Welke plaats is leuk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Drei Zinnen Dolomiten

Aan het oriënteren voor komend jaar. Na San Cassiano, Ortisei, Madonna di Campiglio en San Vigilio di Marebbe is nu de afweging een van deze gebieden in de herhaling te gooien maar dan een ander dorp te kiezen (Corvara, Selva) of een heel nieuw gebied, waarbij Drei Zinnen interessant is. Wie kent alle gebieden en kan ze vergelijken? En wie heeft een tip voor een accommodatie in het gebied van de Drei Zinnen? We zijn een gezin met 5 personen, waarvan 4 goed van rood en zwart afkomen en 1 (ondergetekende) het liever bij blauw houdt maar met een beetje zelfvertrouwen (en een aantal lessen) ook rood kan hebben. We vinden het vooral heel leuk om tochtjes te maken, en laten de auto liever zoveel mogelijk staan.

Sexten en Innichen zijn beide hele leuke dorpjes. Innichen niet verbonden met het skigebied maar wel één treinhalte of een paar autominuten verwijderd van de liften in Vierschach en/of Sexten. Sexten heeft een gloednieuwe hypermoderne gondel vanaf afgelopen seizoen. Drei Zinnen is zeker de moeite waard! Mooie omgeving en lekkere pistes met voor elk wat wils.

Mr. Slow

De bovenstaande opties van @Quick zijn wel de leukste.
Je ontkomt hier trouwens niet aan af en toe een rode piste. Goed te doen en een welkome afleiding van sommige glijpaden.
Wil je wat meer samen overal kunnen komen en toch net wat anders, kun je Corvara nog overwegen.

Dank voor de suggesties, ik ga eens zoeken naar accommodatie in Sexten en Corvara (en Cervinia, zie andere topic).

Op Ortisei na, heb ik ervaring met alle voornoemde skigebieden. De keuze voor de Drei Zinnen kan ik ook aanbevelen, bijzonder interessant gebied in meerdere opzichten.

Landschappelijk indrukwekkend skigebied onder de gelijknamige immer zichtbare toppen. De liftinfrastructuur is de het laatste decennium sterk vernieuwd (zoals hierboven ook al gesteld) en de pistes zijn erg goed. De pistes hoef je ze in de Dolomieten ook niet te leren prepareren. Het hoogtepunt vond ik persoonlijk de avontuurlijke tocht over de Kreuzbergpass naar Padola. Tussen door Unesco beschermde gebied glij je indrukwekkend in twee gedeeltes naar het Val Di Bagni, waar je met een skibusverbinding naar Padola wordt gebracht. Daar word je beloond met een (zeer) lange lift met enkele heerlijke pistes. Terugweg is wel een langere busrit.

Ik moet wel toegeven dat ik het skigebied minder geschikt acht voor beginnende of minder geoefende skiërs. Vooral aan de kant van Helm en Stiergarten zijn er enkele stevige rode pistes. Nummer 11 is tamelijk steil en vooral nummer 40 verdient de zwarte kleur. De beginnende skiërs - die dachten één rode verbindingspiste te overleven - vielen hier bij bosjes. De gondellift is natuurlijk wel een waardig alternatief.

We verbleven destijds ook in Innichen. Erg fraai dorp met mogelijkheden voor een uitstap.
Een vlotte verbinding per skibus of per trein (eveneens naar de Kronplatz) naar het opstappunt in Vierschach. Ambieer je een accommodatie aan de piste, dan kan je eerder kijken naar Sexten, Moos of Vierschach (weinig accommodaties). Ondanks het gebrek aan directe verbinding, bevindt het deelgebied van de Haunold zich wel in Innichen. Dat is vooral interessant voor de nachtski.

Op Ortisei na, heb ik ervaring met alle voornoemde skigebieden. De keuze voor de Drei Zinnen kan ik ook aanbevelen, bijzonder interessant gebied in meerdere opzichten.

Landschappelijk indrukwekkend skigebied onder de gelijknamige immer zichtbare toppen. De liftinfrastructuur is de het laatste decennium sterk vernieuwd (zoals hierboven ook al gesteld) en de pistes zijn erg goed. De pistes hoef je ze in de Dolomieten ook niet te leren prepareren. Het hoogtepunt vond ik persoonlijk de avontuurlijke tocht over de Kreuzbergpass naar Padola. Tussen door Unesco beschermde gebied glij je indrukwekkend in twee gedeeltes naar het Val Di Bagni, waar je met een skibusverbinding naar Padola wordt gebracht. Daar word je beloond met een (zeer) lange lift met enkele heerlijke pistes. Terugweg is wel een langere busrit.

Ik moet wel toegeven dat ik het skigebied minder geschikt acht voor beginnende of minder geoefende skiërs. Vooral aan de kant van Helm en Stiergarten zijn er enkele stevige rode pistes. Nummer 11 is tamelijk steil en vooral nummer 40 verdient de zwarte kleur. De beginnende skiërs - die dachten één rode verbindingspiste te overleven - vielen hier bij bosjes. De gondellift is natuurlijk wel een waardig alternatief.

We verbleven destijds ook in Innichen. Erg fraai dorp met mogelijkheden voor een uitstap.
Een vlotte verbinding per skibus of per trein (eveneens naar de Kronplatz) naar het opstappunt in Vierschach. Ambieer je een accommodatie aan de piste, dan kan je eerder kijken naar Sexten, Moos of Vierschach (weinig accommodaties). Ondanks het gebrek aan directe verbinding, bevindt het deelgebied van de Haunold zich wel in Innichen. Dat is vooral interessant voor de nachtski.

Mathijs! op 12 sep 2022 18:57

Over piste 11: ik maak me daar een beetje zorgen om omdat je deze tot aan lift 40 wel moet nemen, anders kom je het gebied niet verder in. Is deze piste over het geheel nogal steil?

@Maria04: ik had het genuanceerder moeten brengen. Het gedeelte vanaf het bergstation Helm tot aan het dalstation van de gondel naar Stiergarten is zeer eenvoudig, eerder blauw van karakter. Het gedeelte van de piste na het dalstation is eigenlijk het lastige gedeelte (loopt samen met de zwarte 11a, maar is eigenlijk één en dezelfde piste).

Ik ben nog niet in 3 Zinnen geweest, maar op het kaartje lijkt het ook alsof je die piste gewoon kan vermijden, toch? Vanaf middenstation weer omhoog en dan 41 en 41c (resp rood en blauw).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Drei Zinnen is leuk gebied. Je kunt er wat tochtjes maken en er zijn zat leuke hutjes. Wij zaten in Sexten, vlakbij de gondel ( de rest van het dorp pakt de skibus ). Hadden een kamer met ontbijt in Lanterna Verde. Daar hebben ze ook diverse mooie appartementen. Verwacht geen feestgedruis daar. Je kunt een drankje doen, vooral ook goed wandelen, er zijn een paar winkeltjes en een goede supermarkt in het dorp. De gondel is vernieuwd, ruime verwarmde ski/schoenen bewaarplek voor paar euro per dag. Uit eten gaat prima in diverse restaurants/hotels .

Uiteindelijk hebben we toch voor Corvara gekozen, omdat we dan zonder skibussen meer kanten op kunnen. Ik had al wel wat accomodaties bekeken in Sexten, dus bij deze tip: Hotel Strobl en Rudlerhof hebben leuke appartementen en nu nog beschikbaarheid.

Uiteindelijk hebben we toch voor Corvara gekozen, omdat we dan zonder skibussen meer kanten op kunnen. Ik had al wel wat accomodaties bekeken in Sexten, dus bij deze tip: Hotel Strobl en Rudlerhof hebben leuke appartementen en nu nog beschikbaarheid.

Maria04 op 14 sep 2022 15:53

Goede keus, ik denk dat jij daar vooral heel veel meer plezier zult hebben. Strobl is wel een bekende idd.

Plaats een reactie