Met auto van Kauns naar Fiss

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Wie heeft er ervaring met het autorijden van Kauns naar Fiss en het parkeren in Fiss? Is de klim omhoog naar Fiss te doen (volgens google maps 18 minuten rijden)? En is er voldoende parkeergelegenheid in Fiss of is het vanaf parkeerplaats ook nog eens stuk lopen naar de liften?

De weg heeft wat steile passages maar is (deels) de toegangsweg naar Serfaus, Fiss en Ladis dus zal zo goed mogelijk onderhouden worden.

Parkeergelegenheid is prima, bij de Waldbahn het meest relaxed

Gang is alles

De klim naar Fiss stel nauwelijks wat voor. Is maar een kort stukje. Niet zoals bijvoorbeeld de klim naar Val Thorens

Inderdaad parkeren bij de Wald Bahn. Als je er meerdere dagen achter elkaar skiet kun je er ook je spullen achter laten in een depot (individuele kluisjes). Zijn ze lekker droog de volgende ochtend.

‘s middags kan de afdaling wel wat pittig zijn voor de mindere skiër maar kun je ook nog altijd de Waldbahn naar beneden pakken.

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn! Inmiddels hebben we geboekt in Kauns waar gelukkig nog wat beschikbaar (en betaalbaar) was ;)

Hoop dat je wel in Kauns zelf zit en niet richting Kaunerberg. Tuurlijk, elke bergweg met een beetje hellingshoek is mét sneeuw een uitdaging, maar dat komt richting Fiss nauwelijks voor. Afgelopen zomer vanaf Kaunerberg naar Fiss gereden, dat stukje dalen richting Ried is echt nog wel een leuk stukje, maar zonder sneeuw prima te doen

Let it snow

Komen al 30 jaar in Fiss… je kunt ook de skibus nemen als er wat sneeuw ligt op de route naar boven en je het spannend vindt. Dan dus beneden parkeren in dal en in Prutz parkeren. Skibus gaat met grote regelmaat. Die buschauffeur rijdt rustig met pak sneeuw naar boven. MAAR de wegen worden enorm goed vrijgehouden. Het is wel een ultiem wintersportgevoel als je naar boven rijdt , zeker als de sneeuwgrens rond 1200 meter ligt. Ineens stap je de witte wereld in. Waldbaan parkeren ok… maar als je nog lekker de après ski in wil Hexenalm dan beter bij moseralm parkeren bij centrale punt liften. Wel op tijd er zijn.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips! Gaat dus helemaal goed komen op de weg en met parkeren ;)

Waldbahn is gratis parkeren. Bij de Möseralmbahn / Sonnenbahn / Schönjochbahn is het betaald parkeren sinds een paar jaar.

Wat Moniquemoraal zegt. Het is daar wel gezelliger als je de berg af komt en nog een drankje wil doen. Bij de Waldbahn staat wel een schirmbar maar is einde dag niet heel veel te doen. Je zal er eerder bussen treffen met skiclubs die nog een klein feestje vieren.

*bericht bewerkt door brakes op 02 nov 2023 07:46

Hoop dat je wel in Kauns zelf zit en niet richting Kaunerberg. Tuurlijk, elke bergweg met een beetje hellingshoek is mét sneeuw een uitdaging, maar dat komt richting Fiss nauwelijks voor. Afgelopen zomer vanaf Kaunerberg naar Fiss gereden, dat stukje dalen richting Ried is echt nog wel een leuk stukje, maar zonder sneeuw prima te doen

JurrianvanLoo op 29 okt 2023 22:49

Waarom niet in Kaunerberg? ik woon daar namelijk gedeeltelijk. Heerlijk centraal voor meerdere skigebieden, SFL, Fendels, Kaunertaler Gletsjer. Kunnen zelfs naar t Pitztal als we zouden willen.
Vanaf mijn huis ben ik in 5 minuten in Kauns, alleen maar bergaf😉. Maar snap wat je bedoelt, bij (hevige) sneeuwval is het geen fijne weg, zowel omhoog als omlaag niet en wanneer je enorme pech hebt wordt ie gesloten voor niet AWD auto’s. Maar om een uurtje of 5, half 6 komen de eerste sneeuwschuivers vaak al voorbij…

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen en tips! Gaat dus helemaal goed komen op de weg en met parkeren ;)

Tessl op 30 okt 2023 20:38

Je kan vanaf Prutz ook met de skibus, maar dat duurt wel langer. Eerst met de auto naar Prutz, dan met de bus naar Reid, en dan nog omhoog. Dus gewoon lekker zelf rijden, 20 minuutjes ongeveer. Wij parkeren meestal bij de Waldbahn, over het algemeen iets meer plaats. In Fiss zijn de kosten overigens maar €5,- voor de hele dag. Mocht je zoals ons elektrisch rijden, zowel bij de Waldbahn als Fiss kan je laden.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Bedankt voor de aanvullende info, Kesman!

Fijn deze tips, ook wij zitten in Kauns. Om er iets meer gevoel bij te krijgen: in voorjaarsvakantie (vanaf 12/2/2024) zal het topdrukte zijn verwacht ik. Betekent het grote kans voorfilerijden in de ochtend naar de Waldbahn? Hoe vroeg er zijn om nog een parkeerplek te vinden? Ik vind het vaak stressen in de ochtend… Waldbahn nog flinke wachttijden bij de lift? Dank voor de reacties.

Volgens mij valt dat allemaal heel erg mee. Het is vooral in het gebied druk met de krokus. De Waldbahn is meer voor de gasten die van verder komen, de parkeerplaats daar is echt enorm. Als je later komt, moet je wel wat langer lopen. In de weekenden komen daar soms best veel bussen, dan staat er even een rij voor de lift. Doordeweeks valt de drukte bij de Waldbahn meestal mee. Verder in het gebied kom je, zeker als je niet bij openingstijd bij de lift bent, wel in de drukte. Om dat een beetje te omzeilen kan je vanaf de Waldbahn beter naar de Kònigsleithebahn dan naar de Sattelbahn. Vanaf de Sattelkopf kun je dan kiezen: richting gebied van Serfaus/Masner of naar Fiss/Nordseite. Als je daar (pas) tussen 10 en 11 bent, zou ik niet richting Masner gaan: dan zit je in de topdrukte die kant op. Na de lunch gaat iedereen weer terug uit Masner en kun je daar nog heerlijk skiën. Als je wel tussen 10 en 11 op de Sattelkopf staat, dan zou ik naar het Mittelstation van de Schonjochbahn gaan, via piste 60. Meestal stappen daar wel een paar mensen uit en kan je erbij naar de Nordseite. Op de Nordseite is de 12er bahn meestal het minst druk.

In het algemeen geldt in SFL dat de drukte volgens een vast patroon verloopt. Als je daar omheen skiet/board en een beetje de rustige plekken in het gebied op zoekt, is het prima te doen.

Dank Steve voor je reactie en waardevolle tips! We gaan voor het eerst naar dit gebied en we kregen reacties als ’ weet waar je aan begint… '. Dank!

Volgens mij valt dat allemaal heel erg mee. Het is vooral in het gebied druk met de krokus. De Waldbahn is meer voor de gasten die van verder komen, de parkeerplaats daar is echt enorm. Als je later komt, moet je wel wat langer lopen. In de weekenden komen daar soms best veel bussen, dan staat er even een rij voor de lift. Doordeweeks valt de drukte bij de Waldbahn meestal mee. Verder in het gebied kom je, zeker als je niet bij openingstijd bij de lift bent, wel in de drukte. Om dat een beetje te omzeilen kan je vanaf de Waldbahn beter naar de Kònigsleithebahn dan naar de Sattelbahn. Vanaf de Sattelkopf kun je dan kiezen: richting gebied van Serfaus/Masner of naar Fiss/Nordseite. Als je daar (pas) tussen 10 en 11 bent, zou ik niet richting Masner gaan: dan zit je in de topdrukte die kant op. Na de lunch gaat iedereen weer terug uit Masner en kun je daar nog heerlijk skiën. Als je wel tussen 10 en 11 op de Sattelkopf staat, dan zou ik naar het Mittelstation van de Schonjochbahn gaan, via piste 60. Meestal stappen daar wel een paar mensen uit en kan je erbij naar de Nordseite. Op de Nordseite is de 12er bahn meestal het minst druk.

In het algemeen geldt in SFL dat de drukte volgens een vast patroon verloopt. Als je daar omheen skiet/board en een beetje de rustige plekken in het gebied op zoekt, is het prima te doen.

77steve op 23 dec 2023 13:39

Steve, toch nog een vraag, ik lees in dit forum: sneeuwkettingen nodig om met 13 haarspeldbochten bij de Waldbahn te komen als er sneeuw ligt.
Is de skibus vanaf Ried of Prutz dan ook een prima alternatief vind je?

Volgens mij zijn het maar 10 haarspeldbochten, dat scheelt er al weer 3 (en als je via Ladis rijdt nog minder).

Serieus: sneeuwkettingen naar boven zijn echt maar zeer zelden nodig. Ik denk een paar keer per winterseizoen. Als dat zo is, dan is er echt heel veel sneeuw gevallen en moet je er rekening mee houden dat in het gebied zelf ook heel veel dicht is. Vaak zijn dan alleen de gondels uit het dorp geopend, tot aan Alpkopf, Komperdell, Waldbahn, Möseralm, Schonjoch-Mitte en Sonnenbahn. Je hebt dan een soort rompskigebied, waar het alleen lekker skiën is als je van poeder houdt. Mocht er inderdaad zoveel sneeuw vallen, dan heb je de sneeuwkettingen mogelijk ook al nodig om uit Kauns weg te komen: het stuk tussen Kauns en Faggen is dan ook al pittig. De bus is dan een prima alternatief. Je kan er op zo’n dag ook voor kiezen om naar bv Fendels te gaan, die gondel vertrekt uit Ried en scheelt je dus een pittig klimmetje.

Plaats een reactie