Pila voorjaarsvakantie ‘24 regio midden/noord

Dit onderwerp gaat over de bestemming Pila

Na heel wat jaren op rij naar Trois Vallées te zijn gegaan, willen we komende voorjaarsvakantie, mede door de ongunstige timing wat betreft de Franse vakanties, eens wat anders proberen. Het lijkt erop dat Italië op dat moment geen vakantie heeft en dus lekker rustig is. Zou Pila een leuke bestemming kunnen zijn voor een gezin met 2 jongens van 11 en 14 die goed kunnen skiën en een meisje van 5 dat in Frankrijk al van rood afkomt? Of zijn er betere gebieden te vinden in Italië?

Pila trekt mij aan omdat de opbouw van het gebied op de Franse gebieden lijkt, er accomodaties aan de piste zijn en het sneeuwzeker is. Het aantal km piste maakt niet zo veel uit, als het gebied maar afwisselend is.

Ben benieuwd naar de ervaringen met dit gebied en eventuele andere tips!

Pila gaat al heel snel als heel klein aanvoelen. En de meeste rode pistes zijn niet te moeilijk daar. Je kunt ook Monte Rosa proberen als het doorskiën voor de jongste geen probleem is. Als je wilt, kun je dan altijd alsnog een dag naar Pila rijden. Of probeer Bardonecchia (overzichtelijk, maar iets groter dan Pila). Voor de kilometers naar Sauze d’Oulx rijden.
Of kijken of er wat in Valtournenche te vinden is. Kun je eventueel upgraden naar de pas voor de Zwitserse kant.

Bedankt voor de tips! Ben een echte francofiel wat skiën betreft, heb echt geen idee wat ik in Italië kan verwachten…

Overigens kun je ook eens Zwitserland overwegen. Niet heel rustig, maar dat zijn veel plekken in Italië ook niet. En Trois Vallees zeker niet.

Denk dan eens aan Les Quattre Vallees of Val d’Aniviers (zeker in St. Luc/Chandolin is ski-in ski-out). Of iets verderop Aletsch Arena.

Nog een Italië tip voor de kilometers: Dolomiti Brenta rondom Madonna di Campiglio of specifieker Folgarida en Marilleva. Daar is zeker ook ski in en out te vinden en genoeg te skiën.

Ik denk inderdaad dat Pila te klein en te eenzijdig zal zijn voor jullie wensenpakket. Als jullie (een keer) echt voor Italië gaan lijken de dolomieten me een betere ervaring. De skigebieden aan de Aosta vallei zijn erg leuk hoor, maar het is wel vergane glorie qua liften en bebouwing. Als je toch in die hoekt wil blijven kijken kan ik Grand saint bernard aanraden. Dit skigebied loopt van La Thuile (IT) tot in La Rosiere (FR). Het is wel moeilijk om aan de Italiaanse kant een geschikte accommodatie te vinden. Daar liggen veel chalets in prive bezit. Wellicht dat Airnbnb wat oplevert.

*bericht bewerkt door SandraSki op 13 jun 2023 09:39

sneeuw witje en de 7 bergen

Komen al een aantal jaar met kerst (2 weken) in het Aosta dal. Vind Pila persoonlijk een heel tof gebied(je). Super carv pistes en in geval van verse sneeuw helemaal geweldig. Hoeveelheid pistes is wellicht voor een week wat beperkend. Wij zitten altijd rond Valtournenche. Pila is een goed half uur met de auto, Cervinia iets minder (de andere kant op). In het dal liggen nog wat kleinere gebieden die leuk zijn voor een dagje. la Rosiere is een dag nog redelijk te doen (iets meer dan een uur). Monte Rosa idem. Op die manier hebben we echt een heleboel mogelijkheden en onder alle sneeuw- en weersomstandigheden lekker kunnen skien.

Edwin van Riel

Is het tussen kerst en nieuwjaar druk op de pistes?

Pila is een bestemming die druk is als Italianen vrij zijn, doordat het extreem goed te bereiken is. In die periode waarschijnlijk dus niet rustig.

En voor de eerste post: Pila is niet echt groot inderdaad, dan is iets in Cervinia (veelal op loopafstand van de piste) een betere plek en dan een keer naar Pila (zit bij de pas in).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie