Flaine... ooh diverse vragen, sorry

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Hoi,
Wij hebben onze vakantie ineens omgeboekt van Oostenrijk naar Frankrijk, we gaan met onze 3 kinderen van 8, 10 en 12 jaar naar Flaime. Heel veel zin in!
Helaas heb ik nog best veel vragen en we vertrekken bijna…
MIschien willen jullie mij helpen?
-Ik ben gewend dat onze kinderen hele dagen op skiles gaan en met de lesgroep eten, maar ik zie eigenlijk hier dat ze alleen op de ochtenden kunnen?? Of lees ik dat verkeerd? Vreemd trouwens, je zou toch denken dat de skischolen geld willen verdienen? Maar goed, ook prima natuurlijk… maar komen ze dan ook weer tussen de middag in Flaine terug, zodat we in het appartement kunnen eten? Of verzamelen ze dan ergens bovenin het gebied? Terug bij t appartement zou voor ons heel handig zijn overigens, want wij hebben 2 kinderen met gluten-intolerantie en het is volgens mij redelijk een drama daar voor hen om buiten de deur te eten. Misschien iemand daar ervaring in? We sjouwen maar gewoon voor een week eten mee…
-Welke skischool van de 2 skischolen zouden jullie kiezen? Ze hebben alle 3 flink wat ervaring, door wintersporten en skilessen in Nederland.
-We kunnen pas aanstaande zondag in ons appartement in Flaine, nu heb ik voor vrijdagnacht en zaterdagnacht overnachtingen geboekt in Cluse, dan gaan we dus alvast 2 dagen vanuit daar skieen. Is het mogelijk om op zaterdag dan een pas voor een deel van het skigebied te kopen, of bestaat er alleen een pas voor het hele grand massif?
Oooh sorry voor zoveel vragen… tja, schakelijk is moeilijk voor deze moeder ahum…
Ik hoop dat iemand mij wil helpen… Enorm bedankt alvast!

Bij ESF komen ze altijd tijdens de middag binnen, tenzij heel de groep akkoord is om een hele dag weg te blijven.
Wanneer er 1 iemend is die wilt binnen komen dan komt de hele groep binnen. Tenzij deze persoon niet mee gaat natuurlijk.
Even bij vermelden dat dit de ervaring is van ESF binnen de Club Med …

Voor de rest … puike intructeurs/ instructrices.

Er bestaan zeker “deelpassen” bijv. Flaine en kortere omgeving, op HUN website zie je de gebiedjes ingekleurd.

Wanneer er alleen maar in de voormiddag les is dan keren de groepen meestal terug naar de startplaats.

Wanneer je in Cluses overnacht kan je ook in Les Carroz gaan skiên, korterbij dan Flaine en erg fijne pistes, doe zeker ook de "lange dalafdaling " naar Morillon, kijk zeker ook of “Les Cascades” open is naar Sixt.

@Sandra74

Enjoy😎

*bericht bewerkt door dan58 op 28 dec 2021 12:38

Born to run. B.S.

Gek…zoveel vragen en dan niet meer lezen???

Born to run. B.S.

Gek…zoveel vragen en dan niet meer lezen???

dan58 op 29 dec 2021 10:50

Hoi, hoi…
Ik heb zeker wel de reacties meteen gelezen. Ik had even moeten reageren inderdaad, slordig van me. Ik ben blij met de antwoorden, wist even niet hoe ik er op kon antwoorden, maar nu dus wel:-). Ik hou je ski-routes in gedachten, klinkt gaaf!!
Wat betreft les Carroz vanuit Cluses, dat is een goed idee, maar ik heb nu al de skies gehuurd in Flaine voor zaterdagochtend. en dan dus 8 dagen… anders moeten we dat voor 1dagje doen in Les Carroz, dat is minder handig en zo kunnen we het skigebied alvast verkennen.

*bericht bewerkt door Sandra74 op 29 dec 2021 13:48

En fijn dat er deelpassen zijn… dank je wel!

Fijn om te horen dat je een goede indruk hebt van de instructeurs/ instructrices, dat geeft vertrouwen! Maar goed, schijnbaar is het dan dus wel mogelijk om een hele dag les te krijgen en niet alleen de ochtenden. Ik had dit nergens gelezen… Thnx!!

*bericht bewerkt door Sandra74 op 29 dec 2021 13:47

Zo’n 5 jaar geleden heeft onze dochter les gehad van de ‘blauwe’ ESI, het jaar daarvoor van ESF. Geen ervaring met de middagpauzes daarentegen.
Naar mijn mening zijn de groepen groter bij ESF dan ESI, en- misschien belangrijker- ESI 's verzamelpunt was in Flaine Foret (hogere gedeelte), ESF in het lagere gedeelte “Forum”. Dat is erg belangrijk als je de kinderen wil gaan ophalen in functie van jullie acco. Er zijn nog steeds die vervelende liften TS Pré + bakjeslift Telebenne om van onderaan Forum naar Foret te gaan; zeker 's middags is dat aanschuiven…
Voorts is de 14 km “cascades” afdaling heel dikwijls gesloten (maar 1x kunnen doen) en is nu ook niet echt om over naar huis te schrijven… Hou dan rekening dat je aan het einde de skibus moet terugnemen naar Samoens en zo terug naar Flaine.
Aanrader als je wat uitdagenders wil doen: de (zwarte) Agate
PS. ben al 4 keer in Flaine geweest, hopelijk een 5de keer met Pasen, dus vraag maar raak :-)
edit : Ik las zonet dat die TS du pré is vervangen door banden, maar dat maakt het er niet praktischer op :-)

*bericht bewerkt door Boterham op 29 dec 2021 14:14

Dank je wel voor al je info! Dat maakt het een stuk duidelijker! Ik wist niet dat je met een lift van het ene deel van het dorp naar het andere deel moest… ik zat even te googlen en die “bakjes” zien er inderdaad bijzonder uit. Ben benieuwd naar de nieuwe band. We hebben een appartement in Forum, daar huur ik ook de skies, dus ik denk dat we zeker voor ESF moeten gaan kiezen. Jij zegt dat je geen ervaring hebt met de middagpauzes, betekent dit dat er voor jouw dochter alleen in de ochtend les was, of is het wel mogelijk om hele dagen les te hebben in Flaine?

Leuk om te lezen dat jullie alweer voor de 5e keer gaan, dat klinkt heel positief. Ik ben altijd alleen maar naar Oostenrijk geweest, als kind al… dus ik ben wel heel erg benieuwd naar de verschillen. Leuk om nu naar Frankrijk te gaan, vooral het feit dat we tot aan het appartement kunnen skieen, lijkt. me echt heerlijk voor en met de kinderen,… Dat is in Oostenrijk toch vaak wel anders.

Bij ClubMed heb je bij mijn weten altijd hele dagen les, dus dat lijkt me niet relevant.

Ik heb op de website van ESF gekeken maar de komende week alleen ochtendlessen.
https://www.esf-flaine.fr/jeunes/cours-collectifs-ski/…

Ik heb op de website van ESF gekeken maar de komende week alleen ochtendlessen.
https://www.esf-flaine.fr/jeunes/cours-collectifs-ski/…

Marko2 op 29 dec 2021 15:26

Dat zag ik dus ook! Bijzonder toch? Misschien dat ze het niet zo druk verwachten omdat de Fransen niet meer vrij zijn, of zo?

Dat zag ik dus ook! Bijzonder toch? Misschien dat ze het niet zo druk verwachten omdat de Fransen niet meer vrij zijn, of zo?

Sandra74 op 29 dec 2021 16:53

Een oud collega geeft nu les in Flaine, er zijn daar wat zij zei momenteel veel te weinig leraren. Dus wellicht delen ze de aanvraag op in ochtend/middag. 150 cursisten hadden ze afgelopen week met 6 leraren

Dat zag ik dus ook! Bijzonder toch? Misschien dat ze het niet zo druk verwachten omdat de Fransen niet meer vrij zijn, of zo?

Sandra74 op 29 dec 2021 16:53

Een oud collega geeft nu les in Flaine, er zijn daar wat zij zei momenteel veel te weinig leraren. Dus wellicht delen ze de aanvraag op in ochtend/middag. 150 cursisten hadden ze afgelopen week met 6 leraren

Digi op 30 dec 2021 12:08

Jeminee, daar krijg ik nu wel de kriebels van als ik dat lees… Daar word ik niet vrolijk van🥲.

Ik vond halve dagen les voor de kinderen altijd een fijn ritme. 's Ochtends gingen zij op les, en wij trokken ons plan, om dat wel samen te lunchen en na de lunch konden we nog met 4 een beetje boarden.

Dat is ook zeker zo. Alleen vraag ik me af of de kinderen de hele middag skiën met ons nog wel leuk vinden😀. Zij durven overal af en gaan loeihard en wij… Mwah.
Maar ik schrik er meer van dat er zo weinig leraren zijn en daardoor dus ook mega grote groepen. Ik ben blij dat wij er al op zaterdag zijn, de wisseldag is zondag… dus ik neem aan dat er nog wel een plekje is. Of zouden jullie nu al via de site reserveren?

Ik reserveerde altijd via internet. Kijk ook even goed naar het niveau, omdat je ze al voor een bepaald niveau moet inschrijven. Meestal zijn op de site van ESF wel filmpjes te vinden wat je moet kunnen. Dat is ook de reden dat er halve dagen les wordt gegeven, daar is het lesprogramma op afgestemd, in principe moet je elk jaar met 6 halve dagen les een volgend niveau kunnen halen. Is ook reuze handig, als je bij de skiverhuur zegt welk niveau ze gaan skiën dan krijgen ze het juiste materiaal. Ook je verbazing of ze wel genoeg verdienen… meeste leraren geven zowel ‘morgens als ‘s middags groepsleden en tussen de middag de privé lessen, uren maken ze wel.

Ik kom jaarlijks in het Grand Massif en het is daar heel gebruikelijk om of in de ochtend of in de middag daar les te hebben. De leraren zijn de hele dag aan het lesgeven dus ja, ook daar willen ze verdienen. 😉 ze geven vaak 3 x les van zo’n 2 uur per keer. Wat ik wel vaak merk is dat mensen naar andere klassen worden gezet als ze te hoog of te laag zitten. Dus iedereen komt op het juiste niveau te skiën. ESF is prima, andere skischool ook. Vrijwel allemaal locale mensen.
De rit van Cluses naar Les Carroz is slechts een simpel half uurtje rijden. Naar Flaine nog een half uur erbij met een schone weg. Met pech dus meer. Misschien handig om de ski’s te laten voor wat het is en beneden wat huren? Bij slecht weer is het beter om bij Les Carroz en Morillon te blijven.
Voldoende eetgelegenheden in Flaine maar vaak dezelfde keuken. Dus als er dieet wensen zijn dan moet je even zoeken. Veel te vinden via sites als TripAdvisor.
Succes!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Dat is ook zeker zo. Alleen vraag ik me af of de kinderen de hele middag skiën met ons nog wel leuk vinden😀. Zij durven overal af en gaan loeihard en wij… Mwah.
Maar ik schrik er meer van dat er zo weinig leraren zijn en daardoor dus ook mega grote groepen. Ik ben blij dat wij er al op zaterdag zijn, de wisseldag is zondag… dus ik neem aan dat er nog wel een plekje is. Of zouden jullie nu al via de site reserveren?

Sandra74 op 30 dec 2021 15:28

Zelf les nemen dan maar? 🤣

*bericht bewerkt door G11ling op 30 dec 2021 19:30

Hahaha…. Dat zijn we ook zeker van plan! Is hard nodig vrees ik. Vraag me alleen af of er nog eer aan te behalen is😅.
Ik had de lessen al gereserveerd voor ons en voor de kinderen in Oostenrijk… maar ja, dus geannuleerd. Nu dus een nieuwe poging in Frankrijk.

Plaats een reactie