Route naar Livigno met Auto
Dit onderwerp gaat over de bestemming LivignoHoi! Wij vertrekken eind deze week naar Livigno met de auto en ik vroeg me af wat de beste route is vanuit Nederland. Kunnen we beter via België, Luxemburg en Frankrijk of beter via Duitsland naar Livigno rijden?
Wat zijn de kosten per route en moet ik welke dingen moet ik vooraf aanschaffen? (vignet, milieusticker, tol, etc?)
www.anwb.nl/verkeer/routeplanner zie je direct tol en brandstofkosten succes.
Hoi! Wij vertrekken eind deze week naar Livigno met de auto en ik vroeg me af wat de beste route is vanuit Nederland. Kunnen we beter via België, Luxemburg en Frankrijk of beter via Duitsland naar Livigno rijden?
Wat zijn de kosten per route en moet ik welke dingen moet ik vooraf aanschaffen? (vignet, milieusticker, tol, etc?)
sharxna op 23 jan 2024 14:15
Van waar precies vertrek je :-)
Ik heb dit een paar jaar geleden allemaal op een rijtje gezet, inclusief beslisboom. Alle afstanden zijn vanaf Utrecht gemeten.
TLDR: alle routes hebben hun eigen voor- en nadelen en welke de snelste is, hangt van de omstandigheden af (en geluk).
A: Autotreinroutes
Deze routes maken een tussenstop in het Zwitserse Klosters, waar je autotrein pakt.
Optie 1: via Vaduz (952 km)
Deze route rijd je maar een heel klein stukje door Zwitserland. Je hebt daarvoor wel een vignet nodig, al kun je dat voorkomen door B-wegen te pakken. De afstand is dan vrijwel gelijk, maar reken wel 45 minuten reistijd.
Voordelen
Kortste route en als het meezit waarschijnlijk de snelste
Geen Fernpass en Füssentunnel
Geen vignet nodig voor Oostenrijk
Nadelen
Vignet nodig voor Zwitserland
Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
Duur
Optie 2: via Basel (988 km)
Via deze route rijd je via Kalsruhe en Basel. Deze route is iets langer dan optie 1, maar omdat je langer door Zwitserland rijdt kan de reistijd toch korter uitvallen.
Voordelen
Meestal rustiger dan optie 1 op de snelweg
Geen vignet voor Oostenrijk nodig
Geen Fernpass en Füssentunnel
Nadelen
Vignet nodig voor Zwitserland
Autotrein, als je pech hebt met wachttijden ben je je voordeel kwijt
Duur
Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)
B: Julierpasroutes
Bij mooi weer (lees: geen sneeuw) kun je de autotrein omzeilen door via de Julierpas te rijden. Dat is een omweg van ongeveer 2 uur, maar als de wachttijden bij de trein oplopen, kan het toch sneller zijn.
Optie 1: via Vaduz (1020 km)
Voordelen
Geen vignet nodig voor Oostenrijk
Geen autotrein
Geen Fernpass en Füssentunnel
Nadelen
Op één na langste route, dus hoge brandstofkosten
Niet altijd mogelijk
Niet altijd de snelste route
Optie 2: via Basel (1057 km)
Voordelen
Geen vignet nodig voor Oostenrijk
Geen autotrein
Mogelijk rustiger dan optie 1 op de snelweg
Nadelen
Langste route van allemaal, dus hoogste brandstofkosten
Niet altijd mogelijk
Niet altijd de snelste route
Oppassen met boetes in Zwitserland (veel tempowisselingen)
C: Noordelijke routes
Optie 1: Fernpasroute (977 km)
Deze route rijd je via de Füssentunnel, Fernpas en vervolgens via de 180 en de 27 richting Zernez.
Voordelen
Goedkoop, want geen enkel vignet nodig
Geen autotrein
Geen risico op dure Zwitserse boetes
Nadelen
Vooral in de vakantieweken is dit de drukste route
Füssentunnel en Fernpas zijn bij sneeuwval een regelrecht drama
Snelweg door Duitsland vaak druk
Optie 2: Arlbergtunnelroute (1024 km)
Deze route ontwijkt de Füssentunnel en de Fernpas.
Voordelen
Geen vignet nodig voor Zwitserland
Geen autotrein
Geen problemen met Füssentunnel en Fernpass, bij slecht weer dus aan te raden
Geen risico op dure Zwitserse boetes
Nadelen
Langer dan route 2, dus meer brandstofkosten
Vignet Oostenrijk nodig
Arlbergtunnel moet je tol betalen
Geweldig Havana!
Echt top dit. Ik wil die beslisbomen van jou ook wel zien als je een nieuwe racefiets koopt ;-)