skipistes/sneeuwzekerheid

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Arcs

Hallo,
wij gaan begin april 2022 skiën in Les Arcs 1800, we logeren in het Mercure hotel. Weet iemand hoe dit skigebied is? Wat zijn zo de leukste, niet te moeilijke pistes? Hoe zit het met de sneeuwzekerheid? Zou de kans groot genoeg zijn dat we nog tot aan het hotel kunnen skiën? Het ligt dichtst bij de lift: Charmetogger. Alvast bedankt en alle leuke tips zijn welkom!
Miekell

normaal begin april nog topcondities in Les Arcs. Dus skiën tot aan dalstation Charmetogger is geen enkel probleem. Enkel misschien in late namiddag kans op wat papsneeuw op de meest zonnige lager gelegen pistes.

  • Vanop Col de la Chal: Dents de peigne (brede piste, bijna nooit volk op -> Edelweis -> Vallee de L’arc1…
  • Vanaf de Varet lift: Valle de l’arc 4-3-2-1 (kan wel druk zijn op stuk 3 en 2)
  • Plan Bois is een mooie tussen de bomen
  • Mont Blanc is mooie om te doen bij mooi weer… prachtig uitzicht op de Mont Blanc ondertussen ;-)

De kant van Vallendry is meestal wel wat rustiger dan alles aan de kant van Arc 1950

Super skigebied zeker vanuit Les Arcs 1800.
Je kan van hier uit alle kanten uit.

ivm pistes hangt natuurlijk heel veel af van je eigen voorkeuren/verwachtingen en niveau.
De “Grand Col” vind ik qua uitzicht fantastisch en de Vaguère is een rustige piste die ideaal is als training om op hoge snelheid te carven of voor snelle korte bochten.
De Ecureuils (in Vallendry) is dan weer een verlaten zwarte piste langs een mooie bergwand, maar of deze op het laagste stuk in April nog steenvrij gaat zijn betwijfel ik.

De verbinding naar La Plagne vind ik niet zo fantastisch (je bent best lang onderweg voor je bij de leuke pistes van La Plagne bent en dan moet je alweer terug naar huis, maar ik ben steeds in januari gegaan = kortere skidag)

Qua weer: op https://nl.lesarcs.com/webcams.html kan je de sneeuwcondities van vorig jaar in timelapse bekijken.
op 5 April 2020 begon het er toch al wat groener uit te zien (maar er was nog genoeg wit op de piste + de sneeuwkannonnen stonden toen niet aan wegens het verloren skiseizoen). Naar 1800 skën lijkt me dan ook geen echt probleem in april.

null

Glide on!

@vivace, als ik de kaart bekijk, ben je toch best snel in de verste uithoek van La Plagne? Of zitten daar veel bottleneck liften tussen?
Ik ben ruim 30 jaar geleden in Les Arcs geweest. In die tijd bestond les Arcs vooral uit sleepliften en het had toen weken niet gesneeuwd (ver voor de tijd van kunstsneeuw), dus ik heb toen het lagere deel helemaal niet gezien.
Afgaande op de kaart (ik begin in arc 1950/2000):

  • lift Bois de L’Ours,
  • daarna kun je (via piste charmettoger) in 1x skiën naar de Vanoise Express;
  • dan de lift Plan Bois of Lac Noir;
  • meteen gevolgd door lift Bijolin;
  • dan lift Crozats;
  • dan lift Inversens:
  • Vandaar kun je in 1x skiën naar Champagne;
  • dan Verdons Sud,
    En je bent aan het uiteinde van het gebied.
    Je omzeilt dan ook meteen Plagne Bellecote, waarvan ik altijd horrorplaatjes zie.
    Alternatief: wel via Bellecote, en dan lift Les Blanches, rest idem.
    Dan ben je met 6 liften helemaal van de ene naar de andere kant. Pistes zijn voornamelijk blauw, dus dat zou lekker moeten opschieten. Of mis ik iets?

@DrPhil, dat zijn 7 liften, 8 voor de verste uithoek Montalbert. En dan moet je ook nog terug. De Vanoise-express is natuurlijk fantastisch maar kost je gemiddeld wel een half uur waar geen skimeters tegenover staan.

Ja, het zijn wel allemaal snelle liften. Ik heb even de netto lifttijd opgezocht, dat is ca 30 minuten (exclusief wachten en instappen dus).
Is 1,5u haalbaar naar de andere kant?

Heeft de Vanoise expres ook in het laagseizoen die wachttijd?

Vorig jaar in Les arcs geweest. Het is daar prima skiën, ook laat in het seizoen. Alles is natuurlijk afhankelijk van het weer dus garanties heb je niet. Een dagje naar La Plagne is leuk maar hoeft niet.

Lees even mijn reviews: https://www.wintersport.nl/skigebieden/les-arcs/ervaringen… en https://www.wintersport.nl/skigebieden/la-plagne/ervaringen…

Als jij gaat zal het niet zo druk zijn. Houd er rekening mee dat bij slecht weer de liften snel dicht gaat, waardoor met name de verbinding naar Arc1950 / Arc 2000 er uit ligt.

@DrPhil
afhankelijk van de week waarin je gaat natuurlijk:
De laatste keer dat ik er was (nieuwjaarsweek 2020) moest ik 1 of 2 ritten wachten voordat je in de Vanoise Expres kon stappen + was er een enorme bottleneck in La Plagne - Montchavin bij de liften Plan Bois en opnieuw bij Bijolin liften waar we telkens zeker een half uur hebben staan schuifelen.
In La Plagne Bellecote was het ook druk in aantal mensen, maar de liften daar hebben een enorm groot debiet, dus dat voelde helemaal niet zo lang aan.
De terugkeer was wel volledig ok, daar waren geen bottlenecks meer (we hadden wel niet gemikt op de laatste ritjes van de Vanoise Express, want ik kan me voortellen dat die wel vol gaan zitten en ik weet niet of er vanuit Vallandy nog gratis skibussen zijn naar Arc1800 of 1950via1600 of dan je dan volledig naar Bourg moet)

In een rustige week zal het allemaal wel meevallen.
De tijd verlies je in een drukkere week dus vooral door te moeten wachten op de liften en niet door de skikilometers.

Glide on!

Hallo iedereen,
bedankt alvast voor de vele reacties. De doorsteek naar La Plagne is eigenlijk niet de bedoeling, Les Arcs op zich lijkt mij al voldoende pistes te bieden. Ik ben niet zo goed in oriëntatie dus het duurt al eventjes vooraleer ik mijn weg terugvind op de vele pistes :-)
Ik heb gewoon graag brede, blauwe of rode pistes die niet te druk zijn en waar je dus niet te lang moet aanschuiven aan de liften.
Welke pisterestaurantjes zouden jullie aanraden voor een broodje of een soepje?
Bedankt!
Miekell

sterke aanrader: ontbijt op de berg via de “first tracks” activteit.
https://nl.lesarcs.com/news/first-track.html

= als eerste de berg omhoog met de pisteurs voordat de liften officieel opengaan en dan na enkele afdalingen genieten van een ruim ontbijtbuffet dat in de prijs inbegrepen is (afhankelijk van je skipas niveau zit dit zelfs 1x in de prijs van je skipas of krijg je 50% korting op de normale prijs van 35 EUR).

Glide on!

Thx, @vivace, duidelijk.

Plaats een reactie