Le Grand Massif - enkele vragen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Beste wintersporters,

Wij twijfelen of wij in de tweede week van de kerstvakantie (1 t/m 8 januari) naar dit (Le Grand Massif) willen. Na uitgebreid reviews en filmpjes bekeken te hebben, zitten we nog met deze vragen:

  • Hoe goed zijn de liften? En ik las dat er geen ‘kappen’ op zitten, klopt dit? Hoe groot is de kans dat we uit de lift stappen en eruit zien als sneeuwpoppen? Oftewel; is dit een beetje te doen in de eerste week van januari?
  • Hoe druk is deze week? Frankrijk schijnt geen vakantie te hebben, maar toch lees ik in reviews over veel lange wachtrijen.
  • Zijn er echt regelmatig pistes en liften gesloten? Waaronder die lange afdaling richting Sixt?
  • Ik ski en board, is één van de twee echt leuker dan het andere in dit gebied? Zitten er bijvoorbeeld echt veel vlakke stukken? Dan neem ik alleen ski’s mee ;).
  • Zijn alle zwarte pistes met grote buckles en redelijk ongeprepareerd?
  • Is het een beetje te doen om in Sixt te slapen en in de ochtend naar Samoëns te rijden, om daar de lift te pakken?
  • Is dit skigebied het waard om twee uur langer in de auto te zitten dan de skigebieden in Oostenrijk? Het is weliswaar iets goedkoper, maar het kost natuurlijk meer benzine. Wij zijn met z’n tweeën, dus het loopt al snel gelijk in kosten.
  • Ik lees verschillende verhalen over de kleuren, hoe moet ik die interpreteren, is het volgende lijstje waar, of is er wel nuance in dit verhaal?
    Groen (Frankrijk) = Blauw (Oostenrijk)
    Blauw (Frankrijk) = Rood (Oostenrijk)
    Rood (Frankrijk) = Zwart (Oostenrijk)
    Zwart (Frankrijk) = Extra steil zwart + buckles (Oostenrijk)

Mocht je op één van de vragen antwoord hebben, dan hoor ik het graag!!

Dankjewel alvast voor de reacties!

Cindy

Aantal jaar geleden geweest, maar begreep dat inmiddels de echt oude liften vervangen waren. Weinig kappen inderdaad. Je weet nooit wat het weer doet, dus of je een sneeuwpop wordt, hangt van het weer af. Ik was er half januari en helemaal geen last van gehad. Drukte kan ik niets over zeggen, half januari was het in ieder geval niet druk.

Die lange piste is inderdaad vroeg in het seizoen niet vaak open, daar is veel sneeuw voor nodig. Verder was er bij ons echt bijna alles open. Je kan er flink km maken.

Qua rijden is mijn ervaring dat het meestal sneller is dan naar Oostenrijk, wegen zijn meestal rustiger (ga ook vaak naar portes du soleil dat in dezelfde hoek ligt, daar ben ik altijd sneller dan naar Oostenrijk).

Qua kleuren: groen is in vergelijking met Oostenrijk heel makkelijk blauw. Dus rustige paadjes en vrij vlakke pistes. Er is trouwens een mooie lange groene afdaling door de bossen, echt een aanrader. Blauw zou ik inschalen beetje tussen blauw en rood in van Oostenrijk. Rood beetje tussen rood en zwart in en zwart kan geprepareerd zijn, maar is het vaak ook niet. Dus reken wel op buckels.

Al met al vond ik het een best leuk gebied als snowboarder, alleen het stukje boven bij de gondel van Flaine moeten steppen om bij sommige afdalingen te komen. Persoonlijk vind ik portes du soleil leuker, maar grand Massif is een prima skigebied!

  • geen enkele stoeltjeslift heeft een kap. Er zijn wel enkele gondels, maar sommige verbindingen bestaan enkel uit stoeltjesliften.
  • drukte valt best mee buiten de schoolvakanties.
  • piste naar Sixt is een fantastisch mooie piste … qua natuur en omgeving. Is echter enkel open bij voldoende sneeuw in Sixt zelf. Let wel, eerste deel is lang en plat (zelfs met ski’s lang prikken), en laatste deel kan er slecht bijliggen (ijs en/of stenen).
  • toch wel enkele lange vlakke stukken in gebied.
  • zwarte pistes in Frankrijk zijn zelden of nooit geprepareerd.
  • Sixt slapen en met auto naar Samoëns is zeker goed te doen. Tiental minuutjes en grote parking. Wel altijd met gondel terug naar beneden op het einde van de dag.
  • als gebied op zich zeker wel mooi. Enkele zeer mooie pistes tussen de bomen richting Les Carroz.

Wij zijn dit jaar eind februari naar Morillon geweest en gaan volgend jaar weer in deze periode. Over de periode dat jullie willen gaan kan ik dus niks vertellen qua drukte.

Mijn zoon board en skiet en heeft het beide gedaan, hij vond t allebei prima te doen en ook de moeite waard om beide mee te nemen.

Ik kom al jaren regelmatig in het Grand Massif. Verblijf vaak in Morillon. Sixt is leuk en rustig en prima te doen om vandaar met de auto of bus naar Samoens te gaan om daar de lift te nemen. Een halt verder is Morillon. Bij goede omstandigheden kun je daar naar beneden skiën, lukt niet bij Samoens.
De dalafdaling naar Sixt is niet vaak open. Eerst moet er genoeg sneeuw zijn, geen lawine gevaar en het is een stuk weg waar ook veel stenen om komen. Op snowboard ook gedaan, zou ik niet snel weer doen. Veel prikken op ski’s.
Liften zijn meestal stoeltjes maar tegenwoordig ook veel cabines. Les Carroz en Morillon zijn goed om naartoe te gaan met slecht weer. Flaine is leuk skiën voor alle niveaus.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Hi Cindy,

Ik ben er één keer geweest. Zat toen in februari in Morrilon. Mooi gebied met mooie afdalingen maar de dorpjes buiten Flaine liggen allemaal vrij laag. Dat maakt t risico op slechte sneeuwcondities begin februari vrij groot. Wij konden in februari toen niet naar Morrilon skiën bijvoorbeeld.
Ook vond ik de verbindingen vanuit de satelliet dorpen richting Flaine best omslachtig. Vaak twee of meer liften en pistes nemen om in Flaine te komen.
Het weer kun je niet goed voorspellen maar ik zou een volgende keer voor Flaine kiezen. Centraal in t gebied en het hoogst gelegen. Uitstapjes vanuit daar zijn veel makkelijker dan andersom.
Sixt zou ik niet doen, ver weg zonder verbinding en vaak zonder dalafdaling.

*bericht bewerkt door Skitiim op 08 nov 2022 07:45

Kerstweek 2021 doorgebracht in Les Carroz, leuk dorp met goede voorzieningen, restaurants, bars, wellness. Geen lelijke hoogbouw maar veel houtbouw. Ook goed gelegen ten opzichte van Flaine. Vanuit Carroz is het gehele gebied goed bereikbaar. 2 prima dalafdalingen is ook een voordeel, les Carroz ligt op 1200 m waardoor de dalafdalingen ook later in seizoen nog goed blijven. Wat ons betreft een aanrader.

Hi @Ciindy90 , als het qua budget kan zou ik er zeker in die week voor kiezen om in Flaine of Samoëns1600 te gaan zitten. Nadeel van Sixt is dat je eerst met de auto of bus naar Samoëns moet en dan met de gondel omhoog. Al met al ben je daarmee incl parkeren en reis-/lifttijd zo een half uur tot een uur kwijt. Die week zal het bij de gondel wel meevallen met de drukte omdat het laagseizoen is, maar het is een stuk omslachtiger dan bij je appartement de ski’s onderklikken, zeker als het sneeuwt en de rij-omstandigheden niet top zijn.

Le Grand Massif is een erg leuk gebied met veel variatie en vangt veel sneeuw vanwege de ligging vlakbij de Mont Blanc. Op de piste richting Sixt (Cascade) zou ik zo vroeg in het seizoen niet rekenen. Hij is vaker gesloten dan open, ook later in het seizoen, en zeker vanuit Sixt zelf is het een behoorlijke toer om er te komen. Je moet nl eerst naar Flaine toe (en zoals al gezegd is die verbinding niet optimaal vanuit Sixt). Bovendien gaat hij vaak al in de loop van de middag dicht zodat skiërs niet ‘opgesloten’ raken in Sixt. Het is dus geen ‘dalafdaling’ om als laatste van de dag te doen, maar abslouut een piste die je eens gedaan moet hebben.

Wij zaten in de voorjaarsvakantie van 2020 in Samoëns en hebben toen besloten dat we een eventuele volgende keer sowieso in Flaine zouden boeken omdat het hoger en sneeuwzekerder is én omdat je ‘s ochtends niet eerst met een gondel omhoog hoeft (nou hadden we wel de pech van lange wachtrijen omdat het kneiterdruk was die week, dat is in jullie week veel minder het geval). Afgelopen voorjaarsvakantie zaten we in Flaine en dat beviel ons echt veel beter. Het was ietsje duurder, maar ik denk dat er in jullie week echt wel goede deals zijn te vinden in Flaine of Samoëns1600.

Over de pistes: er is niet veel zwart, maar wat er is zit wel behoorlijk in de categorie ‘ongeprepareerd, dus kijk maar hoe je beneden komt’. Er zijn trouwens ook een paar (leuke) rode ongeprepareerde pistes, maar dat staat met bordjes aangegeven.
De liften zijn zoals eerder aangegeven allemaal open (behalve de gondels), maar dat hebben wij niet als hinderlijk ervaren.

Dankjewel allemaal.

Wij hebben besloten te gaan!! Mede dankzij jullie reacties!

Groeten Cindy

Dankjewel allemaal.

Wij hebben besloten te gaan!! Mede dankzij jullie reacties!

Groeten Cindy

Ciindy90 op 19 nov 2022 11:42 [@Ciindy90](/profiel/ciindy90)

@Ciindy90 En wat is het uiteindelijk geworden? Sixt of een andere plek in het Grand Massif?
In elk geval heel veel skiplezier!

*bericht bewerkt door Jorien83 op 19 nov 2022 16:46

Dankjewel allemaal.

Wij hebben besloten te gaan!! Mede dankzij jullie reacties!

Groeten Cindy

Ciindy90 op 19 nov 2022 11:42 [@Ciindy90](/profiel/ciindy90)

@Ciindy90 En wat is het uiteindelijk geworden? Sixt of een andere plek in het Grand Massif?
In elk geval heel veel skiplezier!

Jorien83 op 19 nov 2022 16:46

Het is Sixt geworden! Voor 316 euro versus 700 euro ergens anders, zit ik graag even in de auto.
Dankjewel!

Dankjewel allemaal.

Wij hebben besloten te gaan!! Mede dankzij jullie reacties!

Groeten Cindy

Ciindy90 op 19 nov 2022 11:42 [@Ciindy90](/profiel/ciindy90)

@Ciindy90 En wat is het uiteindelijk geworden? Sixt of een andere plek in het Grand Massif?
In elk geval heel veel skiplezier!

Jorien83 op 19 nov 2022 16:46

Het is Sixt geworden! Voor 316 euro versus 700 euro ergens anders, zit ik graag even in de auto.
Dankjewel!

Ciindy90 op 19 nov 2022 16:48

Of gewoon de gratis skibus van sixt naar samoens.

Born to Ride

Plaats een reactie