Gletsjer skiën in Oktober

Dit onderwerp gaat over de bestemming Hintertuxer Gletscher

Wij willen graag eind Oktober een weekendje gaan gletsjer skiën, om er even in te komen voor het winter seizoen ;-)

We twijfelen tussen de Hintertux, Stubaier en Solden, heeft iemand ervaring met deze gletsjers rond deze tijd?

Ben twee weken terug nog een halve dag wezen skiën op de hintertux gletsjer. Hartstikke leuk om een keer te doen maar een weekend met dit pisteaanbod zou ik hier niet doen. Er is 20km piste en als het qua temperatuur zacht is in oktober, dan wil je rond 13u ook stoppen ivm slechte en zware kwaliteit sneeuw.

Ben twee weken terug nog een halve dag wezen skiën op de hintertux gletsjer. Hartstikke leuk om een keer te doen maar een weekend met dit pisteaanbod zou ik hier niet doen. Er is 20km piste en als het qua temperatuur zacht is in oktober, dan wil je rond 13u ook stoppen ivm slechte en zware kwaliteit sneeuw.

Stephan916 op 23 sep 2021 09:02

Het is ook meer even voor de fun, dat het 's middags al gedaan is vanwege het weer hebben we ingecalculeerd :-) Was meer benieuwd naar de ervaringen van anderen rond die periode.

Eind oktober is een wereld van verschil met begin september.
Hintertux is vaak druk met raceteams. Andere gletschers zal dat ook zijn. Zij skiën vaak op (semi-)afgezette delen. Maar er valt dan nog genoeg te skiën voor de niet racers. Met Solden en Stubai heb ik rond die tijd geen ervaring. Maar Hintertux, Pitztal en Kaunertal kun je goed terecht rond die tijd. Ik verwacht dat dat in Stubai en Solden ook zo zal zijn.
Omdat het vroeg in het jaar is, is het wel een goed idee om de sneeuwcondities te checken voordat je boekt. Omdat het nog rustig is kun je ook laat boeken.

Eind oktober is een wereld van verschil met begin september.
Hintertux is vaak druk met raceteams. Andere gletschers zal dat ook zijn. Zij skiën vaak op (semi-)afgezette delen. Maar er valt dan nog genoeg te skiën voor de niet racers. Met Solden en Stubai heb ik rond die tijd geen ervaring. Maar Hintertux, Pitztal en Kaunertal kun je goed terecht rond die tijd. Ik verwacht dat dat in Stubai en Solden ook zo zal zijn.
Omdat het vroeg in het jaar is, is het wel een goed idee om de sneeuwcondities te checken voordat je boekt. Omdat het nog rustig is kun je ook laat boeken.

Hessel op 23 sep 2021 09:44

Dankje!
Is Pitztal en Kaunertal vergelijkbaar qua km’s aan de Hintertux rond die tijd?

Eind oktober is een wereld van verschil met begin september.
Hintertux is vaak druk met raceteams. Andere gletschers zal dat ook zijn. Zij skiën vaak op (semi-)afgezette delen. Maar er valt dan nog genoeg te skiën voor de niet racers. Met Solden en Stubai heb ik rond die tijd geen ervaring. Maar Hintertux, Pitztal en Kaunertal kun je goed terecht rond die tijd. Ik verwacht dat dat in Stubai en Solden ook zo zal zijn.
Omdat het vroeg in het jaar is, is het wel een goed idee om de sneeuwcondities te checken voordat je boekt. Omdat het nog rustig is kun je ook laat boeken.

Hessel op 23 sep 2021 09:44

Dankje!
Is Pitztal en Kaunertal vergelijkbaar qua km’s aan de Hintertux rond die tijd?

fvanveer op 23 sep 2021 09:58

Dat kan je echt pas een aantal dagen voor vertrek, puur afhankelijk van hoeveel sneeuw er al ligt.

  • Als in Pitztal de Mittelbergbahn open kan is het qua km’s piste vergelijkbaar met Hintertux, wat hopelijk rond die periode al open is tot en met het Tuxer Fernhaus. Is er amper natuursneeuw gevallen, en enkel se Wildspitz-en Brunnenkogel zijn open, dan is het zeer beperkt, want de helft van het pistenoppervlak daar is gereserveerd voor team-training.

Zelfde verhaal in Kaunertal. Als de Ochsenalbahn al open kan is het zeker de moeite, als het alleen Karleskogl + eventueel Funifor is zal het eerder tegenvallen.

Dat gezegd zijnde, als er niet genoeg sneeuw valt en op de Hintertux kan het Kaserer-gedeelte niet open ben je ook snel rond…
Heel simpel gezegd, in Oktober moet je ervan uitgaan dat je in het slechtste geval overal wel één mooie piste open hebt, die je dan maar herhaalt om aan je techniek te werken, en in het beste geval al een 4-tal mooie pistes hebt.

@FORZAM Duidelijk verhaal, bedankt!

Eind oktober is de kans groot dat alles boven tuxer fernhaus open is, op de schlegeis na.
De andere gletschers zijn vergelijkbaar in die zin dat rond die tijd alles boven 2500 meter wel open kan.
Heb je een hele warme oktober, dan is het overal beperkt tot 1 of 2 pistes.

Wat @Hessel zegt. Ik ben vaker rond half november op de Stubaier Gletsjer geweest, vaak ligt het aan de sneeuwcondities wat wel en niet open is. Soms een lift meer of minder kan wel wat in drukte schelen.
Let wel even op evenementen, met name test-events. Daar komt veel drukte op af. Ik zou last-minute iets boeken, rekening houdend met de sneeuwconditie en geopende piste-km (plaats genoeg zo vroeg int seizoen) en even checken of in die week dat je wilt niet net een event plaats vindt.
Eventueel kun je Solden/Pitztal/Stubai combineren. Ligt allemaal niet zover van elkaar af…

It's all about the turns duuuuuude!

Wat @Hessel zegt. Ik ben vaker rond half november op de Stubaier Gletsjer geweest, vaak ligt het aan de sneeuwcondities wat wel en niet open is. Soms een lift meer of minder kan wel wat in drukte schelen.
Let wel even op evenementen, met name test-events. Daar komt veel drukte op af. Ik zou last-minute iets boeken, rekening houdend met de sneeuwconditie en geopende piste-km (plaats genoeg zo vroeg int seizoen) en even checken of in die week dat je wilt niet net een event plaats vindt.
Eventueel kun je Solden/Pitztal/Stubai combineren. Ligt allemaal niet zover van elkaar af…

Arjen5 op 24 sep 2021 13:20

Inderdaad,

ik heb reeds verlof genomen met het plan om op 15 en 16 Oktober gaan te skiën, maar leg nu nog niks vast.
Normalerwijze boek ik een Hotelletje vlak voorbij de Fernpass, en kies dan op de vooravond van elke skidag welke gletscher ik de volgende dag aandoe op basis van:

  • Geopende kilometers
  • Event of niet
  • Weervoorspelling. (Kaunertal en Hinterux ligt ver genoeg uit elkaar om een totaal andere skidag te heben qua weer…)

Vanuit bvb. Imst ben je op een uurtje tijd in de vroege ochtend bovenop de Kaunertaler Gletscher in het Westen, en op 1h30 sta je aan de lift naar de Hinterux aan het andere uiteinde in het Oosten.
Pitztal en Sölden zijn beiden sneller bereikbaar.

Als je maar een weekendje gaat, zou ik dicht bij een gletscher gaan zitten. Het weerbericht kun je checken als je boekt op donderdag voor het weekend.
Een uur of anderhalf rijden is best fors en kost je veel skitijd. Of je moet erg graag vroeg op willen staan.

Als je maar een weekendje gaat, zou ik dicht bij een gletscher gaan zitten. Het weerbericht kun je checken als je boekt op donderdag voor het weekend.
Een uur of anderhalf rijden is best fors en kost je veel skitijd. Of je moet erg graag vroeg op willen staan.

Hessel op 24 sep 2021 15:16

Dat was ook mijn idee, we zijn voornemens om op vrijdag te vertrekken dus we kunnen donderdag avond het weer nog checken én ook nog boeken ;-)

Ik had plannen voor een dagje Stubai op 6 oktober op onze terugreis vanuit Italië. Maar dat is nu nog niet open, dus we gooien het plan om. We kiezen nu voor Hintertux. Die gletscher is wel al open met 20 Km pistes nu. Ik zal je daarna laten weten hoe dat was.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Ik had plannen voor een dagje Stubai op 6 oktober op onze terugreis vanuit Italië. Maar dat is nu nog niet open, dus we gooien het plan om. We kiezen nu voor Hintertux. Die gletscher is wel al open met 20 Km pistes nu. Ik zal je daarna laten weten hoe dat was.

Nick_Lobé op 26 sep 2021 18:49

Ja top, ben erg benieuwd! Geniet alvast van de vakantie :-)

Vandaag bericht op instagram dat de Stubaier Gletsjer op 8 Oktober open gaat.
We gaan in de herfstvakantie (vanaf 23 Oktober).
1e keer skiën in Oostenrijk :)

Fischer progressor F18 167 / Tecnica mach MV 100

Er gaat veel sneeuw vallen komende week. De vraag is voor mij hoe het er donderdag uitziet. Hintertux lijkt slecht weer en vooral ook veel wind. Wordt een last-minute beslissing voor ons. Stubai is dan nog niet open, Hintertux dus mogelijk te slecht weer. Sölden is nog een alternatief. Hoop dat het gaat lukken komende donderdag … Ik volg het weer op de voet.

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Komende dagen inderdaad veel sneeuw is de verwachting. Wij gaan over 2 weken richting Stubai met t gezin. Voor het eerst op de gletsjer dus heel benieuwd hoe t gaat zijn. Wel eerst gewacht hoe t met de weersvoorspellingen zou komen maar nu met verse sneeuw op komst gaan we de gok maar nemen. Tips horen we graag!!

Wij willen graag eind Oktober een weekendje gaan gletsjer skiën, om er even in te komen voor het winter seizoen ;-)

We twijfelen tussen de Hintertux, Stubaier en Solden, heeft iemand ervaring met deze gletsjers rond deze tijd?

fvanveer op 20 sep 2021 16:50

9 okotober gaat ook de Kitzsteinhorn gletsjer bij Kaprun open voor skiën. De sneeuw die vanaf dinsdag 5-10 gaat vallen kan wel eens wat oostelijker vallen dan aanvankelijk gedacht. Je kan dit skigebied dus ook nog meenemen in de overwegingen. Komende dagen de sneeuwberichten bekijken en dan zie je vanzelf waar de meeste en leukste pistekilometers te vinden zijn.

Ben twee weken terug nog een halve dag wezen skiën op de hintertux gletsjer. Hartstikke leuk om een keer te doen maar een weekend met dit pisteaanbod zou ik hier niet doen. Er is 20km piste en als het qua temperatuur zacht is in oktober, dan wil je rond 13u ook stoppen ivm slechte en zware kwaliteit sneeuw.

Stephan916 op 23 sep 2021 09:02

@stephan
Jij hebt duidelijk nog niet eerder midden / eind oktober op de gletsjer geskied.
@fvanveer
Ik zou voor de Stubaier Gletscher gaan. Ja op papier heeft deze minder pistekilometers dan de Hintertuxer, maar in mijn ogen wel net iets meer variatie. Waarbij de Hintertuxer toch een heel aantal van de pistes naast elkaar liggen. Volgens mij rijdt je het ook net wat sneller aan, sowieso een fijnere weg van het dal naar de gletsjer toe in vergelijking met de Hintertuxer.

*bericht bewerkt door JWWietsma op 04 okt 2021 10:50

Ben twee weken terug nog een halve dag wezen skiën op de hintertux gletsjer. Hartstikke leuk om een keer te doen maar een weekend met dit pisteaanbod zou ik hier niet doen. Er is 20km piste en als het qua temperatuur zacht is in oktober, dan wil je rond 13u ook stoppen ivm slechte en zware kwaliteit sneeuw.

Stephan916 op 23 sep 2021 09:02

@stephan
Jij hebt duidelijk nog niet eerder midden / eind oktober op de gletsjer geskied.
@fvanveer
Ik zou voor de Stubaier Gletscher gaan. Ja op papier heeft deze minder pistekilometers dan de Hintertuxer, maar in mijn ogen wel net iets meer variatie. Waarbij de Hintertuxer toch een heel aantal van de pistes naast elkaar liggen. Volgens mij rijdt je het ook net wat sneller aan, sowieso een fijnere weg van het dal naar de gletsjer toe in vergelijking met de Hintertuxer.

JWWietsma op 04 okt 2021 10:46

Dankje, ik hou het weer en sneeuw even goed in de gaten komende 2,5 week en dan kiezen we de meeste geschikte gletscher op dat moment uit, maar ik neem deze tip zeker mee!

*bericht bewerkt door fvanveer op 04 okt 2021 11:34

@JWWietsma
Meteen nog een vraagje, welk dorpje/plaatsje in de buurt is een aanrader in die hoek van de Stubaier?

@fvanveer Ik kom zelf altijd graag in Hotel Stubai in Schönberg, das wel een stukje rijden naar de gletsjer. Onder aan de gletsjerliften zit Alpensporthotel Mutterberg, das vrij prijzig maar wel aan de lift. Voor iets betaalbaars zou ik in Milders iets zoeken.
*edit: Misschien is Gasteig ook een goede optie, iets dichterbij.

*bericht bewerkt door Arjen5 op 04 okt 2021 12:46

It's all about the turns duuuuuude!

@fvanveer Ik heb een aantal keer in Neustift gezeten en Krößbach. Neustift is net iets groter, zit ook nog een paar winkeltjes en een simpel zwembad. Maar Krößbach is nog net wat dichterbij. 20 minuutjes rijden naar de gletsjer en je parkeert tegen de lift aan.

Hotel Bergcristall. Ligt voorbij Neustift richting de gletsjer.
Goede keuken, ruime kamers, prima wellness.

Hintertux voor donderdag geannuleerd.
Te slecht weer voorspeld daar.
We doen nog een poging voor Sölden.
Dat lijkt iets beter te zijn donderdag.
Weet iemand hoe je daar het beste op de Gletscher komt in deze periode?

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Je moet de Ötztaler Gletjerstraße oprijden, bij de mautstelle kun je je skipas kopen en dan parkeren bij de Rettenbach of de Tiefenbach gletsjer. Er rijd ook een skibus, zodat je in het dal kunt parkeren en met de bus heen en weer kunt: https://www.soelden.com/winter/ski-area/glacier/glacier-skib…

It's all about the turns duuuuuude!

Je moet de Ötztaler Gletjerstraße oprijden, bij de mautstelle kun je je skipas kopen en dan parkeren bij de Rettenbach of de Tiefenbach gletsjer. Er rijd ook een skibus, zodat je in het dal kunt parkeren en met de bus heen en weer kunt: https://www.soelden.com/winter/ski-area/glacier/glacier-skib…

Arjen5 op 05 okt 2021 08:30

Top, dankjewel Arjen!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Hintertux voor donderdag geannuleerd.
Te slecht weer voorspeld daar.
We doen nog een poging voor Sölden.
Dat lijkt iets beter te zijn donderdag.
Weet iemand hoe je daar het beste op de Gletscher komt in deze periode?

Nick_Lobé op 05 okt 2021 08:19

Ben benieuwd naar je ervaringen, alvast veel plezier!

Hintertux voor donderdag geannuleerd.
Te slecht weer voorspeld daar.
We doen nog een poging voor Sölden.
Dat lijkt iets beter te zijn donderdag.
Weet iemand hoe je daar het beste op de Gletscher komt in deze periode?

Nick_Lobé op 05 okt 2021 08:19

Ben benieuwd naar je ervaringen, alvast veel plezier!

fvanveer op 05 okt 2021 12:58

Dankjewel!
Ik zal de ervaring laten weten in dit topic!

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

null
null

Het zal er hier morgenochtend in ieder geval heel anders uit zien dan nu!

Hintertux voor donderdag geannuleerd.
Te slecht weer voorspeld daar.
We doen nog een poging voor Sölden.
Dat lijkt iets beter te zijn donderdag.
Weet iemand hoe je daar het beste op de Gletscher komt in deze periode?

Nick_Lobé op 05 okt 2021 08:19

Ben benieuwd naar je ervaringen, alvast veel plezier!

fvanveer op 05 okt 2021 12:58 [@fvanveer](/profiel/fvanveer) Donderdag jl. was niet de ideale dag om te skiën op gletschers van Sölden. Het was heel erg mistig, het sneeuwde nog een beetje na en de pistes waren niet echt goed (recent) geprepareerd. Moeilijke omstandigheden dus met vooral nauwelijks zicht. Zeker voor ons als nog niet al te ervaren skiërs een uitdaging, maar ook de vele aanwezige skiteams (zelfs uit Aspen USA) vonden het zwaar en hielden het veelal snel voor gezien. Er lag wel heel veel verse sneeuw van de dagen ervoor, maar op onze dag waren er net weer wat minder pistes open. In de middag kon ik, na een lange koffie en lunchpauze, alsnog een heerlijke extra ronde skiën met André en Dilys, kenners van de streek die we in de bus naar de gletschers toe al hadden ontmoet. Dat was erg tof en gezellig! Zij hadden op vrijdag en zaterdag nog 2 extra dagen te gaan en die moeten echt top zijn geweest met prachtig weer. André volgt dit topic, dus misschien laat hij nog even weten hoe deze dagen zijn geweest. Maar je moet dus ook een beetje geluk hebben in deze periode van het jaar met het weer en de omstandigheden op de pistes. Maar ik vond het absoluut de moeite waard en heb ervan genoten. Eind oktober zal het waarschijnlijk nog weer beter zijn dan nu. Maar mijn tip zou in ieder geval zijn om zo last-minute mogelijk je keuze te maken uit de geopende gletschers. Met wat geluk voor goed weer is het dan absoluut de moeite waard!
Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Plaats een reactie