Roaming in Livigo: Zwitserland of Italië

Dit onderwerp gaat over de bestemming Livigno

Waarschijnlijk is dit niet echt een probleem, maar na een paar slechte ervaringen in Portes du Soleil toch best even checken…

Livigno is een enclave in Zwitserland, hoe groot is de kans dat die roamt via Zwitserland. Voor de Nederlanders meestal geen probleem aangezien hun providers meestal een goede deal hebben afgesloten met de Zwitserse telefoonmaatschappijen. Maar zowat alle Belgen betalen woekertarieven voor een minuut, SMS of megabyte.

Ik zou dit kunnen oplossen door een Nederlands kaartje te gaan halen (woon 30 min van Sluis) of via eSim, maar ik heb maar één slot en geen eSim compatibiliteit… Makkelijkste is als iemand zou zeggen dat hij altijd met Italiaanse netwerken verbindt en de kans is wel groot aangezien de Zwitserse grens een 3-tal kilometer ver is.

Of gewoon even een paar dagen alleen de WiFi gebruiken?

Mr. Slow

Dat geldt niet alleen voor de Belgische providers. Onze zoon was even de pineut. Randje Albanie en randje Zwitserland.
Paar minuten hebben 26 euro gekost.

It is an amazing world

Livigno ligt overigens in Italië en is zeker geen enclave van Zwitserland. Mijn ervaring is dat roaming in Livigno gewoon via Italiaanse providers gaat.

When life gets too complicated.... SKI

Bij het doorkruisen van Zwitserland hebben we voor de zekerheid alle telefoons uitgeschakeld. Eens de grens met Italië over, na de tunnel, verbind je telefoon met een Italiaans netwerk. Geen problemen gehad.

Livigno ligt overigens in Italië en is zeker geen enclave van Zwitserland. Mijn ervaring is dat roaming in Livigno gewoon via Italiaanse providers gaat.

Alex op 10 jan 2024 10:36

Yep Livigno is italie , met Italiaanse providers daar dus, EU roaming van toepassing …

Of gewoon even een paar dagen alleen de WiFi gebruiken?

Quick op 10 jan 2024 10:24

Of niet invullen voor iemand anders? Ook nu weer in Valloire jongste zoon kwijt gespeeld, even bellen en met family link de positie bepaalt en 10 minuten later waren we weer verenigd. Geschatte kostprijs in Zwitserland: €50.

Livigno ligt overigens in Italië en is zeker geen enclave van Zwitserland. Mijn ervaring is dat roaming in Livigno gewoon via Italiaanse providers gaat.

Alex op 10 jan 2024 10:36

Ik dacht het wel hoor, maar vooral uw woordje “ervaring” vind ik erg leuk. Dank je wel.

Wij zijn net een paar dagen terug van een weekje skiën in Livigno en ik kan zeggen dat je zeker geen last hebt van roaming met Zwitserland aangezien Livigno onder Italië valt, meeste ski liften, bar’s en restaurants hebben goede Wifi. Geen zorgen maken over extra roaming kosten.

Groeten, Harald

Je kan ook een maximum instellen dat je buiten abonnement wil betalen. Dat vermijdt al te nare verrassingen. Wel telkens controleren, want het kan zijn dat die instelling met een update verloren gaat.

Wij zijn net een paar dagen terug van een weekje skiën in Livigno en ik kan zeggen dat je zeker geen last hebt van roaming met Zwitserland aangezien Livigno onder Italië valt, meeste ski liften, bar’s en restaurants hebben goede Wifi. Geen zorgen maken over extra roaming kosten.

Harald3 op 10 jan 2024 13:01

Ik heb ooit eens een workshop gedaan in Orval (neen, niet voor het bier) en hoewel dit in België ligt, was de enige mast die je kon bereiken daar boven op de heuvel: Frans. Franse grens op 1km (ok, dat is er geen 3 maar soit). Uiteraard geen probleem met Europese regels, maar Zwitserland hoort niet tot de EU.

Of gewoon even een paar dagen alleen de WiFi gebruiken?

Quick op 10 jan 2024 10:24

Of niet invullen voor iemand anders? Ook nu weer in Valloire jongste zoon kwijt gespeeld, even bellen en met family link de positie bepaalt en 10 minuten later waren we weer verenigd. Geschatte kostprijs in Zwitserland: €50.

King_of_the_Wedge op 10 jan 2024 11:45

Da’s inderdaad geen geld voor de gemoedsrust ;)

Edwin van Riel

Ik ga elk jaar skiën in Livigno.
Enkele kilometers voor de grens (Duitsland - Zwitserland of Oostenrijk - Zwitserland) wordt roaming uitgeschakeld.
Wij wachten meestal tot we in het dorpje zijn om de roaming terug in te schakelen omdat er dadelijk na het tunneltje niet altijd onmiddellijk een Italiaanse provider wordt gevonden.
Voor de rest geen problemen.
En Livigno is echt geen enclave. Het grens in het noorden en het westen wel aan Zwitserland, maar voor de rest gewoon verbonden met Italië.

Ik snap het probleem niet. Als je mogelijk zou gaan roamen op een Zwitsers netwerk, dan zet je je netwerk toch vast op een Italiaanse provider?
Er zijn wel meer gebieden die vlak bij de grens liggen, of zelfs grensoverschrijdend zijn (een woord dat tegenwoordig in een andere context gebruikt wordt).
Afgelopen jaar en volgende maand zijn we weer in Ischgl en dan ski je op een dag meerdere keren van en naar Zwitserland. Mijn abonnement is incl. Zwitserland, maar van mijn kids niet. Dan zet je 'm gewoon vast op een Oostenrijks netwerk (A1 bijvoorbeeld). Zelfs in Zwitserland heb je dan nog bereik, en al heb je dat even niet, dan duurt het niet lang en weet je zeker dat je geen onverwacht hoge kosten hebt.

Is het voor NLse providers niet zo dat kosten in zwitserland gewoon gelijk zijn? Ik krijgvan KPN altijd een smsje dat ik gewoon mn gigabytes heb en gebruikelijke belkosten in Zwitserland.

Ik had ook geen idee dat dat voor België anders is, maar Livigno lijkt mij toch ver genoeg van de grens liggen om geen issues te hebben. En anders idd zorgen dat je vast op Italië zit of roaming uitzetten.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 10 jan 2024 15:18

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Is het voor NLse providers niet zo dat kosten in zwitserland gewoon gelijk zijn? Ik krijgvan KPN altijd een smsje dat ik gewoon mn gigabytes heb en gebruikelijke belkosten in Zwitserland.

LoveToSki op 10 jan 2024 15:16

Bij KPN is Zwitserland inbegrepen inderdaad, maar bij de goedkopere aanbieders niet.

Is het voor NLse providers niet zo dat kosten in zwitserland gewoon gelijk zijn? Ik krijgvan KPN altijd een smsje dat ik gewoon mn gigabytes heb en gebruikelijke belkosten in Zwitserland.

LoveToSki op 10 jan 2024 15:16

Bij KPN is Zwitserland inbegrepen inderdaad, maar bij de goedkopere aanbieders niet.

Jay op 10 jan 2024 15:19

Vodafone ook

Aftellen maar!

Wat was het indertijd ZONDER Gsm toch heerlijk skiën.

ervaring
Als Belg nooit geen problemen gehad met Livigno ( 3x geweest)
Livigno is de ANDERE kant van de berg dat je allen door een tunnel bereikt, Italië heeft daar echt wel haar eigen masten hoor.😘

Born to run. B.S.

Livigno ligt overigens in Italië en is zeker geen enclave van Zwitserland. Mijn ervaring is dat roaming in Livigno gewoon via Italiaanse providers gaat.

Alex op 10 jan 2024 10:36

Ik dacht het wel hoor, maar vooral uw woordje “ervaring” vind ik erg leuk. Dank je wel.

King_of_the_Wedge op 10 jan 2024 11:47

Ik weet niet of ik je reactie serieus moet nemen, maar ik ben al een keer of tien in Livigno geweest de afgelopen jaren dus durf ik te zeggen dat ik er ervaring mee heb. Verder is jouw vraag eerste wereld problematiek 😉

When life gets too complicated.... SKI

Is het voor NLse providers niet zo dat kosten in zwitserland gewoon gelijk zijn? Ik krijgvan KPN altijd een smsje dat ik gewoon mn gigabytes heb en gebruikelijke belkosten in Zwitserland.

LoveToSki op 10 jan 2024 15:16

Bij KPN is Zwitserland inbegrepen inderdaad, maar bij de goedkopere aanbieders niet.

Jay op 10 jan 2024 15:19

Vodafone ook

Matthieu op 10 jan 2024 15:21

Bij vrijwel alle Nederlandse providers is Zwitserland gewoon inbegrepen.

Livigno ligt overigens in Italië en is zeker geen enclave van Zwitserland. Mijn ervaring is dat roaming in Livigno gewoon via Italiaanse providers gaat.

Alex op 10 jan 2024 10:36

Ik dacht het wel hoor, maar vooral uw woordje “ervaring” vind ik erg leuk. Dank je wel.

King_of_the_Wedge op 10 jan 2024 11:47

Ik weet niet of ik je reactie serieus moet nemen, maar ik ben al een keer of tien in Livigno geweest de afgelopen jaren dus durf ik te zeggen dat ik er ervaring mee heb. Verder is jouw vraag eerste wereld problematiek 😉

Alex op 10 jan 2024 22:25

Ik weet niet wat er niet serieus zou zijn, ma bon.

En die eerste wereld problematiek: ik denk dat heel het skiën onder deze noemer valt. Waarom je dan per se bij mij nog eens moet hooghartig doen weet ik niet, ik zal dat soort reacties aantrekken.

Maar toch bedankt voor je ervaring.

Livigno ligt overigens in Italië en is zeker geen enclave van Zwitserland. Mijn ervaring is dat roaming in Livigno gewoon via Italiaanse providers gaat.

Alex op 10 jan 2024 10:36

Ik dacht het wel hoor, maar vooral uw woordje “ervaring” vind ik erg leuk. Dank je wel.

King_of_the_Wedge op 10 jan 2024 11:47

Ik weet niet of ik je reactie serieus moet nemen, maar ik ben al een keer of tien in Livigno geweest de afgelopen jaren dus durf ik te zeggen dat ik er ervaring mee heb. Verder is jouw vraag eerste wereld problematiek 😉

Alex op 10 jan 2024 22:25

Ik weet niet wat er niet serieus zou zijn, ma bon.

En die eerste wereld problematiek: ik denk dat heel het skiën onder deze noemer valt. Waarom je dan per se bij mij nog eens moet hooghartig doen weet ik niet, ik zal dat soort reacties aantrekken.

Maar toch bedankt voor je ervaring.

King_of_the_Wedge op 11 jan 2024 11:15

En je doet het opnieuw: dit (niet dat) soort reacties aantrekken. Ik hou de mijne in mijn hoofd.

Tijdens onze zomervakantie in Zwitserland hebben we ook heel erg opgepast met roaming in Zwitsersland want bij geen van de gezinsleden is dat in het proximus of orange abonnement inbegrepen. Dus ik begrijp je bezorgdheid, even per ongeluk verbinden met een Zwitsers netwerk en proximus rekent direct 6€ aan.
Als oplossing zou je het netwerk (een Italiaans) zelf kunnen kiezen en dan vastzetten, dat vermijdt dat je toestel zelf een ander netwerk (mogelijk Zwitsers) kiest.
Mijn ervaring is dat het toch wel kan gebeuren om onbedoeld op een Zwitsers netwerk te geraken. Dit gebeurde bij ons in de Vogezen, hoewel we ver van de grens zaten. En vorig jaar zat ik in Cyprus plots op een Turks netwerk (nochtans zat ik ook een heel eind van de grens af). Dus het gebeurt. Ik las ergens dat je soms ook per land roaming kan blokkeren, maar die mogelijkheid heb ik op mijn telefoon nog niet ontdekt.

Plaats een reactie