Fiss of Serfaus?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Hallo,

We willen over 2 weken op wintersport gaan, maar twijfelen over de bestemming. Oma gaat mee om op onze dochter van 4 maanden te passen, onze zoon van bijna 5 jaar gaat voor het eerst skiën (oma zal daar ook regelmatig willen gaan kijken, met de wandelwagen). Een gezellig dorp en gezamenlijk kunnen lunchen zijn de andere wensen. Raden jullie Fiss of Serfaus aan? Of een ander gebied?

Groet,
Inge

*bericht bewerkt door IngeV op 29 jan 2022 23:25

Serfaus. Autoluw, ondergrondse door het dorp en met de aansluitende Komperdell Bahn kan oma ook met de kleine naar het Murmlirestaurant dichtbij het kinderland.

Aftellen maar!

Ken Serfaus niet, 2x in Fiss geweest, is wel heel mooi vind ik.

Serfaus is erg leuk voor kinderen en gezellig dorp.

En net buiten de vakantie om.
Dan kan het prima. Anders is het daar voor iedereen wel erg druk…

Totales Vollidiot

Zonder twijfel Serfaus!

Voor jezelf😏
In alle drie de dorpen verbleven en ik ben het meest enthousiast over Serfaus ivm de ligging in het skigebied en de daarbij behorende mogelijkheden tot gebruik.

Voor de kinderen: geen verschil (die weten niet beter)

Het grote verschil is de plaats van het kinderland. In Fiss laag in het dorp en file veroorzaker bij de lift. (Eerst een lift richting Ladis om 600 M terug te moeten skiën om in de file te gaan staan bij de lift +/- 45 min zeker.) Serfaus op de berg. Kortom met een wandelwagen na de spits in de lift is heel normaal in Serfaus en Fiss. Dat kun je ook verwachten in dien de slogan van het gebied We are Family is…

Voor Oma:
Er is een metro voor de heen weg naar de lift in Serfaus. Naast dat het leuk en fijn is voor oma vinden de kinderen dat ook leuk en fijn en willen ze terug wel eens wandelen. Er zijn wat winkeltjes en er is een kleine indoor speeltuin.

Fiss iets meer hoogte verschillen in het dorp en er zijn iets minder winkeltjes. Wij vonden vooral een boodschap doen te voet een ding in Fiss…

Dan hoor je weleens: ja dat Serfaus is zo duur… nou de skipas, skischool en de skiverhuur etc is gelijk. De rest is echt minimaal tot niet. Acco’s in alle smaken. Door de metro maakt het minder uit waar je in het dorp zit…

Het dorp Serfaus beveel ik jullie dan aan. Er loopt een ondergrondse metro lijn door het dorp. Bovenop de piste Kinderland aanwezig met mascotte Murmli. Het dorp Fiss is terrasvormig gebouwd dus veel hoogteverschillen en dat merk je met wandelen.

Absoluut Fiss! Een wat gemoedelijker dorp dan Serfaus, dat is toch wat chiquer. En een voordeel van Fiss vooral voor oma, de liften beginnen in het dorp en iedereen komt daar ‘s middags weer naar beneden. In Serfaus moet je eerst met de gondel omhoog, vanaf daar begint het pas. Ook om bij het Kinderland te komen moet je met de gondel omhoog. In Fiss kan je door het dorp heen naar het Kinderland lopen. Wij komen er inmiddels al 20 jaar, waarvan we 2x naar Serfaus zijn geweest. Geef ons Fiss maar!

In Serfaus mogen er geen auto’s rondrijden (je kan wel naar je bestemming rijden en parkeren). Vooral een rechte weg door het dorp (daaronder loopt de gratis ondergrondse metro). Kinderen (en oma) zullen veel plezier hebben in Serfaus, Fiss is ook prima maar meer klimmen qua weggetjes. Check gewoon verschillende YouTube filmpjes over Serfaus en Fiss😂

*bericht bewerkt door Gerjon op 30 jan 2022 12:05

Zonder twijfel Serfaus!

Voor jezelf😏
In alle drie de dorpen verbleven en ik ben het meest enthousiast over Serfaus ivm de ligging in het skigebied en de daarbij behorende mogelijkheden tot gebruik.

Voor de kinderen: geen verschil (die weten niet beter)

Het grote verschil is de plaats van het kinderland. In Fiss laag in het dorp en file veroorzaker bij de lift. (Eerst een lift richting Ladis om 600 M terug te moeten skiën om in de file te gaan staan bij de lift +/- 45 min zeker.) Serfaus op de berg. Kortom met een wandelwagen na de spits in de lift is heel normaal in Serfaus en Fiss. Dat kun je ook verwachten in dien de slogan van het gebied We are Family is…

Voor Oma:
Er is een metro voor de heen weg naar de lift in Serfaus. Naast dat het leuk en fijn is voor oma vinden de kinderen dat ook leuk en fijn en willen ze terug wel eens wandelen. Er zijn wat winkeltjes en er is een kleine indoor speeltuin.

Fiss iets meer hoogte verschillen in het dorp en er zijn iets minder winkeltjes. Wij vonden vooral een boodschap doen te voet een ding in Fiss…

Dan hoor je weleens: ja dat Serfaus is zo duur… nou de skipas, skischool en de skiverhuur etc is gelijk. De rest is echt minimaal tot niet. Acco’s in alle smaken. Door de metro maakt het minder uit waar je in het dorp zit…

Bruuuno op 30 jan 2022 07:39

Mooie omschrijving, compliment!
Ben tot een jaar of tien geleden heel vaak in Fiss geweest. Vond het te druk worden daar (was wel vrijwl altijd in de Krokus Noord). Gelukkig heb ik 45 minuten wachttijd zelf nooit meegemaakt, maar idd wat een drukte 's morgens als de lessen van start gaan. Maar ook om 15.00 uur als alle klasjes terugkeren is het een gekkenhuis op de Moseralm, wel leuk om naar te kijken als je zelf al gestopt bent met skiën :-)

Peter Pos

@peterpos: de afgelopen jaren zijn er in de 3 plaatsen van het skigebied een groot aantal bedden toegevoegd, waardoor de drukte groter is geworden. In de vakantie weken begint het echt de spuigaten uit te lopen.

Je geeft aan dat het druk is in de morgen en einde middag rond de aanvang en het einde van de skilessen… voeg daar tussen de middag ook aan toe tegenwoordig.

Je kunt Berta’s kinderland tussen fiss en ladis ook wandelend door het dorp bereiken en je hoeft niet met de lift. Wel een stuk omhoog lopen. Maar in de ochtend is het inderdaad super druk bij het liftplein, en als je je kinderen naar het kinderland hebt gebracht kom je idd met z’n allen bij dezelfde lift naar boven. Ik vind de pistes aan de ‘ nordseite’ boven Ladis wel de mooiste pistes en dat is vanaf Serfaus dan wel weer wat verder weg.
Hoe het in Serfaus is gaan we over een paar weken ontdekken.

@Bruuuno ik vind dat skigebied nog steeds het mooiste skigebied waar ik geweest ben. Het is lekker afwisselend en de afdalingen zijn vaak lang en uitdagend. Vooral de Seables was mijn favoriete afdaling.

Wij skieden toen trouwens al ‘tactisch’. 's Morgens zo snel mogelijk richting Masner. Als het daar druk werd gingen wij alvast terug richting Serfaus (waar je veel mensen bij de liften zag staan om nog richting Masner te gaan).
In Serfaus bij de Sportalm lunchen om 11.30, net voor de drukte. Vanaf 12.00/12.15 weer de pistes op die dan vaak rustig waren omdat alle klasjes pauze hadden.
Vervolgens door naar de Noordplaat in Fiss waar het pas na 14.00 uur vaak weer drukker werd. Dan gingen wij vaak ergens in het zonnetje zitten om de dag af te sluiten.

Tja, ideaal was het niet, maar op die manier kon je én redelijk veel skiën zonder heel lang te hoeven wachten bij de liften en was er nog plek in de restaurants en de terrassen.
Ik begrijp dus dat het op die manier nu ook achteraan sluiten in de rij is. Jammer dat het gebied blijkbaar niet meegegroeid is met het aantal bedden.

*bericht bewerkt door peterpos op 30 jan 2022 13:47

Peter Pos

Wat ik nog weet … tijdje geleden ;) Fiss is wat lastiger als je vastzit aan een kinderwagen. Vb om boven bij het restaurant/kinderland te komen. Of een flinke klim met kinderwagen of met een eitje/gondel. Ik zou daar wel goed naar kijken. Wel erg gemoedelijk en rustig.

Berg

Je kunt Berta’s kinderland tussen fiss en ladis ook wandelend door het dorp bereiken en je hoeft niet met de lift. Wel een stuk omhoog lopen. Maar in de ochtend is het inderdaad super druk bij het liftplein, en als je je kinderen naar het kinderland hebt gebracht kom je idd met z’n allen bij dezelfde lift naar boven. Ik vind de pistes aan de ‘ nordseite’ boven Ladis wel de mooiste pistes en dat is vanaf Serfaus dan wel weer wat verder weg.
Hoe het in Serfaus is gaan we over een paar weken ontdekken.

Suuski op 30 jan 2022 13:44

Iedereen bedankt voor de reacties!
Hoe lang is het vanuit het dorp ongeveer lopen?

Met het kind van 5 kun je wel makkelijker naar Fiss skiën dan naar Serfaus. Vooral eind van de dag is het laatste stuk in Serfaus moeilijker. Na een week oefenen is er niets leuker dan een keer de Frommes te doen.

Het zal wel aan mij liggen, maar Serfaus een leuk dorp? Ik heb er een keer een middag rondgelopen omdat het te hard sneeuwde om te skiën die dag. En zelfs dat vond ik al lang. Leuke winkels: geen gezien.

Je kunt Berta’s kinderland tussen fiss en ladis ook wandelend door het dorp bereiken en je hoeft niet met de lift. Wel een stuk omhoog lopen. Maar in de ochtend is het inderdaad super druk bij het liftplein, en als je je kinderen naar het kinderland hebt gebracht kom je idd met z’n allen bij dezelfde lift naar boven. Ik vind de pistes aan de ‘ nordseite’ boven Ladis wel de mooiste pistes en dat is vanaf Serfaus dan wel weer wat verder weg.
Hoe het in Serfaus is gaan we over een paar weken ontdekken.

Suuski op 30 jan 2022 13:44

Iedereen bedankt voor de reacties!
Hoe lang is het vanuit het dorp ongeveer lopen?

IngeV op 30 jan 2022 14:23

Het ligt eigenlijk halverwege het dorp, dan een stukje omhoog wandelen. Kom je onderaan bij de Kindervilla uit. Uiteraard kan je er ook gewoon met de gondel heen. Bij het Kinderland zit een heel groot zelfbedienings restaurant met zowel binnen als buiten heel veel plek. Van daaruit kijk je ook op het Kinderland uit. Samen lunchen tussen de middag kan ook makkelijk bij de gondels, daar zit de Hexenalm, groot restaurant en iets daarachter restaurant Krismer. Wij vonden Serfaus een beetje een gedoe met een kind dat nog niet de piste afkan moet je altijd met de gondel weer naar beneden.

Plaats een reactie