Ervaring reizen met de trein naar Oostenrijk

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Ben nu voor de tweede keer een lang weekend met de trein vanuit Arnhem naar Serfaus gegaan…maar het is elke keer wat met de trein…vorig jaar gingen we heen met de nachttrein dat ging goed en de terugweg op zondag met de dagtrein dat was een drama!
De aansluiting die geboekt was vanuit Nederland bleek op zondag helemaal niet te bestaan!
Dit jaar zijn we weer met de trein gegaan: de treinverbinding tussen Arnhem en Oberhausen rijdt niet ivm spoorwegwerkzaamheden. Heb iemand geregeld die ons woensdag om 4 u richting Oberhausen heeft gebracht.

Vanuit Oberhausen zijn we doorgereden naar Insbruck en daar hebben we de taxi naar Serfaus genomen ( € 220,00).
We waren gelukkig al om 17 u in Serfaus…
Ben nu bezig met de terugreis… heenreis was eerste klasse, terugweg tweede klasse… nu 2 u wachten station München… trein weer vertraging en straks in Frankfurt weer sprinten om de aansluiting te halen…
Wachten buiten… natuurlijk veel te weinig bankjes om te zitten… buiten wachten op een koud en tochtig station…en altijd vertraging met die Duitse treinen! En je moet echt gereserveerde plaatsen hebben… dus als je een trein eerder pakt dan is je ticket vaak niet geldig of je hebt geen plek…
We mogen blij zijn met de NS!
Maar de volgende keer gewoon een busje huren!
Stom dat ik mij heb over laten halen om met de trein te gaan…
Ga in maart voor opleiding naar Kaprun in mijn eentje, gewoon weer met mijn eigen auto, kan ik verschillende ski’s meenemen… vorig jaar had ik mijn eigen ski’s meegenomen, maar was teveel gesjouw… dit jaar alleen mijn eigen schoenen en helm meegenomen en voor 3 dagen ski’s gehuurd, kreeg gelukkig 10% korting met mijn lerarenpas… maar was toch weer € 120,00 kwijt…

Heeft iemand betere ervaringen met de trein?

null

Inhoudelijk kan ik geen actuele ervaring met jou delen, maar ik ga wel dit topic volgen omdat ik geintererseerd ben om weer een keer met de trein naar Oostenrijk te gaan.
Mijn laatste ervaring gaat over 7 jaar terug, toen stapte ik op in Utrecht (ICE nightjet) naar Munchen (overstap van 45 minuten) en toen in 1 keer door naar Badgastein. En het mooiste was dat dit alles voor een bedrag van 49.- euro…

Welke trein was dit? Via NS international of de TUI ski express?

Wij zijn in de kerstvakantie heen en terug naar Oostenrijk gegaan met de trein. Het is ons goed bevallen! Er komt natuurlijk een portie geluk bij kijken (ik heb ook horrorverhalen gehoord over 7 uur vertraging), maar ik denk ook dat er wel dingen zijn waar je rekening mee kunt houden om het makkelijker te maken.

Het is belangrijk om op tijd te boeken - ik heb de ochtend dat het mogelijk was geboekt (op de website zie je wanneer dit kan). Voor 200 euro retour eerste klas voor tiener (onder de 15 dus gratis) en een volwassene, 1e klas (overdag). Ook belangrijk: stoelreservering! Er was een gezin met jonge kinderen dat niet had gereserveerd, die hadden de grootste moeite om ergens bij elkaar in de buurt te zitten. Op de terugweg hadden er mensen überhaupt geen stoel want alles was vol (ook in de 1e klasse dus). En boeken via Deutsche Bahn geeft meer opties en varianten dan NS Internationaal. Je kunt op de Deutsche Bahn eventueel kiezen voor een extra lange overstap, daarmee kun je vertragingen ondervangen. Sowieso kun je met die app veel makkelijker navigeren. We kregen op de terugweg 1,5 uur voor aankomst bericht dat de trein naar Venlo niet reed. Dus ik heb die tijd besteed aan het zoeken van alternatieven. Die waren er niet, maar ze lieten het wel van tevoren weten. Terug kwamen we dus met een uur vertraging in Nederland, waarvoor we 25% terugkrijgen van de DB.

1e klasse echt een stuk ruimer dan 2e klasse, was echt comfortabel en prijsverschil paar tientjes op retour. Altijd doen dus ;-).

Wij vonden het een heel comfortabele manier van reizen. Prima Wifi, best uitgebreide menukaart, fijne stoelen en vooral veel tijd om spelletjes te doen en films te kijken :-). Vertrek half 8 uit Ede-Wageningen, aankomst kwart voor 5 in Zell am Ziller. Terug duurde dus iets langer. We hadden weinig bagage, dat scheelt bij overstappen natuurlijk wel een slok op een borrel qua snelheid, flexibiliteit en sjouwen.

Wel gek dat je blijkbaar een ticket had voor een trein die niet bestond? Dat is gek. Als je meer treinen wilt kunnen pakken en flexibeler wilt zijn, kun je een duurder ticket boeken zonder Zugbindung. Dan kun je wel pakken wat je wilt. En je zou onderweg (indien er plek is) nog een losse stoelreservering kunnen doen.

Altijd boeken via DB. Over het algemeen positieve ervaringen. Wel eens wat vertraging gehad en moeten wachten op een aansluiting. Kan gebeuren. Ik zorg ervoor dat ik ruime overstap tijden heb (minimaal 10 min) zodat ik met wat vertraging de aansluiting vaak wel haal.

Ik ga 1x per jaar met de trein heen en terug voor een short ski. Dit boek ik lang voor de daadwerkelijke vetrek datum ivm lagere kosten. Ik reis beide keren uitsluitend met de nachttrein om het overstappen te minimaliseren. Ik heb wel eens een vertraging gehad, maar dan zat ik al in de juiste trein en dan zit je langer in de juiste trein…

Bij het overdag of op andere wijze geknutselde reizen is het overstappen altijd een risico en de fout marge in Duitsland is groter dan op het Oostenrijkse of Nederlandse spoor…

M.b.t afwijkingen etc. Ik koop van bijvoorbeeld Innsbruck altijd een los kaartje naar het dichtstbijzijnde station t.o van mijn eindbestemming. Voor Sefaus is dat dan Landeck. Het laatste stukje gaan ik dan bijvoorbeeld de bus (Landeck - Serfaus) 7EU of taxi 60 EU.

Kortom: Ik heb betere ervaringen dan jij en je hebt hier zelf enigzins invloed op… reis in de nacht…

Net terug van een weekje Ladis met de trein (gewoon overdag) met 2 volwassenen en 2 kinderen (1 en 3) en dit is zeer goed bevallen. Zoals al meerdere keren genoemd, ver van tevoren boeken, via Deutsch Bahn en plaatsen reserveren.
Heen moesten we origineel 2 keer overstappen, maar werd door vertraging 3 keer. Int totaal leverde dit ong 70 minuten vertraging op. Mijn ouders waren met de auto en hebben door problemen bij de fernpas ruim anderhalf uur vertraging gehad, dus wij waren beter af.
Terug alles volgens schema verlopen.

Voor ons volgend jaar zeker weer. Een veel relaxtere manier van reizen, met name met kleine kinderen. En beter voor het milieu.

Nog een tip: de app van de DB. Bij vertraging geeft die automatisch een alternatief en maakt super duidelijk hoe ver het is, wanneer en waar je moet overstappen. Echt top.

Gr. Joris

*bericht bewerkt door JorisZ op 22 jan 2024 13:03

Ik ben zowel in de winter, herfst als zomer al vaak met de trein heen en weer geweest naar Oostenrijk.
Altijd boeken via DB of OBB, daar kun je ook beter zoeken op overstaptijden. Ik zoek altijd op minimaal 20 min overstap en het liefst zo min mogelijk. En zorg voor zitplaats reserveringen.

Ik heb wisselende ervaringen. Vaak gaat het prima, of een uur vertraging. Ik denk dan, met auto’s heb je ook files dus prima. Maar ik heb ook 6 uur vertraging gehad, of verplichte overnachting omdat trein niet meer verder reed (toen was ik 16 uur later thuis😅). Gelukkig is DB heel netjes en betalen zij boven uur vertraging deel van de reis terug. Zelfde voor overnachting of taxi rit naar huis als je ergens strand.

In december voor het eerst met de nachttrein geweest. Heenweg werd op de dag zelf geannuleerd en moesten toen omreizen met de nightjet naar Zürich en volgende dag richting Innsbruck. De slaapplaatsen waren vol dus dat was niet zo’n leuke nacht op zitplekken met felle TL buizen😬. Terugreis ging dan weer prima (uurtje vertraging wel).

Ik vind het een heel prettige manier van reizen, maar plan ruim in en neem meer dan voldoende eten en drinken mee. Met de app van DB kun je ook goed je vertraging in de gaten houden. Maar inderdaad, in vergelijk met de DB is de NS fantastisch😅

*bericht bewerkt door Linn09 op 22 jan 2024 14:57

Vorige week een mêh heenweg en een prima terugweg gehad met de Nightjet naar Bad Hofgastein:
Heen door verkeerde reisinformatie op het verkeerde station gestaan, trein gemist en vervolgens met andere treinen overigens op de origineel verwachte aankomsttijd op bestemming, wel behoorlijk gaar uiteraard.
Terug liep alles op rolletjes. De Nightjet was zelfs bijna een half uur te vroeg in Nederland. Aardig gegeten en vrij behoorlijk geslapen onderweg.
Zeker voor herhaling vatbaar.

Plaats een reactie