Kühtai met kind

Dit onderwerp gaat over de bestemming Kühtai

Ik ben al aan het kijken voor een wintersportvakantie in 2025. We zullen ergens in januari gaan. Ik kwam een leuk hotel tegen in Kühtai. Maar is dit gebied wel geschikt voor kinderen. Mijn zoontje is tegen die tijd 4 jaar. Hij heeft toen hij 3 werd een flink aantal privélessen op een borstelbaan gehad. Afgelopen januari voor het eerst met hem op wintersport geweest. Kwam toen vlot een blauwe piste af. In maart heeft hij nog een aantal groepslessen op een borstelbaan en in september gaat hij waarschijnlijk weer een groepscursus doen op de borstelbaan.
Op de pistekaart van Kühtai zie ik voornamelijk rode pistes. Iemand ervaring met dit gebied? Zijn de rode pistes erg moeilijk?

Ik vind het een beetje een saai gebied. Veel pistes die parallel lopen en dus op elkaar lijken.Nergens tussen de bomen en inderdaad veel rode pistes die onderaan best pittig zijn voor beginners.
Je kunt vanuit Kuhtai wel uitwijken naar HochOezt. Stuk gezelliger.

Aftellen maar!

Absoluut niet geschikt voor kinderen, er is welgeteld één blauwe piste. Je kunt veel beter naar Hochoetz gaan zoals hierboven al gezegd wordt. Kan met de skibus, 15 minuutjes.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wij zijn met kerst in Hochoetz en ook een dag in Kuhtai geweest en Kuhtai zou ik ook niet doen met hele jonge kinderen. Veel pistes zijn niet heel eenvoudig en soms ijzig omdat Kuhtai hoog ligt. Hochoetz is prima voor kinderen en vanuit Kuhtai maar een kwartier met de bus naar de Ochsengartenbahn.

Dan ga ik denk ik naar een accomodatie in Hochoetz kijken. Ik heb nog een zoontje van tegen die tijd 2 jaar en vind het fijn als ik dicht bij hem in de buurt kan skiën en niet afhankelijk ben van een bus.

Persoonlijk zou ik eerder je basis in (hoch)Oetz doen en dan wat later in de week en/of bij mooi weer een dagje Kühtai meepakken. Als basis Oetz vind ik zelf handiger, je hoeft geen pas op (met kettingen bij sneeuw) en meer keuze in hotels en restaurants. Maar Kühtai heeft natuurlijk als voordeel dat je echt in de sneeuw zelf zit en veel ski- in ski-out is.

Ik zou zeker niet adviseren met de geschetste achtergrond om enkel Kühtai te doen, zoals eerder genoemd soms wat ijziger en de onderste 1/3 deel veelal steiler. Daarnaast -het belangrijkste- kan het echt mega ruk zicht zijn in Kühtai, alles is boven de boomgrens en je ziet werkelijk niets daar met slecht weer.

HochOetz daarintegen is zeer geschikt voor kinderen:

  • een uitgebreid kinderland;
  • veel focus op kinderen;
  • meerdere goede (blauwe) afdalingen. Plus de rode 9 (dalafdaling naar Ochsengarten) is prima te doen voor kinderen en heeft een soort speel effect met dieren zoeken onderweg
  • veel diverser/ afwisselender gebied als Kühtai, leukere horeca en voldoende zicht bij slecht weer

Je hoeft overigens qua skiën niet te kiezen want HochOetz en Kühtai zitten op dezelfde skipas en van onderaan piste 9 vanuit HochOetz (in Ochsengarten) neem je zo de skibus naar Kühtai, goed geregeld en zeer frequent.

Wij hadden een hotel in Ochsengarten. Dat beviel prima, hotel naast de piste en vlak naast de Ochsengartenbahn. Echt ski in -ski out. Vanuit Oetz moet je altijd met de cabinelift naar boven en naar beneden (geen dalafdaling). In Ochsengarten is buiten je hotel alleen niets te beleven maar dat vonden wij als gezin geen probleem en ook prima te betalen.

Wij hadden een hotel in Ochsengarten. Dat beviel prima, hotel naast de piste en vlak naast de Ochsengartenbahn. Echt ski in -ski out. Vanuit Oetz moet je altijd met de cabinelift naar boven en naar beneden (geen dalafdaling). In Ochsengarten is buiten je hotel alleen niets te beleven maar dat vonden wij als gezin geen probleem en ook prima te betalen.

AJski op 13 feb 2024 19:57

In welk hotel zaten jullie?
Wij zijn dit jaar in het Pitztal geweest. Was in het dorp verder ook niets te doen, maar vond ik ook niet erg. We zaten ook direct bij een lift, dus konden snel de piste op. Is erg goed bevallen, dus zoeken nu weer zoiets.

Hotel gasthof Burkert. https://gasthof-burkert.at/

Onderaan op de laatste webcam zie je het hotel. https://www.oetz.com/winter/live-info/livecams.html…

Misschien is Marlstein wat voor jullie. Mooi wat afgelegen hotel met transfer busje naar de lift van Ochsengarten. Ze hebben er een soort van kinderboerderij en bij voldoende sneeuw een eigen slepertje en oefenweide. https://marlstein.at/en/

*bericht bewerkt door Matthieu op 13 feb 2024 22:04

Aftellen maar!

Plaats een reactie