23-03 t/m 30-03).
Om het risico op “waterskieen” in de middag te verlagen/voorkomen overwegen we het gebied Breuil-Cervina vanweg de hoogte. Ervaringsdeskundigen hier met deze periode? En dan met name de sneeuw condities en open/dicht van (lagere) pistes?

Alvast bedankt

Voordeel is inderdaad dat Breuil-Cervinia op goede hoogte ligt. Het nadeel is dat de pistes voornamelijk oriëntatie op het zuiden hebben. In die periode meermaals gaan skiën en het kan letterlijk vriezen of (hard) dooien. Ook in Breuil-Cervinia.

In principe zal het prima wintersporten zijn, maar zeker de wat lager gelegen pistes naar Cervinia en Valtournenche zullen flink slushy zijn door de sterke zon. Niet per se anders dan in veel andere gebieden in die periode.

Mr. Slow

Ik heb in die tijd vaak lekker kunnen skiën in Sölden, gecombineerd met Gürgl. Eventueel een ochtendje Vent als je eens wat anders wil. En bij goede omstandigheden of heel slecht zicht naar Oetz.
Tignes/Val d’Isere is ook fijn dan. Of Ischgl. Zoek simpelweg iets uit waarbij je veel noordorientatie hebt boven de 1500-2000m.

Wij zijn dit jaar nog eind april wezen skiën in Breuil Cervinia. Pistes lagen er nog fenomenaal bij. Valtournenche was al dicht. Gebaseerd op onze ervaring zouden we met rust eind maart durven boeken.

Al geweest met Pasen (week na deze). Zelfs in Valtournenche kan je dan nog tot beneden skiën (vrij veel schaduw op dal afdaling). Dus geen stress, in Brieul kan je gemakkelijk jouw gekozen week tot in het dorp via goed besneeuwde pistes.

Ik zou me daar absoluut geen zorgen over maken in dat gebied tijdens die periode .

Meestal zijn het dan de beste condities eind maart …

*bericht bewerkt door evert op 04 aug 2023 11:43

Op Alpinforum staat een verslag met dalafdaling naar Cervinia… 28 mei.
Sneeuwzekerder dan dit ga je niet vinden. Hoogstens zullen de dalafdalingen (onder Plan Maison, dus 2500 > 2050) slushy zijn. Dan kies je het beste de afdalingen aan de rechterkant (naar het dal kijkend) die liggen iets meer van de zon af.

Maar tussen 2500 en 3900 heb je nog 1400 hoogtemeters. Dat is 2 keer het hoogteverschil van een gemiddeld Oostenrijks skigebied. Genoeg om je lekker uit te leven dus…

Ik ben er zelf een keer half maart geweest. Toen was het uitzicht vanuit de ontbijtruimte, een streepje sneeuwvrij van 10 centimeter, helemaal aan de bovenkant van het raam ;)

The older I get, the better I was

Ik was er dit jaar in die periode. Temperaturen waren hoog dus onderste delen terug naar het dorp waren prut eind van de ochtend, maar boven Plan Maison bleef het tot einde dag goed, eigenlijk aan alle kanten.

Valtournenche was ook perfect, al was de dalafdaling wel een typische voorjaarsafdaling (ochtend keihard, snel daarna slush). Overigens 1 dag niet geskied ivm regen/mist en een keer vroeg gestopt ivm sneeuw en mist.

Het was wel een hele warme week, met iets normalere temperaturen zal het veel beter zijn. Denk dat Cervinia op zijn best is in juist die periode.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eind maart is op die hoogte midden in het seizoen. Lekker zonnetje, dikke laag sneeuw en niet druk. Beter kan haast niet. Geniet er van en een uitstapje naar Zermatt erbij maakt het nog leuker.

Plaats een reactie